سقف وافل چیست | مزایای سقف وافل | ارتفاع سقف وافل

سقف وافل چیست | مزایای سقف وافل | ارتفاع سقف وافل

سقف وافل چیست | مزایای سقف وافل | ارتفاع سقف وافل

قیمت سقف وافل

سقف وافل چیست | مزایای سقف وافل | ارتفاع سقف وافل

همانطور که در مقاله قبل گفتیم، قیمت آهن وافل به دلیل ساختار خرپایی کمتر از سایر سقف ها است و در نتیجه نیاز به بتن را کاهش می دهد. اما نمی توان قیمت وافل را در یک مورد بررسی کرد، زیرا علاوه بر آن عواملی مانند ابعاد کار، شخصی که آن را انجام می دهد، برند، مارک قالب ها، آرماتور و غیره بر قیمت سقف وافل نیز تاثیر خواهد گذاشت.

سقف وافل چیست؟

سقف وافل یکی از جدیدترین سیستم های سقف ساختمان است که توسط مهندسین عمران طراحی و اجرا میشود.

برخی از مکان‌هایی که این سقف‌ها مناسب هستند و از ویژگی‌های اصلی آن یعنی دهانه‌های طولانی می‌توان استفاده کرد، می‌توان به فرودگاه‌ها، اتاق‌های کنفرانس ،ایستگاه قطار، مترو، نمایشگاه‌ها، هتل‌ها و غیره اشاره کرد. قالب وافل به شکل قالب قابلمه ای تولید می شود و معمولاً از وافل یا مشابه ساختار وافل الهام میگیرد و به همین دلیل نام آن وافل است.

سقف وافل مانند تمام ابزارها و سازه های مورد استفاده در زمینه ساخت و ساز دارای ویژگی ها، کاربردها، معایب و مزایای خاص خود می باشد. البته لازم به ذکر است که دانستن این سقف و اطلاع از قیمت وافل تا حدودی امکان پذیر است. بنابراین در ادامه به اختصار به بررسی هر یک از موضوعات فوق می پردازیم.

 

سقف وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از در نظر گرفتن همه چیز در مورد سقف وافل، باید گفت که این سقف از بتن مسلح ساخته شده است و بنابراین از مقاومت قابل قبولی برخوردار است. سطح بیرونی سقف وافل کاملاً صاف است و نام و شباهت آن به نان وافل در سطح داخلی آن نهفته است. سطح داخلی سقف وافل به صورت شبکه ای و پنجره ای است که سبک خاصی به کل سازه می بخشد.

سقف وافل از گذشته مورد استفاده بوده است، اما سقف وافل امروزی با سقف های قدیمی متفاوت است، سقف وافل برای کاهش بار مرده سازه استفاده می شود و در سازه های دهانه بلند این نوع سقف بسیار کارآمد و کاربردی است. این مدل سقف با توجه به کاربری که دارند به سقف های یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند.

سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه عمدتاً در دهانه های کوتاه استفاده می شود. در این سقف قالب ها مستطیل شکل بوده و به صورت دال های یک طرفه عمل می کنند. در سقف وافل یک طرفه به دلیل قرار گرفتن تیرها در یک جهت مصرف میلگرد کاهش می یابد. به همین دلیل استقرار سقف های یک طرفه اقتصادی تر خواهد بود.

 

سقف وافل دو طرفه

سقف وافل دو طرفه عمدتاً در دهانه های بلند استفاده می شود. در این سقف قالب ها گلدانی بوده و به صورت دال های دو طرفه عمل می کنند.

در این سقف تیرها به صورت عمودی قرار می گیرند. قیمت این سقف نسبت به سقف وافل دو طرفه بالاتر است اما از استحکام بیشتری برخوردار است.

احتمالاً در مکان‌های عمومی با مساحت بزرگ، با ستون‌هایی مواجه شده‌اید که باعث ناراحتی می‌شوند. سقف وافل برای غلبه بر این سازه ناخوشایند اختراع شد و پس از ورود به سازه های ساختمانی در مکان هایی که سقف دارای دهانه بلند و ارتفاع مناسب است استفاده می شود. استحکام و سبکی زیاد سقف وافل از جمله دلایلی است که باعث شده تا وافل در مکان های مختلف جایگزین سقف های معمولی شود. سقف وافل در مدل های یک طرفه و دو طرفه قابل مشاهده است.

سقف وافل یک طرفه در سقف هایی با دهانه های کوچک استفاده می شود. همانطور که از نامش پیداست عملکرد یک طرفه دارد و حداکثر مقدار در نظر گرفته شده برای بازکردن سقف وافل یک طرفه 7-8 متر توصیه می شود. سقف وافل دو طرفه به لطف ساختار مربعی خود عملکردی دو طرفه دارد. حداکثر دهانه سقف وافل دو طرفه 15 متر است که در موارد استثنایی و با صلاحدید کارشناسان ذیصلاح تا 16 متر قابل افزایش است. قالب های وافل در اندازه های مختلف و با توجه به نیازهای مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند و به همین دلیل استفاده از قالب های وافل منحصر به سازه های خاص نیست. مهندسان می توانند با بررسی جنبه های مختلف، مقبولیت سقف وافل را برای سازه خود بررسی کنند و در صورت لزوم از نصب آن بهره ببرند.

مزایای قالب وافل

قالب وافل از پلاستیک پلی پروپیلن ساخته شده است. به دلیل وزن کم پلاستیک، قالب سقف وافل را می توان با نیروی انسانی حمل کرد که سرعت فرآیند کار، هزینه و غیره را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

هنگام جداسازی بتن نیازی به روغن کاری نیست

به راحتی جدا می شود و خطر آسیب کمی دارد

قابل تجدید و بازیافت

سازگار به طبیعت

مزایای سقف وافل

بدیهی است که برای محبوبیت سقف وافل دلایلی وجود دارد که می توان این دلایل را مانند دلایل محبوبیت سایر سازه های دست ساز مزیت نامید. مزیت سقف وافل به چند مورد جدا شده و پیش پا افتاده محدود نمی شود. برای بیان مزیت سقف وافل باید توضیحات ویژه ای به این سازه داد.

 

مزایای سقف وافل عبارتند از:

تحمل وزن و فشار سقف وافل نسبت به سایر سقف های سبک بیشتر است. سقف وافل علاوه بر استحکام دارای جلوه های بصری خاص و ظاهری زیبا می باشد که دلیل خوبی برای استفاده از سقف وافل به عنوان مزیت دوم پس از بررسی استحکام سقف می باشد. برای مکان های بزرگ که نیاز به استحکام قابل قبولی دارند مانند معابر، ایستگاه قطار و غیره باید از بتن مسلح در ساخت سقف وافل استفاده شود. این سیستم سقف مقرون به صرفه و ارزان است، زیرا به دلیل مشبک بودن به مواد اولیه کمتری مانند بتن نیاز دارد.

بدیهی است که این کاهش مصرف مواد اولیه نقش مهمی در کاهش قیمت وافل و قیمت تمام شده آن خواهد داشت. برخی از مکان‌ها مانند ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها و غیره به دلیل ازدحام، حرکات و اقداماتی از این دست دچار لرزش می‌شوند. سقف وافل به لطف تقویت‌کننده‌های قوی ساختار خود، این ارتعاشات را تا حد زیادی خنثی می‌کند. می توان در قسمت زیرین سقف وافل به اندازه فضای مورد نیاز برای عبور کابل سوراخ ایجاد کرد و سیم های برق و آنتن را بدون مشکل خاصی از آن عبور داد. سرعت طراحی، نصب و اجرای این سازه نسبتا بالا بوده و باعث صرفه جویی در زمان می شود. در قسمت های خالی این سقف امکان نصب روشنایی وجود دارد.

 

مراحل اجرای سقف وافل

سقف وافل به طور کلی در پنج مرحله انجام می شود:

اولین قدم زیرساخت است. این مرحله بسیار ساده است و با استفاده از جک، لوله یا قوطی اجرا می شود.

مرحله دوم قرار دادن قالب های وافل است که طبق نقشه چیدمان روی جک ها و قوطی ها قرار می گیرند. برای جداسازی این قالب های بادوام نیازی به روغن کاری نیست.

مرحله سوم تقویت است. طبق نقشه، شبکه ای از آرماتورهای به هم پیوسته را تشکیل می دهند.

مرحله چهارم بتن ریزی است. طبق دستور، بتن بر روی سقف ساختمان پمپ می شود. بتن ریزی سقف وافل به راحتی انجام می شود.

مرحله پنجم پس از سپری شدن زمان مورد نیاز، طبق مقررات، قالب ها باز می شوند.

 

قالب وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

قالب وافل قطعه ای پلاستیکی در اندازه ها و اشکال مختلف است که برای حذف بتن بی اثر در دال های بتنی استفاده می شود. این قالب ها مهمترین ابزار اجرای سقف وافل بوده و از نظر اقتصادی مفید هستند. شکل و ابعاد قالب های وافل در اجرای سقف وافل بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل این قالب ها از نظر کارایی به قالب های یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند.

وافل یک طرفه

این قالب ها که به مهانیت نیز معروف هستند به عنوان تیرچه های درجا عمل می کنند و استفاده از آنها هزینه های پروژه را کاهش می دهد. چون تیرچه در محل ساخته می شود، ارتباط بهتری با تیرچه و تیرهای انتهایی دارد.

استفاده از این قالب های وافل باعث کاهش مصرف میلگرد و بتن و در نهایت کاهش قیمت سقف وافل می شود.

قالب های وافل دو طرفه

این قالب ها به لطف عملکرد دوگانه خود، تیرهای متعامد با ضخامت های مختلف ایجاد می کنند. ضخامت سقف وافل در این حالت بسته به دهانه و وافل استفاده شده از 25 تا 50 سانتی متر متغیر است. (حالت بهینه استفاده از صفحه وافل با ضخامت 30-40 سانتی متر است.)

سخن نهایی

سقف وافل نوعی سقف بتنی است که ظاهری زیبا دارد و به دلیل مزایای اقتصادی و فنی فراوانی که دارد محبوبیت زیادی دارد. برای اجرای این سقف از قالب وافل استفاده می شود که وزن مرده سازه را کاهش داده و نمای زیبایی از سطح زیرین سقف ایجاد می کند.

سقف وافل چیست | مزایای سقف وافل | ارتفاع سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword