سقف کامپوزیت کرومیت

سقف کامپوزیت کرومیت

سقف کامپوزیت کرومیت

سقف کامپوزیت کرومیت یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای اجرای سقف سازه‌ها محسوب می‌شود. این سیستم تا حدود زیادی با سقف‌های تیرچه فلزی کرومیت شباهت دارند تنها تفاوت آن‌ها را می‌توان در قالب دانست. به این‌صورت‌که در زمان بتن‌ریزی، تیرچه‌ها را به‌طور کامل از بتن انباشته کرده که باعث ایجاد مقطعی ذوزنقه‌ای شکل خواهد شد. قسمت فوقانی تیرچه‌های کرومیت برای حذف شمع‌بندی و با توجه به میزان بار زمان اجرا، طراحی می‌شوند. این قسمت از تیرچه‌های کرومیت پس از پایان کار سقف و اتمام بتن‌ریزی در بتن باقی مانده و باعث کاهش تنش در آن خواهد شد. در این سیستم، قالب‌ها پس از بتن‌ریزی باز می‌شوند.

 

امروزه انواع گوناگونی از متریال ها برای ساخت و ساز ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از آنها به شکل ساختمان های اسکلت آهنی و برخی دیگر به صورت بتن هستند.

 

معرفی سقف کامپوزیت کرومیت

امروزه انواع گوناگونی از متریال ها برای ساخت و ساز ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از آنها به شکل ساختمان های اسکلت آهنی و برخی دیگر به صورت بتن هستند. روش های مختلفی برای اجرای سقف ها از قبیل تیرهای پیش ساخته بتنی فولادی، سقف کامپوزیت کرومیت و غیره وجود دارد که هرکدام دارای مزیت ها و مضرات خاص خود هستند. البته بجز آن که از چه تکنیک هایی برای ساخت سقف ها و یا سایر قسمت ها به کارگرفته می شود، یکی دیگر از موضوعاتی که برای طراحی و ساخت انواع بناها مورد اهمیت است، کیفیت مواد و مصالحی هست که معماران می خواهند از آن استفاده کنند زیرا توجه به این موردها می تواند بر عمر بنا بیفزاید و خسارت های احتمالی را به حداقل برساند. یکی از گزینه هایی که این روزها برای طراحی سقف ها استفاده می شود، سقف های کرومیت است. سقف های کرومیت اولین بار سال پنجاه و شش با توجه به آیین نامه ها و استاندارهای( مانند AISC) موجود در دنیا طراحی گردید و دو سال پس از آن با پیگیری ها و پشتیبانی های سازمان پژوهشگران ایرانی (با انجام یک سری آزمایشات و تحقیقات مفصلی در این زمینه) در بازارهای ایرانی در اختیار ساختمان سازان قرار گرفت.

سقف کامپوزیت کرومیت یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای اجرای سقف سازه‌ها محسوب می‌شود. این سیستم تا حدود زیادی با سقف‌های تیرچه فلزی کرومیت شباهت دارند تنها تفاوت آن‌ها را می‌توان در قالب دانست. به این‌صورت‌که در زمان بتن‌ریزی، تیرچه‌ها را به‌طور کامل از بتن انباشته کرده که باعث ایجاد مقطعی ذوزنقه‌ای شکل خواهد شد. قسمت فوقانی تیرچه‌های کرومیت برای حذف شمع‌بندی و با توجه به میزان بار زمان اجرا، طراحی می‌شوند. این قسمت از تیرچه‌های کرومیت پس از پایان کار سقف و اتمام بتن‌ریزی در بتن باقی مانده و باعث کاهش تنش در آن خواهد شد. در این سیستم، قالب‌ها پس از بتن‌ریزی باز می‌شوند.

سقف های کرومیتی دارای انواع مختلفی هستند که عبارت است از: 1.سقف پلیمر کرومیتی، 2.سقف بلوکی کرومیت، 3.سقف ضربی کرومیت، 4. سقف کامپوزیت کرومیت

موضوع اصلی بحث مقاله امروز نوع چهارم یعنی سقف کامپوزیت کرومیت می باشد که البته از نظر ساختار و شکل ظاهر سقف کامپوزیت کرومیت به سقف با تیرچه های فلز، شباهت بسیاری دارد.

 

 

 

 

پیاده سازی سقف کامپوزیت کرومیت به چه صورت است؟

 

این سقف به 2 شیوه قابلیت پیاده سازی دارد، یک روش این است که با استفاده از قالب هایی دائم، اجرا می کنند( قالب ها معمولا از بلوک سیمان یا سفال بوده و در مواردی نیز یونولیتی است) و روش دیگر به کار گیری قالب های موقتی است که غالبا این قالب ها از فلز ساخته می شوند. اگر سقف کامپوزیت کرومیت از نوع دوم باشد به علت اینکه بلوکی در آنها به کار نرفته سبک تر می باشند که مزیت های خاص خود را دارد.

 

 

سقف کامپوزیت کرومیت از چه بخش هایی ساخته شده است؟

 

دارای پنج قسمت مختلف است که از این قرارند:

– تیرچه هایی که از فلز می باشند.

– میلگردهایی که حرارتی هستند. (در واقع وجود میلگرد برای آن است که مانع از کاهش و ایجاد تغییراتی در دما به صورت ناگهانی شود.)

– قالبهای فلز: به کمک این بخش می توان قسمت هایی که میان تیرچه خالی مانده را قالببندی کرد. البته بعد از ریختن مواد بتنی این بخش ها حذف خواهند شد و به این ترتیب از وزن سقف کامپوزیت کرومیت کاسته می شود.

– کلاف عرضی: وجود کلاف ها برای سقف های کرومیت بسیار ضروری است. کمترین عرضی که این کلاف ها می توانند داشته باشند ده سانتی متر بوده که در آنها حداقل 2 میلگرد، با قطری حدودی دوازده میلی متر کار گذاشته شده است. اما استفاده از آنها در سقف کامپوزیت کرومیت دارای مشکلاتی بوده به همین دلیل یا این بخش را حذف کرده و یا به شکلی غیر اصولی به کار گرفته می شود.

– بتن رویه.

 

 

 

 

مصالح مورد نیاز برای اجرای سقف کامپوزیت کرومیت

 

 

1- تیرچه‌های فلزی کرومیت

تیرچه‌های فلزی با جان باز از جمله مصالح پیش‌ساخته‌ای هستند که برای ساخت سقف کامپوزیت کرومیت به کار برده می‌شوند. این تیرچه‌های فولادی معمولا طی دو مرحله، هم زمان اجرا و پیش از بتن‌ریزی و هم پس از بتن‌ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2- میلگردهای حرارتی

از میلگردهای حرارتی برای جلوگیری از تنش‌های ناشی از تغییر دما و به‌صورت عمود بر تیرچه‌ها در قسمت بالای سقف، نصب و استفاده می‌شوند.

3- قالب فلزی

در سیستم اجرای سقف کامپوزیت کرومیت، معمولاً قبل از عملیات بتن‌ریزی از قالب‌هایی فلزی استفاده می‌شود. که این قالب‌ها پس از اتمام کار بتن‌ریزی و زمانی که بتن به اندازه کافی مقاومت‌های لازم را کسب نمود باز می‌شوند.

4- کلاف عرضی

در سقف کامپوزیت کرومیت، استفاده از کلاف عرضی الزامی است. کمترین عرض این کلاف حدود 10 سانتیمتر بوده و از دو میلگرد به قطر 12 میلی‌متر تشکیل شده است.

5- بتن رویه

از دیگر مصالح مورد استفاده در سقف کامپوزیت کرومیت، بتن است که به‌عنوان رویه سقف و پس از قرارگیری تیرچه‌ها و کلاف عرضی انجام می‌گردد. این بتن پس از رسیدن به مقاومت مورد نیاز، با استفاده از تیرچه فولادی با جان باز، میزان بار وارد شده به سقف را تحمل می‌کند.

 

 

 

 

ویژگی‌های سقف کامپوزیت کرومیت

 

در سقف کامپوزیت کرومیت با استفاده از قالب‌های فلزی کلیه فضاهای خالی که در میان تیرچه‌ها وجود دارد، قالب‌بندی می‌شود و در نهایت و پس از پایان بتن‌ریزی، این قالب‌ها از سقف جمع‌آوری و حذف می‌شوند. به‌این ترتیب و پس از حذف این قالب، سقفی با وزن بسیار سبک ایجاد خواهد شد. به‌صورتی‌که سقف کامپوزیت کرومیت با داشتن وزنی در حدود 240 کیلو به عنوان سبک‌ترین سقف در میان سایر سیستم‌های رایج در اجرای سقف شناخته شده است. علاوه‌بر آن، در اجرای این سیستم، به‌علت پوشانده شدن تمام جان تیرچه در بتن، لرزش و تنش کمتری نسبت به سیستم‌های اجرا شده در کامپوزیت‌های معمولی دیده خواهد شد.

 

 

سقف تیرچه کرومیت نوعی سقف پیش ساخته است که بدون نیاز به شمع‌ بندی و با سرعت و سهولت اجرایی بالا اجرا شده و دارای نکات فراوان در کلیه مراحل کار است.

مزایای نصب این نوع سقف علاوه بر صرفه‌ جویی در زمان و نیروی کار، هزینه‌ها را نیز به‌شدت کاهش می‌دهد.

سقف ساخته شده به این شیوه، همزمان با داشتن مقاومت بالا، به‌دلیل کاربرد پایه‌ های کمتر امکان بهره‌ برداری برای مکان‌ هایی وسیع با اهداف خاص نظیر سالن‌ های همایش و ترمینال‌ ها را نیز داراست.

