آشنایی با سقف وافل | فیلم اجرای سقف وافل | معایب سقف وافل

آشنایی با سقف وافل | فیلم اجرای سقف وافل | معایب سقف وافل

آشنایی با سقف وافل | فیلم اجرای سقف وافل | معایب سقف وافل

آشنایی با سقف وافل | فیلم اجرای سقف وافل | معایب سقف وافل

اجزای سقف وافل:

اجزای تشکیل دهنده این سقف عبارتند از:

میلگردهای خمشی و برشی – قالب – آرماتور حرارتی – آرماتور منفی – دال بتنی با بتن ریزی در محل

در میان این اجزا که در سقف های دیگر نیز وجود دارد. قالب وجه تمایز آن است که در ادامه آشنایی با سقف وافل در مورد قالب سقف وافل توضیح خواهیم داد.

قالب یکی از اجزای اصلی در پیکربندی سقف وافل است. وقتی از قالب ها استفاده می کنیم و آنها را به هم وصل می کنیم. تیرهای متعامد منظم با عرض و عمق یکسان ایجاد می کند. وافل های موجود دارای مشخصات هندسی متفاوتی هستند که در نتیجه تفاوت در فواصل و مشخصات تیرها و شکل حفره های زیرین ایجاد می شود که در نهایت باعث تفاوت در عملکرد معماری و سازه می شود.

آشنایی با سقف وافل

سیستم اجرای سقف وافل شباهت زیادی به سیستم تیرچه و بلوک دارد. با این حال وزن آن به نسبت به سایر دال ها کمتر است.

اجرای سقف وافل بدین صورت است که از آنجایی که سقف وافل یک دال دو طرفه است .از دو طرف بارگیری می شود. قالب ها را روی سقف قرار داده و پس از ریختن بتن روی سقف و پس از سپری شدن زمان لازم که بتن به مقاومت نهایی خود رسید، قالب ها جدا می شوند.

جالب است بدانید که سیستم سقف وافل یکی از انواع قالب های سقفی غیر دائمی محسوب می شود. به این معنی است که پس از بتن ریزی سقف از بتن جدا می شود و امکان استفاده مجدد از قالب در سقف های دیگر وجود دارد. در سایر پروژه ها و سایر ساختمان ها و همچنین پس از عمر مفید قابل بازیافت است.

با وجود این ویژگی، می توان تمامی بلوک های سقف را از ساختمان حذف کرد که علاوه بر حفظ منابع ملی و کمک به اقتصاد ملی، به استحکام و ایمنی سازه، سبک ساخت و … کمک شایانی خواهد کرد. به طور کلی آشنایی با سقف وافل دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن می پردازیم.

 

مزایای سقف وافل

سقف مشبک دارای ویژگی هایی است که برای اجرای سازه های خود مورد توجه هر تاجری است. از مزایای سقف مشبک می توان به مزایای فنی، اقتصادی، سازه ای، معماری و ایمنی اشاره کرد که در ادامه مطلب آشنایی با سقف وافل  به آنها اشاره می کنیم.

یکی از دلایل اصلی محبوبیت سقف وافل کاهش بار مرده ساختمان مورد نظر مهندسین طراح و اجرایی است.

سقف مشبک رفتاری مشابه دال دارد با این تفاوت که علاوه بر استفاده از قالب های وافل ، زیرسازی آن نیز ساده تر است و از مصالح کمتری استفاده می شود، بنابراین اجرای آن به صرفه تر از دال است.

مزایای دیگر سقف وافل

با قالب های وافل، بتن ریزی و تقویت سقف وافل آسان تر از سایر سقف های بتنی است.

در ساخت سقف وافل (یک طرفه و دو طرفه) تیرها در یک جهت قرار می گیرند، بنابراین تغییر شکل و اعوجاج در سقف ایجاد نمی شود که منجر به زیباترین سقف می شود.

سقف وافل برای دهانه های بلند (در برخی موارد حتی تا 17 متر) قابل استفاده است و استفاده از آن ستون های اضافی را حذف می کند، بنابراین معماران می توانند ایده های خود را به راحتی در سازه پیاده کنند و این سقف از نظر معماری بسیار باشکوه است.

قالب های سقف مشبک بسیار محکم و پیوسته بوده که برای سلامت نیروی انسانی شاغل بر روی آن مناسب بوده و از نشت شیرابه بتن نیز جلوگیری می کند.

نحوه عملکرد سقف وافل:

با توجه به نسبت طول و عرض دهانه، دو عملکرد یک طرفه و دو طرفه در این سقف رعایت خواهد شد. اگر این نسبت بزرگتر از 2 باشد تابع یک طرفه و اگر کمتر از 2 باشد تابع دو طرفه خواهیم داشت، اما باید توجه داشت که طول دهانه نیز موضوع مهمی است، بنابراین اگر طول دهانه بزرگتر از 9 متر باشد، این سقف باید در دو طرف اجرا شود. در ادامه مطلب آشنایی با سقف وافل به توضیح این دو نوع تابع می پردازیم.

سقف وافل یک طرفه

این نوع سقف عمدتاً در دهانه های کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد و قالب های مورد استفاده در این نوع سقف ها قالب های مستطیلی هستند که به صورت دال های یک طرفه عمل می کنند. از آنجایی که در این روش میلگرد فقط در یک جهت نصب می شود، میزان مصرف میلگرد نسبت به سقف دو طرفه کاهش می یابد و مقرون به صرفه تر است.

سقف وافل دو طرفه

این نوع سقف بیشتر در ساختمان هایی با دهانه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. قالب های مورد استفاده در این روش، قالب های مربعی هستند که به عنوان کاشی های دو طرفه عمل می کنند. میلگردها در دو جهت عمود بسته می شوند، اگرچه مصرف میلگرد در این روش نسبت به سقف مشبک یک طرفه بیشتر و هزینه آن بیشتر است، اما در نهایت از استحکام و ایمنی بیشتری نسبت به سقف یک طرفه برخوردار است.

کاربرد سقف وافل

سقف مشبک به دلیل مقاومت، پایداری و سرعت زیاد در سازه های فلزی و بتنی مرتفع و اشکال منظم و نامنظم تا دهانه بیش از 12 متر قابل استفاده است.

مصرف کمتر مصالح ، ارزان تر، اجرای این نوع سقف را نسبت به سایر روش های اجرا مناسب تر کرده است.

استفاده از سیستم وافل با سرعت بالا در پروژه‌های ساختمانی می‌تواند نقطه عطفی در برنامه‌ریزی پروژه باشد، چیزی که اکثر متخصصان صنعت ساختمان با آن آشنا هستند.

امروزه از سقف وافل در بسیاری از ساختمان های بزرگ و بلند استفاده می شود که به عنوان مثال می توان به سالن های سینما، فرودگاه ها، پارکینگ ها، مجتمع ها و … اشاره کرد.

مراحل اجرای سقف وافل

 

زیرسازی:

در این مرحله با نصب جک با لوله یا قوطی، زیر سازی اجرا شده و شرایط نصب وافل مهیا می شود.

 

مونتاژ قالب های وافل:

طبق نقشه چیدمان ، قالب ها روی قوطی ها قرار می گیرند و پس از مونتاژ قالب ها، عملیات آرماتوربندی انجام می شود.

بتن ریزی :

بر اساس ضوابط اجرایی سازه و پس از بررسی نهایی، بتن بر روی سقف ریخته می شود.

جد کردن قالب ها از سقف :

پس از سپری شدن زمان مورد نظر و سفت شدن بتن، قالب ها از بتن سقف خارج می شوند. در این مرحله باید مراقب بود که به قالب ها آسیبی وارد نشود.

نازک کاری:

این قسمت آخرین مرحله است و در برخی سازه ها از سقف کاذب در این مرحله استفاده می شود. البته برخی مهندسان از همان ساختار نمای نهایی استفاده می کنند و با نورهای مختلف جلوه زیبایی به آن می دهند.

قالب سقف وافل چیست؟

این نوع قالب نوعی قالب موقت برای ساخت سقف وافل است. قالب ها معمولا از پلاستیک یا پلی پروپیلن ساخته می شوند و در اندازه ها و اشکال مختلف طراحی می شوند. پس از مرحله بتن ریزی، قالب ها از سازه جدا شده و در سقف های بعدی مورد استفاده قرار می گیرند. قالب وافل مهمترین ابزار برای اجرای سقف وافل است و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. زیرا این قالب ها را می توان چندین بار استفاده کرد.

این قالب ها در واقع برای حذف بتن ناکارآمد در سازه استفاده می شوند. با حذف این قسمت سازه سبک شده و انرژی لرزه ای کمتری جذب می کند. برای برداشتن این قسمت از سازه از روش های دیگری مانند قالب های یوبوت، کیوبیاکس و سقف حبابی نیز استفاده می شود، اما این روش ها به اندازه قالب وافل کاربردی نیستند و به دلیل یکبار مصرف بودن قالب ها هزینه بیشتری و کارایی کمتری دارند.

قیمت سقف وافل

یکی از مهم ترین مواردی که کارفرمایان و پیمانکاران باید قبل از انتخاب سقف وافل بررسی کنند، برآورد قیمت سقف است. لازم به ذکر است که عوامل زیادی در قیمت سقف وافل تاثیر دارند که از جمله این عوامل می توان به مواد اولیه استفاده شده در ساخت قالب وافل و کیفیت آن، ابعاد قالب ها و یک یا دو طرفه بودن این قالب ها اشاره کرد. علاوه بر قیمت قالب، هزینه دستمزد کارگر، میلگرد و بتن نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت سقف وافل است.

سخن نهایی

آشنایی با سقف وافل، سقف وافل سقفی است که بسیار محکم و در عین حال زیبا است. مزایای فنی و اقتصادی باعث محبوبیت بیشتر آن میشود. این سازه به دلیل زیبایی می تواند جنبه تزئینی نیز داشته باشد.
در رستوران ها و کافه ها، سالن ها و حتی منازل مسکونی می تواند فضا را زیبا کند. در این مقاله سعی کرده ایم هر آنچه که در مورد سقف وافل باید بدانید را به شما معرفی کنیم.

آشنایی با سقف وافل | فیلم اجرای سقف وافل | معایب سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword