آنالیز قیمت سقف وافل | قیمت اجرای سقف وافل در تهران

آنالیز قیمت سقف وافل | قیمت اجرای سقف وافل در تهران

آنالیز قیمت سقف وافل | قیمت اجرای سقف وافل در تهران

سقف وافل

آنالیز قیمت سقف وافل | قیمت اجرای سقف وافل در تهران

در معماری مدرن امروزی از روش های مختلفی برای طراحی و اجرای سقف ها استفاده می شود. از جمله این روش های اجرا می توان به سقف تیرچه بلوک، سقف عرشه فولادی، سقف مختلط، دال بتن آرمه اشاره کرد. که با توجه به نوع شرایط اقلیمی، اقلیم و بافت آن منطقه نوع سقف انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند. سقف وافل نمونه ای از روش اجرای سقف بتنی است که به دلیل شکل مربعی و مشبک به سقف وافل معروف است. این نوع پوشش برای سطوح با دهانه های بزرگ ( به دلیل وزن کم و سختی وصلبیت زیاد ) استفاده می شود.
سقف وافل نمونه ای از محبوب ترین و در عین حال زیباترین سقف های اجرایی توسط معماران از گذشته های دور تا به امروز است. این سقف قابل اجرا و مناسب برای ساختمان های بلند ، دهانه های بلند، انواع سازه های فلزی یا بتنی می باشد.

به دلیل زیبایی خاص، استحکام برتر و وزن  کل کمترسقف نسبت به دال های بتنی، از نظر زیبایی، هزینه و ایمنی ، بیشتراز سایر سقف ها مورد توجه قرار میگیرد و در مصرف بتن و میلگرد تا حدود 10 الی 20 درصد صرفه جویی می شود که می توان  میلگرد صرفه جویی شده را برای پروژه های دیگر استفاده کرد.

آنالیز قیمت سقف وافل

آنالیز قیمت سقف وافل، که در نتیجه نوسانات ارز، نوسانات مواد اولیه ساختمانی، نوسانات پتروشیمی ها و تغییر دستمزد کارگران و هزاران مورد دیگر، محاسبه دقیق هزینه اجرای سقف مشبک راغیرممکن می کند، اما آنچه مسلم است یکی از بزرگترین مزایای سقف وافل ، کاهش هزینه هاست.

نتیجه حفره ای بودن زیر سقف وافل این است که تاسیسات به راحتی از سوراخ های زیر سقف عبور می کند. همچنین یکی از ترفندهای دیگری است که هزینه اجرا را کاهش می دهد. در این صورت نیازی به استفاده از سقف کاذب برای پوشش تاسیسات نداریم. سقف وافل به خودی خود زیباست و در نهایت با کمی تزیین و صرف هزینه بسیار کم می توان در کمیت و کیفیت مواد و در قیمت نهایی صرفه جویی کرد. تیم ما با ارائه آنالیز قیمت سقف وافل با کیفیت به شما در زمینه ساخت و طراحی سقف وافل مشاوره می دهد.

انواع سقف وافل

سقف وافل یک طرفه و سقف وافل دو طرفه
در ادامه مقاله به توضیح انواع سقف وافل میپردازیم و ویژگی آن ها را مورد بررسی قرار میدهیم.

سقف وافل یک طرفه

این نوع سقف عمدتاً در دهانه های کوتاه استفاده می شود و قالب های مورد استفاده در این نوع سقف ها قالب های مستطیلی هستند که به صورت دال های یک طرفه عمل می کنند. از آنجایی که در این روش میلگرد فقط در یک جهت نصب می شود، میزان مصرف میلگرد نسبت به سقف دو طرفه کاهش یافته و مقرون به صرفه تر است.

سقف وافل دو طرفه

این نوع سقف بیشتر در ساختمان هایی با دهانه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. قالب های مورد استفاده در این روش قالب های مربعی شکل هستند. میلگردها در دو جهت متعامد بسته می شوند، اگرچه مصرف میلگرد در این روش بیشتر و قیمت کل نسبت به سقف وافل یک طرفه بیشتر است، اما در نهایت از استحکام و ایمنی بیشتری نسبت به سقف وافل یک طرفه برخوردار است وهمچنان از سایر سقف های مناسب برای دهانه های بزرگ مقرون به صرفه تر و اقتصادی تر است .

کاربرد سقف وافل

سقف وافل به دلیل مقاومت، پایداری و سرعت اجرای بالا می تواند در سازه های فلزی و بتنی مرتفع و در اشکال منظم و نامنظم تا چشمه یا قاب های بیشتر از ۱۲ متر استفاده شود. کاهش بتن و آرماتور مصرفی ، عاملی هست که این نوع سقف نسبت به سایر روش های اجرای سقف مناسب ترو مقرون به صرفه تر باشد.
استفاده از سیستم وافل به دلیل  سرعت بالا در پروژه های ساختمانی می تواند نقطه عطفی در برنامه زمانبندی پروژه باشد، چیزی که اکثر متخصصان صنعت ساختمان با آن آشنا هستند.
امروزه از سقف وافل در بسیاری از ساختمان های بزرگ و بلند استفاده می شود که به عنوان مثال می توان به سالن ها، فرودگاه ها، پارکینگ ها، مجتمع ها و … اشاره کرد.

 

دلیل کاهش هزینه های مصرف آرماتور در سقف مشبک

از این نظر کافی است بدانید که سقف هایی مانند بابل دک یا کوبیاکس یا یوبوت در حدود 14 الی 20 کیلوگرم آرماتور در هر متر مربع نیاز دارند. در حالی که سیستم وافل تنها به 10 الی 15 کیلوگرم آرماتور نیاز دارد. در حال حاضر هزینه مقاوم سازی سازه ها بسیار بالاست. بنابراین، اگر وزن آرماتور به یک سوم در هر متر مربع کاهش یابد، می توانید محاسبه کنید که هزینه آن چقدر کاهش می یابد.

هزینه های تقویت سقف مشبک

از اواسط سال 99 قیمت میلگرد به طرز شگفت انگیزی افزایش یافت، یعنی اگر قصد خرید میلگرد دارید باید متری و کیلوگرمی هزینه بیشتری بپردازید و این رقم هر روز در حال افزایش است. بنابراین در صورت نیاز به نصب هر یک از سه سقف ذکر شده برای اجرای شبکه آرماتوربندی برای مثلا 100 متر سقف در سایر سقف ها هزینه ی خیلی بیشتری باید پرداخت در حالی که در همین مقدار سقف مشبک برای هر متر مربع درصد قابل توجهی کاهش میابد که در نتیجه می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید.

کاهش هزینه بتن

از آنجا که مصرف بتن در سیستم وافل نسبت به سایر سیستم های اجرا شده برای سقف، به ویژه در حال حاضر به طور قابل توجهی کاهش می یابد، زمانی که قیمت هر متر مکعب بتن روزانه افزایش می یابد ، اجرای سقف وافل بسیار اقتصادی تر خواهد بود. علاوه بر این، اجرای سیستم وافل به دلیل سرعت کار و کاهش زمان پروژه و در نتیجه محاسبه دستمزدهای پایین تر، قابل مقایسه با دیگر سیستم های سقف نیست.

حذف نیروی کار ماهر و کاهش زمان پروژه

برای پیاده سازی سیستم سقف های دیگر به نیروی انسانی بسیار بیشتری نیاز داریم. آموزش نیروی انسانی نیز در سیستم های قبلی بسیار گران قیمت است. برای اجرای سقف وافل کافی است، ما یک تیم حرفه ای و متخصص داشته باشیم . در این صورت دستمزد نیروی کار به دلیل کم بودن نیروی کار کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر ساعات کار مهم است. سقف وافل به لطف سادگی و قوام ساختار سریع تر به پایان می رسد. کوتاه کردن زمان کار نیروها ، یکی از پارامترهای کاهش هزینه اجرا است.

اهمیت اندازه ارتفاع طبقه در تعیین هزینه اجرای سقف وافل

حال اگر ارتفاع طبقه بالا باشد، هزینه اجرا افزایش خواهد یافت زیرا میزان مواد و مصالح مصرفی افزایش خواهد یافت و در نتیجه دستمزدها نیز افزایش خواهد یافت.

آنالیز قیمت سقف وافل با توجه به نوع سقف

تعداد ریب ( RIB) در قالب دو طرفه بیشتر است. بنابراین هزینه اجرا افزایش می یابد که در سقف یک طرفه هزینه قطعا کمتر خواهد بود.

هر چه ارتفاع سازه بیشتر باشد، هزینه سقف وافل بیشتر است.

پارامتر دیگری که هزینه ساز خواهد بود ارتفاع سازه است. هر چه ارتفاع بیشتر باشد، دشواری کار بیشتر می شود، سرعت کار کندتر می شود و نیاز به عوامل بیشتری دارد. زیر سازی نیز گران تر خواهد بود. بنابراین اگر می خواهید به ارتفاعی بیش از 4 متر برسند، باید به افزایش هزینه ها توجه خاصی داشته باشد و در برآورد نهایی، هزینه زیر سازی برای ارتفاع بلند مثل اسکافلدینگ نیز باید به بقیه هزینه ها اضافه شود.

سخن نهایی

پس از آنالیز قیمت  سقف وافل برای خرید یک قالب وافل، نتایج زیر به دست می آید: اجرای سقف وافل با توجه به افزایش روز افزون قیمت مصالح ساختمانی همچنان مقرون به صرفه تر و اصولی تر از سایر روش های اجرایی میباشد و هزینه ی خرید قالب وافل در پایان برای خریدار صرفه جویی بیشتری به همراه دارد .

آنالیز قیمت سقف وافل | قیمت اجرای سقف وافل در تهران

پست مرتبط

Enter your keyword