بهترین قالب وافل | قیمت قالب وافل | خرید قالب وافل دست دوم

بهترین قالب وافل | قیمت قالب وافل | خرید قالب وافل دست دوم

بهترین قالب وافل | قیمت قالب وافل | خرید قالب وافل دست دوم

قالب وافل  چیست؟

بهترین قالب وافل | قیمت قالب وافل | خرید قالب وافل دست دوم

مهمترین قسمت در اجرای سقف، قالب های وافل می باشد. سقف وافل به سقف قالبی غیر دائمی معروف است، به این معنی که قالب های غیر دائمی، قالب های وافل هستند. این وافل ها قطعات پلاستیکی مکعبی شکل هستند که در اندازه ها و ابعاد مختلف تولید می شوند. قالب ها از پلی پروپیلن درست میشوند و مواد آن قابل بازیافت هستند. این موارد قیمت سقف وافل را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

همانطور که می بینید نام وافل و شکل مکعبی سقف وافل از نام دسر و کوکی منشا میگیرد، که به معنای کوکی طرح پنجره است که برای پانل های مشبک و به شکل پنجره استفاده می شود ، در سقف های وافل استفاده می شود.

بهترین قالب وافل

قالب وافل یکی از ابزارهای مهم برای اجرای سقف وافل می باشد که پایه سقف های وافلمی باشد جنس این قالب ها پلاستیک می باشد که دارای ابعاد و اشکال خاصی می باشد. این فرم ها جایگزین بتن ناکارآمد وبا قیمت بسیار ارزان تر می شوند. علاوه بر این، حذف بتن ناکارآمد سقف ، سازه را سبک کرده و تاثیر بسزایی در کاهش جذب انرژی لرزه ای دارد.

انواع قالب وافل

همانطور که دیدیم قالب وافل دراجرای سقف وافل نقش مهمی دارد. شکل و ابعاد قالب ها عملکرد سقف را تعیین می کند. اگر بخواهیم انواع مدل ها را بر اساس عملکردشان تقسیم بندی کنیم، می توان گفت که دو نوع مدل داریم:

1- مدل های یک طرفه

2- قالب های دو طرفه

اصولا برای اجرای هر نوع سقفی باید از شابلون مناسب استفاده کرد. در ادامه این مقاله با جزئیات بیشتر به این دو نوع فرمت باز خواهیم گشت.

بهترین قالب وافل | قیمت قالب وافل | خرید قالب وافل دست دوم

بهترین قالب وافل | قیمت قالب وافل | خرید قالب وافل دست دوم

وافل یک طرفه

قالب یک طرفه برای ساخت سقف های دهانه پایین با وظیفه انتقال بار مرده و زنده در یک جهت استفاده می شود. عملکرد سقف وافل یک طرفه مشابه عملکرد سقف تیرچه بلوک است با این تفاوت که از تیرچه های پیش ساخته استفاده نمی شود و خود قالب ها باعث ایجاد تیرچه می شود. اجرا به گونه ای است که بر خلاف سقف های تیرچه بلوک، تیرچه ها در جای خود قالب گیری می شوند و اتصال ایمن ایجاد می کنند.

 

شکل ظاهری قالب وافل یک‌ طرفه

نمای پایین این نوع سقف ها به صورت مکعب مستطیل می باشد. قالب های سقفی وافل یک طرفه به صورت قطعات جداگانه تولید و بر اساس نیاز پروژه در سایز مورد نیاز در کارگاه مونتاژ می شوند. این نوع قالب ها شامل یک سری قطعات پلاستیکی U شکل و همچنین قطعاتی است که در انتهای آن ها در محل اجرا به هم متصل می شوند. پس از اتصال تمام قطعات به یکدیگر، یک مکعب مستطیل شکل می گیرد.

 

قیمت سقف وافل

قیمت سقف وافل یکطرفه با توجه به پروژه های اجرایی متفاوت است. هزینه اجرای سقف وافل یک طرفه به ازای هر متر مربع محاسبه می شود. عوامل زیادی بر تخمین قیمت تاثیر می گذارند، مانند ابعاد قالب وافل، کیفیت، شرایط و موقعیت پروژه و …. بستگی دارد . شایان ذکر است این قیمت کاملاً تقریبی است و با توجه به شرایط ممکن است بیشتر یا کمتر باشد.

وافل دو طرفه

در این نوع قالب های دو طرفه تیرچه ها به صورت عمود بر هم قرار می گیرند .برخلاف روش قبلی این سیستم برای دهانه های بلند استفاده می شود. نمای پایین سقف با استفاده از قالب های وافل دو طرفه به شکل مکعب های مربع در آمده است. وافل های دو طرفه بر خلاف یک طرفه به صورت یک تکه و یکپارچه درست می شوند و در این روش نیازی به مونتاژ نیست.

