قالب وافل | سقف وافل چیست | انواع قالب وافل از نظر کارایی

قالب وافل | سقف وافل چیست | انواع قالب وافل از نظر کارایی

قالب وافل | سقف وافل چیست | انواع قالب وافل از نظر کارایی

سقف وافل چیست؟

قالب وافل | سقف وافل چیست | انواع قالب وافل از نظر کارایی

سقف وافل به سقف  مشبک و بالشتکی گفته می شود که برای پوشاندن دهانه های وسیع استفاده می شود. عملکرد این نوع سقف دو طرفه است و نیازی به آرماتور و تیرآهن تقویت کننده نیست. شکل این نوع سقف مکعبی و توخالی است. و با توجه به پروژه در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. قالب وافل از پلاستیک کامپوزیت درست میشود. و سبک وزن است. و حمل آن را برای کارگران آسان می کند. سقف وافل برای انواع سازه های فلزی و بتنی مناسب است. مزیت این نوع سقف امکان اجرای سقف یک طرفه یا سقف دو طرفه و یا ترکیب هر دو نوع را فراهم می کند.
سقف وافل سقفی است که به جای اجرای یک سقف مسطح از قالب وافل استفاده می شود. و گاهی اوقات به عنوان “شکل گلدان” یا مستطیل نامیده می شود. این بین دو قالب زیر سقف از بتن درست میشود و تیرها را تشکیل می دهند.
با توجه به شکل، آنها مستطیل یا مربع هستند. یک شیار یک طرفه در سقف وجود دارد که در یک جهت امتداد می یابد. و برای اشکال مستطیلی  حفره های مستطیلی حفره هایی مربع شکل برای  دو طرفه ایجاد می کند.

قالب وافل

قالب وافل قطعه ای پلاستیکی با ابعاد و شکل های خاص است. که برای حذف بتن ناکارآمد در دال های بتنی استفاده می شود. بتن ناکارآمد بخشی از دال بتنی است که تحت تنش فشاری نبوده و هیچ عضو کششی (آهن) را در خود نگه نمی دارد. حذف این بتن از یک طرف از نظر اقتصادی و شفاف سازی سازه و کاهش جذب انرژی لرزه ای بسیار حائز اهمیت است.

در دهه اخیر ایده ها و طرح های مختلفی برای حذف این بتن ارائه شده است که تنها تعداد کمی از آنها اجرا شده است. یکی از رایج ترین راه حل ها استفاده از قالب های پلاستیکی پلی پروپیلن قابل استفاده مجدد است که به قالب های وافل معروف هستند.

وافل در زبان انگلیسی به معنای کوکی با طرح پنجره است و به همین دلیل برای میله ها و پانل های پنجره مانند استفاده می شود.

 

 

تاریخچه سقف وافل

عملکرد ساختاری سقف وافل از هزاران سال پیش برای انسان شناخته شده است و شاید اولین استفاده بشر از مفهوم سقف وافل با ساخت آکروپولیس در یونان مرتبط باشد. بیشتر این بنا بین سالهای ۴۲۹ تا ۴۶۱ قبل از میلاد ساخته شده است. نمونه دیگر سقف های مشبک معروف شام آخر لئوناردو داوینچی است. یکی دیگر از بناهای باستانی که با استفاده از سیستم وافل ساخته شده است پانتئون در رم است که در سال ۱۱۸ پس از میلاد ساخته شده و هنوز هم پابرجاست.

هدف از نصب و استفاده از قالب وافل چیست؟
سقف های وافل زیر مجموعه ای از سقف های مجوف هستند. تفاوت اصلی این دو در این است که تیرهای سقف خرپایی برای ایجاد یک الگوی تکراری روی سقف متقاطع می شوند. سقف های وافل گزینه عالی برای فضاهای بزرگ میباشند.

یکی از مهم ترین ویژگی های استفاده از قالب برای سقف های وافل استفاده مجدد از آنها می باشد. قبل از استفاده از این نوع قالب ها در طراحی و اجرای سقف سازه ها از قالب های سقفی دیگری مانند قالب های یوبوت، حبابی دک و کوبیاکس استفاده می شد که پس از استفاده در سقف ها و ریختن بتن روی آن ها دیگر قابل استفاده نبود و در بتن دفن میشوند. اما مزیت مهم قالب سقف وافل در استفاده مجدد از آن است، به طوری که پس از بتن ریزی و سخت شدن بتن، قالب ها جدا شده و در جای دیگری مورد استفاده مجدد قرار می گیرند.

 

تفاوت قالب وافل با قالب های ubot و kubiax

همانطور که گفته شد برای حذف بتن ناکارآمد از راه حل های اضافی استفاده می شود که استفاده از قالب های یو بوت، کوبیاکس و عرشه حبابی در کاربرد پانل های توخالی است. تفاوت اصلی این نوع قالب ها با قالب های وافل در دفعات استفاده از آنهاست. قالب های ubot و kubiax در داخل دال قرار می گیرند و بعد از بتن سوراخ هایی در دال ایجاد می کنند و قابل استفاده مجدد نیستند. اما قالب وافل به گونه ای طراحی شده است که پس از سفت شدن بتن می توان آن را جدا کرد و در جای دیگری استفاده کرد. این ویژگی باعث جذابیت اقتصادی وافل اتو می شد.

بخشی از دال بتنی با الگوی ubot

برخی از مزایای الگوی وافل نسبت به الگوهای ubot و kubiax در زیر ذکر کردیم:

به منظور صرفه جویی در هزینه های تولید قالب های ubot یا kobiax، اغلب از مواد بی کیفیت و حساس به نور خورشید استفاده می شود. در حالی که در حین استفاده ممکن است چندین روز در معرض نور خورشید قرار گیرند و در حین حمل و نصب میله ها آسیب ببینند. آسیب ها و شکستگی های قالب ها ممکن است بر خلاف محاسبات باعث وارد شدن بتن به داخل قالب ها و افزایش بار مرده سقف شود.

