سقف وافل بتنی

سقف وافل بتنی

سقف وافل بتنی

وافل نام قالب‌هایی است که در ساخت این نوع از سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. سقف وافل بتنی، در سطح بالایی مسطح و در سطح پایینی حالت شبکه مانندی دارد. ضخامت این نوع سقف اکثرا کم بوده و پایداری مناسبی دارند.

قالب سقف وافل بتنی، شکلی مکعبی و توخالی دارند که در ابعاد مختلف تولید و عرضه می شوند. ضخامت سقف وافل ساخته شده بستگی به ارتفاع قالب مورد استفاده دارد که بازه ای بین 50-30 سانتیمتر دارد.

این قالب‌ها، نیازی به روغن‌کاری برای جداشدن از بتن نخواهند داشت و با توجه به موقت بودن و قابلیت بازیافت، به دفعات متعدد می‌توان از آن‌ها بهره گرفت.

 

در طول تاریخ چند دهه‌ی اخیر انواع مختلفی از سقف‌ها برای ساختمان‌های بتنی ابداع و پیشنهاد شده است. و استفاده از آن‌ها هم اکنون در نقاط بسیاری از کشور و جهان رواج دارد.

هرکدام از این تکنولوژی‌های ساخت سقف بتنی دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند که آشنایی با آن‌ها ما را در انتخاب فناوری مورد نیاز خود یاری خواهد کرد.

در این مقاله با سقف وافل بتنی و خصوصیات آن آشنا می‌شویم و سپس به بررسی مزایا و معایب آن می‌پردازیم، همچنین به تفاوت سقف وافل و یوبوت نیز خواهیم پرداخت.

 

 

بررسی سقف‌های بتنی وافل

در طول تاریخ چند دهه‌ی اخیر انواع مختلفی از سقف‌ها برای ساختمان‌های بتنی ابداع و پیشنهاد شده است. و استفاده از آن‌ها هم اکنون در نقاط بسیاری از کشور و جهان رواج دارد.

هرکدام از این تکنولوژی‌های ساخت سقف بتنی دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند که آشنایی با آن‌ها ما را در انتخاب فناوری مورد نیاز خود یاری خواهد کرد.

در این مقاله با سقف وافل بتنی و خصوصیات آن آشنا می‌شویم و سپس به بررسی مزایای سقف وافل می‌پردازیم.

 

 

سازه وافل بتنی

سازه‌های مهندسی انواع متفاوتی دارند. گاهی دیوارها را از ستون‌های آهنی می‌سازند و سازه تیرآهنی به وجود می‌آورند و گاهی هم ستون‌ها از میلگرد و بتون ساخته می‌شوند که سازه‌های بتنی را تشکیل می‌دهند. سقف‌های سازه‌های مهندسی نیز به‌صورت های مختلفی طراحی می‌شود که از آن جمله می‌توان به سقف‌های دال بتنی، سقف‌های کوبیاکس، سقف‌های وافل ویوبوت و . . . اشاره کرد. سقف بتنی وافل ازجمله سقف‌های دال دوطرفه‌ی مجوف است که در ساخت سازه‌های مهندسی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در اینجا منظور از سازه وافل بتنی، سازه‌های بتنی است که در آن‌ها از سقف وافل استفاده می‌شود.

سقف‌های وافل نیز از انواع مختلفی تشکیل‌شده است که تقریباً ساختار یکسانی دارند و شاید تنها تفاوت آن‌ها درشکل ظاهری و ابعاد و اندازه‌ی قالب‌ها باشد. قالب‌های مورداستفاده برای ساخت سقف وافل بتنی به شکل قابلمه‌ی مستطیل و یا مربع شکل ساخته می‌شوند. ازجمله انواع سقف‌های وافل، به سقف‌های گرین وافل و سقف‌های وافل بتنی کیوبوید می‌توان اشاره کرد. سقف‌های کیوبوید دهانه‌های از 6 تا 16 متر را پوشش می‌دهند و مبتنی بر دو گونه‌ی دال متکی بر ستون و دال متکی بر تیر طراحی‌شده‌اند. در سازه‌های وافل بتنی کیوبوید، قالب‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که سقف‌های با قطرهای از 23 تا 48 سانتی‌متر را به وجود می‌آورند. و این در حالی است که در سقف کیوبوید با قطر 23 سانتی‌متر میزان مصرف به‌اندازه مصرف سقف بتنی ساده با قطر 5/10 سانتی‌متر است و به همین صورت به قطر 48 سانتی‌متر میزان مصرف به‌اندازه مصرف سقف بتنی ساده با قطر 9/19 سانتی‌متر است. و این بدین معنی است که میزان مصرف بتن در این حالت کاهش می‌یابد و این ساختار سقف سبب کاهش وزن سازه‌ی وافل بتنی کیوبوید خواهد شد. این نوع قالب‌ ها به ‌مانند انواع دیگر قالب‌های وافل بتنی پس از اتمام بتن‌ریزی و خشک و محکم شدن بتن از سقف جداشده و قابلیت استفاده مجدد رادارند.

سقف‌های گرین وافل از دیگر انواع سقف‌های وافل بتنی است که قابلیت اجرا به هردو صورت دال یک‌طرفه و دوطرفه رادارند. آن ها از استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده به‌طوری‌که کارگران به‌راحتی و با امنیت بالا در تمامی مدت نصب و بتن‌ریزی می‌توانند بر روی قالب‌ها تردد داشته باشند. این قالب‌ها نیز به‌مانند انواع دیگر قالب‌های وافل بتنی پس از اتمام فرآیند بتن‌ریزی و خشک و مستحکم شدن بتن از زیر سقف جداشده و برای استفاده‌های بعدی تمیز و انبار می‌شوند. این قالب‌ها توسط پیچ و مهره به هم‌بسته شده و جهت اجرای سقف‌های وافل بتنی نیاز به هیچ تخصص اضافی نیست. سقف‌های گرین وافل قابل‌اجرا بر روی هر دو نوع سازه‌ی تیرچه‌بلوکی و تیر آهنی است. همچنین می‌توان پس از انجام زیرسازی‌های لازم قالب‌ها را قبل از انتقال به سقف در اندازه‌های موردنیاز با پیچ و مهره به هم‌بسته و سپس به سقف انتقال داد.

همچنین در حین جداسازی نیز می‌توان بدون باز کردن پیچ و مهره‌ها آن‌ها را از سقف جدا کرد. جهت زیرسازی هم نیاز به وسایل خیلی خاص و ویژه‌ای ندارد و به کمک لوله، قوطی، چوب و یا هر وسیله که در مدل‌های دیگر سقف‌های بتنی از آن استفاده می‌شد برای این کار هم بهره گرفت.

مزایای سقف وافل بسیارند، اگر اجرای سقف وافل خود را افراد مجرب این حوزه بسپارید از مزایای سقف وافل بهره خواهید برد.

 

 

 

انواع قالب بندی سقف در سازه‌های بتنی

 

اگر بخواهیم به انواع سقف‌های اعمال شده در سازه‌های بتنی بپردازیم، موارد بسیاری را می‌توان نام برد. از جمله: سقف دال بتنی، تیرچه بلوک، عرشه فولادی، یوبوت، تیرچه کرومیت، سقف وافل بتنی، سقف متحرک، سقف کاذب، کامپوزیت، پیش تنیده و طاق ضربی.

سقف‌های مذکور در بسیاری از مراحل زیرسازی، قالب بندی، بتن ریزی، قالب برداری و … دارای قوائد مشترکی هستند که در آیین نامه‌ی بتن ایران اشاره شده است. سقف یک ساختمان، بی شک از مهم‌ترین اجزای آن سازه است که باید به درستی بنا شود تا مقاومت خوبی در برابر نیروهای وارده (بارهای مرده و زنده) داشته باشد.

سیستم‌هایی که نام بردیم به منظور همین هدف و نیز کاربردهای مختلف در ارتباط با کاربری‌های مختلف یک ساختمان طراحی شده‌اند. مثلا ساختمان‌هایی که در مراکز صنعتی بزرگ و مهم ساخته می‌شوند، از سقف دال بتنی و در کافه‌های روباز و استخر‌های سایبان‌دار از سقف متحرک استفاده می‌شود.

در ادامه به شرح چیستی و خصوصیات مهم سقف وافل بتنی می‌پردازیم. همچنین اشاره به کاربرد‌های این نوع سقف مساله بعدی است که مطرح خواهدشد.

