سقف وافل یکطرفه چیست | اجرای سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یکطرفه چیست | اجرای سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یکطرفه چیست | اجرای سقف وافل یک طرفه

اجرای سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یکطرفه چیست | اجرای سقف وافل یک طرفه

از آنجا که تیرهای میانی در سقف وافل یکطرفه برداشته نمی شوند، سقف روی تیرها قرار می گیرد و در یک جهت تقویت می شود. سقف وافل یک طرفه دارای دو ستون نگهدارنده است که بار را از سقف به این دو ستون منتقل می کند و به دلیل خمش در فاصله کمتری تامین می شود.

به همین دلیل بهتر است در سازه های بزرگتر از سقف های وافل دو طرفه استفاده شود. سقف وافل یک طرفه معمولاً برای انواع انبارها، کتابخانه ها، تئاترها و غیره استفاده می شود.

این مدل سقف وافل نیز معمولا برای سازه های فولادی و بتنی استفاده می شود، اما دارای جزئیات اجرایی خاصی است. سقف وافل علاوه بر صرفه جویی از یک طرف زیبایی بیشتری را برای خانه و سازه به ارمغان می آورد. از آنجایی که این نوع سقف زیبا به نظر می رسد، می توانید از روش های تزئینی مانند نصب چراغ، رنگ آمیزی سقف مستطیلی، نورپردازی نیز استفاده کنید.

سقف وافل یکطرفه چیست؟  

سقف وافل یک طرفه در این نوع  سقف بار را در یک جهت به تیرها منتقل می کند. نیروهای اعمال شده در یک راستا انتقال داده میشوند.

در نتیجه دهانه سقف وافل یک طرفه کوچکتر می شود. برای طراحی سقف وافل قوانین و مقرراتی وجود دارد که ما در این مقاله به تشریح تمامی این نکات، حداکثر بازشوی این سقف وافل و مواردی که در طراحی سقف وافل یک طرفه باید رعایت شود میپردازیم.

سقف وافل یک طرفه شباهت زیادی به سقف های تیرچه بلوک یا یونولیت دارد. اما در سقف وافل تیر میانی و قالب یونولیت حذف می شود. در این سقف وافل از قالب وافل استفاده شده است که هزینه سازه را کاهش می دهد. زیرا قالب وافل مستحکم و بادوام است و می توان بیش از 30 بار بدون آسیب در پروژه های دیگر از آن استفاده کرد.

 

سقف وافل یک طرفه چیست؟

قالب های مستطیلی شبیه به عملکرد تیرچه ها در سقف استفاده می شود. درنتیجه قالب های وافل یک طرفه نیز ارزان تر از قالب های یونولیت است. دلیل این تخفیف این است که قالب وافل یک بار خریداری شده و در تمامی سقف ها استفاده می شود.

به طور کلی، حدود 70٪ از سطح سقف نیاز به قالب وافل یک طرفه دارد. 30 درصد باقیمانده سقف شامل بازشوها ، تیرها، ستونها، چاهک آسانسور… بدون نیاز به قالب می باشد. از طرف دیگر، قالب وافل یک طرفه را می توان مونتاژ کرد، بنابراین استفاده از آن در سایر سازه ها آسان است.

همچنین در سقف وافل یک طرفه تیرها در یک جهت قرار می گیرند و به همین دلیل مصرف میلگرد کاهش می یابد. قالب وافل یک طرفه از چهار قسمت قالب 10و15 سانتی (رابط )، قالب 15 سانتی متری (درب) و قالب 50 سانتی متری میانی تشکیل شده است.

قالب وافل یک طرفه عملکرد تیرچه درجا را دارد. چون این سیستم شبیه تیرچه یونولیت است، تفاوت این است که بتن ریخته شده در زیر تیرچه از بتن کارگاهی نیست یعنی بتن همزمان با تیرچه متعامد ریخته می شود. این ریختن همزمان بتن استحکام بالایی به تیرچه می دهد. در طراحی سقف وافل یک طرفه، نوارهای طراحی باید از تیرچه ها عبور کنند. علاوه بر این، وزن سازه تقویت شده کاهش یافته ، بنابراین هزینه سازه کاهش می یابد.

سقف وافل یکطرفه چیست | اجرای سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یکطرفه چیست | اجرای سقف وافل یک طرفه

چه عواملی بر طراحی ساختار سقف وافل تأثیر می گذارد؟

حداقل ضخامت مجاز طراحی ساختار سقف وافل:

به ضخامت قالب وافل یکطرفه دقت کنید تا حداقل ضخامت مجاز سقف وافل یک طرفه را داشته باشد.

قالب وافل یکطرفه تولید شده حدود 25 سانتی متر ضخامت دارد و ضخامت  سقف حدود 5 تا 7 سانتی متر است، بنابراین حداقل ضخامت سقف وافل یک طرفه باید 32 سانتی متر باشد.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر دهانه سقف وافل بزرگتر باشد ضخامت قالب وافل باید 30 سانتی متر باشد. ضخامت سقف وافل مهم است زیرا خیز بلند مدت و کوتاه مدت باید در طراحی سقف کنترل شود. زیرا سقف مستقیماً در معرض بارهای ثقلی و ساکن است.

 

 

طراحی سقف وافل یک طرفه:

در نتیجه سازه بتن برای طراحی ساختاری قالب وافل یک طرفه به شرح زیر عمل می کند:

در طراحی قالب وافل یک طرفه بر اساس دهانه، می توانیم ضخامت، عرض تیر و عمق تیر و روش دقیق تقویت را بدست آوریم.

با تایید مهندس ناظر، سقف های طراحی شده برای تیرچه و بلوک را نیز می توان با استفاده از قالب وافل یک طرفه ساخت.

تنها با جایگزینی یونولیت با یک قالب وافل یک طرفه با ابعاد شفت به شفت 60 سانتی متر امکان پذیر است که به طرق مختلف باعث صرفه جویی و استقرار سازه می شود.

در صورت تعویض سقف تیرچه بلوک با قالب وافل یک طرفه، بتن به صورت یکپارچه ریخته شده و تیرچه ها در محل اجرا می شوند.

برای تبدیل طرح سقف تیرچه بلوک به وافل یک طرفه نیازی به تغییر مقاطع تیرها و ستونها و دیوارهای باربر و حتی بارهای سازه ای نیست. به طور خلاصه، شما فقط باید چیدمان یونولیت را به چیدمان وافل یک طرفه تغییر دهید.

 

مزایای سقف وافل یکطرفه

سقف وافل یکی از پیشرفته ترین انواع سقف است و به دلیل جذابیت مورد علاقه سازندگان می باشد. مزایای اجرای این نوع سقف در زیر بیان شده است، از جمله:

انعطاف پذیری بالای سقف وافل باعث شده است که بتن، فولاد و چوب با استحکام بالا به راحتی نگهداری شود. بتن اغلب برای سازه هایی که به مقاومت بالایی نیاز دارند استفاده می شود. مثلا فرودگاه ها

سقف وافل اغلب در ارتفاعات بالا استفاده می شود.

جذابیت و زیبایی وافل یکی از دلایلی است که معماران به دنبال آن هستند.

یکی از مزایای مهم وافل مقاومت در برابر لرزش است.

این نوع سقف را می توان به سرعت و به راحتی انجام داد و با کنترل نظارتی می تواند نقش مهمی در روند ساخت و ساز داشته باشد.

با استفاده از وافل، می توان به راحتی بر حفظ و نگهداری سیم کشی برق، تهویه مطبوع، لوله کشی تاسیسات  نظارت داشت .

 

قالب وافل یک طرفه

اساساً برای ساخت سقف بتنی از قالب وافل یک طرفه استفاده می شود. در روش طراحی سقف وافل یک طرفه فشار و بار منتقل شده در یک جهت اعمال می شود.

با توجه به اینکه در سقف وافل از آرماتور و بتن کمتری استفاده می شود در کاهش هزینه ها موثر است. اما عملکرد ضعیف تری نسبت به وافل دو طرفه دارد.

 

اهمیت انجام سقف وافل یک طرفه

ساخت سقف سازه یکی از مهمترین مراحل ساخت سازه می باشد و در صورت عدم انجام صحیح آن مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

اشتباهات رایج در اجرای سازه اغلب به دلیل عدم اطلاع از روش های اجرا و همچنین عدم انتخاب بهترین روش اجرا ایجاد می شود. این موارد باعث زیان مالی جدی می شود و دوام سازه را با مشکل مواجه می کند.

مهندسان با آگاهی از مراحل مختلف سقف می توانند بهترین روش را برای اجرا انتخاب کنند و از میزان هزینه های اضافی بکاهند. به همین دلیل مشاور پروژه باید قبل از اجرا تمامی جنبه های مالی را بررسی کند، در حال حاضر سقف وافل با مزیت بزرگ استفاده کمتر از بتن و کاهش چشمگیر هزینه های مصرف، مناسب ترین انتخاب برای استفاده در کارهای ساختمانی است.

سقف وافل یکطرفه چیست | اجرای سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یکطرفه چیست | اجرای سقف وافل یک طرفه

نصب و مونتاژ سقف وافل یک طرفه 

با توجه به متغیر بودن طول دهانه ها، برای ساخت سقف وافل از قالب وافل یک طرفه استفاده می شود. قالب های وافل یک طرفه قابل مونتاژ هستند و به دلیل تنوع در طول باید طبق چیدمان بخش طراحی مونتاژ شوند.

معمولاً 3 قطعه 50 سانتی متری و 2 قطعه 15 سانتی متری برای مونتاژ استفاده می شود. طول آنها 180 و عرض آنها 60، 70 یا 75 است که این فواصل برابر با فاصله تیرها است.

در انتهای دهانه ها قطعات کوچکتری لازم است و قالب ها به اندازه دلخواه مونتاژ می شوند. این نوع مونتاژ متداول ترین نوع مونتاژ است و برای درک کامل نوع مونتاژ توصیه می شود قبل از اجرا ، یک طرح چیدمان برای سقف وافل طراحی شود.

 

سخن نهایی 

سقف وافل یکطرفه یکی از روش های ساخت پانل های سقفی توخالی است.

سقف های وافل یک طرفه یکی از زیرمجموعه ی  پانل های وافل است که کاربردها و ویژگی های متفاوتی در ساختار خود دارد. قالب وافل عضو اصلی مورد نیاز برای ساخت سقف وافل یک طرفه است.

سقف وافل به دلیل مزیت های فنی و اقتصادی برجسته ای که دارد، انتخاب کارفرمایان و پیمانکاران در بسیاری از پروژه های بزرگ هستند.

عملکرد سقف وافل یک طرفه و دو طرفه متفاوت است. از طرفی حداکثر طول دهانه قابل اجرا و طراحی این دو نوع سقف متفاوت است. نوع قالب وافل استفاده در ساخت این سقف ها منجر به تفاوت ها می شود.

سقف وافل یکطرفه چیست | اجرای سقف وافل یک طرفه

پست مرتبط

Enter your keyword