در کاربرد دال های توخالی مانند یوبوت و کوبیاکس بخشی از بتن میانی دال حذف می شود اما بتن کششی حذف نمی شود. با استفاده از قالب وافل، علاوه بر بتن میانی، بخشی از بتن تنیده نیز حذف می شود. به همین دلیل سقف وافل حدود 20 درصد کمتر از سقف توخالی به بتن نیاز دارد. به عبارت دیگر در هر متر مربع 200 کیلوگرم بتن کمتر مصرف می شود که از نظر اقتصادی و فنی بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به اینکه قالب های وافل را می توان چندین بار استفاده کرد، در مقایسه با قالب های در محل، هزینه کارکرد آن ها در هر متر مربع سقف کمتر است.

انواع قالب وافل از نظر کارایی

الگوی وافل نقش مهمی در کاربرد سقف های وافل دارد، بنابراین شکل و ابعاد آن عملکرد سقف را تعیین می کند. به عنوان مثال در اجرای سقف وافل یک طرفه باید از قالب های وافل یک طرفه و در اجرای سقف های دو طرفه از قالب های وافل دو طرفه استفاده شود. در ادامه با جزئیات این دو نوع فرمت آشنا خواهیم شد.

قالب های وافل یک طرفه

از الگوی وافل یک طرفه برای تعبیه دالی استفاده می شود که قرار است بار مرده و زنده را در یک جهت منتقل کند و عملکرد آن چیزی شبیه به سقف تیرچه بلوک است با این تفاوت که از تیرهای آماده استفاده نمی شود. و خود نقوش باعث تشکیل تیرها یا دنده ها می شود.

ابعاد قالب وافل یک طرفه

قالب های وافل یک طرفه عمدتاً از یک سری قطعات پلاستیکی u شکل به همراه قسمت های انتهایی تشکیل میشود که در محل اجرا با بست مخصوص به یکدیگر متصل و یک قالب یکپارچه مکعب مستطیل را تشکیل می دهند. قالب وافل یک طرفه معمولاً فاصله محور به محور 60 تا 70 سانتی متر را فراهم می کند و در عمق 25 تا 30 سانتی متر در طول متغیر موجود است و عرض تیرهایی که ایجاد می کند بین 12 تا 14 سانتی متر متغیر است.

قیمت قالب وافل یک طرفه

قیمت قالب وافل یک طرفه با توجه به جزئیات کاربرد متفاوت است. هزینه نصب سقف در قالب های وافل یک طرفه به ازای هر متر مربع محاسبه می شود و عوامل زیادی از جمله ابعاد قالب مورد استفاده، کیفیت قالب ها، محل پروژه و موارد دیگر بر آن تاثیر می گذارد. قیمت خرید قالب وافل یک طرفه در هر متر مربع از 260 تا 270 هزار تومان است که با توجه به شرایط می تواند خارج از این محدوده باشد. علاوه بر این، هزینه های عملکرد به طور جداگانه محاسبه می شود.

قالب های وافل دو طرفه

قالب وافل دو طرفه همانطور که از نامش مشخص است در اجرای سقف توری یا وافل دو طرفه استفاده می شود و در عمل بار را در دو جهت منتقل می کند. به عبارت دیگر بار زنده و مرده سقف به تمامی تیرهای اطراف هر فنر سقف منتقل می شود. در سقف وافل دو طرفه از قالب های مکعبی شکل استفاده می شود که ابعاد دقیق و مربع شکل آن، دال بتنی را در توزیع بار بهینه می کند.

انواع قالب وافل دو طرفه

اصولا قالب وافل دو طرفه مانند یک طرفه به قالب های مجاور متصل نمی شود، اما برای اولین بار شرکت زاگرس بنا این امکان را در قالب های وافل تولیدی خود ایجاد کرد که قالب های مجاور به یکدیگر متصل می شوند. با کمک بست برای اطمینان از دقت و کیفیت اجرا بزرگنمایی.

قالب وافل دو طرفه مانند یک طرفه بعد از اینکه بتن دال به استحکام نهایی خود رسید باز می شود و در جای دیگری استفاده می شود. این مزیت استفاده چندگانه در کاهش هزینه برد بسیار کمک کننده است.

 

 

مزایای استفاده از قالب سقفی وافل دو طرفه

شکل و ابعاد قالب وافل
شیب دیواره و انحنای گوشه قالب های وافل
فیکس کننده و سفت کننده های داخلی و لبه قالبها
نحوه نگهداری وافل
انعطاف پذیری و سفتی
مواد مورد استفاده برای تهیه ی قالب
قیمت خرید قالب سقفی وافل
تامین و ساخت تجهیزات
ضمانت نامه قالب
کاهش هزینه های حمل و نقل مصالحی مانند تیرچه و بلوک به کارگاه و حمل به طبقات
تخمین بر آورد هزینه ساخت

سخن نهایی

توجه داشته باشید که خرید قالب یک طرفه از یک شرکت معتبر بسیار مهم است زیرا آنچه برای ما در خرید قالب وافل یک طرفه اهمیت دارد امکان استفاده مجدد از این قالب ها در پروژه های دیگر است. بنابراین خرید قالب از شرکت های معتبر بدون واسطه می تواند مناسب ترین گزینه باشد.

قالب وافل | سقف وافل چیست | انواع قالب وافل از نظر کارایی

پست مرتبط

Enter your keyword