مراحل قالب بندی سقف وافل چیست؟

مراحل قالب بندی سقف وافل چیست؟

مراحل قالب بندی سقف وافل چیست؟

سقف وافل از انواع سقف ها با نگرشی مدرن به جهت فضا هایی با سطحی وسیع و دهانه هایی بسیار باز می باشد. قالب بندی سقف وافل را با نام های مشبک و یا سقف قابلمه ای نیز یاد می‌کنند. نام ها بیشتر به جهت شکل و شمایلی که یک سقف وافل دارد انتخاب شده است. شکل و شمایلی که با توجه به شکل قالب بندی سقف وافل ایجاد می شود. حالتی مشبک مانند، که اگر اندکی قدرت تجسم خوبی داشته باشیم گویی قابلمه های هستند که در کنار هم فضای سقف را پر کرده اند.

 

قالب بندی سقف وافل اگر چه با توجه به عدم استفاده از میلگردهای نگهدارنده می‌تواند وزن بسیار کمتری به نسبت دیگر انواع سقف ها داشته باشد، اما به جهت بالاتر بودن هزینه‌های اجرایی خیلی در مصارف عام مورد استقبال نیستند.

در ادامه به بررسی زیرسازی سقف وافل خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

 

قالب بندی سقف وافل از شیرینی تا سقف

وافل در اصل نام یک نوع شیرینی است. یک شیرینی که به جهت آسان بودن در تهیه و همچنین شکل و شمایل زیبایی که دارد معروف و محبوب شده است. یک شیرینی که از طریقه ی ساختن گرفته تا شکل و شمایل آن، کاملا شبیه به قالب بندی سقف وافل می باشد، اما با کاربردهای کاملا متفاوت، در ادامه به بررسی زیرسازی سقف وافل نیز خواهیم پرداخت.

در واقع طرح اولیه ی قالب بندی سقف وافل را از ایده ی شیرینی وافل گرفته اند. در شیرینی وافل، ملات خمیری شکل شیرینی را در یک قالب مشبک ریخته و تحت حرارت پرس می کنند. آنچه در نهایت برای خوردن آماده می شود، یک شیرینی مشبک و مسطح خواهد بود. قالب بندی سقف وافل نیز به همین صورت است، اما در ابعادی بسیار بزرگتر از کابینت آشپزخانه ی شما. یک ملات بتنی که در قالب هایی مشبک مانند، تزریق شده و در نهایت یک سقف مشبک با نام سقف وافل را ایجاد خواهند کرد.

 

 

اهمیت زیباشناسی در قالب بندی سقف وافل

انسان در خلق شیوه های جدید مهندسی و ایده های نوین علمی همواره کوشا بوده است و همیشه توانسته که بتواند روش هایی خلاقانه تر، کارآمدتر، کاربردی تر و بادوام تر ایجاد کند. اما در ادامه ی ارائه ی هر روش جدیدی در هر زمینه ی خاصی، ابعاد دیگری پیدا شده است. ابعادی که به مقوله های زیباشناسی نیز بپردازد. انسان همواره می خواهد که هر چیز جدیدی که خلق می کند را زیباتر نشان بدهد. سقف وافل نیز از این جمله ابداعات جدید بشری است که در ادامه ی خلق آن، مقوله های زیباشناسی نیز در آن دیده شده است. ایجاد ابتکارات و تغییرات در ساختار قالب بندی سقف وافل می‌تواند به ایجاد انواع طرح های زیبا بیانجامد. سقف وافل از این حیث می تواند رویکردی خاص در طراحی خانه باشد که به طرز چشمگیری در خلق زیبایی های فزاینده ی خانه تاثیرگذار باشد. ایجاد احساس های متفاوت، ظاهری خاص و حتی افزودن به ارزش خانه از جمله محاسن استفاده از قالب بندی سقف وافل با ایده های زیبا شناسانه خواهد بود.

ایجاد طرح های دکوراسیونی در کنار نورپردازی های خاص و یا استفاده از جلوه های شخصی در کنار قالب بندی زیبا، می ‌تواند رنگ و بوی یک فضای کاملا هنری را ایجاد نماید. استفاده از طرح قالب بندی سقف وافل، تا قبل از مطرح شدن احساس های زیبایی شناسانه، فقط در مکان های خشک عمومی به جهت دستیابی به سقف هایی با دهانه های باز استفاده می شده است. اما توجه به پتانسیل ‌های زیباشناسی در یک سقف وافل باعث شد تا این سقف ها در مکان هایی مانند اتاق خواب، آشپزخانه، سقف سینما ها و تئاتر ها، گالری های هنری و… نیز استفاده شوند.

الگوهای جذاب در قالب بندی سقف وافل در کنار چیز هایی مثل نورپردازی های خاص، استفاده از گیاهان تزیینی، بازی با نور خورشید و خلق سایه هایی جذاب توانسته رنگ و بوی هنری در صنعت قالب سازی سقف وافل ایجاد نماید. مقوله ای که به راحتی می ‌تواند فضای زیستی شما را از یک حالت کلاسیک و خسته کننده خارج سازد و رنگ و بویی جذاب و هنری تر به آن ببخشد.

در ادامه به بررسی گام به گام زیرسازی سقف وافل خواهیم پرداخت.

 

 

زیرسازی سقف وافل نخستین گام برای داشتن یک اجرای موفق در ساخت سقف وافل است. بدون یک زیر سازی دقیق و حساب شده، نباید انتظار اجرای موفقی در این نوع سقف را داشت.

این درجه از اهمیت در انجام مرحله زیر سازی باعث شده مجریان موفق سقف‌ های وافل دقت بالایی در انتخاب مصالح مورد نیاز و اجرای دقیق و گام به گام مراحل ساخت به‌کار گرفته و زمینه مناسبی برای این اجرا آماده کنند.

مهانیت از توانمند ترین سازندگان انواع سازه سقف مهندسی است که طی سال‌ ها، موفق به اجرای پروژه‌ های زیادی در این زمینه و در سراسر کشور شده است. این مجموعه، با به‌ کار گیری توان فنی و نیروی خلاقی که در این پروژه‌ ها همکاری می‌کنند، زیر سازی قوی و اصولی را برای اجرای این نوع سقف به‌کار برده و نتایج چشم گیری نیز به‌دست آورده است.

کسانی که با پروژه‌ های سازه‌ ای و مراحل اجرایی آن آشنایی دارند، به‌ خوبی از اهمیت زیر سازی در انجام موفق این نوع عملیات آگاهند. بدون وجود یک زیر ساخت کامل و مناسب، اجرای یک سازه کامل و ایده‌ آل تقریبا غیر ممکن است!

در مورد سقف‌ های مختلف از جمله وافل نیز این موضوع مصداق دارد. بر همین اساس و با توجه به عدم نیاز به اجرای قالب‌ های دائمی در کل سقف ، در این نوع سقف، اجرای شاسی‌ کشی نظیر سقف‌ های تیرچه بلوک الزامیست.

مصالح کاربردی در این مرحله شامل انواع قالب‌ های پاشنه دار و بدون پاشنه، هر یک بنا بر الزامات کاربردی، با انواع مصالح نظیر چوب، لوله یا پروفیل قابل کاربرد هستند.

در برند مهانیت، با وجود قالب‌ های ابتکاری ساخت مجموعه مهندسی این شرکت، انتخاب مصالح کاربردی هماهنگ با نوع قالب و پایه‌ های مورد استفاه و با تشخیص مهندسین مجرب صورت می‌گیرد.

در ادامه مطلب توجه شما را به مراحل صحیح و متوالی اجرای زیرسازی سقف وافل جلب می‌کنیم.

 

زیرسازی سقف وافل

برای بهتر نشان دادن مراحل اجرایی این نوع زیر ساخت، بهتر است این مراحل را به‌شکل متوالی دنبال کنیم:

در اولین مرحله که با نام جک‌ گذاری یا اسکافولد شناخته می‌شود، نیاز است تا شبکه‌ ای از جک را اجرا نمود که با عنوان پروفیل نیز شناخته می‌شود. در مورد استفاده از لوله یا پروفیل برای این مرحله اختلاف نظر وجود دارد. با وجود سهولت کاربرد پروفیل، گروهی لوله و عده‌ای نیز چهارتراش را بهترین گزینه برای این کار می‌دانند.

در هر حال برای این مرحله، انتخاب پروفیل مناسب و چینش صحیح آن از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از مقاطع مستطیلی یا مربعی با داشتن سطوح صاف، به‌منظور بهتر قرار گرفتن پایه‌های قالب وافل بسیار مفید بوده و نتایج بهتری نسبت به مقاطع دایره‌ای خواهد داشت.

کاربرد انواع پروفیل‌، به‌دلیل داشتن ابعاد مشخص، مناسب و استاندارد، دقت در کار را بالاتر برده و به‌ همین جهت بیشتر مورد اقبال مهندسین است.

 

زیر سازی سقف وافل

 

قفل‌کردن قالب‌های وافل

کاربرد میلگرد های U شکل یا کاربرد قالب‌ های قفل‌ دار نیز برای ثابت نگه‌داشتن قالب‌ ها در زیر سازی سقف وافل نیز از دیگر مواردی است که باید توجه کافی به‌ آن صورت گیرد.

فاصله‌ گذاری مناسب در اجرای فاصله دقیق و هماهنگ با ابعاد وافل بسیار مهم است. برای کاربرد صحیح قالب وافل با هر اندازه، فواصلی به همان اندازه باید بین قوطی پروفیل یا جفت لوله کاربردی تعیین و اجرا شود. پس از این کار نوبت به قرار دادن قالب‌ ها روی پایه‌ هاست.

با پایان قالب‌ گذاری مرحله بستن قفل روی قالب‌ ها صورت می‌گیرد که مانع از حرکت یا سقوط قالب‌ ها پس از مرحله بتن‌ ریزی می‌شود.

در این مرحله آرماتور بندی و بتن‌ ریزی انجام شده و در نهایت و پس از پایان این مراحل، کار جاگذاری قالب‌ ها در محل‌ های مناسب بر طبق نقشه انجام می‌گیرد.

دیوار های برشی، منطقه برش پانچ ستون و محل تیر های آویزدار و مخفی، از نقاط پرتنش و تحت فشاری هستند که با عنوان نواحی توپر شناخته می‌شوند و باید در مراحل مختلف اجرای سقف وافل، به‌ ویژه مرحله بتن ریزی به ‌‌آنها توجه کافی صورت گیرد.

برند مهانیت، با اجرای دقیق و گام به گام این مراحل طی پروژه‌ های موفق بسیار توانسته مراحل زیرسازی سقف وافل و اجرای این نوع سقف را به بهترین شکل انجام دهد.

توانمندی مجموعه‌ های معتبر اجرایی و مهندسی در بحث سازه‌ ها، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با اجرای دقیق مراحل مقدماتی و زیرسازی سقف وافل و دیگر عملیات ساخت هر بخش از سازه دارد.

در برند مهانیت نیز این اجرا با نظارت دقیق و زیرسازی اصولی همراه بوده و نتایج چشمگیر و قابل قبولی از این سازه‌ ها را در پروژه‌ های عظیم و گوناگون در سراسر کشور به‌دست داده است.

شما میتوانید برای دریافت مشاوره درباره زیرسازی سقف وافل نیز با کارشناسان فنی ما تماس حاصل نمایید.

موفقیت در ساخت و ساز اصولی و‌ آرامش استفاده از سقف‌ های سبک و مقاوم را با مهانیت تجربه کنید!

پست مرتبط

Enter your keyword