برای کسانی که با مباحث مهندسی سقف‌ های از پیش ساخته آشنایی دارند، تیرچه کرومیت عبارت آشنایی است. نوعی سقف از گروه سازه‌ های بتن و تیرچه که نسبت به انواع کلاسیک از مزایای به‌مراتب بیشتری برخوردار است. مزایایی که با در نظر داشتن اندازه دهانه سازه و نکات ایمنی، قابل استفاده هستند.

این نوع سازه نیز مانند سایر نمونه‌ های مهندسی، با محاسبات دقیق و کارشناسی اجرا شده و از فیلتر تایید مهندسین مجموعه می‌گذرد.

مراحل اجرایی سقف تیرچه کرومیت را می‌توان به به شکل فهرست‌ وار به این شکل بیان کرد:

کارگذاری تیرچه‌ ها:

این مرحله با تعیین فواصل مشخص، بسته به نوع سازه به‌ عنوان گام اول کلید می‌خورد. مهندسین محاسب در این قسمت نقش مهمی ایفا می‌کنند و نظارت دقیق آنها بر روی فواصل و محل قرار گیری تیرچه‌ ها، مبنایی برای ادامه صحیح و اصولی کار به‌ شمار می‌آید.

استفاده از تیرک‌ ها یا شمع‌ های موقت:

این نوع سقف در نهایت بدون شمع‌ گذاری قابل اجراست، اما در این مرحله و به‌ طور موقت به کاربرد تکیه‌ گاه‌ های موقت نیاز است.

نصب سقف کاذب:

اگر قرار بر استفاده از سقف کاذب در میان باشد، باید در این مرحله و پیش از بتن‌ ریزی و میلگرد هایی با شکل L اجرا شود.

• مرحله اجرای میلگرد کلاف

• مرحله اجرای میلگرد منفی

• مرحله اجرای میلگرد توزیع بار، افت و حرارت

کلیه این مراحل زیر نظر مهندسین ناظر و کارشناسان خبره و کار آزموده در مجموعه مهانیت برای هر پروژه سقف تیرچه کرومیت اجرا و بررسی می‌شوند.

در ادامه مطلب توجه شما را به مزایای کاربردی این نوع سقف جلب می‌کنیم.

سقف تیرچه کرومیت

 

 مزیت سقف تیرچه کرومیت

انتخاب نوع سقفی که برای هر سازه اجرا می‌شود، بنابر محاسبه سود و زیان و اغلب با در نظر داشتن مزایای کاربردی صورت می‌گیرد.

بر این اساس می‌توان مزایای اجرای سقف‌ های تیرچه کرومیت را به شرح زیر بیان کرد:

• سرعت بالا، سهولت اجرا و صرفه اقتصادی به‌ دلیل امکان حذف کلاف‌ های عرضی

• عدم نیاز به شمع بندی که منجر به سرعت و سهولت کار می‌شود.

• کاهش تعداد تیرچه‌ های مورد استفاده به‌دلیل فاصله گذاری ۷۰ سانتی‌ متری

• قابلیت اجرا بر روی هر نوع سازه اعم از فولادی، بتنی و بنایی

• مقاومت بالای سقف و قابلیت تحمل بار بیشتر به‌دلیل یکپارچگی سقف و اسکلت!

• وزن کمتر با کاهش مصرف بتن که به سقف سبک‌ تر و ایمنی بیشتر منجر می‌شود!

• جابجایی آسان‌تر مصالح و تجهیزات و در نتیجه سرعت اجرای بالاتر

• عبور تجهیزات تاسیساتی از درون جان تیرچه‌ ها که به کاهش ضخامت سقف کمک کرده و زیبایی و ظرافت اجرا را تضمین می‌کند.

• امکان اجرای همزمان چند سقف و مقرون به صرفه بودن مجموعه پروژه‌ ها

در برند های معتبری نظیر شرکت مهندسی مهانیت، پیشنهاد اجرای انواع سقف، با مشاوره و تشریح مزایا برای کاربران صورت می‌گیرد. این مجموعه ضمن اجرای پروژه‌ های عظیم، متعدد و موفق در سراسر کشور، خدمات قابل توجهی را در این زمینه‌ به هموطنان عرضه نموده است.

سقف از اصلی‌ ترین بخش‌ ها در هر سازه مهندسی است که از مرحله انتخاب نوع آن تا آخرین مراحل اجرایی و پس از آن بهره‌ برداری، نیازمند دقت و کارشناسی است.

اجرای سقف تیرچه کرومیت نیز با همه مزایا و ویژگی‌ های کاربردی که داراست، نیامند حضور و نظارت مهندسین کارآزموده و آشنا به فن دارد.

مجموعه مهانیت طی سال‌ها نمونه‌ های فراوانی از این نوع سقف را با موفقیت در پروژه‌ های بزرگ و در سراسر کشور اجرا نموده است. بر این اساس و با توجه به توانمندی بالای متخصصین این گروه مهندسی، اعتماد روزافزونی نسبت به عملکرد این برند پیشتاز شکل گرفته که برای اجرای بهینه سازه‌ ها در کنار شماست.

با مهانیت سقفی امن و مطمئن را تجربه کنید!

پست مرتبط

Enter your keyword