سقف وافل چیست | هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه

سقف وافل چیست | هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه

سقف وافل چیست | هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه

ویژگی های سقف وافل 

سقف وافل چیست | هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه

صفحات وافل به طور کلی برای مناطق مسطح مناسب هستند. حجم بتن مورد استفاده در مقایسه با سایرسقف ها بسیار کمتر است. از جمله نکاتی که در این زمینه باید به آن اشاره کرد، یکی این است که آرماتور در سقف وافل به صورت شبکه ای یا میلگرد های جداگانه استفاده می شود ومیلگرد مورد نیاز برای تیرها همزمان با تیرچه ها در محل مناسب قرارداده میشوند.

 

سقف وافل چیست؟

سقف وافل چیست؟ اگر به دنبال ایجاد یک سازه قوی هستید که بتواند برای چندین دهه بدون نشان دادن هیچ نشانه ای از ساییدگی دوام بیاورد، سقف وافل انتخاب خوبی است. این سیستم در مقایسه با روش های مرسوم تیرهای بتنی یا سقفی از پایداری و استحکام بیشتری برخوردار است. همچنین مقاومت بیشتری در برابر ترک خوردگی نشان می دهد.

 

طبق تعریف، سقف وافل یا پانل تیر دو طرفه، پانل بتنی ساخته شده از بتن مسلح با دندانه های بتنی در هر دو جهت و در قسمت زیرین آن است. نام وافل از الگوی شبکه ای که توسط دندان های تقویت کننده ایجاد می شود گرفته شده است. اگر بخواهیم خلاصه کنیم، پانل های وافل برای سقف هایی با دهانه های بزرگتر استفاده می شود و زمانی استفاده می شود که باید فاصله بین ستون ها را تا حد امکان افزایش داد و تعداد آنها را کاهش داد.

 

ظرفیت باربری صفحات وافل نسبت به سایر انواع دال بتنی بیشتر است. آنها ثبات ساختاری خوبی را در کنار معماری زیبا ارائه می دهند. برخی از ساختمان‌هایی که با استفاده از پانل‌های وافل بتنی ساخته شده‌اند مانند ساختمان مترو واشنگتن و تئاتر ملی سلطنتی در لندن، بریتانیا است. با توجه به استفاده از آهن در مراحل ساخت سقف وافل ، نمی توان تاثیر قیمت آهن بر هزینه های سقف وافل را نادیده گرفت.

 

در این مقاله به طور جامع به این روش اجرای سقف دال بتنی دو طرفه یا سقف وافل می پردازیم.

 

انواع سقف وافل

 

سقف وافل با توجه به شکل حفره ها به دو نوع طبقه بندی می شود.

 

 

در طبقه بندی دیگر سقف های وافل به دو دسته یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند که مشخصات آنها به شرح زیر است:

 

سقف وافل یک طرفه برای دهانه های کوچکتر.

 

سقف وافل دو طرفه برای دهانه های بازتر.

 

انواع قالب های سقفی وافل

 

ویژگی های استفاده از قالب وافل به شرح زیر است:

 

با استفاده از این قالب ها بتن و میلگرد صرفه جویی می شود.

 

هزینه و زمان ساخت دال وافل کاهش می یابد.

 

کیفیت سقف افزایش می یابد.

 

کار با آن راحت تر است.

 

۱- کاربرد سقف وافل در دنیای مهندسی

با گذشت زمان اهمیت بتن برای مهندسان بیش از پیش آشکار شده و علاوه بر تلاش های فراوان برای افزایش کیفیت بتن، تلاش های زیادی برای کاهش مصرف بتن صورت گرفته است. یکی از کاربردهای بتن در ساخت تایل های سقفی است که مصرف بتن زیادی دارد و تاثیر زیادی در هزینه های ساخت دارد. مهمترین کاربرد سقف وافل را می توان در کاهش مصرف بتن و در نهایت کاهش هزینه های ساخت و ساز دانست. در زیر کاربردهای دیگر سقف وافل را خواهید دید.

 

۲– اعمال پوشش وافل جهت کاهش مصرف بتن

در اجرای انواع سقف وافل با استفاده از قالب های وافل مصرف بتن  مقدار زیادی کاهش می یابد. یعنی هنگام قرار دادن وافل حجمی از وزن بتن که عملکرد سازه ای ندارد از روی دال بتنی حذف می شود.حذف بتن غیر سازه ای مزایای زیادی دارد. ابتدا هزینه قابل توجه تهیه بتن و بعد هزینه حمل و جابجایی بتن کاهش می یابد. از طرفی وزن کل ساختمان و به ویژه وزن سنگین سقف کاهش می یابد که در نهایت باعث کاهش ابعاد سایر عناصر سازه ای مانند تیرها و ستون ها می شود.

