خرید ارزانترین سقف وافل | طراحی و اجرای سقف وافل | خرید قالب وافل

خرید ارزانترین سقف وافل | طراحی و اجرای سقف وافل | خرید قالب وافل

خرید ارزانترین سقف وافل | طراحی و اجرای سقف وافل | خرید قالب وافل

قیمت سقف وافل

خرید ارزانترین سقف وافل | طراحی و اجرای سقف وافل | خرید قالب وافل

قیمت قالب وافل نسبت به سقف های دیگر مقرون به صرفه تر است. استفاده از قالب وافل مقدار بتن مصرفی را کاهش میدهد. این امر باعث کاهش قیمت آن می شود. این کاهش در میزان بتن باعث کاهش قابل توجه هزینه و قیمت سقف وافل شده است. همچنین به دلیل مصرف کم مصالح ساختمانی نسبت به سایر سقف ها محبوبیت یافته است. قیمت سقف وافل نیز به همین دلیل کاهش می یابد.

خرید ارزانترین سقف وافل

امروزه استفاده از سقف های وافل بسیار رایج شده است و شاهد استفاده از این نوع سقف ها در ساختمان های مختلف هستیم زیرا معتقدند کارایی، سهولت نصب و زیبایی این سقف ها می تواند پاسخگوی نیاز پیمانکاران باشد وخواسته های دست اندرکاران ساخت را پوشش دهد. با ما همراه باشید تا با سقف وافل آشنا شوید و با مزایا،و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید.

 

سقف وافل چیست؟

سقف وافل نوعی سازه ساختمانی است که عمدتاً برای ساخت سقف های بلند (بیش از 12 متر) استفاده می شود. متریال ساخت سقف مشبک بتن آرمه است و شکل ظاهری این نوع سقف به صورت شبکه ای است به همین دلیل به آن «سقف مشبک» نیز می گویند.
جالب است بدانید که نام این سقف به دلیل شباهت ظاهری آن به نان وافل (که ظاهری شبیه گریل دارد) انتخاب شده است. استفاده از این سقف عمدتاً در مکان هایی است که نیاز به سقف بلند دارند، بنابراین می توانید این سقف را در نمایشگاه ها، مترو، سالن های چند منظوره، ایستگاه ها، پایانه های مسافربری مختلف، فرودگاه ها و گاهی برخی از منازل مسکونی پیدا کنید.

خرید ارزانترین سقف وافل | طراحی و اجرای سقف وافل | خرید قالب وافل

خرید ارزانترین سقف وافل | طراحی و اجرای سقف وافل | خرید قالب وافل

سقف وافل یک طرفه

برای مقایسه قیمت سقف وافل با سقف تیرچه بلوکی باید اطلاعات بیشتری در مورد سقف تیرچه بلوک و سقف وافل داشته باشید. سقف های وافل یک طرفه، عملکرد اصلی آنها شبیه به سقف تیرچه و بلوک است. با این تفاوت که در سقف های مشبک یک طرفه به جای استفاده از بلوک های سیمانی یا سفالی از قالب های مستطیلی استفاده می شود.

سقف های مشبک یک طرفه مانند سقف های تیرچه بلوک دارای محدودیت های اجرا و نصب هستند. حداکثر اجرای سقف وافل یک طرفه در دهانه های تا ارتفاع 9 متر امکان پذیر خواهد بود. سقف وافل یک طرفه عمدتاً برای ساختمان های کوچک استفاده می شود.

سقف وافل دو طرفه

عملکرد سقف وافل دو طرفه نسبت به سقف وافل یک طرفه منحصر به فردتر و خاص تر است. از سقف های وافل دو طرفه در دهانه های بزرگ استفاده می شود. وافل های دو طرفه دارای شکل مربعی هستند که بار روی سقف را به چهار قسمت تقسیم می کند.

حتما خوب می دانید که در ساختمان هایی که متراژ بالایی دارند از سقف های وافل دو طرفه استفاده می شود هزینه خرید وافل دو طرفه در مقایسه با تجهیزات سقف های تیرآهن اکسپوز مناسب تر و مقرون به صرفه تر است.

مزایای نصب سقف وافل

سقف مشبک مانند تمام سازه های کوچک و بزرگ انسانی دارای مزایایی است که آن را برای سازندگان و کارشناسان جذاب می کند. در زیر نمونه هایی از مهمترین مزایای این نوع سقف را مشاهده می کنید.

این سقف انعطاف پذیری بالایی دارد و می توان آن را از بتن، فولاد و چوب ساخت. همانطور که احتمالاً می توانید حدس بزنید، بتن برای ساختمان هایی که به استحکام زیادی نیاز دارند، مانند فرودگاه ها و ایستگاه های قطار، مناسب است. فولاد و چوب به دلیل سبکی برای سقف هایی که به مقاومت بتن نیاز ندارند مناسب هستند.

این نوع سازه برای سقف های بلند و عریض که نمی توانند ستون ها را نگه دارند بسیار مناسب است.

بار تحمل سقف مشبک (شبکه) بیشتر از سایر اشکال است، به عنوان مثال (یک جهته).

 

مزایای دیگر سقف وافل

جذابیت و زیبایی وافل نیز یکی از دلایلی است که علاوه بر استحکام، ممکن است شما را به استفاده از آن ترغیب کند.

در برخی نقاط به دلیل جمعیت و موارد دیگر امکان ایجاد لرزش وجود دارد که وافل به دلیل تقویت دو طرفه تحمل بالایی در برابر این گونه لرزش ها دارد.

یکی از دلایل محبوب بودن این سقف این است که مصرف بتن آن نسبت به سایر سازه ها بسیار کمتر بوده و نسبت به آنها سبکتر است بنابراین می تواند گزینه ای بسیار ارزان، مطمئن و اقتصادی باشد.

این کار به سرعت و به راحتی نصب می شود و امکان پیگیری مراحل ساخت آن وجود دارد.

برای عبور کابل های برق، کولر، لوله و …. از طریق وافل می توانید سوراخ هایی در کف آن ایجاد کنید و بدون مشکل خاصی از آن استفاده کنید.

با حذف بتن بی اثر، وزن سازه کاهش می یابد و با افزایش مشارکت آن در امواج لرزه ای، در برابر زلزله مقاوم می شوند. آنها همچنین بسیار ارزان تر خواهند بود.

حداکثر باز شدن سقف وافل

سقف های وافل به دلیل قابلیت استفاده در دهانه های بلند در صنعت ساختمان بسیار محبوب شده اند. بسته به فرمت این سقف های یک یا دو طرفه، حداکثر بازشو سقف مشبک تعیین می شود. سیستم های باربر با استفاده از قالب وافل متفاوت است و استفاده از آنها در تعیین حداکثر بازشو سقف وافل نیز موثر است.
علاوه بر استفاده در دهانه های بلند، از دیگر مزایای سقف های وافل می توان به سهولت در مونتاژ، صرفه جویی در هزینه و ظاهر در معرض نمایش و دید آن اشاره کرد.

 

حداکثر باز شدن سقف مشبک یک طرفه

عملکرد و ابزار مورد نیاز برای کفپوش های زیرین سقف های خرپایی یک طرفه مشابه سقف های تیرچه بلوکی است. در سقف های تیرچه بلوکی از تیرچه های مرکزی برای محدود کردن و انتقال بازشوی لازم سقف استفاده می شود اما در سقف های وافل تیرچه های مرکزی به طور کامل حذف می شوند. به همین دلیل دستمزد اجرایی سقف وافل نسبت به سقف تیرچه بلوک کاهش می یابد.
با قرار دادن وافل های مختلف در کنار هم دسته هایی با طول های مختلف تشکیل می شود که این قالبها به طول 50 سانتی متر و عرض 60-70 سانتی متر، فیلرهای 10و 15 سانتی متری و درب های 15 و 30 سانتی متری موجود می باشد. با قرار دادن این قالب ها در کنار یکدیگر، می توان قالب هایی با طول های مختلف تشکیل داد.

سقف های مشبک یک طرفه عملکرد یک طرفه دارند و در دهانه های کوتاه استفاده می شوند و حداکثر دهانه سقف مشبک یک طرفه 8-9 متر توصیه می شود.

 

حداکثر باز شدن سقف وافل دو طرفه

از قالب های مربعی در سقف های وافل دو طرفه استفاده می شود، بنابراین این سقف ها عملکردی دو جهته دارند.  وافل دو طرفه مربع در سایزهای 60-80-86 و 90 موجود می باشد.
سقف های وافل دو طرفه در برابر خم شدن مقاوم هستند، بنابراین می توان از آنها در دهانه های بلندتر از سقف های یک طرفه استفاده کرد. از نظر فنی حداکثر دهانه این سقف ها 12 متر و در موارد و شرایط خاص تا 16 متر می باشد.. اما به طور کلی اجرای این سقف در دهانه های بسیار بلند توصیه نمی شود، سقف وافل یک یا دو طرفه با توجه به نقشه، نقشه و طراحی ساختمان انتخاب می شود، اما به طور کلی در دهانه های بلند سقف های وافل دو طرفه انتخاب می شود.

 

ویژگی های سقف وافل

1. نیازی به چارچوب متفاوتی برای اجرای تیرچه و بلوک ها نیست
2. فاصله بین تیرچه های درجا به طور کلی 1500-600 میلی متر است.
3. این سازه دهانه تا 16 متر را پشتیبانی می کند.
4. رفتار این پوشش در برابر خزش بهتر و مناسبتر از دال های معمولی است.
5. سطح زیرین آن ظاهر زیبایی دارد، بنابراین می توان از آن به عنوان یک آیتم قابل مشاهده استفاده کرد
6. میلگردهای دو جهته مقدار زیادی از حرکت بار زنده را خنثی می کنند.

به دلیل تمامی این ویژگی ها، سقف وافل بسیار مورد توجه پیمانکاران و مهندسان است.

در سیستم اجرای سقف مشبک، بتن زیرین حذف میشود و نیازی به استفاده از شبکه پر تراکم آرماتوری نیست. در نتیجه بار مرده سقف کاهش میابد و مصرف بتن حذف می شود. به همین دلیل می توان از سقف های وافل در سقف های دهانه بزرگ استفاده کرد.

 

اصول طراحی

مسلماً به عنوان یک عنصر سازه ای، اصول طراحی منحصر به فرد خود را دارد که در مقررات جاری از جمله انجمن بتن آمریکا (ACI)، تمام جزئیات مربوط به آن قابل مطالعه است.

خرید ارزانترین سقف وافل | طراحی و اجرای سقف وافل | خرید قالب وافل

آماده سازی سقف وافل

ابتدا با اجزای آن آشنا می شویم سپس طرز تهیه آن را لیست می کنیم.

1. شمع های عمودی قالب وافل یا زیر سازی قالب وافل به وسیله شمع
2. لوله ریزی یا پروفیل گذلری زیر قالب وافل
3. تراززیر کار
4. چیدمان قالب وافل
5. تیرچه گذاری در دو جهت( ریب)
6. بستن مش روی سقف
7. تراز نهایی

ابتدا لازم است مرحله ای به نام شمع گذاری انجام شود. در این مرحله محل مناسب تکیه گاه های عمودی مشخص می شود و سپس توسط مفاصل به لوله های زیر سازی متصل می شوند. در صورت وجود دیوارهای برشی در سازه با توجه به نوع اتصالات موجود در نقشه به یکدیگر متصل مشوند. بعداً تکیه گاه های افقی را توسط اتصالات مخصوص به یکدیگر متصل می کنیم و این تکیه گاه های عمودی و افقی با هم یک سیستم بار ثقلی را تشکیل می دهند تا وزن بتن مسلح تازه را تا رسیدن به چسبندگی مناسب تحمل کنند.
پس از آن قاب افقی نیز نصب شده و سپس قالب های مخصوص سقف وافل بر روی این سازه وافل شکل قرار می گیرد. سپس با بست های مخصوص به قاب پایینی متصل می شوند. در این مرحله صحت تمامی اتصالات داخل سازه بررسی شده و پس از تایید صحت آنها، میلگردهای تقویت کننده دو طرفه ساخته می شوند.
مرحله آخر شامل عملیات بتن ریزی در فضاهای بین قالب می باشد که تا ارتفاع معینی که قبلاً در نقشه های پروژه مشخص شده است انجام می شود.

در نهایت، زمانی که بتن ما به مقاومت و استحکام مطلوب رسید، می توان شمع ها، قاب ها و قالب های افقی را دمونتاژ کرد. پس از این مرحله شکل نهایی سقف مشخص می شود که حالت توخالی و مشبک دارد.

ویژگی های قالب های سقف وافل

قالب وافل ها از پلاستیک کامپوزیت درست میشود و بسیار سبک وزن هستند. این سبکی باعث میشود که آنها به راحتی توسط کارگران قابل حمل باشند. همچنین با تغییر روش نصب آن می توان سقف را به صورت دال یک طرفه یا دو طرفه ساخت.
نوع پلاستیک این قالب ها به این معنی است که هنگام جداسازی از بتن نیازی به چرب کردن آنها نیست.

علاوه بر این، آنها به راحتی از هم جدا می شوند و آنها را غیرقابل آسیب و قابل استفاده مجدد می کند.
آخرین ویژگی مهم آنها قابلیت بازیافت آنهاست که پس از پایان عمر مفید و پس از تبدیل شدن به زباله قابل بازیافت هستند تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

به یاد داشته باشید که قالب وافل ابعاد مختلفی دارد. و با توجه به شرایط و الزامات طرح باید سایز آن را انتخاب کنید. اما هرچه دهانه بزرگتر باشد، قالب های بیشتری برای دستیابی به استحکام مورد نظر نیاز است.

ویژگی های سقف وافل

از این نوع سقف ها می توان بر روی سازه های اسکلت فلزی نیز استفاده کرد و می توان گفت با توجه به معایب فراوان سقف های فولادی می توان امتیاز بیشتری به سقف های وافل داد.

از آنجایی که استحکام کششی بتن توسط میلگردهای تقویت کننده تأمین می شود، در جایی که محورها قرار دارند، بتن کاملاً وجود دارد و آن ناحیه را پر می کند و سایر مناطقی که بتن در واقع تحت کشش یا فشار نیست، یعنی در زیر نوار خنثی، هنگام برداشتن بتن، وزن دال را کاهش می دهیم که با قرار دادن وافل بر روی سقف وافل ایجاد می شود.

خرید ارزانترین سقف وافل | طراحی و اجرای سقف وافل | خرید قالب وافل

خرید ارزانترین سقف وافل | طراحی و اجرای سقف وافل | خرید قالب وافل

بخشی ازمزایای سقف های وافل

مقاومت بالا در برابرآتش سوزی داشته و به هزینه های نسبتاً بالا برای عایق کاری در برابر آتش نیاز ندارد.

مقاوم در برابر ارتعاش و اضافه بار زیاد برای تامین تیرها و بحث در مورد کنترل برشی سر ستون

با توجه به سبک بودن این نوع عرشه نیازی به داشتن میلگرد زیاد و اتصال آن به تیرچه ها نیست تا زمان اجرای کوتاه تری داشته باشید و به لطف این سقف دیگر خبری از تیرهای معلق نیست.

خرید ارزانترین سقف وافل | طراحی و اجرای سقف وافل | خرید قالب وافل

 

پست مرتبط

Enter your keyword