 

 

 

برای ساخت دال مجوف به کمک این قالب‌ها، آن‌ها را در کنار هم قرارداده و بینشان را آرماتور بندی می‌کنند. در ادامه بتن ریزی انجام شده و مقطع دال بصورت T در می‌آید که نسبت به مقطع مستطیل در دال تخت، عملکرد بهتر نشان خواهد داد.

خطوط سطح زیرین سقف وافل بتنی برهم عمود بوده و چند ضلعی‌هایی با عمق برابر تشکیل می‌دهند. به این سقوف، مشبک یا قابلمه‌ای نیز می‌گویند. نقطه‌ی قوت سقف وافل بتنی این است که نیازمند هزینه‌ی کمتر نسبت به سایر فناوری‌های اجرای سقف‌های دال مجوف مثل یوبوت و کوبیاکس، عرشه فولادی و… است.

زمان اجرای سقف وافل بتنی به مراتب کم‌تر است زیرا نیازی به بکارگیری میلگردهای تقویتی و اتصال میلگردها به تیرها نخواهد داشت. بنابراین به تبع زمان کمتر، هزینه‌ی اجرا نیز پایین‌تر خواهد بود.

وافل بتنی برای اعمال در دهانه‌های گسترده مناسب بوده و برای کاستن از بار مرده، در آن حفره‎‌های متعدد ایجاد می‌کنند، اما در قسمت متصل به ستون‌ها و امتداد تیرها نواحی تو پر در نظر گرفته می‌شود.

 

در ابتدای امر نیاز به زیر سازی است که تقریبا همانند سقف تیرچه بلوک انجام شده و در آن از وسایل عادی مثل لوله‌ی داربست، قوطی فلزی، چوب و چهارتراش می‌توان استفاده نمود. از آنجا که تیرچه در این سقف به صورت درجا قابل اجرا است، می‌توان در آن تیرچه‌های دوبل را حذف کرده و از این راه وزن سازه را کم نمود.

قالب‌های سقف وافل بتنی موقت بوده و بعد از بتن‌ریزی و رسیدن بتن به مقاومت موردنظر، از زیر سقف خارج می‌شوند. برخلاف قالب‌های دال تخت در سیستم‌های کوبیاکس و یوبوت که دائمی هستند، این قالب‌ها وزن کمتری دارند.

هم چنین هزینه‌ی نهایی بعد از ساخت سقف وافل بتنی حدود 20-15 درصد کم‌تر از سقف‌های نام برده شده است. بدلیل سهولت در جداسازی قالب از سقف، سطح زیر سقف وافل بتنی بعد از قالب برداری از نمای مناسبی برخوردار است که بدون نیاز به اجرای نازک کاری و سقف کاذب، مناسب فضاهایی همچون پارکینگ طبقاتی و ساختمان های تجاری خواهد بود.

در سقف وافل بتنی، شما قادر خواهید بود تاسیسات ساختمانی را در فضاهای مجوف زیر سقف، بارگذاری کنید که در این‌ صورت مزایای خاص خود از جمله کاهش ضخامت کف سازی و بدنبال آن هزینه‌ها را در پی دارد.

سقف وافل بتنی با خصوصیات مذکور، جزو سقف‌های سبک محسوب می‌شود و لرزش کمی را در اجرا دارد که باعث می‌شود میزان صدای انتقال یافته توسط آن کم باشد. بتن ریزی در سقف وافل بتنی ، بدون روان کننده و کاملا یکپارچه خواهد بود.

در ادامه به بررسی تفاوت سقف وافل و یوبوت نیز خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

 

 

 

 

مزایای سقف وافل بتنی

 

مزیت‌های این نوع سازه‌ها در مقایسه با انواع دیگر بسیار قابل‌توجه است و به شرح زیر به توضیح برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

1-ساختار توخالی قالب سقف‌های وافل سبب می‌شود، حجم بتن مصرفی در سقف سازه‌های وافل بتنی به‌مراتب کمتر از انواع دیگر سقف‌های بتنی باشد.

2-نمای زیرین در سقف‌های وافل به شکل مشبک و با سطحی صاف و زیباست، از این نیاز به اجرای سقف کاذب نیست و با یکرنگ کاری و نورپردازی مناسب می‌توان ظاهر بسیار زیبایی به این سقف‌ها بخشید به‌طوری‌که می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ی اول برای سقف پارکینگ‌ها، پیلوت‌ها و حتی تالارها و باشگاه‌ها مطرح باشد.

3-به‌واسطه‌ی مصرف مصالح کم در این نوع سقف‌ها، سازه‌های وافل بتنی از وزن کمتری نسبت به دیگر انواع سازه‌های بتنی برخوردارند.

4-قالب‌های وافل از جنس پلاستیک و یا کامپوزیت بوده ازاین‌رو بسیار سبک بوده و حمل و جابجایی آن بسیار ساده‌تر از بلوک و تیرچه‌های سقف است.

5-سبک بودن قالب‌ها و محکم بودن قالب‌ها محیط امن‌تری را برای کارگران ایجاد می‌کند.

6-قالب‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که به‌راحتی در یکدیگر فرورفته و ازاین‌رو نیاز به فضای کمتری برای انبارش و نگهداری آن‌ها داریم و از طرفی هزینه‌های جابجایی آن‌ها نیز کاهش می‌یابد.

7- بهره‌گیری از ساختار دال دوطرفه در اکثر سقف‌های وافل سبب می‌شود که از چهار طرف استحکام بالایی را ایجاد کند، ازاین‌رو سازه‌های وافل بتنی ازجمله سازه‌های با استحکام بالا محسوب می‌شوند.

8-جهت اجرای سقف‌های وافل می‌توان از مکانیزم تیرچه در جا استفاده کرد که این امر ضمن حذف تیرچه‌های دوبل، سبب می‌شود که به‌واسطه قفل شدن قطعات سقف در یکدیگر، از میزان لرزش سقف در حین بهره‌برداری، کاسته شود.

9- قالب‌ها پس از مصرف از سقف جداشده و قابلیت استفاده مجدد دارند. همچنین پس از استهلاک و پایان عمر مفید قابل بازیافت هستند.

به صورت خلاصه:

• وزن کم دارد.

• مقرون به صرفه است.

• قالب‌های چند بار مصرف و قابل بازیافت دارد.

• حجم کم بتن و فولاد نیاز دارد.

• دال‌های حاصل ظرفیت باربری بالاتر دارند.

• قالب نیاز به چرب کردن نخواهد داشت.

• نمای مناسب بتن‌های حاصل از این قالب‌ها باعث شده نیاز به سقف کاذب یا نازک‌‌کاری در بعضی ساختمان‌ها نداشته باشد.

• صدا را کمتر منتقل می‌کند.

• امکان عبور تاسیسات ساختمانی از فضاهای مشبک سطح زیرین آن وجود دارد.

با توجه به مزایای سقف وافل، بهتر است برای مشاوره با کارشناسان فنی ما تماس حاصل نمایید.

در ادامه نیز به تفاوت سقف وافل و یوبوت خواهیم پرداخت.

 

 

تفاوت سقف وافل و یوبوت از موضوعات قابل تامل و پر مخاطب در مهندسی سازه است. از اختلاف در جنس قالب ‌های مصرفی تا تفاوت در ارتفاع سطوح و نیز انتقال بار جانبی در این دو نوع سقف موارد گوناگونی وجود دارد که در این بحث مورد توجه قرار می‌گیرند.

غیر از این موارد حذف بتن اضافه و بخش عمده ‌ای از هزینه ‌های ساخت نیز از دیگر موارد تفاوت در این دو نوع سقف‌ به‌‌شمار می‌آیند.

برند مهندسی مهانیت پیشتاز و ابداع کننده قالب‌ های وافل در سازه‌ های مهندسی است.

تفاوت سقف وافل و یوبوت و مزایای سقف وافل

سقف ‌های یوبوت و وافل از سبک ‌ترین و در عین حال مقاوم‌ ترین نمونه‌ های تولیدی از این نوع سازه مهندسی هستند. با وجود اشتراکاتی در طراحی و ساخت، تفاوت‌ های اصولی نیز در آنها به ‌چشم می‌خورد که به‌ ویژه در وزن سازه و موارد کاربرد آن ها موثر است.

مهانیت مجری پروژه‌ های بزرگ سقف وافل در سراسر کشور با اشراف بر تفاوت سقف وافل و یوبوت انتخاب نمونه مناسب برای هر نوع سازه را به مشتریان و کار فرمایان پیشنهاد می‌کند. در غالب موارد، سقف ‌های وافل با مزایای کاربردی فراوان، انتخاب برتر سازندگان هستند.

در این بخش به مروری بر مزایای سقف وافل نسبت به یوبوت می‌پردازیم.

تفاوت در وزن:

سبک بودن وزن سقف از مهم‌ ترین مواردی است که در کاربرد سقف ‌های مدرن از زاویه نگاه مهندسی به آن توجه می‌شود. در این مورد سقف ‌های وافل از وزن به‌مراتب کمتری نسبت به سایر نمونه‌ ها برخوردار هستند که به‌ عنوان یک مزیت کاربردی و ایمنی از طرف مهندسین مورد توجه است. بار مرده نیز در سقف یوبوت بیش از وافل است که از نظر مهندسین طراح بخشی از معایب آن به‌شمار می‌آید.

مزیت بالای ایمنی در سقف وافل:

با در نظر گرفتن اصول ایمنی در طراحی سازه، هر قدر یک سقف سبک‌ تر طراحی شود، از هزینه ساخت آن کاسته و با کاهش احتمال خطر در زمان بروز حودث حین کار و بلایای طبیعی نظیر زلزله همراه است. ایده ‌ای پرطرفدار و کاربردی در کشور هایی مانند ایران که بر روی کمربند زلزله قرار دارند.

مقاومت بالای وافل در برابر آتش:

آتش ‌سوزی در سازه‌ های مختلف، از بزرگترین مشکلات موجود به‌‌ ویژه در قسمت سقف بنا ها است. از تفاوت سقف وافل و یوبوت یکی هم دال بتنی واحد به‌ کار رفته در سقف وافل است که با ضخامت ۷ سانتی‌ متر نسبت به یوبوت بسیار بیشتر است که خواص عایق بیشتری در برابر آتش برای آن فراهم می‌کند.

مقاطع متفاوت و حذف بتن ناکارآمد:

سطح مقطع سقف یوبوت دالی و به شکل L طراحی شده است. این بخش در سقف وافل به شکل حرف انگلیسیT است.

بخش پایینی سقف یوبوت از جنس بتن است. بخش بار مرده سقف یوبوت که وزن اضافه بر آن تحمیل می‌کند این پایه است که نقش سازه ‌ای خاصی نیز ندارد.

مقطع T مانند در سقف وافل، با حذف کامل بتن در این سازه نقش کاور میلگرد را ایفا کرده و بر خلاف سقف یوبوت کاملا کارآمد است. این مورد یکی از معایب مهم در سازه ‌های ناکارآمد یعنی بتن اضافه و بي‌ فایده را به‌ طور کامل حذف می‌کند.

 

قالب وافل بتن

 

زیر ساخت اسکلت بتنی وافل و مزیت کاربردی قالب‌ ها

اولین مرحله اجرای سقف وافل، بتن‌ ریزی و زیر سازی است. این مرحله از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار بوده و تاثیر به ‌سزایی در با کیفیت نهایی دارد. این مرحله که در اصطلاح مهندسی به شاسی‌کشی معروف است زمینه را برای چیدن قالب ‌های وافل بر طبق پلان مهیا می‌کند.

از مزیت‌ های کاربرد قالب بتن وافل، تسهیل در انجام مراحل مختلف کار است.

پس از اجرای مرحله قالب ‌گیری بتن در وافل، میلگرد گذاری و آرماتور بندی بدون زحمت انجام می‌شود. این قالب ‌ها استحکام بالایی به سقف داده و آن را از مزیت ‌های کاربردی بسیاری برخودار می‌کند.

 

تفاوت سقف وافل و یوبوت و کاربرد نمونه بهتر در موارد گوناگون را می‌توان به انتخاب هوشمندانه کارفرمایان و سازندگان تعبیر کرد. تفاوت ‌های موجود و مزایای سقف وافل نسبت به دیگر نمونه ‌ها، بیشترین عامل موثر در انتخاب آنها برای سازه ‌های ایمن، عظیم و مستحکم است.

برند مهانیت، مجری بهترین ‌های سقف مهندسی سبک و مقاوم در پروژه ‌های سراسر کشور، انتخاب بهتر برای مهندسین، کارفرمایان، سازندگان و مالکین سازه‌ های مهندسی است که این گزینه و دیگر چالش‌ های مهندسی سقف را به بهترین شکل طی می‌کند.

با مهانیت همراه شوید تا بناهایی مستحکم با سقف‌ های زیبا و بادوام داشته باشید!

پست مرتبط

Enter your keyword