از طرفی امروزه کاهش مصرف بتن تاثیر مثبتی در حفاظت از محیط زیست خواهد داشت. به عبارت دیگر ساخت بتن بیشتر با نیاز به ساخت سیمان بیشتر برابری می کند و ساخت سیمان فرآیندی است که مقادیر زیادی دی اکسید کربن در هوا آزاد می کند. دی اکسید کربن عامل اصلی گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی است.

هرچه مصرف سیمان و بتن در سازه کمتر باشد، این سازه از نظر اکولوژیکی پایدارتر و مطلوب تر خواهد بود. بنابراین، سقف وافل را می توان یک روش دوستدار محیط زیست در نظر گرفت، زیرا حجم بتن ناکارآمد با استفاده از قالب وافل کاهش می یابد.

انواع سقف وافل | ارتفاع سقف وافل | مشخصات سقف وافل

 

۳- کاربرد سقف وافل در معماری

یکی دیگر از کاربردهای سقف وافل ، ایجاد بازشوهای لازم برای طراحی های معماری است. طراحان معماری امروزی به دنبال استفاده بیشتر و بهتر از فضا هستند و همچنین با تکیه بر تمام ابزارهای موجود فضاهای کوچک را مانند یک فضای بزرگ و جادار جلوه می دهند.

ستون ها علیرغم اینکه از نظر مهندسان سازه عناصر حیاتی سازه هستند، اما از نظر مهندسان معماری اغلب عناصر اضافی و نامناسب هستند و همواره در پی حذف ستون ها برای اجرای طرح های معماری هستند.

سقف وافل نیز پاسخگوی نیاز مهندسان عمران و معماران بود. به این ترتیب که با ایجاد عملکرد دو طرفه در سقف و در عین حال کاهش وزن آن، تعداد ستون های مورد نیاز یک سازه کاهش می یابد، یعنی می توان دهانه های بزرگ تا ۱۶ متر را بدون نیاز به ستون اجرا کرد. علاوه بر این، سطح زیرین سقف وافل ، سطح مشبکی ایجاد می کند که فضای مناسبی را برای اجرای طرح های مختلف معماری مانند نورپردازی، گچ بری و آینه کاری ایجاد می کند.

 

۴- اعمال سقف وافل در اجرای تاسیسات

از مشکلات اجرای تاسیسات می توان به نبود فضای کافی برای نصب لوله های آب و فاضلاب، برق و کابل تلفن اشاره کرد. مسیر نصب باید به گونه ای باشد که به مقصد برسد و در عین حال قابل رویت نباشد. همچنین نباید از عناصر سازه ای ساختمان عبور کند. به دلیل ایجاد فضای شبکه مانند، سقف وافل اجازه می دهد تا کانال های نصب بدون اینکه در معرض دید قرار گیرند و یا مشکل سازه ای ایجاد کنند، در محل از تیرچه ها عبور کنند. البته برای اطمینان از عبور مناسب تاسیسات باید قبل از ریختن بتن سقف مسیرها مشخص شود و در این مسیر از ابزار مناسب بین  قالب ها جهت عبورتاسیسات استفاده شود.

 

۵- کاربرد سقف وافل در مقاومت لرزه ای

استفاده از سقف وافل در طراحی و ساخت ساختمان های مقاوم در برابر زلزله برای سبک سازی سقف بسیار مهم است. همانطور که گفتیم یکی از مزایای آن حذف بتن ناکارآمد است که علاوه بر منافع اقتصادی، برای مقاومت در برابر زلزله نیز موثر است. در زلزله شناسی کاهش وزن مرده سازه بسیار مهم است زیرا امواج لرزه ای با توجه به سختی و وزن سازه جذب سازه می شود. به عبارت دیگر، هر چه وزن سازه بیشتر باشد، مشارکت آن سازه در امواج لرزه ای بیشتر و آسیب بیشتری به آن وارد می شود. بنابراین در علم مهندسی زلزله ، هدف اصلی کاهش بیشتر وزن سازه است و استفاده از پوشش وافل دقیقاً همین نقش را در کاهش وزن دارد و در نتیجه آن را در برابر زلزله مقاوم می کند.

سخن نهایی

سقف وافل چیست؟ سقف وافل یک دال بتنی با معماری وافل شکل خاص است که می تواند برای دهانه های بزرگتر در ساختمان های عمومی استفاده شود. صرفه جویی در آهن، بتن که ازاصلی ترین  مصالح ساختمانی هستند ، از نکات مثبت این فناوری است.

سقف وافل چیست | هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه

پست مرتبط

Enter your keyword