سقف وافل را کامل بشناسید | سقف وافل چیست

سقف وافل را کامل بشناسید | سقف وافل چیست

سقف وافل را کامل بشناسید | سقف وافل چیست

تاریخچه سقف وافل

سقف وافل را کامل بشناسید | سقف وافل چیست

کارایی ساختاری سقف وافل برای هزاران سال برای مردم معروف است. و شاید اولین استفاده بشر از مفهوم سقف وافل در ارتباط با ساخت آکروپولیس در یونان باشد. بیشتر این بنا بین سالهای 429 تا 461 قبل از میلاد است. نمونه دیگر سقف های وافل معروف شام آخر لئوناردو داوینچی است. یکی دیگر از سازه های باستانی که با استفاده از سیستم وافل شکل گرفت پانتئون در رم است که در سال 118 پس از میلاد درست شد و هنوز هم پابرجاست.

از ابتدای قرن نوزدهم با گسترش علم و ظهور عصر جدیدی از ساخت و ساز مهندسی، ساخت ساختمان هایی با کاربردهای مختلف سیستم سقف وافل کلاسیک در کشورهای آمریکایی و اروپایی آغاز شد. مزایای فنی سقف های وافل و زیبایی خاص این سطوح باعث شده است که در اکثر ساختمان ها از جمله: فرودگاه ها، پارکینگ ها، برج های مسکونی، هتل ها، مراکز خرید، موزه ها، دانشکده ها و … مورد استفاده گسترده قرار گیرد.

پوشش سقف وافل در ایران از سال 1354 مورد توجه قرار گرفت و به دلیل استفاده از قالب های فلزی و فایبرگلاس و سختی این نوع فرم ها توسعه چندانی پیدا نکرد و وافل قدیمی از بین رفت.

سقف وافل را کامل بشناسید

سقف وافل یک سقف مشبک است که برای پوشاندن دهانه های بزرگ استفاده می شود. کارایی این نوع سقف یک طرفه یا دو طرفه است و نیازی به تیرچه آماده نیست. شکل این نوع سقف مکعبی و توخالی است و بسته به پروژه در اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

قالب وافل از پلاستیک کامپوزیت ساخته شده و سبک وزن است، بنابراین حمل آن برای کارگران آسان است. سقف وافل برای انواع ساختمان های فلزی و بتنی مناسب است. در اشکال این نوع سقف ها با تغییر ترکیب می توان سقف یک طرفه یا دال دو طرفه را نصب کرد.

سقف وافل سقفی است که از قالب برای ساختن آن استفاده می شود وقالب ها  گاهی از نوع گلدانی یا مستطیلی است.

بسته به شکل، قالب ها مستطیل یا مربع هستند برای اشکال مستطیلی حفره های مستطیلی ایجاد می کند و برای اشکال مربعی حفره هایی مربع است . این سقف ها به ترتیب دارای رفتارهای یک طرفه و دو طرفه هستند.

 

انواع سقف وافل

قالب وافل انواع مختلفی دارد و وافل های یک طرفه و دو طرفه در این مجموعه گنجانده شده است. هر کدام از این سقف ها کاربردها و خواص متفاوتی دارند که با توجه به ویژگی هایشان در قسمت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برای دانستن ویژگی ها و مزایای استفاده از هر نوع سقفی ابتدا باید تفاوت سقف وافل یک طرفه و سقف وافل را بدانید.

 

سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه پوششی است که انتقال نیروی ثقلی توسط تیرهایی در جهت مخالف با تیرچه ( متعامد) صورت میگیرد.

تا بتواند بار را در یک جهت حمل کند. با توجه به نوع چشمه های یکطرفه جهت انتقال بار در طول کوچکتر انجام میشود و از آنجایی که اختلاف طول زیاد است، بار به تیرهای کوتاهتر منتقل نمی شود.

 

سقف وافل دو طرفه

سقف وافل نوعی پوشش دو طرفه است که بازپخش نیرویی آن در دو راستای چشمه انتقال میابد.

یکی از این عملکردها پشتیبانی از چهار طرف با تیرهای غیر ثابت یا انتقال بار از چهار طرف به چهار ستون محیطی است. از آنجایی که بار از دو طرف سقف وافل دو طرفه در هر دو جهت منتقل می شود، برای دال دو طرفه و انواع دیگر، آرماتور اصلی در هر دو جهت انجام می شود تا بارها مستقیماً به ردیف ها منتقل شوند.

 

روش اجرای سقف وافل

شمع بندی یا داربست

در اکثر سقف ها اولین قدم زیرسازی است. شمع برای سقف هایی با طول 3 تا 5.3 توصیه می شود. بیش از این ارتفاع باید از داربست (یا جک بلند) برای پوشاندن سطح زیر سقف استفاده شود.

 

پلان چیدمان جهت زیرسازی قالب گذاری وافل

در مقایسه با سایر روش های اجرای سقف توخالی مانند یوبوت یا کوبیاکس، اولین مزیت اجرای سقف وافل در نوع زیرسازی سقف است. در اجرای سقف وافل نیازی به تخته کف برای زیر سازی نیست و خود قالب به عنوان نگهدارنده  برای بتن جدید عمل می کند. یکی دیگر از موارد سقف های توخالی عملیات مونتاژ و هزینه مواد مرتبط برای قرارگیری قالب در داخل سقف است. در این زمان علاوه بر افزودن یک گام به فرآیند اجرا، هزینه اجرای پروژه نیز افزایش می یابد.

با برداشتن مرحله زیر سازی سنگین ، مرحله دوم زیر سازی آغاز می شود. قوطی یک ابزار فلزی است که روی شمع بسته می شود و به عنوان تکیه گاه برای قالب وافل عمل می کند. چیدمان قالب ها  به دو صورت انجام می شود. در روش اول قالبها به گونه ای قرار می گیرند که دو لبه قالب وافل روی یک سطح قرار می گیرند. اگرچه این روش مقرون به صرفه تر و رایج تر است، اما از امنیت کمتری برخوردار است.

 

اجرای زیرسازی سطحی

برای هر ردیف از قالب یک کادر قرار میگیرد، یعنی لبه هر قالب روی کادر قرار دارد. هزینه و زمان این روش به طور فزاینده ای طولانی تر می شود، البته ایمنی و امنیت مطلوب تری ایجاد می کند.

 

قالب گیری و مهاربندی U شکل

بعد از مرحله کشش قوطی ها و اطمینان از اتصال صحیح قوطی ها به شمع ها، نوبت به قالب گذاری می رسد. همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم، با توجه به نحوه تنظیم جعبه ها، می توان قالب ها را در جعبه های خود یا کنار هم در یک جعبه قرار داد.

پس از قرارگیری قالب ها به روش معمول همه پیمانکاران از آرماتو های u شکل بین جعبه ها برای اتصال دو قالب مجاور استفاده می کنند.

 

مقاومت

پس ازمرحله چیدمان قالب ها  نوبت به مرحله چیدمان آرماتورها طبق نقشه طراحی سقف وافل می رسد. در این قسمت از کار، اتصالات کششی در فواصل معین و به تعداد بین قالب ها قرار می گیرد و اتصالات گرمایشی به صورت توری پهن روی قالب ها وبا فاصله ی مناسب از قالب قرار میگیرد.

سقف وافل را کامل بشناسید | سقف وافل چیست

زیرسازی سقف وافل

زیرسازی سقف وافل یکی از مهمترین مراحل اجرای این سقف است که از اهمیت بالایی برخوردار است. برای زیرسازی سقف وافل باید زیر سقف کاملاً بسته شود و اصطلاحاً تخته یا دال کوبی باشد.

در واقع می توان گفت که به دلیل استفاده از قالب وافل، زیرسازی سقف وافل بیشتر شبیه به سقف تیرچه بلوک است .

 

مراحل زیرسازی سقف وافل

اولین قدم در ساخت سقف وافل نصب شبکه ای از جک یا داربست است که به کمک پروفیل یا قوطی انجام میشود.

اگر می خواهید جایگزینی برای پروفیل ها پیدا کنید، لوله ها مناسب ترین گزینه هستند. با این حال، پروفیل ها به دلیل ویژگی ها و ساختارشان به لوله ها ارجحیت دارند.

یکی دیگر از مواردی که می توان برای پایه زیر سازی سقف وافل استفاده کرد ، چهار برش است. هر دو گزینه برای زیرساخت استفاده می شوند و می توانند به نوعی مفید باشند.

به طور کلی برای کف زیرین سقف وافل باید دو شبکه عمود بر هم رد شود. وافل ها باید طوری قرار بگیرند که پاشنه های آنها فقط در یک ردیف باشد.

 

قیمت سقف وافل

سیستم وافل یکی از سیستم های جدید ساخت و ساز در ایران است. که به دلیل مزایای اقتصادی و فنی مورد استفاده کارفرمایان و پیمانکاران قرار میگیرد. به طور کلی طبقه بندی عوامل موثر بر قیمت روز انواع سقف وافل را می توان به دو معیار کلی تقسیم کرد. که هر کدام دارای شاخص هایی هستند. که می توانند در انتخاب نوع سقف موثر باشند.

فنی

اقتصادی

 

۱) فنی

طرح معماری

سقف وافل به گونه ای طراحی میشود که با حذف ستون های اضافی و مزاحم می توان یک سقف با شکل نامنظم ایجاد کرد. سقف وافل پاسخگوی نیاز معمار به بازشوی طولانی و عریض در پروژه است و به دلیل استفاده از این نوع سقف، فضای پارکینگ را افزایش می دهد و از این ویژگی می توان به ویژه در طراحی اماکن تجاری، ادارات، مغازه ها و … استفاده کرد. از طرفی ظاهر سقف مشبک نیز به دلیل ایجاد حفره های بتنی اکسپوز زیبا مورد توجه معماران قرار میگیرد.این شبکه از سوراخ ها در سقف مشبک امکان عبور تاسیسات را فراهم می کند که باعث کاهش ضخامت می شود.

۲) اقتصادی

مواد مصرفی بتن و میلگرد

با توجه به کاهش ضخامت سقف و حذف بتن غیر سازه ای در قسمتی که سقف در کشش است و همچنین حذف میلگرد اوتکا و عدم نیاز به اجرای شبکه آرماتوربندی زیرین ،  در سقف وافل باعث کاهش هزینه ها خواهد شد. همچنین اجرای سقف مسطح با تیرها و تیرچه ها به صورت درجا بر روی سقف مشبک نسبت به سیستم های مشابه (دال تخت، تیر دال، تیرچه بلوک و دال پس تنیده) از فولاد و بتن بسیار کمتری استفاده می شود. به دلیل استفاده کمتر از بتن در هر متر مربع سقف وافل و کاهش میلگرد مصرفی در پروژه و عدم استفاده از سقف کاذب ، بار مرده سقف کاهش می یابد.

 

سخن نهایی

سیستم سقف وافل در دسته سقف های دال بتنی قرار می گیرد و نسبت به سقف های مدرن مانند کوبیاکس، حبابی، یوبوت و سقف های پیش تنیده مزایای زیادی دارد. سقف های وافل مزایای زیادی نسبت به سقف های سنتی مانند تایل های ردیفی، کاشی های تخت جامد و تیرهای یونولیت دارند.

سقف وافل را کامل بشناسید | سقف وافل چیست

پست مرتبط

Enter your keyword