نکات ضروری در اجرای سقف وافل | نکات اجرای سقف وافل دو طرفه

نکات ضروری در اجرای سقف وافل | نکات اجرای سقف وافل دو طرفه

نکات ضروری در اجرای سقف وافل | نکات اجرای سقف وافل دو طرفه

انواع اجرای سقف وافل:

نکات ضروری در اجرای سقف وافل | نکات اجرای سقف وافل دو طرفه

سقف وافل یک طرفه و دو طرفه را می توان به دو صورت مسطح و مدولار اجرا کرد که مراحل هر دو روش تا حدودی مشابه است و فقط در استفاده از قالب های فلزی و تخته سه لا با هم تفاوت دارند. بد نیست بدانید که در روش مدولار لازم نیست سقف را با تریم فلزی و تخته چندلا آستر کنید. از مزایای روش تخت می توان به سرعت بالا در زمان اجرا، ایمنی کارگران، بهترین چیدمان قالب های وافل و بهترین کیفیت بتن ریزی اشاره کرد.

نکات ضروری در اجرای سقف وافل

یکی از تحولات در زمینه ساخت و ساز، سقف وافل است. به طور کلی یکی از مهمترین اهداف استفاده از آن کاهش تعداد ستون هاست. این نوع سازه در سقف هایی با ارتفاع بیش از 12 متر استفاده می شود و اجرای آن بسیار ساده تر و سریعتر از سقف های سنتی است.

مراحل اجرای سقف وافل

حال می خواهیم مراحل ساخت وافل و جزییات سقف وافل را به صورت مدولار مطرح کنیم و هر یک از مراحل آن را به طور کلی توضیح دهیم:

بهترین قالب وافل | قیمت قالب وافل | خرید قالب وافل دست دوم

بهترین قالب وافل | قیمت قالب وافل | خرید قالب وافل دست دوم

مرحله اول: زیرسازی سقف وافل

یکی از مهم ترین مراحل اجرای سقف وافل، زیرسازی سقف وافل می باشد. این مرحله باید با توجه به ارتفاع و بارها بر اساس اصول طراحی ، اجرا شود تا شرایط بارگذاری مختلف را تحمل کرده و اصول ایمنی را رعایت کند. اولین مرحله در اجرای سقف وافل داربست یا شمع بندی است که پس از آن اسکلت سقف اجرا می شود.

شمع ها در پروژه هایی با ارتفاع سقف 3 تا 3.5 متر و در پروژه هایی با ارتفاع سقف بیشتر از داربست یا جک های بلند استفاده می شود. چیدمان مناسب وافل یک یا دو طرفه، تنظیم سطح سقف، اعمال خیز منفی و اطمینان از ایمنی از مواردی است که در این مرحله باید کاملاً صحیح اجرا شود.
به علاوه یکی دیگر از کارهایی که برای ساخت سقف مشبک در ساختمان های معمولی باید انجام شود استفاده از جک های فلزی با فواصل یکسان است. ما می توانیم فاصله جک ها از یکدیگر را با روابط مهندسی مربوطه برای هر پروژه محاسبه کنیم.

این عناصر می توانند پروفیل های لوله داربست، جعبه های فلزی یا تخته های چوبی باشند. (بار وارد شده به زیرسازی ابتدا به لوله های زیر سازی و سپس به پایه های جک و در نهایت به پی و خاک منتقل می شود)

 

مرحله دوم: چیدمان قالب های وافل

پس از اتمام مرحله اول یعنی ساخت زیر سازی سقف، نوبت به قالب گیری سقف وافل می رسد، بر روی پروفیل های زیرین با توجه به جزئیات نقشه های اجرایی باید قالب وافل یک یا دو طرفه قرار داده شود که به لطف مدولار بودن قالب های وافل به سرعت انجام می شود. در چیدمان قالب های مشبک باید دقت زیادی در فاصله قالب اول هر مقطع از ستون ها و دیوارهای برشی و در همخوانی جهت و چینش قالب ها با صفحه اجرایی صورت گیرد، زیرا در طراحی سقف مشبک طراحی شده است، نواحی سقف در نواحی ستون ها و دیوارهای برشی به صورت دال توپر هستند.
یکی از نکات دیگری که باید به آن توجه کرد، چون تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت دارد، بندکشی و یکدست بودن طرح وافل است. علاوه بر این، برای جلوگیری از جابجایی و لغزش وافل‌ها از تکنیک‌هایی برای تثبیت وافل‌ها استفاده می‌شود، از جمله استفاده از گیره‌های مخصوص، میله‌های U شکل، میخ‌کوبی، اتصال با سیم تقویت‌کننده یا ثابت کردن وافل‌ها.

 

مرحله سوم: تقویت سقف مشبک

از دیگر مزایای سقف وافل ، عدم استفاده از تیرچه های پیش ساخته و امکان اجرای تیرچه در جا به منظور تقویت سقف است. بدین منظور پس از اتمام چیدمان قالب های مشبک، آرماتوربندی سقف مشبک با توجه به جزئیات نقشه های اجرایی آغاز خواهد شد. در ابتدای این مرحله، میلگردهای اصلی و آجدار در قسمت پایین تیرها قرار می گیرند باید بر اساس برنامه های اجرایی انجام شود.

 

مرحله چهارم: بتن ریزی سقف وافل

پس از اتمام مرحله مقاوم سازی ، سقف وافل آماده بتن ریزی می باشد. بتن ریزی سقف مشبک در یک عملیات پیوسته توسط نیروهای پیمانکار سقف وافل انجام می شود. به دلیل در دسترس بودن فضاهای بتن ریزی و چگالی کم آرماتور، فضاهای بین آرماتورها به راحتی با بتن پر می شود. یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که هنگام انجام عملیات با ویبراتور باید بتن متراکم شود و مهمتر از همه، ویبره باید به طور منظم و در فواصل دقیق وارد تیرچه ها شود تا هر دو قسمت به طور یکسان با همپوشانی ارتعاش کنند.

در سقف های بزرگ باید محل درزهای اجرایی از قبل مشخص شود و بتن ریزی تا محل درزهای اجرایی ادامه یابد. در پایان این مرحله عملیات پرداخت برای تسطیح سطح بتن انجام می شود و ضخامت بتن باید برابر با ضخامت سقف مشبک در نقشه های اجرایی باشد.

مرحله پنجم: قالب های وافل را باز کنید

دمای مجاور سطح بتن، نوع سیمان مصرفی، دهانه و ضخامت سقف، نوع سقف وافل و … عواملی هستند که تاثیر بسزایی در زمان لازم برای گیرش بتن دارند.
تجهیزات لازم برای اجرای سقف مشبک
برای اجرای سقف وافل می توان از تجهیزات و ابزار رایج مورد استفاده در اجرای اسکلت بتنی سنتی استفاده کرد. همانطور که می دانید فروش وافل و انتخاب نوع تجهیزات سقف وافل به عواملی مانند مساحت سقف، دهانه سقف، وزن سقف، نوع سیستم سازه، ارتفاع کف و کیفیت مورد نیاز و … مربوط می شود.

در ادامه تعدادی از تجهیزات لازم برای اجرای سیستم سقف مشبک را ارائه خواهیم داد:

جک، داربست برای تکیه گاه های عمودی که سقف پایینی را پشتیبانی می کنند.

لوله، جعبه یا پروفیل مربع برای عناصر افقی که از قالب های وافل پشتیبانی می کنند.

قالب های فلزی، تخته ها یا ورق های چوبی برای نصب تیرها یا قطعات جامد سقف.

به طور کلی برای اجرای سیستم تایل سقفی نیازی به تجهیزات ویژه اختصاصی نیست و پیمانکاران برای اجرای این سقف از تجهیزات موجود استفاده می کنند.
نحوه کارکرد سقف وافل

یکی از سقف های جدید در زمینه ساخت و ساز سقف وافل است. این نوع سازه در سقف های بالای 12 متر استفاده می شود و اجرای آن بسیار ساده تر و سریعتر از سقف های سنتی است.

همانطور که می دانید وافل یک شیرینی مشبک است. سقف وافل نیز نام خود را از این وام گرفته است و یک سقف تیرچه در جا است. این سازه عموماً مسطح بوده و از بتن مسلح ساخته شده است که نیروهای کششی توسط آرماتورهای آن پشتیبانی می شود. در این سازه لازم است که آرماتورها مستقیماً به تیرها یا ستون ها متصل شوند، به طوری که ارتفاع آرماتور دقیقاً برابر با عمق ستون ها و تیرها باشد. این میلگردهای تقویت کننده دو طرفه استحکام سازه را به خصوص در دهانه های بزرگ کاملاً تضمین می کنند و از استحکام کافی برخوردارند.

بهترین قالب وافل | قیمت قالب وافل | خرید قالب وافل دست دوم

بهترین قالب وافل | قیمت قالب وافل | خرید قالب وافل دست دوم

مزایای نصب سقف وافل

سقف وافل یکی از پیشرفت های ساختمان سازی است که مزایای فراوان آن باعث محبوبیت آن شده است. در زیر مهمترین مزایای استفاده از آن ارائه شده است:

سقف مشبک را می توان با مصالحی مانند بتن، فولاد یا حتی چوب ساخت. که آن را مفیدتر می کند. اگر به قدرت بیشتری نیاز دارید، می توانید یک وافل سیمانی درست کنید. اگر استحکام برای شما در اولویت نیست، چوب و فلز نیز گزینه هایی برای انتخاب شما هستند. لازم به ذکر است که بتن اغلب برای فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و … استفاده می شود. از سوی دیگر، سقف های تزئینی و گاراژها را می توان با سقف های چوبی یا فولادی وافل نیز پوشاند.

وافل نیاز شما را تا حد زیادی به ستون های اضافی کاهش می دهد. به خصوص در مکان هایی که ارتفاع زیادی دارند و نمی توان ستون های زیادی برای آنها ساخت.

سقف وافل می تواند بار بیشتری را نسبت به سقف های یک طرفه تحمل کند

وافل علاوه بر استحکام و سهولت در استفاده، ظاهر زیبایی دارد و می توان آن را چشم نوازی دانست.

با توجه به سبکی و مصرف کم مصالح و نیاز این نوع سازه، استفاده از آن به خصوص در فضاهایی با سقف های بزرگ بسیار مقرون به صرفه است.

اجرای سقف وافل سریع و آسان است، بنابراین می توانید به راحتی اجرای ساخت وساز خود را نظارت کنید.

ایجاد سوراخ برای عبور کابل های برق، لوله کشی و غیره. به مقاومت سقف آسیب نمی رساند و یک مزیت بزرگ است.

 

سخن نهایی

اجرای سقف یکی از مراحل حیاتی و مهم اجرای سازه است و در صورت عدم دقت در امور فنی و اجرایی می تواند منجر به بروز حوادث و زیان های اقتصادی شود. اجرای سقف وافل نیز نسبت به سایر روش ها به تخصص و دقت بیشتری نیاز دارد زیرا روشی نوین در اجرا به حساب می آید.

نکات ضروری در اجرای سقف وافل | نکات اجرای سقف وافل دو طرفه

پست مرتبط

Enter your keyword