اسکلت بتنی در سقف وافل  | اجرای اسکلت بتنی سقف وافل

اسکلت بتنی در سقف وافل  | اجرای اسکلت بتنی سقف وافل

اسکلت بتنی در سقف وافل  | اجرای اسکلت بتنی سقف وافل

ساختمان اسکلت بتنی چیست؟

اسکلت بتنی در سقف وافل  | اجرای اسکلت بتنی سقف وافل

ساختمان‌های اسکلت بتنی یا سازه‌های بتنی سازه‌هایی هستند که از بتن مسلح (شامل سیمان، ماسه و میلگرد‌های فولادی به شکل میلگرد‌های ساده یا آجدار) ساخته می‌شوند. یک ساختمان در صورتی دارای اسکلت بتنی است که در ساخت آن و در ستون ها، تیرها و پی های آن بتن مسلح استفاده شود.

در ساختمان های اسکلت بتنی، اعضای تحمل کننده فشار از بتن مسلح ساخته شده است . در این ساختمان ها تمامی تیرهای اصلی و حتی دیوارهای برشی بتنی هستند.

اسکلت های بتنی مزایا و معایبی دارند و باید با توجه به نوع ساختمان، محل ساخت، در دسترس بودن و قیمت مصالح ساختمانی، هدف ساختمان و ویژگی های اقلیمی و زمین شناسی منطقه انتخاب شوند.

اسکلت بتنی در سقف وافل

سقف وافل یکی از نمونه های سقف مدرن اقتصادی است که می توان آن را بر روی انواع اسکلت های بتنی و فولادی اجرا کرد. دلایل متعددی برای استقبال زیاد سازندگان و استفاده کنندگان از این روش وجود دارد که از جنبه های مهندسی، کاربردی و اقتصادی قابل بررسی است.

اما آنچه بیش از همه توجه و علاقه عمومی را به این سقف جلب می کند، ترکیب زیبایی و استحکام است. مزایای سقف های وافل نسبت به سقف های بتنی آنها را به یکی از محبوب ترین انواع سقف برای سازه با بازشو بزرگ تبدیل کرده است.

تعداد زیاد پروژه های سقف وافل اجرا شده توسط برند مهندسی مهانیت به وضوح تسلط گروه و علم اجرای آن را در عرضه این نوع سقف ها نشان می دهد. نمونه هایی که در سطح کشور با موفقیت اجرا شده و رضایت صاحبان و کاربران طرح ها را جلب کرده است.

 

استحکام اسکلت بتنی در سقف وافل

در سال‌های اخیر اجرای آثار مختلف هنری و نقش مؤثر و جسورانه این آثار در زندگی عمومی به بخشی جدایی ناپذیر از علم مهندسی معماری تبدیل شده است. این امر با تقاضای فزاینده برای اجرای سازه های ساختمانی سرپوشیده با بازشوهای بزرگ، مانند سازه های مغازه، پایانه های مسافربری زمینی و هوایی، و فضاهای نمایشگاهی و هنری مانند سینماها و تئاترها، که با افزایش ساخت و ساز در حال رونق هستند، به بهترین وجه مشهود است.

از سوی دیگر با نوسازی روش های شهرسازی و ساخت سازه های مسکونی، تجاری، اداری و کارخانه ای، دوران بتن ریزی انبوه و استفاده از مصالح متعدد در ساختمان ها بدون توجه به صرفه اقتصادی به پایان رسیده است.

حال بررسی ویژگی هایی مانند زیبایی و استحکام سازه مهندسی و ظرافت ساختمان و محاسبه سود و زیان اقتصادی هر پروژه منجر به تایید یا رد آن توسط مهندس ناظر می شود.

در عین حال، علم مدرن مهندسی سازه با موفقیت وارد مبحث ساخت و ساز ساختمان شده است، به خصوص در مورد اسکلت هایی که قوی و کاربردی هستند، اما تا حد امکان از نظر زیبایی شناسی دلپذیر و سبک هستند.

کاهش بار مرده روی سقف با استفاده از قالب وافل یکی از اصلی ترین مزیت های کاربردی این سقف مدرن است.

مزایای کار با سقف وافل

مزایای ایمنی کار با استفاده از سقف های وافل و کاهش صدمات جانی در هنگام حوادث صنعتی و بلایای طبیعی مانند زلزله و طوفان و … در هنگام ریزش احتمالی سقف های وافل از دیگر عوامل مثبتی است که تعداد اینطور اجراها را افزایش می دهد. حال با توجه به زیبایی و استحکام سقف وافل و همچنین زیبایی نمای زیرین سقف و محاسبه سود و زیان اقتصادی هر پروژه و … منجر به تایید آن توسط مهندس ناظر می گردد.

در عین حال، علم مدرن مهندسی سازه با موفقیت وارد مبحث ساخت و ساز ساختمان شده است‌. به خصوص در مورد سقف هایی که قوی و کاربردی هستند. اما تا حد امکان از نظر زیبایی شناسی دلپذیر و سبک هستند.

کاهش بار مرده روی سقف با استفاده از سقف های وافل یکی از اصلی ترین مزیت های کاربردی این سقف مدرن است.

مزایای ایمنی کار با استفاده از سقف های وافل و کاهش صدمات جانی در هنگام حوادث صنعتی و بلایای طبیعی مانند زلزله و طوفان و … هنگام ریزش سقف های وافل از دیگر عوامل مثبتی است که بر میزان مطلوبی این کار می افزاید.

کاهش ستون های اسکلت در ساختمان باسقف وافل

در بسیاری از موارد ساختمان هایی با دهانه های بزرگ با توجه به نیاز به فضاهای بزرگ و جادار درست می شوند. نمونه عملی این نوع فضاها، سینماها، تئاترها و پایانه هایی است که نیاز به ورودی های بزرگ دارند. به این ترتیب ستون های ساختمان مانع حرکت آزاد می شوند و فضا را محدود می کنند. استادیوم ها، مکان های مناسب برای جلسات و کنگره ها، نمایشگاه های اتومبیل و بسیاری موارد مشابه دیگر نمونه هایی هستند که فضاهای بزرگ بدون ستون های مزاحم مورد نیاز است.

برای رفع این مشکل ، گزینه سقف وافل بهترین مورد پیشنهادی است. روشی که استفاده ازآن ستون ها را به حداقل می رساند و فضاهای یکپارچه بزرگ ایجاد می کند.

علاوه بر زیبایی سازه، هزینه اجرایی پایین تر و سازه با ستون های کمتر نیز باعث افزایش سرعت مجریان و سازندگان میشود و هزینه های جاری و حاشیه ای پروژه را به حداقل می رساند.

 

 اتصال قوی بین سقف وافل و اسکلت بتنی

برای علاقه مندان به مبحث مهندسی سقف در سازه ها و استفاده کنندگان و مجریان این گونه سقف ها، مزیت بزرگ امکان اجرای وافل بر روی هر دو نوع اسکلت بتنی و فولادی بسیار جالب و موثر است. این ویژگی از یک سو به سازنده در انتخاب مصالح و روش های ساخت آزادی عمل می دهد و از سوی دیگر به استفاده کننده ی این نوع سقف ها ، آزادی عمل بیشتری در انتخاب و متریال مورد استفاده برای ساخت آن می دهد.

از طرفی روش اجرای منحصر به فرد و خاص سقف وافل مبتنی بر کاهش حجم بتن مصرفی در این گونه سازه ها، تلفیق بازده اقتصادی بالا و عملکرد هوشمند در عین کاهش وزن سقف و افزایش مقاومت آن می باشد.

وقتی صحبت از راحتی سقف وافل می شود، این به معنای راحتی در حین ساخت، راحتی در اجرای سقف و راحتی استفاده پس از اتمام پروژه است.

در مرحله ساخت و ساز، اجرای سقف وافل نسبت به سایر روش های اجرای سقف. از آنجایی که وزن سبک تری دارد و به راحتی در قسمت های مختلف نصب و مونتاژ می شود. راحتی منحصر به فردی را ارائه می دهد. از سوی دیگر، امکان بازیافت قالب‌های مورد استفاده در فرآیند ساخت سقف‌های وافل اهمیت دارد. و همچنین امکان استفاده قالب‌ها در ساختمان‌های دیگر نیز از نظر راحتی و صرفه اقتصادی حائز اهمیت است. که منافع زیادی را برای کاربران و سازندگان به همراه خواهد داشت.

هنگام برق کشی، لوله کشی و سایر خدمات ساختمانی، به دلیل ساختار توخالی وافل، اجرای آن در مقایسه با انواع دیگرسقف و سقف های بتنی ساده ، بسیار آسان تر است.

 

ویژگی های اسکلت بتنی سقف وافل

اسکلت بتنی سقف وافل دارای ویژگی مهمی است. که آن را از سایر سقف ها متمایز می کند. بارزترین ویژگی های اسکلت بتنی سقف وافل عبارتند از:

شکل سقف

قالب بندی سقف به شکل یک کاسه آب است. این نوع قالب ها مزیت های ویژه ای برای سقف های وافل ایجاد می کند. زیرا با استفاده از قالب وافل ، سقف بار و وزن کمتری را تحمل می کند. توجه داشته باشید که این به تنهایی استحکام سقف وافل را افزایش می دهد. سقف وافل به دلیل شکل منحصر به فرد، انتخابی مناسب برای پوشش دهانه های بزرگ محسوب می شد.

مقاومت کردن

برای اطمینان از مقاومت سقف وافل باید گفت که قالب های وافل دارای رفتار دو طرفه یا یکطرفه ( بازپخش نیرو ) هستند. بنابراین در اسکلت بتنی سقف وافل، بار در دو طرف آن تقسیم و حمل می شود. با این موضوع، اندازه یک قالب وافل تأثیر عمده ای بر نقاط قوت و ویژگی های آن دارد.

کاهش حجم بتن

در سقف وافل ، ریزش بتن پیوستگی دارد. و منظم و یکپارچه است. هیچ روان کننده ای استفاده نمی شود. این باعث می شود این سقف نسبت به سایر روش های دال توخالی برتری داشته باشد. به طور کلی سقف های وافل نسبت به سقف های دیگر به بتن کمتری نیاز دارند. بنابراین کاهش حجم بتن را باید منحصر به این سقف ها در نظر گرفت.

قابلیت بازیافت

از دیگر خواص سقف وافل می‌توان به قابلیت بازیافت قالب‌های آن اشاره کرد. بنابراین این قالب‌ها آسیبی به محیط زیست و طبیعت نمی‌رسانند. زیرا پس از استفاده کامل و در پایان عمر مفید، بازیافت می‌شوند.

قالب های وافل را می توان مجددا و برای سقف های بعدی استفاده کرد.

سخن نهایی

یکی از ویژگی های مهم و ثابت سازه های مهندسی تنوع و کارایی آنها در استفاده از روش های نوین و به روز اجرا می باشد. ساخت و اجرای سقف وافل بر اساس این روش جدید در سال های اخیر نمونه خوبی از این عمل است.

سبکی و سهولت اجرا، زیبایی و صرفه جویی، ایمنی و مزایای بیشمار دیگر. این سقف های مدرن همه قابل تصور هستند.

اسکلت بتنی در سقف وافل  | اجرای اسکلت بتنی سقف وافل

 

پست مرتبط

Enter your keyword