سقف مقاوم در زلزله مهانیت

سقف مقاوم در زلزله مهانیت

سقف مقاوم در زلزله مهانیت

ما در این مقاله از مهانیت درباره سقف مقاوم در زلزله توضیح دادیم همراه ما باشید.

سقف مقاوم در برابر زلزله

از مباحث مهم در مهندسی نوین به‌ شمار می‌ آید. توجه به اهمیت سقف در مقاوم‌ سازی بنا در برابر حوادث طبیعی از قبیل زلزله و تاثیرات آن در کیفیت سازه باعث توجه ویژه‌ به این بخش شده است.

مهندسین سازه در برند های مختلف و شناخته شده نظیر برند مهانیت، به‌خوبی از عهده طراحی و ساخت سقف‌ هایی با قابلیت مقاومت در برابر زلزله برآمده‌ اند.

در مطلب پیش رو ضمن بررسی این موارد می‌خوانیم:

• از ویژگی‌ هایی سقف‌ های مقاوم در برابر زلزله چه می‌دانیم؟

• سقف مقاوم در زلزله و رفتار لرزه‌ ای!

• برند مهانیت، سازنده سقف‌ های مقاوم در زلزله!

تا انتهای این نوشتار با ما همراه بمانید.

 

سقف مقاوم در زلزله: ارمغان مهندسی سقف برای آسایش و امنیت!

زلزله در میان دیگر بلایای طبیعی، غافلگیر کننده‌ ترین رخدادی است که امنیت و سلامتی انسان‌ ها را به‌ خطر می‌اندازد. باید اذعان کرد کمتر مورد دیگری در برابر حوادث طبیعی و آنی، تا این حد غیر قابل پیش‌ بینی نیست!

اما در مقابل این همه، ساخت و ساز های انسان مدرن و هوشمند، به‌خوبی پاسخگو بوده و خطرات ناشی از ریزش بنا هنگام زلزله و حوادث طبیعی را مرتفع نموده است.

در سال‌ های اخیر و با پیشرفت علوم مهندسی سازه، کمپانی‌ های داخلی و خارجی بسیاری به کار تولید انواع سقف مدرن و مهندسی به‌ویژه در بخش سقف مقاوم در زلزله مشغول به‌کار شده‌اند.

برند مهانیت نیز در این عرصه فعال بوده و به تولید و عرضه این ملزومات ساختمانی پرداخته است.

این مورد به‌ ویژه در بخش سقف از اهمیت فوق العاده‌ ای برخوردار است.

بیشترین تلفات جانی و آسیب‌ های مالی در سازه‌ های قدیمی که بدون درنظر گرفتن اصول مهندسی ساخته می‌شد، با ریزش سقف بنا هنگام زلزله اتفاق می‌افتاد.

دلایل متعددی از سنگینی سقف و کاربرد غیر اصولی مصالح ساختمانی تا اجرای ناموزون و غیر علمی این بخش از ساختمان در این مورد دخیل بودند. اما نتیجه در همه حال ریزش سقف و آسیب‌ های ناشی از آن بود.

خوشبختانه در چند دهه اخیر، شرکت‌ های سازنده سقف مقاوم در زلزله نظیر برند مهانیت با طراحی و تولید این نوع سازه، تحولی بزرگ در ساخت و سازهای اصولی بر پایه مهندسی نوین ایجاد کرده‌اند.

در ادامه مطلب، به بررسی ویژگی‌ هایی می‌پردازیم که این نوع سقف را از نمونه‌ های معمولی و سنتی متمایز نموده است. در این مورد برند مهانیت از نمونه‌ های تولید کننده موفق محسوب می‌شود.

سقف مقاوم در زلزله

 

۲ ویژگی‌ مهم در سقف‌ مقاوم در زلزله

سبک بودن:

سنگینی سقف هنگام بروز حوادث طبیعی، در ذهن افرادی که تجربه‌ ای از زلزله را از سر گذرانده‌ اند، کابوسی است که هرگز فراموش نمی‌شود. این مورد به‌ویژه در سقف‌ های قدیمی با ساختار سنگین بسیار چشم گیر است. سقف‌ های مدرن با استفاده از مصالح تخصصی و متریال سبک مقاوم، در عین ایستایی و دوام بالا از مشکلات سنگینی و خطرات آن هنگام ریزش مصون هستند. برند مهانیت در این مورد تجربه‌ های موفقی را به نمایش گذاشته است.

میزان تحمل بار کششی:

سقف نخستین عضو بنا در مسیر انتقال بار های مختلف وارد شده به بنا از نظر ثقلی و جانبی است. به این لحاظ مهم‌ ترین وظیفه آن هم تحمل این بارها و توزیع آنها بین اجزای لرزه بر قائم مانند دیوار های برشی، ستون‌ ها و مهاربند هاست. به‌طور کلی هرچه سقف صلب‌ تر باشد رفتار آن هنگام زلزله بیشتر قابل پیش بینی است.

شرکت‌ های سازنده سقف مقاوم در برابر زلزله نیز، در تولیدات خود توجه ویژه به این موضوع دارند. برند مهانیت با در نظر داشتن اصول فناوری ساخت سقف مدرن و مقاوم در برابر زلزله، اقدام به تولید نمونه‌ هایی با بیشترین کارایی و دوام و حداقل آسیب‌ پذیری در این مورد نموده است.

 

انواع سقف مقاوم در زلزله از نظر رفتار لرزه‌ای کدامند؟

این بخش از بنا را می‌توان به جهات مختلف مورد بررسی قرار داد. رفتار لرزه‌ ای از جمله ویژگی‌ هایی است که در بحث سازه‌ های مقاوم در برابر زلزله اهمیت زیادی داشته و تاثیرات عمیقی بر نتایج این حادثه طبیعی بر ساختمان‌ ها به جای می‌گذارد.

انواع سقف از این نظر به ۳ گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

سقف صلب:

در این نوع سقف، تقسیم بار جانبی زلزله به نسبت تقسیم سختی اعضای قائم لرزه بین آنها صورت می‌گیرد. به‌عبارتی نیرو های جانبی وارد بر ساختمان، بر بار جانبی قائم و مواردی از قبیل دیوار برشی و بادبند ها منتقل می‌شود. از آنجا که دیافراگم سازه نقش سیستم باربر جانبی را ایفا می‌کند، ساخت و اجرای یک سقف با درجه صلبیت کافی در طراحی سازه از پارامتر های مهم محسوب می‌شود.

سقف انعطاف پذیر:

در این نوع سقف بار مرده و بخشی از بار زنده مربوط به سطح بارگیری که به‌عنوان بار جانبی زلزله به نسبت وزن لرزه‌ ای به‌شمار می‌آیند، بین اعضای لرزه بر تقسیم می‌شوند.

سقف نیمه صلب:

این نوع سقف توزیع نیروی زلزله، ترکیبی از شیوه تقسیم آن بر روی انواع سقف صلب و سقف انعطاف پذیر بوده و بر همین اساس انجام می‌شود.

برند ساختمانی مهانیت با به کارگیری اصول علمی و نوین مهندسی، اقدام به طراحی و تولید چنین اجزای ساختمانی نموده و تمهیدات لازم برای اجرای این نوع سقف‌ ها در بناهای مقاوم در برابر زلزله را فراهم می‌آورد.

از تنوع سقف مقاوم در برابر زلزله چه می‌دانیم؟

خوشبختانه در سال‌ های اخیر و با ورود فناوری مدرن این نوع سقف به کشور‌، از مشکلات ناشی از بروز حوادث طبیعی نظیر زلزله در سازه‌های مدرن تا حد زیادی کاسته شده است. برند مهانیت نیز با تولید و عرضه این نوع سقف کمک شایانی به کاهش صدمات ناشی از زلزله در بنا های مسکونی نموده است.

تنوع این محصولات در شرکت‌ های سازنده و طراح نظیر مهانیت نیز، با اعطای حق انتخاب بیشتر به سفارش دهندگان، بستر ساخت بنا هایی مقاوم و در عین حال متنوع و زیبا را فراهم کرده است.

از این نوع محصولات می‌توان به انواع سقف‌ هایی از قبیل سقف وافل ،کویباکس، یوبوت، کامپوزیت عرشه فولادی، تیرچه بلوک کرومیت، سقف کاذب ضد زلزله و موارد دیگر اشاره کرد. تولیداتی متنوع که در برابر حوادثی نظیر زلزله واکنش‌ های مختلفی از خود نشان می‌دهند.

اجرای دقیق آئین نامه‌ های مهندسی و مشروط نمودن اعطای مجوز اتمام بنا به رعایت این اصول نیز بخش دیگری از دلایل امنیت در ساخت و ساز است که در این سال‌ ها به آن پرداخته شده است.

سقف زلزله

 

کلام آخر

بلایای طبیعی نظیر زلزله و تبعات آن در طول تاریخ بشر همواره از دغدغه‌ های ساخت و ساز بنا ها بوده و هست. مقاوم سازی بنا ها در برابر این حوادث طی سال‌ های گذشته به بخشی جداگانه و مهم در صنایع ساختمانی تبدیل شده است.

سقف بنا نیز به‌عنوان بخشی مهم در این زمینه ایفای نقش می‌کند و بر ایمن ساختن ساختار بنا ها تاثیر گذار است.

با پیشرفت صنایع مهندسی سازه، به‌ویژه در بخش ساخت سقف مقاوم در زلزله، آسیب‌ های ناشی از این حوادث نیز کاهش یافته و ایمنی بنا ها بالاتر رفته است. نظیر آنچه در ساخت سقف‌ های مقاوم در زلزله توسط مهانیت صورت گرفته است.

این همه در قالب تنوع محصولات سقف در برند های گوناگون طراحی و ساخته و به بازار ساخت و ساز عرضه می‌شود.

برند مهانیت از ارائه کنندگان نام آشنای این نوع سقف‌ هاست که توانسته با تولید و عرضه تنوع بالایی از این تولیدات، خدمات شایسته‌ ای در زمینه‌ های عمرانی و ساخت ساز های اصولی انجام می‌دهد.

با مهانیت، سقف بنای خود را در برابر زلزله و حوادث طبیعی ایمن کنید!

پست مرتبط

Enter your keyword