بهترین سقف وافل | مشخصات سقف وافل | انواع سقف وافل

بهترین سقف وافل | مشخصات سقف وافل | انواع سقف وافل

بهترین سقف وافل | مشخصات سقف وافل | انواع سقف وافل

سقف وافل چیست؟

بهترین سقف وافل | مشخصات سقف وافل | انواع سقف وافل

همانطور که در مقاله های قبل توضیح دادیم، سقف های مشبک طرح های جدیدی از سقف های توخالی هستند. این سازه های مدرن بادوام و با کیفیت هستند. علاوه بر این، عملکرد عالی آن در ساخت و ساز ساختمان باعث شده تا امروزه بسیاری از افراد از سقف مشبک دو طرفه یا یک طرفه استفاده کنند.

جالب است بدانید که در ابتدا به دلیل قالب ها به این مدل سقف ها و سازه ها وافل می گفتند. قالب ها با اصول خاصی در سقف سازی یا ساخت و ساز استفاده می شوند. اگر بخواهیم در مورد سقف های مشبک توضیح کلی تری بدهیم، می توان گفت که اگر افراد و مجریان سقف آن را به خوبی نشناسند، نمی توانند سقف را به درستی نصب کنند.

بهترین سقف وافل

بهترین سقف وافل، سقف یکی از عناصر مهم در ساخت یک ساختمان است. بنابراین اگر آن را به درستی اجرا نکنند، سقف سقوط می کند و این خطرات تهدید کننده زندگی را ایجاد می کند. سقف های مشبک یکی از روش‌های جدید شکل‌دهی سقف ها هستند که مزایای بیشتری نسبت به سقف های معمولی دارند.

به عنوان مثال، سقف های مشبک بسیار سبک تر از اکثر سقف های مرسوم هستند و در برابر گرما و عوامل دیگر نیز بسیار مقاوم هستند. از این نوع سقف ها می توان به راحتی در ویلاها و آپارتمان ها استفاده کرد در نتیجه بدون ایجاد مشکل مالی قابل استفاده می باشند. اکنون با ما همراه باشید تا هر آنچه را که باید در مورد چیدمان سقف های مشبک بدانید به شما بگوییم.

امروزه عمدتاً از روش های بستر استفاده می کنند. زیرا زمان کمتری می برد و سقف ها مستحکم تر می شوند. شباهت هایی نیز بین این دو راه حل وجود دارد. یعنی در هر دو روش از مراحل لازم برای اجرای سقف مشبک استفاده می شود. تنها تفاوت روش مدولار با بستر این است که می توان از آن در دهانه های مختلف استفاده کرد.

مراحل طراحی و اجرای بهترین سقف وافل

مرحله اول: شمع بندی یا داربست (ایجاد پایه های اطمینان )

ابتدا برای اجرای سقف مشبک باید پایه های اعتماد را ایجاد کنند. سیلندر، جک و داربست و اسکافولد نمونه هایی از انواع پایه های امنیتی هستند. بدون آنها سقفی تشکیل نمی شود. پایه ها به افراد کمک می کند تا به راحتی به سطح دسترسی داشته باشند و مشکلی برای تقویت نداشته باشند. یک نکته مهم در مورد پایه های اعتماد وجود دارد; بسته به ارتفاع سقف پروژه آنها باید محکم به هم متصل شوند تا باعث به خطر انداختن افراد نشوند.

مرحله دوم: کنسرو یا قاب

در این مرحله با استفاده از قوطی های پروفیل یا لوله اجرای زیر سازی یا قاب انجام میشود و تمامی جک ها از قسمت سرجک به یکدیگر متصل می شوند.

مرحله سوم: قالب بندی

در مرحله سوم پس از نصب پایه های ایمنی و کنسرو، نوبت به قالب تیر ها می رسد. این قالب ها از فلز یا تخته سه لا ساخته می شوند. در واقع با کمک قالب ها می توان سقف های مشبک را راحت تر اجرا کرد. آنها همچنین یک سطح صاف ایجاد می کنند. البته امروزه از قالب های فلزی بیشتر برای صرفه جویی در هزینه ها استفاده می شود. فلای وود ها کمی گرانتر از مدل های فلزی هستند.

پس از اجرای نکاتی که در بالا توضیح داده شد، نوبت به راه اندازی وافل ساز می رسد. برگه های محاسباتی مربوط به این فرمت ها وجود دارد که طبق آنها باید این کار انجام شود.

مرحله چهارم: تقویت

آرماتور مهمترین بخش سقف است. به گونه ای که در صورت بروز مشکل در این زمینه، ممکن است سقف در اثر وارد شدن بارهای بهره برداری و یا ساخت فرو بریزد و یا … در ضمن اگر آرماتوربندی به درستی انجام نشود، از قالب وافل روی آن استفاده نمی شود.

مرحله پنجم: بتن ریزی

برای تقویت سقف ها، زمان بتن ریزی فرا رسیده است. توجه داشته باشید که بتن ریزی باید بعد از تمام مراحل فوق انجام شود.
آخرین مرحله برای نصب سقف مشبک: قالب ها را باز کنید پس از خشک شدن بتن و تقویت سقف، نوبت به باز کردن قالب های وافل می رسد.

ویژگی های سقف وافل

سقف وافل در مقایسه با سازه های دیگر دارای ویژگی های بسیاری است. در واقع این سازه یکی از پرکاربردترین سقف ها محسوب می شود که در ساختمان های چند طبقه و آپارتمانی دیده می شود.

مقرون به صرفه

این سازه ها مقرون به صرفه هستند. یعنی برای اجرای آن نیازی به صرف هزینه زیادی برای قالب و غیره نیست. همین موضوع باعث شد تا سقف های وافل ها نیز طرفداران بیشتری داشته باشند.

زمان کمی برای نصب و اجرا

یکی دیگر از مزایای اجرای سقف های مشبک در ساختمان ها سرعت نصب آن ها می باشد. در کمترین زمان ممکن نصب و اجرا می شوند. برای استفاده از این سازه ها کافی است که توسط افراد متخصص در این زمینه طراحی شده باشند. لطفا توجه داشته باشید که طراحی قالب وافل برای هر مکان متفاوت است. زیرا اندازه و ابعاد ساختمان ها و سازه ها یکسان نیست و باید متناسب با نیاز محیط تولید انتخاب شوند.

از بتن کمتر استفاده کنید

یکی دیگر از مهمترین ویژگی های وافل و سقف وافل، وجود بتن کم است. در این مدل از سقف ها بتن بسیار کمی نسبت به سقف های دیگر استفاده می شود. بنابراین قیمت آنها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و نیازی به صرف هزینه اضافی برای بتن نیست.

 

بهترین سقف وافل برای چه محیط هایی استفاده می شود؟

برای اجرای سقف مشبک یک موضوع مهم باید در نظر گرفته شود. ابعاد وافل و دهانه ی سقف بسیار مهم هستند. به عنوان مثال، شما نمی توانید از قالب وافل برای دهانه های بسیار کوچک استفاده کنید. زیرا سقف به درستی اجرا نمی شود. دهانه های بیشتر از 12 متر برای این سازه ها کافی است. علاوه بر این، مکان هایی مانند فرودگاه، پشت بام ، ایستگاه قطار و غیره. با قالب وافل اجرا می شوند که مقدار زیادی سر بار در آنها وجود ندارد. شاید این سازه ها بسیار مستحکم باشند اما عموما در محیط ها و مکان هایی که بار سقف زیاد نیست استفاده می شود.

راه اندازی و نصب بهترین سقف وافل چقدر است؟

بحث قیمت در ساخت و ساز بسیار مهم است. همانطور که قبلا توضیح دادیم، اکثر افراد سعی می کنند از مواد و سازه های بادوام و همچنین قیمت مناسب استفاده کنند. اما قیمت نصب و اجرای سقف وافل با توجه به عوامل خاصی متفاوت است. به عنوان مثال بتن و مصالح به کار رفته در حین کار، دهانه ساختمان، آرماتور و … مواردی هستند که در تعیین قیمت تاثیر زیادی دارند. به عنوان مثال اگر از طراحان بخواهید که سقف وافل را با توجه به دهانه یک سالن تولید کنند، آنها با بررسی دهانه، محاسبه را انجام می دهند و قالب ها را برای شما تولید و طراحی می کنند.

تفاوت میان قالب وافل دوطرفه و یکطرفه

سقف وافل ، یک طرفه یا دو طرفه است. آنها از نظر توزیع بار و حتی عملکرد تفاوت دارند. برای استفاده از سقف های یک طرفه یا دو طرفه ابتدا باید در مورد بازشوابعاد چشمه محاسباتی انجام شود.

هرچه دهانه بزرگتر باشد، امکان استفاده از سقف دو طرفه بیشتر می شود. از سقف های وافل یک طرفه برای دهانه های کوچک استفاده کنید. ابعاد دهانه در تعیین نوع سقف تاثیر بسزایی دارد. زیرا باید آنها را چندین بار در تمام قسمت های قالب وافل به خوبی تقسیم کنید تا مشکلاتی مانند تغییر شکل های سقف نظیر خیز سقف پیش نیاید.

علاوه بر این، فاصله ستون ها در تعیین اجرای سقف وافل یک طرفه یا دو طرفه مهم است. اگر فاصله آنها بیش از 8 متر باشد باید از سازه های وافل دو طرفه استفاده شود. اما اگر فاصله بین ستون ها کمتر از 8 باشد، می توان وافل یکطرفه را پیاده سازی کرد.

سخن نهایی

در مورد آخرین مرحله اجرای سقف های وافل نکات بسیار مهمی وجود دارد. در واقع بسیاری از افراد با بی توجهی به نکات خاصی در حین مرحله جدا سازی قالب از بتن به قالب ها آسیب می رسانند. اولین نکته مهم این است که به هیچ عنوان تا زمانی که بتن خشک نشده قالب خارج نشوند.

بهترین سقف وافل | مشخصات سقف وافل | انواع سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword