راه اندازی سقف وافل | مراحل اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل

راه اندازی سقف وافل | مراحل اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل

راه اندازی سقف وافل | مراحل اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل

سقف وافل چیست؟

راه اندازی سقف وافل | مراحل اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل

سقف‌های وافل نوعی سقف‌های بتنی معمولی هستند که از یک دال بتن مسلح به همان ضخامت، همراه با شبکه‌ای از تیرهای بتنی معمولی که برای یک یا دو طول عمود بر هم امتداد دارند، تشکیل شده‌اند. سقف های وافل مدرن (دال وافل) از سال 1940 در ایالات متحده و کانادا با رویکرد بهینه سازی سقف های دال بتنی و افزایش عملکرد آنها مورد استفاده قرار گرفت.

راه اندازی سقف وافل

همانطور که می دانید راه اندازی سقف با سیستم تیر و بلوک به تجهیزات و مهارت های انسانی کمتری نیاز دارد. و دقیقاً به همین دلیل تیرچه بلوک هزینه کمتری نسبت به سیستم دال ایجاد می کند. به همین دلیل علی رغم مشکلات ایمنی هنگام بهره برداری و اجرایی این سقف دامنه استفاده از سیستم تیرچه بلوک (حداقل در ساختمان های کوتاه شهری) مشخص است.

اما در مواقعی که نیاز به اجرای سقفی با دهانه های بزرگتر است. به دلیل محدودیت ذاتی سقف تیر بلوک برای پوشش دهانه های بزرگتر و همچنین محدودیت های بیشتر معماری، در بسیاری از پروژه ها استفاده از سیستم دال تنها گزینه است.

اگر شما هم قصد اجرای سقف وافل در هر کجای ایران را دارید پیشنهاد می شود قبل از انتخاب پیمانکار اجرای سقف وافل این مقاله را با دقت مطالعه کنید. و در صورت نیاز به مشاوره بیشتر می توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

 

انواع سقف های بتنی وافل

اصطلاح “وافل” را از الگوی شبکه مربوط به تیرهای معمولی پایین میگیرند. این سقف ها با توجه به مستطیل یا مربعی وافل به دو دسته کلی تقسیم می شوند. از انواع سقف وافل بتنی می توان به وافل سقفی یک طرفه و وافل سقفی دو طرفه اشاره کرد. انتخاب بهترین سیستم سقف وافل یک طرفه یا دو طرفه به عوامل مختلفی از جمله سیستم ساختاری، باز شدن ستون به ستون کاربر، الزامات معماری و موارد دیگر بستگی دارد.

راه اندازی سقف وافل | مراحل اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل

راه اندازی سقف وافل | مراحل اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل

مزایای اجرای سقف با روش وافل

مزایای فنی و اقتصادی فراوان سقف وافل نسبت به سایر سیستم های مشابه مانند سقف های توخالی، پلکانی، پیش تنیده و تیرچه بلوک باعث رشد قابل توجهی در استفاده از آن شده است. این سقف ها یک راه حل اقتصادی با قابلیت انطباق با انواع ساختمان ها هستند. با کاربری ها و دهانه های مختلف و با ویژگی سهولت اجرا، مورد استقبال جامعه معماران و مهندسان سازه قرار گرفتند.

ویژگی شاخص

ویژگی اصلی سقف های بتنی وافل ساختار زیرین آنها است. این سقف پس از قالب گیری دارای سوراخ های منظم و متناسبی است که می توان مستقیماً از آن برای نورپردازی و تزئین سقف وافل استفاده کرد. همچنین می توان از سقف کاذب برای پوشش زیرین و اجرای تزئینات مورد نظر استفاده کرد.

 

خرید و اجاره قالب سقف وافل چگونه است؟

قالب وافل عنصر اصلی در اجرای سقف های بتنی وافل می باشد. وجود قالب های وافل در سقف و آرایش مدولار این قالب ها در کنار هم تیرهای متعامد و منظم با عرض و عمق یکسان را تشکیل می دهند.

از نظر سازه ای، استفاده از قالب های وافل منجر به حذف کنترل شده بتن ناکارآمد در مناطق خاصی از سقف و در نتیجه بهینه سازی وزن سقف می شود.

شبکه متعامد تیرهای زیرین و حفره‌های زیرین سقف وافل با چیدمان قالب‌های وافل در کنار یکدیگر تشکیل می‌شوند. که پس از گیرش و قالب گیری بتن ظاهر می شوند.

چه مربع باشد چه مستطیل، هندسه قالب وافل سوراخ های مربع یا مستطیل ایجاد می کند. از قالب های وافل مربعی برای ایجاد رویه شبکه های وافل دو طرفه و از قالب های مستطیلی برای ایجاد شبکه های وافل یک طرفه استفاده می شود.

 

نصب و اجرای سقف وافل در دو نوع یک طرفه و دو طرفه

سقف وافل یک طرفه عمدتاً برای ساختمان های با دهانه کوتاه و بارگذاری سقف یک طرفه برای ساختمان های با دهانه بلند استفاده می شود. به طور کلی سقف وافل دو طرفه نسبت به سقف وافل یک طرفه از امکانات و مزایای بیشتری برخوردار است. اما از نظر عملیاتی، پیمانکار سقف وافل باید بتواند هر دو طرح سقف را راه اندازی و اجرا کند.

 

علت و راه حل ترک خوردگی سقف وافل

از نظر عملکردی، دال‌های بتنی مانند سقف‌های وافل هم به‌عنوان پایه طبقه همکف و هم به‌عنوان دال‌های بالایی که می‌توانند به عنوان سقف مورد استفاده قرار گیرند، عمل می‌کنند. صفحات بتنی بسیار مهم هستند و اهداف مختلفی دارند. زیرا علاوه بر ایجاد یک سطح صاف، بار سازه را که به آنها سرازیر می شود تحمل می کنند و به عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل می کنند.

در واقع، فضاهای بین دال ها اغلب فضاهای ایزوله و ایمن را برای تاسیسات ساختمانی مانند سیستم های برق و لوله کشی فراهم می کند.

امروزه طراحی سقف وافل مانند سایر مشکلات طراحی با استفاده از نرم افزار و بر اساس ضوابط انجام می شود. معمولاً برای طراحی این نوع سقف ها از نرم افزار safeاستفاده می شود و مقررات و دستورالعمل های مختلفی در مورد آن وجود دارد.

 

ویژگی های سقف وافل

قالب وافل معمولاً از پلاستیک ساخته می شود و در اندازه ها و اشکال مختلف تولید می شود.

قالب وافل نوعی قالب غیر دائمی برای اجرای سقف وافل (سقف توخالی) است که برای پوشش سقف استفاده می شود.

این سقف که به صورت دال دو طرفه عمل می کند امکان اجرای دهانه های بزرگ را فراهم می کند و هزینه اجرای نسبتاً پایین تری نسبت به روش های مرسوم سقف های دال توخالی مانند کوبیاکس، یوبوت، پیش تنیده دارد و همچنین هزینه اجرای آن بسیار کمتر از سازه های سقف فولادی است.

در این نوع سقف نیازی به میلگرد نگاتیو و اتصال آنها به تیرآهن نیست بنابراین می تواند زمان اجرای کمتری داشته باشد.

این نوع دال برای پوشاندن دهانه های بزرگ مناسب است و از آنجایی که دو طرفه است از هر چهار طرف تکیه گاه دارد.
در آیین نامه بتن ایران، فصل دال به تشریح این نوع دال بتنی، مشخصات و نحوه اجرای آن می پردازد.

در این نوع اجرا برای کاهش وزن مرده سقف، با رعایت اصول آئین نامه ها حفره هایی در زیر سقف ایجاد می شود. اما در انتهای ستون ها و در برخی موارد در انتها و در امتداد تیرها حفره ها پر می شود.

از آنجایی که سقف وافل یک دال دو طرفه است، از هر دو طرف بارگذاری می شود.

 

مراحل اجرای سقف وافل

1- زیرسازی سقف

مشابه سقف تیرچه بلوک، لازم است رنده جعبه یا رنده مربع روی پایه ها (که بسته به ارتفاع از سطح زمین می تواند جک یا داربست باشد) در فواصل مناسب نصب شود.

2- قالب وافل را روی سقف قرار دهید

به دلیل سبکی قالب به راحتی بر روی شبکه زیرساخت قرار می گیرند و در جای خود ثابت می شوند. و عبور و مرور کارگران به راحتی امکان پذیر است.

چیدمان قالب ها باید مطابق نقشه های اجرایی محاسبات سازه باشد و بسته به روش طراحی ممکن است قسمت هایی از دال جامد بوده و نیازی به قرار دادن قالب نباشد.

3- نصب آرماتورها در تیر

ابتدا میلگرد اصلی تیر را در پایین وبالا به طور سراسری میگذارند در مرحله بعد خاموت گذاری انجام میشود بعد از اتمام کامل این مراحل تیر اصلی در محل مناسب جای گذاری میشود. در آخرین مرحله میلگردهای تقویتی را میگذارند.

4- ریختن بتن

بر اساس آیین نامه اجرایی، بتن ریزی سقف انجام می شود، لازم به ذکر است که بر خلاف سایر سقف های توخالی (مانند کوبیاکس، یوبوت و …) به دلیل عدم وجود لایه زیرین بتن، مشکل نفوذ نکردن بتن به لایه زیرین برطرف شده است.

5- حذف قالب ها

پس از سپری شدن زمان مورد نیاز طبق مبحث دیگر مقررات ملی ساختمان، امکان برداشتن پایه ها و قالب های وافل وجود دارد.

پس از بازکردن زیرسازی سقف و قالب های تیر، به دلیل مواد پلاستیکی قالب و خاصیت انقباضی بتن، قالب ها به راحتی از سطح بتن جدا شده و در زیر سقف، بتن قابل رویت را مشاهده خواهیم کرد.

استفاده از پایه های اطمینان باید پس از مدل سازی مطابق با شرایط اجرا مورد توجه قرار گیرد.

راه اندازی سقف وافل | مراحل اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل

راه اندازی سقف وافل | مراحل اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل

سخن نهایی

سقف وافل سازه ای زیبا و در عین حال قوی است. این سازه جدید برای فضاهایی با سقف بلند مناسب است. نصب و ساخت این سقف ساده و سریع است.

مقاومت در برابر لرزش این سقف بالا بوده و برای مکان های عمومی با تردد زیاد مناسب است.

راه اندازی سقف وافل | مراحل اجرای سقف وافل | دستمزد اجرای سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword