آرماتور بندی سقف وافل | اجرای سقف وافل | آموزش آرماتور بندی سقف

آرماتور بندی سقف وافل | اجرای سقف وافل | آموزش آرماتور بندی سقف

آرماتور بندی سقف وافل | اجرای سقف وافل | آموزش آرماتور بندی سقف

نکاتی در اجرای آرماتور بندی سقف وافل

آرماتور بندی سقف وافل | اجرای سقف وافل | آموزش آرماتور بندی سقف

اگر در زیرسازی سقف از داربست استفاده کنیم ضریب اطمینان بیشتری حاصل می شود و خطراتی مانند خالی کردن جک و نشست سقف در هنگام بتن ریزی کاهش می یابد.
هنگامی که تیر در محل اجرا می شود، پیوستگی بتن و صلبیت سقف به خوبی رعایت می شود که باعث کاهش ارتعاش سقف در حین کار می شود و حفره های این سقف ها باعث کاهش بار مرده ی سقف می شود، اما انتهای ستون ها و در برخی موارد در تیرهای انتهایی و کششی باید به صورت دال پراجرا شوند.

آرماتور بندی سقف وافل

سقف وافل یکی از سقف های بتنی است که ظاهر بسیار زیبا و خاصی دارد. هرکسی که بخواهد زیبایی سقف خود را افزایش دهد از روش اجرای سقف وافل استفاده می کند. قالب های وافل یکی از اصلی ترین و مهم ترین قالب های مورد استفاده برای طراحی و اجرای این سقف می باشد.

وزن مرده سازه ساختمان با استفاده از این قالب ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به طور کلی باید بدانید که برای افزایش مقاومت سازه های بتنی از تجهیزات زیادی استفاده می شود که یکی از اصلی ترین آنها قالب وافل است.

برای افزایش مقاومت آرماتور مشبک می توان از اسپیسرهای بتنی استفاده کرد. اسپیسر یکی از مهمترین تجهیزات مورد استفاده برای مقاومت بتن است.

اسپیسر پلاستیکی یکی از بهترین و مناسب ترین اسپیسرهایی است که می توانید برای تقویت از آن استفاده کنید. ما شما را با برخی از مهمترین فواید وافل آشنا می کنیم تا اطلاعات بیشتری دراین مورد داشته باشید.

مزایای تقویت کننده سقف وافل

برخی از مزایای اصلی سقف وافل که باید در مورد آنها بدانید عبارتند از:

1. برای نصب این سقف روی سازه خود نیازی به صرف زمان زیادی ندارید. در واقع زمان بسیار کوتاه مورد نیاز برای اجرای این سقف یکی از مهمترین مزایای آن است.

2. شکل های مختلف استفاده شده برای سقف وافل ، محیطی بسیار امن و سالم را برای کارگران ساختمانی ایجاد می کند.

3. استحکام و عمر مفید این نوع قالب بسیار طولانی است.

4. ظاهر زیبای وافل ها یکی از مزیت ها و ویژگی های آن است. در واقع می توانید با استفاده از این نمونه قالب در داخل سقف ساختمان ، زیبایی سقف ساختمان خود را افزایش دهید.

5. حجم بتن و فولاد مصرفی هنگام استفاده از قالب وافل بسیار کمتر می شود. در نتیجه بار مرده ساختمان کاهش می یابد.
6. قالبهای وافل بسیار سبکتر از سایرقالبها هستند. به همین دلیل به راحتی قادر خواهید بود این قالبها را جابجا کرده و در طبقات مختلف ساختمان خود استفاده کنید .

7. در دهانه های بزرگ می توانید از این قالب ها استفاده کنید. بسیاری از سازه های ساختمانی به دهانه های بزرگی نیاز دارند که قالب های وافل گزینه مناسبی برای آنها محسوب می شود.

8. طرز کار این نمونه سقف تقویت شده به مراتب برتر از سقف های دیگر است. با استفاده از قالب وافل می توانید در همه شرایط عملکرد بهتری داشته باشید. در واقع باید به خوبی بدانید که این قالب ها در برابر شرایط مختلف مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

9. یکی دیگر از مزیت های قالب های وافل این است که چندین بار استفاده خواهند شد.

10. یکی دیگر از مزیت های قابل توجه قالب وافل ، جدا شدن راحت از بتن سقف است.

مراحل اجرای آرماتوربندی

باید توجه داشته باشید که آرماتور مشبک باید بر روی سقف طبق مراحل مشخص شده استفاده شود، یعنی:

1. در مرحله اول زیرساخت بسیار مهم است. این مرحله به قدری ساده است که می توانید زیر سازی را با استفاده از لوله اسکلت یا جک بسازید.

2. در مرحله دوم قرار دادن وافل ها باید طبق اصول بر اساس چیدمان طراحی شده ، روی قوطی ها و جک ها انجام شود. برای جدا کردن این قالب ها نیازی به روغن کاری ندارید. در واقع، برای رفع چسبندگی قالب و بتن در بسیاری از قالب ها، باید آنها را با استفاده از روغن های مختلف روغن کاری کرد .
3. مرحله سوم تقویت است. طبق نقشه های مهندس سازه، آرماتورها باید به صورت عمود بر هم قرار گیرند تا به سازه ساختمان شکل دهند.

4. در پایان مرحله آرماتورگذاری ، مرحله بتن ریزی آغاز می شود. طبق دستورالعمل بتن ریزی باید روی سقف بتن ریخت. بتن ریزی سقف مشبک آسان است و هیچ مشکل یا پیچیدگی خاصی ندارد.

5. در مرحله پنجم به عنوان مرحله پایانی، پس از انجام کلیه اقدامات طبق استانداردهای مشخص شده، باید قالب ها را باز کنید تا در سقف دیگری از آنها استفاده کنید.

 

بعد از تکمیل تقویت چه اقداماتی انجام می شود؟

پس از اتمام آرماتوربندی، بتن ریزی طبق استانداردهای تعیین شده انجام می شود. مواد زائد مانند یونولیت در سقف وافل استفاده نمی شود.
بنابراین بتن به راحتی در فضای بین قالب ها و روی سطح آنها قرار می گیرد و فضاهای خالی را پر می کند. بتن ریزی سقف وافل نسبت به سایر سقف ها راحت تر است. هنگام بتن ریزی سقف وافل، بتن ریزی در یک مرحله انجام می شود.
به دلیل مناسب بودن فضای ارتعاشی بتن هیچ گونه مواد افزودنی یا فوق روان کننده اضافه نمی شود، مانند سقف های توخالی کوبیاس و یوبات نیازی به حرکت افقی بتن در فضای زیر قالب ها نیست.

اجرای سقف وافل شباهت زیادی به سقف تیرچه بلوک دارد و نیاز به نیروهای متخصص با آموزش خاص ندارد.

قوانین تقویت سقف وافل و قوانین کلی

در این بخش، نکات مربوط به ضوابط طراحی سازه مربوط به آرماتوربندی و اتصال تیر-ستون و دال-ستون اختصاص داده شده است.

ناحیه اتصال تیر-ستون و دال-ستون باید الزامات بند ها آئین نامه ای را برای انتقال نیروی محوری ستون از طریق سیستم کف برآورده کند.
اگر نیروی ثقلی، باد، زلزله یا سایر نیروهای جانبی باعث انتقال لنگر در ناحیه اتصال تیر به ستون یا دال به ستون شود، باید برش ناشی از انتقال لنگر در طراحی ناحیه اتصال را در نظر گرفت.

نواحی اتصال تیر-ستون و دال-ستون که لنگر را به ستون منتقل می کنند باید الزامات آرماتور بندی ، بند ها آئین نامه ای را برآورده کنند. ناحیه اتصال در قاب های تحت بارهای جانبی لرزه ای از جمله (الف) تا (ج) باید با الزامات فصل 20-9 مطابقت داشته باشد.

الف- ناحیه اتصال تیر به ستون در قاب های خمشی ویژه

ب- ناحیه اتصال دال- ستون در قاب های خمشی متوسط

ج- ناحیه اتصال تیر به ستون و دال به ستون در قاب های خمشی که به عنوان بخشی از سیستم لرزه ای استفاده نمی شود، اما در سیستم های شکل پذیری بالا و متوسط ​​یافت می شود.

اگر ناحیه اتصال تیر به ستون به صورت جانبی از چهار طرف به تیرهایی با عمق و عرض تقریباً مساوی حداقل سه چهارم عرض ستون در هر طرف متصل باشد، متصل محسوب می شود.

اگر ناحيه اتصال دال به ستون به صورت جانبي از چهار طرف به دال متصل شود.

قیمت سقف وافل

قیمت سقف وافل به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، میزان میلگرد مورد نیاز برای آرماتور و همچنین میزان بتن مورد استفاده برای بتن ریزی، تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده دارد.
همانطور که در این مقاله اشاره شد این عناصر بر اساس نقشه محاسباتی ساختمان که توسط مهندس طراح تهیه می شود تعیین خواهد شد.

یکی دیگر از عواملی که در قیمت تمام شده سقف وافل تأثیر می گذارد، قیمت وافل ها است. وافل ها تنوع زیادی دارند و به صورت یک طرفه و دو طرفه در بازار موجود می باشند. هر یک از این قالب ها نیاز به نوع خاصی از آرماتوربندی و بتن ریزی دارد که هزینه های متفاوتی دارد.

قالب های وافل در بازار برای اجاره و فروش موجود است و شما می توانید قالب مورد نیاز خود را به شکل دلخواه تهیه کنید. از آنجایی که قالب های وافل قابل استفاده مجدد هستند، می توانید حتی پس از اتمام پروژه سقف از آنها دوباره استفاده کنید یا آنها را بفروشید.

سخن نهایی

همانطور که در بالا ذکر کردیم، بعد از اتمام مرحله قرار دادن وافل ها، مرحله بعدی آرماتوربندی سقف است. آرماتور سقف مشبک مانند سایر سقف ها است به این صورت که آرماتور پایینی ابتدا در قسمت پایین تیر و به صورت طولی نصب می شود که باعث افزایش ظرفیت مقاومتی سقف می شود.
سپس شبکه بالایی آرماتورها با توجه به جزئیات ذکر شده در نقشه محاسباتی قرار میدهند.
یکی از نکات مهم در مقاوم سازی سقف مشبک استفاده از شمع های برش در سر ستون ها و دیوار است. این آرماتورها عمدتاً به صورت بسته و در فاصله ای از تکیه گاه ها استفاده می شوند.

آرماتور بندی سقف وافل | اجرای سقف وافل | آموزش آرماتور بندی سقف

پست مرتبط

Enter your keyword