آموزش اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل | معایب سقف وافل

آموزش اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل | معایب سقف وافل

آموزش اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل | معایب سقف وافل

ویژگی های سقف وافل

آموزش اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل | معایب سقف وافل

سطح زیرین سقف ظاهر مناسب تری نسبت به سایر سقف ها دارد که به عنوان امتیاز قابل رویت استفاده می شود.

فاصله بین آرماتورها ی شبکه بالایی معمولاً بین 150  تا 350میلی متر است. فاصله بین آرماتورهای شبکه ی پایینی معمولا بین 600 تا 900 میلیمتر می باشد.

این نوع سقف از چشمه هایی تا طول 16 متر نیز پشتیبانی می کند.

آموزش اجرای سقف وافل

نحوه اجرای سقف وافل یکی از مراحل مهم و حساس در اجرای سازه می باشد که در صورت عدم اجرای دقیق و صحیح آن از لحاظ فنی و عملیاتی در مرحله اجرا می تواند باعث بروز حوادث و ایجاد خسارت اقتصادی، مالی شود. مشکلات و مسائلی مثل از دست دادن زندگی. به دلیل جدید بودن اجرای سقف مشبک، نسبت به سایر روش ها به تجربه و دقت بیشتری نیاز دارد. اجرای سقف وافل شامل چند مرحله است.

 

مراحل اجرای سقف وافل

شمع یا داربست یا جک

قوطی گذاری یا شاسی

آرماتور بندی

تقویت

بتن ریزی

باز کردن قالب ها

 

شمع یا داربست

اولین قدم در اجرای اکثر سقف ها شمع بندی است. جک های معمولی برای سقف های تا ارتفاع 3 تا 3.5 مناسب هستند. و بالاتر از این ارتفاع باید از داربست یا جک بلند یا اسکافولد برای پوشاندن قسمت زیر سقف ها استفاده شود.

قوطی گذاری یا شاسی

اولین مزیت اجرای سقف وافل نسبت به سایر روش های اجرای سقف از جمله یوبوت، کوبیاکس نداشتن زیر سازی سنگین با تخته در زیر سقف است. اما در اجرای سقف وافل نیازی به زیر سازی سنگین در زیر سقف نیست. و خود قالب ها وظیفه نگه داشتن بتن را انجام می دهند. در حالی که برای اجرای انواع سقف ها با توجه به اینکه قالب داخل سقف قرار می گیرد، عملیات پلانک سقف و هزینه های مربوطه ضروری است. به علاوه یک مرحله به مراحل اجرا اضافه می شود، زمان اجرای پروژه نیز بر این اساس طولانی خواهد شد.

آموزش اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل | معایب سقف وافل

آموزش اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل | معایب سقف وافل

قالب گیری سقف وافل

بعد از مرحله قرار دادن قوطی ها و اطمینان از اتصال صحیح قوطی ها به جک ها، نوبت به قالب گذاری می رسد.

در این روش که در حال حاضر یکی از روش های مورد اعتماد اکثر پیمانکاران است، پس از قرار دادن قالب های ما بین جعبه ها، از میلگرد U شکل برای اتصال دو قالب مجاور به یکدیگر استفاده می شود.

تفاوت اجرای سقف یک طرفه و سقف دو طرفه فقط در مرحله چیدمان قالب است، در اجرای سقف یک طرفه قالبهای وافل به اندازه مورد نیاز مونتاژ و سپس در محل مناسب و با چیدمان اصولی قرار می گیرند.
تقویت
پس از مرحله قالب گذاری نوبت به قرار دادن آرماتورها طبق نقشه طراحی سقف وافل می رسد. در این مرحله آرماتورهای کششی ما بین قالب ها با فواصل و اعداد مشخص قرار می گیرند و آرماتورهای حرارتی با رعایت فاصله قالب به صورت شبکه ای بزرگ روی قالب ها کشیده می شوند.

 

بتن ریزی

مرحله پنجم اجرای سقف وافل بتن ریزی می باشد. قبل از بتن ریزی لازم است تمامی سطوح تکیه گاه سقف را به صورت چشمی بازبینی کنید تا از نشتی بتن اطمینان حاصل شود. در این مرحله بتن تازه با مقاومت و مشخصات طراحی به محل پروژه منتقل می شود. و عملیات بتن ریزی انجام میشود.