ویژگی های قالب وافل

1- قالب های وافل از پلاستیک کامپوزیت ساخته شده اند که بسیار سبک بوده و حمل و نقل آن توسط کارگران را آسان می کند و با تغییر نحوه مونتاژ امکان تغییر نوع سقف را به صورت یک طرفه یا دو طرفه می دهد.

2- جداسازی آسان بتن از قالب به دلیل نوع پلاستیک به کار رفته در ساخت قالب ها به طوری که بتن بدون نیاز به روغن کاری از قالب جدا می شود.

3- امکان جداسازی بتن از قالب پس از عملیات بتن ریزی سقف وجود دارد که باعث می شود قالب ها در سایر پروژه های ساختمانی قابل استفاده مجدد باشند.

4- یکی دیگر از ویژگی های مهم، قابلیت بازیافت و تجدید این قالب ها پس از پایان عمر مفید آنهاست.

ویژگی های دیگر قالب وافل

1-در صورت دقت کافی در هنگام انتخاب قالب وافل ، استفاده از این نوع قالب بسیار مقرون به صرفه میباشد.

2-به دلیل همبستگی در هنگام نصب باعث ایجاد نمای زیرین تزئینی می شود.

3-به دلیل استفاده از پیچ و مهره ، قالب ها به راحتی از یکدیگر جدا می شوند.

4- به دلیل اتصال کامل قطعات قالبها به یکدیگر قالب های وافل در مراحل بتن ریزی و غیره حرکت و تکان نمیخورند.

5- به دلیل وجود قطعات قالب بدنه با مضربی از 5 سانتی متر به راحتی با قالب های دیگر ترکیب می شو.

کاربردهای قالب وافل

همانطور که گفته شد این سازه با توجه به مزیت های فنی، اقتصادی و زیبایی شناختی آن در سال های اخیر در بسیاری از پروژه های ساختمانی مهم مورد استفاده قرار گرفته است. نمونه های داخلی و خارجی عبارتند از:
تئاتر ملی بریتانیا یکی از باشکوه ترین مکان های هنری با بیش از 2000 نفر در لندن (در سال 1976) است و از این روش برای اجرای بخشی از سقف آن استفاده شده است. همچنین در ایران یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پروژه‌های ساخته شده با قالب وافل، ساختمان کتابخانه ملی ایران است. که به دلیل کیفیت بالای کار، با سقفی بسیار زیبا و نمایان ساخته شد.

 

کاربرد های دیگر سقف وافل

این نوع سیستم دارای سطحی ساده در بالا و شبکه ای در پایین به شکل شیرینی وافل است که به منظور کاهش وزن سقف بر روی سازه که یک بار مرده در ساختمان است از این نوع سیستم استفاده می شود. برای کاهش بار مرده بر سازه، از دیگر مزایای این روش  کاهش ستون در سقف های وافل در اکثر مراکز خرید، نمایشگاه ها، فرودگاه ها و بیمارستان ها میباشد.

مزایای استفاده از قالب وافل

مزایای کار با قالب یک طرفه از نظر نوع کاربری سازه شباهت زیادی به سیستم سقف تیرچه بلوک دارد. اما از نظر کیفیت نیز تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند که باعث برتری و متمایز بودن روش استفاده از قالب ها شده است. در این قسمت چند مورد از این تفاوت ها گفته شده است. مزایای روش جدید و معایب روش سنتی عبارتند از:

1- کاهش ریسک هنگام اجرا در روش جدید بر خلاف روشی که از تیرچه بلوک استفاده می شود که به دلیل عدم مقاومت بلوک ها یا پلی استایرن خطرات احتمالی را افزایش می دهد.

2- قابل رویت بودن عیوب در هنگام اجرا که در روش تیرچه بلوکی به دلیل عدم لرزش بتن تیرچه ها با وجود بلوک و پلی استایرن پنهان می باشد.

 

مزایای دیگر سقف وافل

1- در روش جدید نیاز به استفاده از تیرچه های کارخانه ای جوشکاری شده  نیست .

2- عدم اتحاد لازم بین بتن پاشنه تیرچه و بتن سقف به روش قدیمی که در این مدل جدید برطرف شده است.

3- وجود بهترین کیفیت اجرایی سقف در مکان های کارگاهی در هنگام استفاده از قالب وافل .

4- در روش تیرچه بلوک به دلیل نداشتن دانه بندی کافی کاهش مقاومت داشتیم که این مدل مشکل را حل کرد.

5- نداشتن مشکل شکستن فوندوله ها که در اثر جابجایی نامناسب تیرچه ها و ثابت شدن آنها ایجاد شده است.

6- رفع مشکل عدم پوشش کافی و عدم پوشش بتنی در میلگردهای سر تیر

مزایای قالب وافل مدولار

این مدل را می توان پیشرفته ترین و بهترین نوع این محصول برای اجرای سقف های اکسپوز دانست.

در ادامه به مزیت های این مدل بیشتر اشاره خواهیم کرد.

1- سهولت اجرا در قسمت هایی از سقف که تیر کج وجود دارد.

2- انعطاف پذیری جنس قالب باعث می شود که به راحتی و بدون آسیب به قالب از زیر سقف جدا شود.

3- این روش منجر به تداوم و یکپارچگی قالب می شود که باعث افزایش ایمنی و سلامت کارگران در هنگام اجرای سقف می شود.

4-افزایش استحکام و کاهش خطر ریزش قالب در هنگام بتن ریزی یا عبور کارگر به دلیل انحنای کم و شکل U در سطح بالایی قالب.
5- اتصال قالب ها توسط بست های U مانع از جاری شدن بتن در قالب ها هنگام بتن ریزی می شود و همچنین ظاهر یکپارچه زیبایی ایجاد می کند.

شایان ذکر است که این روش امکان ترکیب و استفاده از آن را با ورق، تخته چوب روسی، تخته چندلا یا هر نوع ابزار دیگری فراهم می کند که هزینه اضافی را متحمل نخواهد شد.

 

ابعاد قالب وافل

وقتی با وافل‌ها با توجه به انواع و اندازه‌های مختلف آن‌ها به خوبی آشنا شوید، چون در باز شدن و وزن سقف تأثیر زیادی دارند، انتخاب مناسب‌تر و اقتصادی‌تری انجام می‌شود. در ادامه به بررسی ابعاد انواع مدل ها می پردازیم.

ابعاد قالب وافل یک طرفه

قالب وافل یک طرفه معمولاً فاصله 60 تا 70 سانتی متری مرکز تا مرکز را فراهم می کند و با طول متغیر 25 تا 30 سانتی متر عمق و همچنین طول و عرض تیرهای متغیر از 12 تا 14 سانتی متر در دسترس است. این نوع قالب دارای بدنه 50 سانتی متری، پرکننده های 10 سانتی متری و درب های 15 سانتی متری می باشد که برای رسیدن به سایز مورد نظر توسط پیچ به یکدیگر متصل می شوند. علاوه بر این به عنوان سبک سقف تزئینی در لابی ها، پارکینگ ها، راهروها و … استفاده می شود.

ابعاد قالب وافل دو طرفه

جنس این نوع قالب پلی پروپیلن سبک است که تقریباً به شکل نیم مکعب طراحی میشود. گاهی اوقات سوراخ هایی در آنها برای اتصال و قفل کردن آنها وجود دارد. حمل و نقل آنها به دلیل اندازه و وزن مناسب آسان است و همچنین برای بازشوهای عریض بسیار مناسب هستند. آنها معمولا در اندازه های مختلف از 60×60 تا 90×90 موجود هستند. عمق این نوع قالب ها 18، 25، 28، 33، 35 و 40 سانتی متر است.

اندازه های 60×60 با ارتفاع 18-25-30 و اندازه های 80×80 با ارتفاع 25 و همچنین 90×90 با ارتفاع 33 و 40 برای دهانه های 8 تا 16 متر مناسب هستند. لازم به ذکر است با توجه به نظر کارشناس سازه نوع و ابعاد مناسب پروژه انتخاب می گردد.

بهترین قالب وافل | قیمت قالب وافل | خرید قالب وافل دست دوم

بهترین قالب وافل | قیمت قالب وافل | خرید قالب وافل دست دوم

سخن نهایی

بهترین قالب وافل چیست و از کجا می توانم آن را تهیه کنیم؟  در این صفحه قصد داشتیم بهترین و کاربردی ترین نوع محصول را به شما دوستان عزیز معرفی کنیم تا بتوانید کیفیت کار خود را ارتقا دهید. توجه داشته باشید که در کارهای ساختمانی، هر چه موادی که استفاده می کنید کیفیت بهتری داشته باشد، کار بهتر و ایمن تر خواهد بود.

بهترین قالب وافل | قیمت قالب وافل | خرید قالب وافل دست دوم

پست مرتبط

Enter your keyword