تزیین سقف وافل | نورپردازی سقف وافل | ویژگی های قالب وافل

تزیین سقف وافل | نورپردازی سقف وافل | ویژگی های قالب وافل

تزیین سقف وافل | نورپردازی سقف وافل | ویژگی های قالب وافل

ایده های خلاقانه برای تزیین سقف وافل

تزیین سقف وافل | نورپردازی سقف وافل | ویژگی های قالب وافل

پوشش سقف وافل جذابیت خاص خود را دارد. و ظاهر و احساسی ایجاد می کند که آن را از سایر سقف های سبک موجود متمایز می کند. در زیر روش های مختلفی وجود دارد که می توان از آنها برای ایجاد زیبایی بیشتر در سقف استفاده کرد:

با استفاده خلاقانه از وسایل تزئینی روی سقف ، شما می تواند این سقف را زیباتر کنید. فرضاً می توان لامپ هایی با نورپردازی های مختلف بر روی سقف نصب کرد. و از نور تولیدی این لامپ ها نهایت استفاده را برد.

می توانید مربع های قالب وافل را رنگ آمیزی کنید. و ظاهر را جذاب تر کنید.

اجرا و استفاده همزمان از گچ بری با لامپ های رنگی در سقف می تواند به عاملی تبدیل شود. که ظاهر سقف وافل را جذاب و چشمگیرتر می کند.

 

تزیین سقف وافل

سقف های توخالی ،  سقف های شبکه ای یا سوراخ دار هستند که امروزه در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. سقف های وافل نوعی سقف بتنی معمولی است. که از دال های بتنی مسلح با ضخامت یکنواخت و شبکه ای از تیرهای بتنی معمولی که در یک یا دو جهت عمود بر هم امتداد دارند ، تشکیل میشود.

سقف های وافل به سبب زیبایی منحصر به فرد همواره یکی از موارد وگزینه های مورد علاقه معماران در ساختمان ها و سازه هایی با کاربری های مختلف و متنوع از جمله در ساختمان های مسکونی، پارکینگ ها، هتل ها، سالن اجتماعات و … بوده است.

در سقف های وافل به دلیل استفاده از قالب های موقت وافل، ظاهری زیبا و منحصر به فرد در سطح زیرین سقف ایجاد می شود که نیاز به سقف کاذب در سازه های با کاربری هایی مانند مراکز تجاری ، تفریحی و پارکینگ های چند طبقه در فضای داخلی ساختمان ایجاد میکند. و می تواند تغییر چشمگیری درارتقاء سطح جذابیت فضای معماری داشته باشد.

 

سقف وافل به چند دلیل مورد استقبال کارفرمایان قرار می گیرد:

چیدمان منظم و یکنواخت قالب ها در فواصل مساوی، نمای باز و زیبایی را بر روی سقف ایجاد می کند که جلوه بصری چشمگیری را به بیننده القا می کند.

ساخت این سقف بر روی فضاهای باز طولانی امکان پذیر است و در سازه های مختلف با کاربری های مختلف مانند ساختمان های مسکونی ، بیمارستان ها، پارکینگ ها، مراکز تجاری و تفریحی و غیره استفاده می شود.

توری سطح زیرین سقف وافل و ظاهر زیبایی که ایجاد می کند استفاده از سقف کاذب را غیر ضروری می کند که به صرفه بوده و هزینه ها را کاهش می دهد.

از آنجایی که این نوع سقف اکسپوز است نیازی به اجرای سقف کاذب  ندارد و هزینه این مورد حذف می شود.

در صورتی که کیفیت اجرای این سقف قابل قبول باشد، می توان آن را بدون هزینه اضافی تزئین و زیبا کرد.

ویژگی های قالب وافل

پس از عملیات بتن ریزی سقف، قالب وافل را می توان از بتن جدا کرد و در سایر پروژه های ساختمانی مورد استفاده مجدد قرارداد. یکی از ویژگی های این گونه قالب ها عدم آسیب رسانی به محیط زیست است و پس از پایان عمر مفید این قالب ها قابل بازیافت هستند.

استفاده کردن از این قالب های کامپوزیتی سبب افزایش دوام و استحکام زیاد سقف و سبک سازی ساختمان و سازه می شود و همچنین ساختمان را در مقابل بلایای طبیعی مثل زلزله ایمن تر می کند. این قالب ها امکان حذف بلوک های سقف را از ساختمان فراهم می کند که باعث سبک شدن سازه می شود.

 

نورپردازی سقف وافل

نقش نور در طراحی و دکوراسیون داخلی بر کسی پنهان نیست. نورپردازی در هر فضایی تاثیر خاص و قابل توجهی بر عناصر آن فضا ایجاد می کند. در مورد سقف وافل می توان گفت: فضاهای خالی پایین سقف امکان نورپردازی و جلوه ای زیبا را در اختیار شما قرار می دهد. و دست طراحان برای انتخاب انواع مختلف طرح ها و نورپردازی ها باز میباشد.

در سقف وافل می توانید سوراخ های مربعی وافل را رنگ آمیزی کنید. و ظاهر را جذاب تر کنید.

 

نکات ما برای تزئین و زیباسازی سقف وافل

همانطور که تا اینجا گفتیم سقف وافل با مزایا و برتری هایی که نسبت به سایر سقف ها دارد. یک قدم جلوتر از سایر روش های اجرای سقف است. و فن مخصوص به خود را دارد. اما هنوز روش های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها برای ساخت این سقف ها تا آنجا که ممکن است با زیبایی بیشتر کمک بگیرید. مانند :

رنگ اولیه و محاسبه شده سقف وافل: سوراخ های مربعی ایجاد شده توسط قالب را می توان رنگ آمیزی کرد تا ظاهری زیباتر و چشم نوازتر به بیننده بدهد.

قابلیت های نورپردازی متفاوت: به عنوان مثال با یک ایده خلاقانه می توانید لامپ هایی با نورپردازی متفاوت را بر روی این سقف ها نصب کنید. و از این نورپردازی نهایت استفاده را ببرید.

جدای از این موارد می توان با استفاده از هنر گچ بری و همچنین نورهای رنگی روی سقف، این سقف ها را جذاب تر کرد.

 

 

شرایط لازم برای اجرای دکوراسیون سقف وافل اکسپوز

با اجرای سقف وافل علاوه بر ایجاد نمای زیبا می توان در هزینه ها به میزان  قابل توجهی صرفه جویی کرد. و به همین دلیل سقف وافل یکی از مطلوب ترین انواع سقف در صنعت ساختمان به شمار می رود.

اما برای رسیدن به این هدف باید شرایطی در حین اجرای سقف مهیا شود. تا بتوان از مزایای این سقف از نظر زیباسازی به طور کامل استفاده کرد. از جمله نکاتی که در اجرای سقف باید رعایت شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای سقف های اکسپوز بهتر است از تیرهای آویز استفاده نشود تا سقف کاملاً صاف باشد. در حین اجرا به این نکته توجه کنید که تیر آویز از هیچ نقطه ای از سقف امتداد نداشته باشد و یا امتداد آن بسیار کوچک باشد. تا نمای کل سقف را خراب نکند و بتوان از نمای ایجاد شده استفاده کرد.

اگر پیمانکاری بخواهد از سقف وافل اکسپوز استفاده کند و سقف را تزئین کند، باید در حین اجرا به نحوه اجرای سقف توجه کند. آنچه در اینجا بسیار مهم است این است که سقف باید کاملا منظم و صاف باشد.

هنگام اجرا باید مراقب کیفیت بتن مصرفی بود. استفاده از بتن شن نما و شکستن قالب در حین اجرای کار از جمله مواردی است که از اجرای سقف به بهترین شکل ممکن جلوگیری می کند.

تمام اقدامات لازم برای اجرای دکوراسیون در سقف مانند قرار دادن لوله و عبور تاسیسات باید از قبل برنامه ریزی شده و فضاهای لازم در سقف در نظر گرفته  شود. پس از قرار دادن قالب ها، بتن ریزی و در نهایت حذف، هیچ تغییری نمی توان انجام داد.

 

سخن نهایی

پوشش سقف وافل یکی از مطلوب ترین و مقرون به صرفه ترین سیستم های سقف در صنعت ساختمان است، اما برای رسیدن به این هدف باید شرایطی فراهم شود تا حداکثر مزایای این روش به دست آید. در زیر نکاتی را که در اجرای سقف وافل باید رعایت کنیم را بررسی می کنیم.

از تیر آویز استفاده نکنید تا در نهایت سقفی کاملا صاف به دست آید. در حین اجرا باید به این نکته توجه کافی داشته باشید که تیر آویز به هیچ قسمتی امتداد نداشته باشد. تا بتوانید از نمای توسط سقف نهایت استفاده را ببرید.

اطمینان از کیفیت بتن در حین اجرا از دیگر عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در موردی که از سقف وافل به عنوان سقف اکسپوز استفاده می شود. و می خواهید سقف وافل را تزئین کنید باید به نحوه اجرای سقف دقت کنید.

و در نهایت تمامی اقداماتی که برای اجرای دکوراسیون سقف لازم است مانند محل نصب و عبور تاسیسات ، لوله ها و اتصالات برق باید از قبل برنامه ریزی شده و روی سقف اعمال شود زیرا پس از اتمام کار ، هیچ تغییری امکان پذیر نیست.

تزیین سقف وافل | نورپردازی سقف وافل | ویژگی های قالب وافل

پست مرتبط

Enter your keyword