به طور کلی در نحوه بتن ریزی سقف وافل نیازی به ویبره زدن بتن نیست زیرا فضای بتن ریزی سقف وافل کاملا باز و در دسترس است. بر خلاف بتن ریزی سقف های یوبوت یا کوبیاکس، که فضای زیر قالب ها به راحتی در دسترس بتن تازه نیست و با ویبره زدن بتن تازه به سمت این فضاها هدایت می شود.

 

 باز کردن قالب ها

آخرین مرحله در اجرای سقف وافل باز کردن قالب ها است که پس از سفت شدن بتن سقف و رسیدن به استحکام نهایی می توان قالب های وافل را جدا کرده و در جای دیگری استفاده کرد.

 

نکاتی برای نصب و آموزش اجرای سقف وافل

در صورت استفاده از داربست در زیر سازی سقف وافل ، ضریب اطمینان بیشتری حاصل می شود و خطراتی مانند ریزش جک و نشست سقف در هنگام بتن ریزی کاهش می یابد. هنگامی که تیر در جای خود قرار می گیرد، و بتن ریزی سقف و تیر همزمان انجام میشود پیوستگی بتن و صلبیت سقف رعایت می شود. و این باعث کاهش لرزش سقف در حین کار می شود و حفره های موجود در این نوع سقف ها باعث کاهش بار مرده می شود.

از آنجایی که این سقف از خانواده‌ی دال دو طرفه است، از هر دو طرف بارگیری می شود.

 

روش های اجرای سقف وافل

با توجه به توضیحات بالا متوجه شدیم که اجرای کلی سقف وافل چگونه است. اما روش اجرای آن متفاوت است و به دو صورت انجام می شود

اجرای  به روش متداول و اجرای قالبهای مدولار

روش اجرای مسطح برای اجرای قالبهای قابلمه ای با ابعاد ثابت

نصب پایه های ایمنی (جک، داربست، اسکافولد و …)

برای ایجاد یک سطح مناسب بری چیدمان قالب های قابلمه ای از تخته سه لا یی یا پلای وود یا قالب فلزی استفاده می شود.

چیدمان قالب وافل مطابق نقشه

میلگردهای تقویت

بتن ریزی

قالب ها را باز کنید (ابتدا قالب تخته سه لا یا فلز باز می شود، سپس قالب وافل خارج می شود)
یکی از مزیت های بارز این روش اجرای سریعتر سقف هاست که به این معنی است که کل پروژه زودتر به اتمام می رسد.

چیدمان دقیق تر قالب و کیفیت بهتر بتن قابل رویت زیر سقف و ایمنی بیشتر کارگران. از مزایای این روش است .

 

روش پیاده سازی مدولار

در این روش نیز مانند سایر روش ها ابتدا پایه های ایمنی (جک، داربست و …) در فاصله معینی قرار می گیرد سپس با استفاده از قوطی زیرسازی مشبک ساخته می شود. و قالبهای وافل مستقیماً روی لوله ها و قوطی ها می نشینند.
به نسبت قالبهای وافل قابلمه ای در این روش به ابزار کمتری نیاز دارید (مانند تخته سه لا)

این روش نیاز به دقت بیشتر در هنگام اجرا دارد.

و مناسب برای دهانه های معمولی میباشد.

مراحل اجرای روش تخت و مدولار یکسان بوده و تنها در نحوه ی زیر سازی با استفاده از تخته چندلا و قالب فلزی با هم تفاوت دارند، البته در روش مدولار معمولاً نیازی به پوشاندن سقف با تخته چندلا یا قالب فلزی نیست.

انواع سقف وافل

سقف وافل یک طرفه

این نوع سقف بر خلاف سایر سقف های مشبک عمدتاً برای سقف های با کم دهانه کوتاه و با قالب های مستطیلی که به عنوان دال های یک طرفه عمل می کنند استفاده می شود. و به همین دلیل میزان مصرف میلگرد کاهش می یابد که در این حالت مقرون به صرفه تر است.

سقف وافل دو طرفه

این نوع سقف وافل عمدتاً برای سقف هایی با دهانه های بزرگ استفاده می شود. و قالب های آنها معمولاً مربعی شکل هستند و در هر دو طرف کار می کنند. و بنابراین مصرف میلگرد بیشتر است و هزینه کل کار در مقایسه با سقف یک طرفه بیشتر است. اما از استحکام و امنیت بیشتری نسبت به سقف های دیگر برخوردار است.

آموزش اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل | معایب سقف وافل

آموزش اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل | معایب سقف وافل

مزایا و کاربردها

سقف وافل به دلیل مقاومت و پایداری بالا و سرعت اجرای آن در ساختمان هایی با سازه های فلزی و بتنی با ارتفاع زیاد تا دهانه بیشتر از 12 متر قابل استفاده است. و به لطف استفاده حداکثری از فضا، مصرف بتن کاهش یافته و در هزینه ها صرفه جویی می شود.

یکی دیگر از مزایای آن سرعت بالای آن است که در صنعت ساختمان سرعت اجرا بسیار مهم است، امروزه سقف های وافل در بسیاری از ساختمان های بزرگ و بلند استفاده می شود. به عنوان مثال در لابی ها، فرودگاه ها، مجتمع ها و … یکی از دلایل استفاده از این نوع سقف در این فضاها، سبک بودن سقف و تعداد کم ستون ها است که باعث افزایش فضا می شود. همچنین دیگر نیازی به نصب سقف کاذب نیست.

این سقف به دلیل انعطاف پذیری زیاد آن می تواند با بتن، چوب و فولاد ساخته شود. اما در نظر داشته باشید که بتن برای ساختمان های با مقاومت بالا مانند (فرودگاه ها، ایستگاه ها و …) مناسب تر است. اما چوب برای سازه هایی که نیاز به استحکام زیادی ندارند مانند (پوشش گاراژ یا دکوراسیون و …) مناسب تر است.
به دلیل شکل کاسه ای قالب، در بیشتر مواد و مصالح مصرفی صرفه جویی می شود و وزن کلی سقف را نسبت به روش های دیگر کاهش می دهد. و در مقابل خم شدن ناگهانی و کاهش تکان های ناگهانی نیرو های وارده به سقف مقاومت بیشتری ایجاد می کند. به دلیل عدم استفاده از پلای وود و امثال آن جهت زیر سازی ، سرعت اجرای آن بالاست که هم در زمان و هم تعداد نیروهای متخصص برای اجرای آن صرفه جویی کرده است، چون اجرای آن راحت تر است، در منابع انسانی نیز صرفه جویی می شود. این سقف توجه بسیاری از سازندگان را به خود جلب کرده است.

مزایای دیگر سقف وافل

بدون نیاز به زیر سازی سنگین با پلای وود و قابلیت اجرا با تیرچه های درجا و صرفه جویی در هزینه های کارگری و امکان استفاده چندین مرتبه از قالب بعد از اتمام کار و مقاوم بودن در برابر آتش و عایق صدا و حرارت و امنیت بالا و … از سایر مزیت های سقف وافل است.

زیبایی این نوع سقف مزیت دیگری است که علاوه بر استحکام، شما را علاقه مند به استفاده از این نوع سقف می کند.

در حالت کلی دو نوع قالب سقفی وافل وجود دارد واین یکی از مزایای سقف وافل است ومتناسب با ابعاد سقف ، اندازه قالب مورد نیاز را انتخاب کرده نیازی به برش قالب نیست. و به دلیل استفاده حداکثری از فضا، ضخامت آن کمتر از سقف دال بتنی است.

معایب

پس از طی مدت زمان لازم برای خشک شدن بتن هنگام جدا کردن قالب باید این کار به شکل اصولی انجام شود تا به سلامت قالب ها آسیبی وارد نشود. و از نظر عملکرد فنی عایق مناسبی برای سقف های شیبدار و شیروانی نمیباشد.

با توجه به اینکه سقف وافل از قالب وافل، بتن و میلگرد ساخته می شود، در برخی موارد ممکن است میلگرد و آرماتور به وفور وجود نداشته باشد. این حالت برای اجرای کلیه سقف ها مشکل ایجاد میکند.

این نوع سقف وافل عمدتاً برای سقف هایی با دهانه های بزرگ استفاده می شود. و قالب های آنها معمولاً مربعی شکل هستند و در هر دو طرف کار می کنند. و بنابراین مصرف میلگرد بیشتر است و هزینه کل کار در مقایسه با سقف یک طرفه بیشتر است. اما از استحکام و امنیت بیشتری نسبت به سقف های دیگر برخوردار است.

سخن نهایی

در مجموع می توان گفت که سقف های وافل سازه هایی با کیفیت هستند که برای فضاهایی با سقف بلند قابل استفاده هستند و اگر بخواهید پروژه خود را سریع جلو ببرید، از انتخاب سقف وافل رضایت کامل خواهید داشت. در واقع می توان گفت که مقاومت آن ها در برابر ارتعاشات بالا بوده و برای مکان های با ازدحام زیاد مناسب است.

آموزش اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل | معایب سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword