آشنایی با سقف وافل

آشنایی با سقف وافل

آشنایی با سقف وافل

در علوم مهندسی عمران بسته به نوع فضا و ویژگی های ساختمان، انواع مختلفی از سقف را تعریف می ‌کنند. یکی از همین انواع که در مسیر رو به رشد صنعت عمران در این سال های اخیر ابداع شده است، سقف وافل می باشد. یک نوع سقف به جهت نصب در مکان‌ هایی که ابعاد وسیعی دارند. سقف وافل هر چند که طول عمر کوتاهی از ایجاد تا بهره ‌برداری دارد، توانسته به خوبی در بدنه ی ساخت و ساز کشور با تکیه بر شرایط استاندارد سازی ای که تامین کرده است، باز نماید. تا جایی که امروزه بسیاری از فعالان در زمینه های ساخت و ساز، یا از این سقف استفاده می کنند و یا در مسیر پروژه های خود به نوعی به آن خواهند پرداخت.

 

سقف و الزامات آن از جمله اساسی ترین و شاید یکی از مهم ترین عناصر یک ساختمان است که در فضای مهندسی عمران همواره توجهی ویژه بر آن بوده است. مقوله ای که همواره سعی در بهبود ساختار آن با توجه به شرایط مکانی، نوع بنا، برآورد هزینه و سرعت در ساخت بوده است. دراین مقاله می خواهیم در مورد سقف وافل صحبت کنیم.

 

سقف وافل چیست؟

سقف وافل که با نام هایی دیگر هم چون سقف مشبک و یا سقف قابلمه ای نیز از آن یاد می ‌شود، نوعی سقف است که به جهت قسمت هایی از سقف که بار کمتری را تجربه خواهند کرد، طراحی شده اند. در سقف وافل به جهت حذف عناصر تقویتی به مانند میلگرد های تقویتی، ساختار چندان قدرتمندی را به نسبت دیگر سقف ها شاهد نیستیم. اما وزن بسیار کمتر این نوع از سقف می تواند تاثیر بسیار چشمگیری بر وزن کلی بنا داشته باشد.

هر چند که هزینه های اجرایی در سقف وافل به نسبت دیگر سقف ها بیشتر است، اما توانایی پوشاندن سطح هایی وسیع، در کنار عدم استفاده از میلگرد های تقویتی که در سقف های عادی باید به تیرهای اصلی ساختمان متصل شوند، می ‌تواند در زمان کمتری اجرایی شوند و در مسیر بهره برداری کلی ساختمان، از لحاظ زمانی، یک فاکتور تأثیرگذار باشند.

سقف وافل بر اساس یک ساختار دال قابلمه ای اجرایی می‌ شود که نسبت به سایر دال های متداول در اجرای سقف، وزن بسیار کمتری دارد و هم چنین می تواند در پوشاندن دهانه های وسیع و فاقد ستون، کارآمد نشان بدهد. زیرا که سقف وافل در هر چهار طرف خود دارای تکیه گاه می باشد. سقف وافل که در اصل به منظور اجرایی در سقف هایی که باری بر آنها نیست ابداع شده اند، توانایی آن را دارند که به جهت هر چه کمتر شدن بار مرده ی سقف در آن، حفره هایی را ایجاد کنند. این حفره‌ ها به خوبی می توانند وزن تمام شده ی سقف و در امتداد آن ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش بدهند.

البته به جهت رسیدن به استحکام کافی در انتهای دال ها و در امتداد تیر هایی که سقف وافل را بر آنها سوار کرده اند، سقف را به شکل تو پر اجرایی می ‌کنند. سقف وافل توانایی باربری در دو طرف را دارد، چرا که دال های این سقف دو طرفه می باشند.

 

 

 

 

سقف وافل در نگاه زیبا شناسی

سقف وافل چشم ها را جلب می کند و نگاه ها را به سمت بالا می کشاند تا اتاق را به اندازه ای بزرگتر نشان دهد. به این ترتیب، آنها می توانند خانه ها را بزرگتر جلوه بدهند و از این طریق ارزش ساخت ملک را افزایش می دهند. علاوه بر این، آنها دارای زیبایی شناسی عالی هستند، تا جائیکه می توانند ارزش خانه را در بازار املاک و مستغلات افزایش دهند.

طرح های سقف وافل در یک فضا از اتاق هایی است که احساسات کلاسیک و یا روستایی را بیشتر نشان می دهند، میتواند به مراتب به روزتر و جذاب تر باشد. برای بعضی ها، حتی می تواند منجر به افزایش احساس امنیت شود که ساختمان پایدارتر است. سقف وافل را می توان نسبتا سریع نصب کرد، و به طور کلی بسیار مقرون به صرفه است. با توجه به ماهیت اتاق که با سقف وافل به روز می شود می توان از قالب بندی تاجی شکل و یا خاص تری استفاده کرد. با توجه به عمق کاری مورد نیاز، طرح های سقف وافل را می توان با چوب با فضای سبز تزئین نموند که در جلوه های بصری کار بسیار چشمگیر می شود.

 

 

طرح های سقف وافل

طرح در اجرای سقف وافل بسیار اهمیت دارد. چرا که این سقف علاوه بر لحاظ مهندسی که دارد از نگاه زیبا شناسی نیز مورد توجه قرار دارند . زیبایی که در طرح خانه های سقف خودش را نشان میدهد. شکل سقف می تواند شکل بیضی، مستطیلی یا الماس داشته باشند. اگر چه محصول نهایی همیشه شبیه به یک شطرنج سه بعدی است، سبک سقف وافل بستگی به شکل شبکه ای است که بر ساختارآن طراحی شده است . این خانه های شطرنجی می توانند در سراسر سقف اجرا شوند و پنل های بزرگ مستطیلی را که می توانند در اتاق قرار گیرند، ایجاد می کنند. این خانه ها همچنین می توانند خطوط، منحنی ها، گل ها و سوراخهایی شکل دهند که سبک اتاق را تعیین میکنند. ساده ترین شکل، یک الگوی مربع شبکه با ترمینال باریک است که در امتداد تیرهای جعبه داخلی قرار دارد. سبک های سقف وافل روستایی شامل تیرهای چوبی رنگارنگ و رنگ آمیزی با قالب های تزئینی تاج پوشش می گیرند که با پرتوهای زاویه ای، شکل های هندسی اعم از شش گوش و مثلث امکان پذیر می شود.

 

مزایای استفاده از سقف وافل

کاهش در مصرف فولاد و بتن

به جهت نبود میلگرد های نگهدارنده در سقف وافل، این نوع از سقف نیاز کمتری به فولاد و بتن در مسیر اجرایی خود دارد.

بدون محدودیت در طول دهانه

اجرای دهانه های بزرگ در ساختمان هایی که کارکرد های عمومی دارند، یکی از الزامات طراحی این دست از سازه ها می باشند. دهانه هایی که اجرای سقف آنها همیشه از چالش های پیش روی طراحان بوده است. سقف وافل به جهت نصب بر روی دهانه های بزرگ بسیار کارآمد هستند.

کاهش وزن سازه

عدم استفاده از میلگرد های نگهدارنده و در پی آن، استفاده ی کمتر از بتن، باعث خواهد شد تا سقف وافل به نسبت دیگر انواع سقف ها وزن کمتری داشته باشد و به تبع آن، در وزن کلی سازه تأثیرگذار باشند.

کاهش ضخامت تمام شده سقف

حجم بتن و فولاد کمتر موجب می‌ شود تا سقف وافل به میزان قابل توجهی از ضخامت کمتری برخوردار باشد. این مسئله می ‌تواند در طراحی فضا های ساختمان بسیار مطلوب واقع گردد.

و البته از دیگر مزایای این نوع سقف می‌ توان به حذف انواع بلوک های سقفی ماندگار، ایمنی در اجرا، حذف هزینه ی ساخت و حمل تیرچه نیز اشاره کرد.

پست مرتبط

Enter your keyword