دال بتنی وافل

دال بتنی وافل

دال بتنی وافل

سقف وافل نوعی از دال مجوف است. اگر قسمت‌های اضافی دال تخت یا همان تو پر را برداریم و سطح مقطعی تی(T) شکل به آن بدهیم، سقف وافل بدست می‌آید. این تعریفی نه چندان دقیق اما کاملا قابل درک نسبت به دال بتنی وافل است.

دال بتنی وافل کم هزینه‌تر از دیگر انواع سقف‌های موجود همچون یوبوت و یا کوبیاکس و عرشه‌های فولادی می‌باشد. زمان صرف شده برای اجرای دال بتنی وافل بسیار کمتر از دیگر دال‌ها می‌باشد. چرا که در این نوع سقف نیازی به استفاده از میلگرد تقویتی نیست. این امر همچنین باعث کاهش هزینه‌های ساخت و اجرای سقف وافر می‌شود.

 

در حالی که عمر سازه دال وافر به شکل امروزی از چند دهه تجاوز نمیکند، اما شواهدی و قراین از وجود سقف وافر در مجموعه آکروپلیس خبر میدهند.

 

تاریخچه سقف وافل

در حالی که عمر سازه دال وافر به شکل امروزی از چند دهه تجاوز نمیکند، اما شواهدی و قراین از وجود سقف وافر در مجموعه آکروپلیس خبر میدهند. نمونه این نوع سقف را میتوان در معبد پانتئون رم که مربوط به سال 118 میلادی میباشد، دید. شروع دوباره استفاده از سقف وافل به قرن 19 بر میگردد. در این عصر همه چیز بر روی پیشرفت علم متمرکز بوده و به حوزه مهندسین معماری نیز راه پیدا کرد. طولی نکشید که مزیت و زیبایی سقفهای وافل سبب استقبال معماران از این نوع سقف گردید. امروزه از سقف وافل در موزه‌، دانشگاه، مراکز تجاری، ساختمان مسکونی، فرودگاه، پارکینگ و … استفاده میشود. کتابخانه مرکزی سن دیگو، موزه آکروپلیس، فرودگاه تورنتو، بنای تئاتر لندن و … از جمله بناهای معروفی میباشد که در آن از این نوع دال استفاده شده است. در ایران نیز طی سالهای اخیر استفاده از دال وافر رو به افزایش گذاشته است. به گونه‌ای که با نگاهی به سقف پارکینگهای برجها و مراکز تجاری میتوان متوجه سقف وافر شد.

 

تعریف دال بتنی وافل

در دال بتنی وافل یا مشبک با استفاده از قالب‌های کاپوزیت، بخشی از بتن موجود در دال تخت حذف می‌شود. در این بخش‌ها ضخامت بتن کاهش پیدا می‌کندکه به موجب این کاهش، وزن سقف نیز کاهشی 50 درصدی خواهد داشت و در مواردی مانند زلزله عملکرد بهتری نسبت به دال تخت را شاهد خواهیم بود. این قالب‌ها پس از عملیات بتن ریزی به مدت 28 روز باید بمانند. پس از این مدت، بتن به اندازه کافی سفت شده و می‌توان این قالب‌ها را از بتن جدا کرد. در ساخت دال بتنی وافل می‌توان از مصالحی همچون چوب، بتن و فولاد استفاده نمود.

با آنکه می‌توان از دال بتنی وافل در هر ساختمانی استفاده کرد، اما معمولا از آن برای ساختمان‌های اداری استفاده می‌شود.

 

 

 

مزایای سیستم دال بتنی وافل

• به دلیل استفاده از قالب‌های تولید شده از مواد با کیفیت (جنس قالب‌ها می‌تواند از فلز یا فایبرگلاس باشد)، سبب افزایش دوام آنها شده به گونه‌ای که می‌توان از آنها بیش از 50 بار استفاده کرد.

• بر خلاف سیستم‌هایی نظیر کوبیاکس، دال بتنی وافل نیازی به وجود قطعات در بتن ندارد. این مزیت سبب کاهش هزینه‌های نهایی در اجرای این نوع سقف شده است.

• به دلیل وجود کیفیت در ساخت قالب‌ها، بتن در به قالب‌ها نمی‌چسبد. بنابراین در زمان بتن ریزی نیازی به روغن کاری برای سُر کردن قالب‌ها نیست.

• با توجه به نوع ساختاری که در دال بتنی وافل ایجاد می‌شود، این نوع سقف آکوستیک بوده که به عنوان سازه‌ای که عایق صدا و گرما است، برای محیط‌های پر سروصدا مناسب می‌باشد.

• دال بتنی وافل به دلیل استفاده کمتری که از بتن و آرماتور نسبت به دیگر روش‌های دال مجوف دارد، سقفی سبک محسوب می‌شود.

• استفاده کمتر از بتن و آرماتور سبب کاهش هزینه‌های دال بتنی وافل می‌شود.

• دال بتنی وافل برای مکان‌هایی که قرار است تعداد محدودی ستون در آن به کار رود، مناسب می‌باشد. چرا که این نوع سقف برای دهانه‌های بزرگ کارایی داشته و به کار میرود.

• میزان تحمل بار در دال بتنی وافل نسبت به دیگر دال‌ها بیشتر است. بدین معنی که به لحاظ ایمنی عملکرد بهتری نسبت به دیگران دارد.

• پس از برداشتن قالب‌ها، بتن ظاهری صیقلی پیدا کرده و می‌توان از آن به عنوان نما استفاده کرد. دیگر نیازی به سقف کاذب، نازک کاری و امثالهم نمی‌باشد.

• کاهش میزان مصرف بتن در دال بتنی وافل نسبت به دیگر روش‌ها، این نوع سقف را مقرون به صرفه کرده است.

• در مکان‌هایی با میزان زیاد جا به جایی جمعیت، کنترل لرزش ایجاد شده اهمیت خاصی دارد. در دال بتنی وافل از آرماتورهای کمکی استفاده شده که باعث می‌شود این دال کنترل لرزشی خوبی داشته باشد. این ویژگی دال بتنی وافل را کاندید اصلی استفاده در این گونه مراکز کرده است.

• بالا بودن سرعت ساخت آن.

• حذف لایه زیرین بتن. این لایه هیچ کارآمد نبوده و معمولا ترک می‌خورد.

• وزن مرده در سقف وافل نسبت به دیگر دال‌ها کاهش می‌یابد.

• زیر سازی ساده.

 

 

معایب دال بتنی وافل

• هزینه بر بودن پروسه قالب بندی به دلیل نیاز به وسایل و ابزار خاص

• کاهش تعداد طبقات. زیرا سبب افزایش ارتفاع طبقه‌ها می‌شود.

• تأسیسات عبور داده شده، نیاز به رسیدگی بسیار زیادی دارد. در غیر این صورت دال بتنی وافل آسیب می‌بیند.

• برای ساخت این نوع سقف نیاز به حضور متخصصین و استفاده از کارگران با مهارت بالا می‌باشد.

• سبک بودن سقف وافل باعث می‌شود که برای مناطق با بادهای شدید مناسب نباشد.

• عدم کاربرد به عنوان سقف شیب دار.

 

 

 

دال وافل نوعی المان سازه ای نازک و مسطح با نمای بسیار زیبای زیرین است. سطح بالایی این نوع دال مسطح بوده و خطوط عمود بر هم پایینی آن، چند ضلعی‌ های منظم، هم‌ عمق و زیبایی را شامل شده و در مجموع نمای دکوراتیو زیر سقف را تشکیل می‌دهند.

آرماتور های تقویتی به‌کار رفته در این نوع سقف که در هر دو جهت اجرا شده‌اند، پایداری بیشتر در این نوع سقف را شکل داده و آن را برای سازه‌ هایی با دهانه بزرگ کاملا مناسب کرده است.

مانند سایر سازه های مهندسی مدرن، در این مورد نیز حضور نیرو های متخصص و کار آزموده در پروسه طراحی و ساخت و کاربرد متریال و مصالح مرغوب، تاثیر به‌ سزایی در اجرای دقیق و کارامد این نوع سازه دارد.

برند مهندسی مهانیت، با همکاری کادر متخصص و کارآمد و اجرای نمونه‌ های بسیار از این نوع سقف، پروژه‌ های زیادی را با رضایت و خشنودی کاربران و مشتریان خود به ثمر رسانده است.

دال وافل، زیبا، مفید، کاربردی

سقف های متنوع، بخش مهمی از سازه‌ های مهندسی مدرن و حواشی آن را شامل می‌شوند. در این بحث، از نمونه‌ های سبک و مقاوم، با عنوان سقف‌ های مشبک و قابلمه‌ ای نیز یاد شده که دال بتنی وافل یکی از آن هاست.

این نوع سقف، بخش مهم و زیادی از بنا را می‌پوشاند که در معرض تحمل بار کمتری از وزن و فشار قرار دارد.

سقف وافل با اجرای سیستم مشابه به دال دو طرفه با هزینه ‌به‌‌ مراتب کمتر اجرا می‌شود.

کاربرد قالب‌ های قابلمه‌ ای شکل در اجرای این نوع سقف باعث شده آن را با نام سقف قابلمه‌ ای نیز بشناسند. سازه‌ ای که اجرای آن نسبت به انواع دیگر نظیر یوبوت و دال مجوف با هزینه بسیار کمتر و زیبایی فوق العاده همراه است.

وزن پایین دال‌ وافل اجرا شده به روش قابلمه‌ ای، آن را در زمان بروز حوادث حین کار و بلایای طبیعی نظیر زلزله، به‌عنوان یکی از گزینه‌ های مثبت و کاربردی مطرح می‌کند.

برند مهندسی مهانیت، مجری برتر انواع سقف مقاوم در برابر زلزله نیز این نوع سقف را در پروژه‌ های بسیاری در سراسر کشور با موفقیت اجرا نموده است.

در ادامه مطلب شما را با ویژگی‌ ها و مزایای کاربردی این نوع سقف سبک آشنا خواهیم کرد.

دال بتنی وافل

 

ویژگی سقف وافل

اگر قصد دارید سازه مهندسی وسیع و پروژه عظیم خود را با سقفی زیبا، مفید و مقاوم بپوشانید، گزینه دال وافل انتخاب نهایی مناسبی برای شماست!

دلیل این موضوع در ویژگی‌ هایی موجود است که در ادامه به آن ها می‌پردازیم:

سبک و مقاوم:

جمع دو مزیت سبکی و مقاومت در برابر ضربه، فشار و جمع‌ شدن در این نوع سقف، آن را به گزینه مناسبی برای بخش‌ هایی از سازه تبدیل کرده که کمتر در معرض فشار وزن قرار دارند.

مناسب برای فضاهای مسطح:

دال وافل برای سقف‌ های مسطح مناسب بوده و کارایی بالایی دارد.

فضای زیبای زیرین:

سطح زیرین این نوع سقف، به‌ دلیل زیبایی فوق العاده و قابلیت بالای نورپردازی، از بهترین پیشنهاد ها برای فضا های نمایشگاهی، تجاری و مذهبی است.

سهولت در مراحل اجرا:

دال وافل با بتن کمتر قابل اجراست. این مورد اجرای چنین سقفی را آسان و نموده است.

صرفه اقتصادی:

امکان بتن ریزی یکپارچه در سقف‌ وافل، آن را به گزینه‌ ای مقرون به‌صرفه و اقتصادی تبدیل کرده است. فرصتی برای اجرای سقفی زیبا و مقاوم و در عین حال سبک که کلیه مزایای یک پوشش اقتصادی برای سقف را داراست.

انعطاف در ضخامت و فواصل:

سقف وافل با ضخامت متنوع طراحی و ساخته می‌شود. فواصل پایه‌ های به‌کار رفته نیز دارای امکان تغییر هستند که از مزیت‌ های ساخت و استفاده به‌ شمار می‌آید.

تنوع در متریال کاربردی:

این نوع سقف از چوب، فولاد یا بتن ساخته می‌شود. مزیتی که کاربرد آن را در فضا های گوناگون میسر کرده و افرادی با توان مالی متنوع را در ردیف مشتریان آن قرار داده است.

برند مهانیت، مجری موفق سازه‌ های سقف در سراسر کشور، برای اجرایی موفق با شما همراه است!

 

انتخاب مناسب‌ ترین نوع سقف که کلیه مزایای سازه‌ ای، زیبایی و اقتصادی را داشته باشد، همواره از چالش‌ های پیش رو در هر سازه مهندسی به‌ شمار می‌آید.

بر این اساس و ضمن مشاوره با مهندسین مجری و ناظر، در گزینه‌ هایی با ویژگی‌ های شناخته شده دال وافل به‌ عنوان شیوه‌ ای مناسب و المانی قابل قبول می‌تواند پیشنهادی بی‌ نظیر به‌شمار آید.

مالکین پروژه‌ های بزرگ در سراسر کشور، با اعتمادی برآمده از شناخت نسبت به برند مهندسی برتر مهانیت، اجرای این نوع سقف را به این مجموعه می‌سپارند.

در همین راستا این مجموعه موفق به اجرای موارد زیادی از این نوع سازه و سایر انواع سقف‌ های مهندسی‌ ساز از نوع سبک و مقاوم شده است.

با مهانیت، آسودگی و ایمنی یک سقف سبک و مقاوم را تجربه کنید!

پست مرتبط

Enter your keyword