سقف وافل مهانیت چیست | سقف وافل | کاربرد سقف وافل

سقف وافل مهانیت چیست | سقف وافل | کاربرد سقف وافل

ساختار سقف وافل

سقف وافل مهانیت چیست | سقف وافل | کاربرد سقف وافل

سقف وافل مهانیت از بتن مسلح درست میشود و لایه های بتنی در قسمت زیرین آن در دو جهت قرار دارند که در واقع نام مشبک از الگوی تیرهای زیرین آن قرار دارد. صفحات وافل را برای دهانه های بیشتر از 40 فوت (12 متر) ترجیح میدهند زیرا بسیار قوی تر از صفحات صاف، صفحات دو طرفه، صفحات یک طرفه و صفحات تیرچه یک طرفه هستند.
یک سقف وافل در بالا صاف است در حالی که سطوح مشبک در پایین هستند. این شبکه با برداشتن قالب ها پس از گیرش بتن تشکیل می شود. این سازه به طوری طراحی میشود که هنگام استفاده در دهانه های طولانی تر و بارهای سنگین تر، قوی تر باشد.

 

سقف وافل مهانیت چیست؟

در واقع سقف وافل مهانیت نوعی دال سوراخ دار است و به علت امکان حذف ستون ها معمولاً در دهانه های بزرگ استفاده می شود (مثلاً اتاق جلسات سالن سینما یا مکان هایی مانند این ).

این نوع سازه‌ها به دلیل مقاومت فوق‌العاده‌ای که دارند برای ساختمان‌هایی که نیاز به حداقل لرزش در هنگام حادثه دارند، مانند آزمایشگاه‌ها و تأسیسات تولیدی توصیه می‌شود. همچنین در ساختمان هایی که به فضاهای باز بزرگ مانند تئاتر یا ایستگاه های قطار ، بسیار توصیه می شود. سقف‌های سلولی از فرم‌های پیچیده درست می‌شوند و می‌توانند اندکی گران‌تر از سایر سقف‌ها باشند، اما با توجه به پروژه و میزان بتن مورد نیاز، هزینه ساخت آن‌ها کمتر است.
سقف وافل را می توان به روش های مختلفی ساخت، اما برای اینکه سقف وافل شکل بگیرد، به قالب وافل نیاز است. ابزار مورد نیاز تولید سقف های وافل از عناصر زیادی تشکیل میشوند: تکیه‌گاه‌های مشبک، تکیه‌گاه‌های افقی، تکیه‌گاه‌های عمودی، اتصالات مکعبی، ورق‌های سوراخ‌دار و میله‌های فولادی. ابتدا تکیه گاه ها ساخته می شود، سپس غلاف ها قرار می گیرند و در نهایت بتن ریخته می شود و قالب تشکیل می شود. لازم به ذکر است که این فرآیند می تواند با توجه به سه رویکرد متفاوت صورت گیرد. راهنماهای مختلفی برای تعیین پارامترهای مختلف برای سقف وافل، عمدتاً ضخامت کل و ابعاد تیرچه ها، برای معماران و مهندسان تهیه شده است.

 

انواع سقف وافل

به طور کلی دو نوع طرح سقف وافلی وجود دارد: سقف وافل یک طرفه و سقف وافل دو طرفه سقف وافل یک طرفه بیشتر در دهانه های کوتاه استفاده می شود. در این نوع سقف ها شابلون های سقفی مستطیل شکل هستند زیرا تیرهایی که قرار است در ساخت این سقف استفاده شود در یک طرف قرار می گیرند بنابراین از میلگرد کمتری استفاده می شود و با توجه به قیمت بالای میلگرد هزینه به مقدار زیادی کاهش می یابد. بر خلاف نوع قبلی، استفاده از سقف های وافل دو طرفه در دهانه های بلند بیشتر رایج است. به عنوان مثال تعداد میلگرد های استفاده شده در ساخت سقف های وافل مهانیت دو طرفه بیشتر است و هزینه ها بیشتر می شود

مراحل اجرای سقف وافل

سقف های وافل مهانیت به سرعت در پروژه های ساختمانی محبوبیت پیدا کرده اند زیرا می توانند در اشکال مختلفی عرضه شوند. سقف وافل از پیش ساخته شده معمولاً گرانتر از گزینه دیگر است. فرآیند ساخت و ساز شامل ساخت صفحات بتنی است که بریده شده و بتن ریخته شده یک سطح صاف را تشکیل می دهد. در حالی که شبکه های مستطیل شکل تیرهای بتنی عمیق را در زیر تشکیل می دهند. هنگامی که از پایین به آن نگاه کنید سقف باید شبیه یک سقف وافل باشد و ستون های تکیه گاه کف باید در فاصله استاندارد از مرکز قرار گیرند. این محصول چه پیش ساخته باشد و چه در محل مورد نظر ساخته شود، باید همان هدف اولیه و تعریف شده را در پروژه های تجاری، صنعتی و مسکونی انجام دهد. مراحل ساخت این سقف به شرح زیر است:
مرحله اول زیرساخت درست است. مطمئن شوید که محل کار تا حد امکان صاف است. در صورت لزوم، خاک منطقه را تخلیه داده ومجددا پر کنید یا آن ناحیه را با ماسه پر کنید تا سطح صافی حاصل شود.

در مرحله دوم باید قالب های وافل را قرار دهید.

لبه های بیرونی سقف داربست را بپیچید، سپس آن قسمت را با یک برزنت پلاستیکی کاملاً بپوشانید. مطمئن شوید که تمام اتصالات و لوله ها چسبانده شده اند. این از جذب رطوبت توسط دال جلوگیری می کند.

تقویت کاری است که در این مرحله باید به خوبی و با ظرافت انجام شود.

مرحله چهارم بتن ریزی است. بتن را بریزید و آن را به خوبی پخش کنید .

 

مزایای سقف وافل چیست؟

صفحات وافل یا سقف های وافل دال های سخت تر و سبک تری را نسبت به دال های مسطح معادل ارائه می دهند. سرعت ساخت این دال ها نسبت به دال های معمولی سریعتر است و نسبتاً مقرون به صرفه است زیرا در این نوع سقف ها 25 درصد بتن کمتر و حداقل 15 درصد فولاد کمتر استفاده می شود.
مقاومت و کنترل ارتعاش آن نیز در ساختمان‌ها و مکان‌هایی که کنترل ارتعاش در هنگام حادثه اهمیت بیشتری نسبت به سایر مکان‌ها دارد، بسیار تحسین برانگیز است، برای ساخت آنها باید از این نوع سقف استفاده کرد. به عنوان مثال، فرودگاه ها، بیمارستان ها، ساختمان های تجاری و صنعتی و غیره است از این نوع سقف ها استفاده می کنند.

مزایای سقف وافل به شرح زیر است:

دهانه های بزرگتر را می توان با مواد کمتری ساخت که مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست است.

برخی افراد الگوی وافل را از نظر زیبایی شناختی جذاب می دانند.

قالب ها می توانند از چوب، بتن یا فولاد ساخته شوند.

ظرفیت بار بالاتر نسبت به سایر انواع سقف

صرفه جویی در وزن و مواد مورد استفاده در ساخت و ساز

توانایی کنترل ارتعاش خوب

ظاهر جذاب

سبکی سقف

امکان استفاده مجدد از قالب ها

ساخت و نصب بسیار سریع

 

مقایسه سقف وافل با سقف فولادی

سقف عرشه فولادی از ورق فولادی موجدار درست میشود که توسط تیرها یا میله های فولادی پشتیبانی می شود. برای نگه داشتن بتن یا عایق کاری سقف استفاده می شود. هدف از ساخت این نوع سقف، ارائه وسیله ای برای یک سیستم سقف و کف از نظر ساختاری کارآمد است.
در طراحی و ساخت این محصول از ویژگی های فولاد به طوری استفاده میشود که اگرچه رابطه مقاومت سقف با وزن آن زیاد است اما هزینه های حمل و نقل و نصب به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

 

سخن نهایی

از نظر عملکردی، دال های بتنی، مانند سقف های وافل مهانیت ، هم به عنوان پایه طبقه همکف و هم به عنوان دال های بالایی عمل می کنند که می توانند به عنوان سقف استفاده شوند. دال های بتنی بسیار مهم و دارای اهداف مختلفی هستند، زیرا علاوه بر ایجاد سطح صاف، بار سازه بالایی شما را نیز تحمل می کنند و به عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل می کنند.
در واقع، فضاهای بین دال ها اغلب فضاهای ایمن و ایزوله را برای تاسیسات ساختمانی مانند سیستم های برق و لوله کشی فراهم می کند. شکل دال به گونه ای است که از میلگردهای تقویت کننده برای تقویت و حفظ یکپارچگی سازه استفاده می شود.

سقف وافل مهانیت چیست | سقف وافل | کاربرد سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword