سقف وافل | سقف وافل چیست | سقف وافل یک طرفه

سقف وافل | سقف وافل چیست | سقف وافل یک طرفه

سقف وافل | سقف وافل چیست | سقف وافل یک طرفه

سقف وافل | سقف وافل چیست | سقف وافل یک طرفه

سقف وافل

در معماری مدرن امروزی از روش های مختلفی برای طراحی و اجرای سقف ها استفاده می شود. از جمله این روش های اجرا می توان به سقف تیرچه بلوک، سقف عرشه فولادی، سقف مختلط، دال بتن آرمه اشاره کرد.

که با توجه به نوع شرایط اقلیمی، اقلیم و بافت آن منطقه سقف انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند.

سقف وافل نمونه ای از روش اجرای سقف بتنی است که به دلیل شکل مربعی و مشبک به سقف وافل معروف است. این نوع پوشش برای سطوح با دهانه های بزرگ و به دلیل وزن کم و سختی وصلبیت زیاد استفاده می شود.

سقف وافل نمونه ای از محبوب ترین و در عین حال زیباترین سقف های اجرایی توسط معماران از گذشته های دور تا به امروز است. این سقف قابل اجرا و مناسب برای ساختمان های بلند ، دهانه های بلند، انواع سازه های فلزی یا بتنی می باشد.

 

به دلیل زیبایی خاص، استحکام برتر و وزن  کل کمتر سقف نسبت به دال های بتنی، از نظر زیبایی، هزینه و ایمنی ، بیشتراز سایر سقف ها مورد توجه قرار میگیرد و در مصرف بتن و میلگرد تا حدود 20 درصد صرفه جویی می شود که می توان  میلگرد صرفه جویی شده را برای پروژه های دیگر استفاده کرد.

 

انواع سقف وافل

سقف وافل یک طرفه

سقف وافل دو طرفه

در ادامه مقاله به توضیح انواع سقف وافل میپردازیم و ویژگی آن ها را مورد بررسی قرار میدهیم.

سقف وافل یک طرفه

این نوع سقف عمدتاً در دهانه های کوتاه استفاده می شود و قالب های مورد استفاده در این نوع سقف ها قالب های مستطیلی هستند که به صورت دال های یک طرفه عمل می کنند.

از آنجایی که در این روش میلگرد فقط در یک جهت نصب می شود، میزان مصرف میلگرد نسبت به سقف دو طرفه کاهش و مقرون به صرفه تر است.

برای خواندن مقاله کامل سقف وافل یکطرفه اینجا کلیک کنید.

 

سقف وافل دو طرفه

این نوع سقف بیشتر در ساختمان هایی با دهانه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. قالب های مورد استفاده در این روش قالب های مربعی شکل هستند که مانند کاشی های دو طرفه عمل می کنند.

میلگردها در دو جهت متعامد بسته می شوند، اگرچه مصرف میلگرد در این روش بیشتر و قیمت کل نسبت به سقف وافل یک طرفه بیشتر است، اما در نهایت از استحکام و ایمنی بیشتری نسبت به سقف یک طرفه وافل ها برخوردار است وهمچنان از سایر سقف های مناسب برای دهانه های بزرگ مقرون به صرفه تر و اقتصادی تر است

برای خواندن مقاله کامل سقف وافل دوطرفه اینجا کلیک کنید.

 

کاربرد سقف وافل

سقف وافل به دلیل مقاومت، پایداری و سرعت اجرای بالا می تواند در سازه های فلزی و بتنی مرتفع و در اشکال منظم و نامنظم تا چشمه یا قاب های بیشتر از 12 متر استفاده شود. کاهش بتن و آرماتور مصرفی ، عاملی هست که این نوع سقف نسبت به سایر روش های اجرای سقف مناسب ترو مقرون به صرفه تر باشد.

استفاده از سیستم وافل به دلیل  سرعت بالا در پروژه های ساختمانی می تواند نقطه عطفی در برنامه زمانبندی پروژه باشد، چیزی که اکثر متخصصان صنعت ساختمان با آن آشنا هستند.

امروزه از سقف وافل در بسیاری از ساختمان های بزرگ و بلند استفاده می شود که به عنوان مثال می توان به راهروها، فرودگاه ها، پارکینگ ها، مجتمع ها و … اشاره کرد.

سقف وافل | سقف وافل چیست | سقف وافل یک طرفه

سقف وافل | سقف وافل چیست | سقف وافل یک طرفه

قالب سقف وافل

انتخاب نوع قالب بندی سقف وافل نیز از جمله عناصری است که باید در نظر گرفته شود.

قالب سقفی وافل قطعه ای است که بسته به جنس آن می تواند از پلاستیک یا کامپوزیت ساخته شود که در اندازه ها و اشکال مختلف ساخته می شود.

 

حذف بتن اضافی

انتخاب نوع قالب بندی سقف وافل بسیار با اهمیت است زیرا نقش مهمی در اجرای نتیجه  کار دارد.

مهمترین عامل در ساخت قالب های سقفی وافل شکل نهایی و مقاومت سقف، سطح صاف و صیقلی بتن پس از اجرا می باشد.

بهترین گزینه برای ساخت قالب سقفی وافل استفاده از قالب های پلاستیکی به دلیل سهولت اجرا و جداسازی آسان ترمی باشد و با توجه به صرفه جویی در منابع و کاهش آلودگی های محیطی می توان این نوع قالب را در داخل و خارج از کشور ساخت.

قالب های سقف وافل در دو نوع یک طرفه و دو طرفه ساخته می شوند که از جمله مزایای قالب یک طرفه کاهش مصرف بتن و آرماتور و صرفه جویی در هزینه می باشد. امروزه سازندگان به دلیل ایمنی و استحکام برتر، سطح صاف و یکپارچه و سرعت کار بالاتر، عمدتاً از قالب های دو طرفه استفاده می کنند.

 

ویژگی های سقف وافل

ابعاد مختلف در اشکال مختلف و نیازی به برش بخش های از قالب برای ابعاد مورد نظر نیست.

افزایش دهانه ها

امکان ایجاد سقف هایی با دهانه های بزرگ و اشکال نامنظم

مقاومت بیشتر

کاهش ارتعاشات با استفاده از میلگردهای تقویتی کننده

به دلیل شکل کاسه ای قالب، بیشترین صرفه جویی در مصالح مصرفی را دارد و وزن کلی سقف را در مقایسه با روش های دیگر کاهش می دهد. با توجه به عدم وجود تیرچه های اماده، سرعت اجرای آن نسبت به سایر روش ها برتری دارد. به دلیل اجرای ساده تر، نیاز به نیروهای متخصص کمتری برای اجرا دارد که این امر باعث صرفه جویی در منابع انسانی می شود

نحوه اجرای سقف وافل

اولین قدم برای اجرای سقف وافل زیر سازی به وسیله جک یا در ارتفاعات زیاد ، داربست است. پس از آن زیرسازی اجرا می شود و در این روش نیازی به پوشش تخته در زیر سقف نیست و با توجه به ساختار سقف ، قالب ها ، نقش نگهدارنده بتن را ایفا می کنند که باعث صرفه جویی در زمان نصب سقف می شود.

سپس قالب ها روی لوله های بین جک ها قرار میگیرد و میلگردهای مورد نیازبین قالبها قرار می گیرد.در نهایت مرحله بتن ریزی فرا می رسد که معمولاً برای ریختن بتن در ارتفاع زیاد به پمپ بتن نیاز است و پس از گذشت زمان کافی برای خشک شدن بتن  قالب باز می شود و اجرای سقف به پایان می رسد.

قالب را می توان برای پروژه های دیگر مورد استفاده مجدد قرار داد و این یکی از مزایای قالب های سقفی وافل است.

 

مزایای استفاده از سقف وافل

نیاز به تهیه بلوک های فوم یا پلی استایرن تولیدی کارخانجات متفرقه و تهیه تیرچه های اکثرا نامرغوب و بی کیفیت نیست با حذف خرید آنها از هزینه های اضافی جلوگیری کنید

صرفه جویی کلی در مصرف سیمان و مصرف بتن

امکان اجرا برای سازه فلزی و سازه بتنی

کاهش هزینه های کلی پروژه

عدم نیاز به پوشش تخته زیر قاب و امکان نصب توسط نیروهای عمومی و کاهش هزینه نیروی کار

مقاومت در برابر لرزش بالا

مقاوم در برابر آتش سوزی و حریق

امکان استفاده چندین بار از قالب ها پس از اتمام پروژه در سایر پروژه ها

افزایش مقاومت برشی

عایق مناسب صدا و گرما و امنیت بالای آن

 

 

معایب استفاده از سقف وافل

به دلیل ویژگی های فنی برای سقف های شیبدار مناسب نیست

همانند سایر سقفها هزینه کناف یا سقف کاذب جزهزینه های پروژه خواهد بود با این تفاوت که در بخش هایی از پروژه مانند پارکینگ ها ، راه پله ها و … سقف میتواند به صورت بتن اکسپوز باقی بماند و درنتیجه در هزینه سقف کاذب صرفه جویی میگردد .

 

زیبایی و ظاهر سقف وافل

با توجه به فرم های هندسی زیبای سقف، ارتفاع زیاد، شکل مشبک آن و امکان اعمال نقش های زیبا بر روی آن، استفاده از سقف وافل در پروژه های معماری دنیای مدرن مورد حمایت بسیاری از معماران قرار میگیرد.

به دلیل فرم مشبک و پیوسته ی شبکه های سقف چشم را به سمت بالا می کشد و در نتیجه فضا بسیار بزرگتر به نظر می رسد. به دلیل زیبایی سقف و فرم منظم آن به بیننده احساس آرامش و اطمینان بیشتری میدهد و برای نورپردازی داخلی بسیارکارآمد تر است. سقف وافل را می توان خیلی سریع نصب و اجرا کرد و از نظر زیبایی و هزینه نسبت به سایر سقف ها مناسب تر و مقرون به صرفه تر است.

 

مراحل اجرای سقف وافل

زیر سازی سقف های وافل، مشابه سقف تیرچه و بلوک معمولی و مطابق با آیین نامه 94 است.

به کمک داربست یا جک ، زیرسازی مناسب با پروفیل های چوبی و ترجیحاً فلزی یا مصالح مشابه میسازند.

اگر ارتفاع طبقات زیاد باشد، داربست یا سازه های پیش ساخته برای زیر سازی استفاده گردد.

سپس قالب های وافل روی آنها چیده شده و آرماتورهای تعیین شده در محاسبات طراحی سازه تیر در داخل قالب ها قرارداده  می شود.

از آنجایی که تیرها در جا اجرا می شوند، نیاز به جوشکاری نیست. در قالب های وافل به دلیل متعامد بودن تیرها دیگر نیازی به استفاده از تیرچه دوبل نیست. این امر باعث سهولت اجرا و کاهش هزینه ها می شود.

در مرحله بعدی میلگرد حرارتی شماره  مورد نیاز بر اساس محاسبات انجام شده یا مش پیش ساخته شماره مورد نیاز را نصب کنید. البته لازم به ذکر است که قرار دادن اسپیسر روی قالب وافل باعث میشود که بتن به آرماتورها نچسبیده و بتن تمام اطراف آرماتورها را پوشش دهد.

طراحی قالب ها وافل به عنوان جایگزین سایربلوک های موجود در بازار دارای مزیت های فنی و اقتصادی زیادی است. نکته دیگر اینکه این سقف ها در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان به عنوان سقف مشبک معرفی شدند.

سقف وافل | سقف وافل چیست | سقف وافل یک طرفه

سقف وافل | سقف وافل چیست | سقف وافل یک طرفه

سخن نهایی 

سقف وافل سازه ای جدید و مدرن است که عمدتاً برای ساخت سقف های بلند (معمولاً با ارتفاع بیش از 12 متر) استفاده می شود. سقف وافل از بتن مسلح تولید میشود و ظاهری شبیه شبکه  دارد. این ساختار همانطور که از نامش پیداست شباهت زیادی به نان وافل دارد و دلیل نامگذاری آن نیز به دلیل همین شباهت است

سقف وافل عموماً در فضاهایی که وزن زیادی روی سقف وجود دارد و سقف به طور کلی صاف است استفاده می شود.

برای سایر مقالات کاربردی اینجا کلیک کنید.

سقف وافل | سقف وافل چیست | سقف وافل یک طرفه

پست مرتبط

Enter your keyword