اجرای سقف وافل در تهران | قیمت اجرای سقف وافل در تهران

اجرای سقف وافل در تهران | قیمت اجرای سقف وافل در تهران

اجرای سقف وافل در تهران | قیمت اجرای سقف وافل در تهران

مراحل اجرا و طراحی سقف وافل

اجرای سقف وافل در تهران | قیمت اجرای سقف وافل در تهران

1- زیرسازی سقف

مشابه سقف تیرچه، جعبه های شبکه ای یا مربعی باید در فواصل مناسب روی پایه (که با توجه به ارتفاع کف ممکن است جک، داربست یا داربست باشد) نصب شود.

 

2- اتو وافل را روی پشت بام قرار دهید

به دلیل سبک وزنی که دارند، به راحتی می توان آنها را در شبکه های زیرساختی مستقر کرد و در محل نصب کرد و مسیرهای کارگری را می توان به راحتی انجام داد.

چیدمان شابلون حتما باید مطابق نقشه اجرایی عرضه شده بوسیله محاسبات ساختمان باشد و بستگی به روش اجرایی ممکن است بعضی از بخش های دال توپر باشد و لزومی به قرار گیری شابلون نیست.

 

3- اجرای آرماتوربندی در محل

ابتدا آرماتور کف به همراه اسپیسرهای بتنی در سرتاسر تیر اجرا می شود که علاوه بر کاهش برآمدگی میلگرد، ظرفیت باربری سقف را افزایش می دهد.

سپس شبکه آرماتور فوقانی طبق جزئیاتی که در نقشه محاسباتی ذکر شد، اجرا می شود. یک پین نیز آرماتور پایینی را به شبکه بالایی متصل می کند.

 

4- ریختن بتن

بر اساس آیین نامه اجرا، بتن بر روی سقف ریخته می شود، لازم به ذکر است که بر خلاف سایر سقف های توخالی (مانند کوبیاکس، یوبوت و …) به دلیل عدم وجود لایه زیرین بتن، مشکل نفوذ نکردن بتن وجود دارد. زیرانداز حذف شده است.

 

5- حذف قالب ها

پس از گذشت زمان تعیین شده طبق مبحث 9 مقررات ملی ساختمان می توان پایه و قالب وافل را جدا کرد.

پس از بازکردن زیرسازی سقف و قالب گیری تیر، به دلیل مواد پلاستیکی قالب و خاصیت جمع شدگی بتن، قالب به راحتی از سطح بتن جدا می شود و در زیر سقف بتن قابل رویت را مشاهده خواهیم کرد.

استفاده از پایه اعتماد باید پس از مدل سازی با توجه به شرایط اجرا مورد توجه قرار گیرد.

 

اجرای سقف وافل در تهران

سقف وافل یک سازه ساختمانی مدرن است که برای ساخت سقف های با سازه مرتفع استفاده می شود.

این نوع سقف از بتن مسلح ساخته شده و برای اتاق هایی با ارتفاع بیش از 12 متر استفاده می شود.

سقف وافل ظاهری مشبک دارد و به همین دلیل به آن سقف مشبک نیز می گویند.

نام وافل در حقیقت به سبب شباهت ظاهری به نان وافل معروف است.

همانطور که قبلا ذکر شد، این نوع سقف در ساختمان هایی با ارتفاع سقف زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین از این سقف در سالن ها و منازل مسکونی استفاده می شود.

معمولاً در اتاق هایی که از این نوع سقف استفاده می کنند بار زیادی روی سقف وارد نمی شود و سقف معمولاً مسطح است.

روش اجرای سقف وافل

طراحی سقف وافل در تهران به صورت نهایی به سه طریق انجام می شود.

پیاده سازی در محل:

اجرای در محل، اجرای پیش ساخته، اجرای آماده که در ادامه هر یک به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

در این روش پس از اجرای دیوار و ستون، داربست بندی عمودی و افقی انجام می شود.

پس از آن قالب های وافل روی داربست ها قرار داده شد.

قالب ها معمولاً مکعب های مربع، مکعب مستطیل یا مثلث هستند.

پس از اتمام آرماتور، مرحله بتن ریزی انجام می شود.

مرحله نهایی اجرای این نوع سقف در محل، قالب گیری است.

این روش ارزان ترین روش اجرای سقف وافل است که معمولاً در تهران به این روش اجرا و درست می شود.

اجرای سقف وافل در تهران | قیمت اجرای سقف وافل در تهران

در ادامه مراحل اجرای در محل ذکر شده است:

داربست عمودی و افقی

قالب بندی

کمک

بتن

چاپ

 

اجرای قالب:

این روش ساده ترین روش برای ساخت وافل است که وافل ها به صورت جداگانه در کارخانه یا کارگاه ساخته می شوند و در محلی که قرار است ساخته شوند به هم متصل می شوند.

ریخته گری نهایی نیز برای تقویت مفصل وافل انجام می شود.

 

در زیر لیستی از مراحل اجرای این نوع سقف های پیش ساخته آورده شده است:

قالب گیری، تقویت و ریخته گری در کارگاه

داربست عمودی و افقی

نصب قالب های آماده

بتن نهایی

 

اجرای آماده:

در کاربرد این مدل سقف وافل سقف به شکل کامل در شرکت یا کارخانه با ابعاد و اندازه های مناسب و دلخواه درست میشود و در محل موردنظر نصب می شود.

این طریق گران ترین روش طراحی این مدل سقف در میان روش های متنوع اجرای سقف وافل میباشد.

در عین حال، این یک پیاده سازی بسیار سریع و راحت است که در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی بسیار محبوب شد.

 

قرارداد اجرای سقف وافل

سقف وافل یکی از سازه های نوظهور ساختمانی است که برای ساخت سقف های با دهانه های بلند استفاده می شود. البته وقتی صحبت از دهانه های بلند می شود، منظور ۸ تا ۱۸ متر است. مصالح این نوع سقف، بتن مسلح است و به دلیل ظاهر مشبکی که دارد، سقف مشبک نیز نام دارد. اما در مورد علت نامگذاری سقف وافل بد نیست بدانید که این نام به دلیل شباهت بیرونی با نان وافل است. سقف وافل یکی از سازه هایی است که در انواع ساختمان های بلند قابل اجرا می باشد و تفاوتی بین اسکلت فلزی یا بتنی ساختمان وجود ندارد. در اینجا قصد داریم جزئیات شرایط پیمانکار سقف وافل و ویژگی های آن را به شما ارائه دهیم.

با این نظرات، اگر شما نیز به دنبال روشی مدرن برای سرمایه گذاری در سقف ساختمان خود هستید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید؛ در این صورت نه تنها اطلاعات کافی در مورد سقف وافل به دست خواهید آورد، بلکه به راحتی می توانید پیمانکار سقف وافل را انتخاب کنید. حتی می توانید قیمت مناسبی برای نصب سقف وافل دریافت کنید.

با توجه به اینکه سقف وافل در سازه های بلند کاربرد زیادی دارد، در نتیجه استفاده از آن در مکان هایی مانند نمایشگاه ها، فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن و مترو، سالن ها و حتی منازل مسکونی گزینه مناسبی تلقی می شود. مهمترین دلیل استفاده از سقف وافل در اماکن عمومی فوق مجهز بودن وافل به آرماتورهای دو طرفه و در نتیجه ارتعاشات ناشی از تجمعات را به خوبی تحمل می کند. اما جدا از قدرت، دلیل دیگر تاثیرگذاری وافل به زیبایی چشم نواز آن مربوط می شود.

مزایای نصب سقف وافل

در مورد مزایای سقف وافل، بالاتر از این مزایا باید توجه داشت که می توان آن را با انواع دیگر سقف ها جایگزین کرد. به هر حال، این تعویض معمولاً به راحتی انجام می شود، مگر اینکه بخواهید سیستم های عرشه فولادی را با وافل تعویض کنید، در این صورت نه تنها باید مراقب باشید، بلکه ممکن است مجبور شوید پلان ها را تغییر دهید و  آنها را دوباره طراحی کنید.

البته اگر کار را به یک پیمانکار حرفه ای سقف وافل بسپارید جای نگرانی نخواهد بود. به طور کلی، سقف های وافل دارای چندین مزیت است که آنها را نسبت به سایر سیستم های سقف برتری می دهد: از جمله مزیت های اقتصادی، فنی، معماری و زیست محیطی است. در عین حال، توجه داشته باشیم که شرط اصلی استفاده از چنین امتیازاتی، انتخاب صحیح پیمانکار سقف وافل است.

از دیدگاهی دیگر برای توجیه کارایی این سقف به وزن سبک آن و همچنین مصرف کم بتن و سایر مصالح لازم برای ساخت و اجرای وافل ها می رسیم. توجه داشته باشید که دلایل فوق به ویژه در مکان ها و سازه های عمومی بزرگ اهمیت دارد و وافل را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می کند.

 

دستمزد و هزینه کامل اجرای سقف وافل

هزینه اجرای سقف وافل به عوامل زیادی در پروژه بستگی دارد که در ادامه به تفصیل به آنها می پردازیم:

۱- زیرساخت

مهمترین عامل در تعیین هزینه اجرای سقف وافل زیربنای هر پروژه است که یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت می باشد.

به عنوان مثال، ساختمانی با زیرزمین ۱۰۰۰ فوتی و سقف اجرایی را در نظر بگیرید. در مقابل ساختمان دیگری را در ۱۰۰۰ متر زیر فونداسیون و با پنج سقف ۲۰۰ متری در نظر بگیرید. پیمانکار برای اجرای پروژه از ۲۰۰ متر مربع تجهیزات و ابزار استفاده می کند.

به طور کلی ساختمانی با پنج سقف ۲۰۰ متری نسبت به ساختمانی با پایه ۱۰۰۰ متری تک سقفی به سرمایه و تجهیزات بسیار کمتری نیاز دارد. در نتیجه هزینه اجرای سقف وافل در ساختمانی با ۵ سقف ۲۰۰ متری بسیار کمتر خواهد بود.

 

۲- ارتفاع سقف

بعد از زیرسازی ساختمان، پارامتر دیگردر تعیین قیمت دستمزد کارفرما، ارتفاع سقف ساختمان است. سقف یک ساختمان معمولا سه متر است. اما اگر ارتفاع سقف یک پروژه بیش از ۳ متر باشد، پیمانکار نیاز به داربست دارد که هزینه کار را افزایش می دهد.

 

۳- پرداخت نقدی یا تسویه حساب

در صورت پرداخت نقدی مبلغ پرداختی قطعاً کمتر از پرداخت غیر نقدی به پیمانکار است. بنابراین نحوه پرداخت نیز در تعیین بهای تمامی دستمزد موثر است.

 

۴- محل اجرای پروژه

محل اجرای پروژه نیز یکی از مهمترین عوامل موثر بر هزینه نیروی کار است. هزینه اجرا از شهری به شهر دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، اجاره بها در شهرهای شمالی بسیار بالاتر از شهرهای دیگر است. در شهرهایی مثل اصفهان و تهران که پیمانکاران زیاد هستند و رقابت زیاد است، هزینه نیروی کار هم رقابتی است و این باعث کاهش هزینه ها می شود.

 

۵- بتن مسلح مورد استفاده در اسکلت

مثلاً اگر اسکلت ارتفاع معمولی داشته باشد ولی کاربرد خاصی داشته باشد و باعث سنگینی سازه نسبت به سازه معمولی شود یا اینکه اسکلت دارای آرماتور زیاد و حجم بتن و قالب زیاد باشد در این دو حالت. ، پیمانکار می تواند پس از مشاهده نقشه  میتواند در مورد هزینه درخواست بیشتری را ارائه دهد.

این ۵ مورد مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل در تعیین هزینه پروژه سقف وافل هستند. به طور کلی می توان گفت که هزینه اجرای سقف وافل در مقایسه با سقف های سنتی مانند تیرچه بلوک چندان زیاد نیست و توسط نیروهای بومی هر منطقه قابل اجرا است.

 

 

سخن نهایی

سقف وافل مدل سیستمی سازه ای در ساختمان ها می باشد که امروزه در صنایع ساختمان بیشتر مورد استفاده هستند و در این مقاله سعی کردیم تمامی مراحل اجرای و طراحی سقف وافل را بررسی کنیم.

این نوع سقف که در دسته سقف های توخالی (با توری سوراخ دار) و مسطح قرار می گیرد با قالب مخصوصی به نام وافل آهن انجام می شود. این قالب نیز مانند سایر تجهیزات ساختمانی دارای اصول نصب و اجرا می باشد.

اجرای سقف وافل در تهران | قیمت اجرای سقف وافل در تهران

پست مرتبط

Enter your keyword