سقف وافل یک طرفه | ابعاد قالب یک طرفه | خرید قالب وافل

سقف وافل یک طرفه | ابعاد قالب یک طرفه | خرید قالب وافل

سقف وافل یک طرفه | ابعاد قالب یک طرفه | خرید قالب وافل

طراحی سقف وافل

سقف وافل یک طرفه | ابعاد قالب یک طرفه | خرید قالب وافل

به طور کلی می توان گفت طراحی سقف وافل مستلزم رعایت یک سری اصول و قوانین است که در ادامه به آنها می پردازیم.

کنترل و اندازه گیری فاصله مرکز به مرکز تیرها طبق آیین نامه اجرایی

خیز سقف را با توجه به ضخامت سقف کنترل کنید

کنترل برش سقف یک طرفه و دو طرفه

طراحی و کنترل تیرهای میانی

کنترل جزئیات سقف برای دستیابی به مدل مورد انتظار

سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه یکی از سیستم های سقف وافل و ابزاری برای ساخت سقف بتنی است که به طور موقت بر روی قاب قرار می گیرد و پس از بتن ریزی از سقف ساختمان خارج می شود.

مکانیزم انتقال بار در سقف های وافل یک طرفه همانند سیستم تیرچه بلوک است، به جز اینکه به جای استفاده از بلوک های ناکارآمد، دائمی و گاهی سنگین، قالب های پلیمری سبک وزن و قابل جابجایی در زیر سقف قرار می گیرند و پس از خشک شدن بتن و برداشتن قالبها ، زیر سقف شکل شبکه ای به خود می گیرد.

در سیستم سقف وافل تیرچه ها به گونه ای هستند که بار در یک جهت به سقف منتقل می شود که کاملاً شبیه سقف تیرچه بلوکی است.

سیستم وافل یک طرفه مشابه سیستم سقف تیرچه و فوم است، تنها تفاوت این است که به جای یونیت یا بلوک از قالب وافل پلاستیکی استفاده می شود. علاوه بر این، به جای استفاده از تیرچه های بتنی پیش ساخته، تیرها و تیرچه ها در محل ریخته می شوند.

یکی از مهمترین مزیت های وافل یک طرفه نسبت به وافل دو طرفه مصرف کمتر بتن و میلگرد و در نتیجه کاهش هزینه های ساخت است.

 

سقف وافل چیست؟

این مدل سقف وافل شبیه دال های یک طرفه است که در دو جهت مخالف توسط تیرها برای انتقال بار پشتیبانی می شوند. سیستم تیرچه سقف وافل به گونه ای است که انتقال بار مشابه سقف تیرچه بلوک در یک جهت است.

در این نوع سقف، قالب ها مستطیل شکل هستند تا عملکرد تیرهای سقف را داشته باشند. استفاده از قالب وافل یک طرفه نیز ارزانتر از تیرچه و یونولیت است. دلیل این افت قیمت این است که قالب وافل یکبار خریداری شده و در تمام سقف ها استفاده می شود.

معمولاً حدود 70 درصد از سطح سقف به قالب وافل یک طرفه نیاز دارد. 30 درصد باقیمانده سقف شامل بازشوها، تیرها، ستون ها، چاه آسانسور و غیره است که نیازی به قالب بندی ندارند. از طرفی قالب های وافل یک طرفه را می توان مونتاژ کرد تا به راحتی بتوان از آنها در پروژه های دیگر استفاده کرد.

علاوه بر این، در این مدل سقف وافل، تیرها در یک جهت قرار می گیرند. و بنابراین مصرف آرماتور کاهش می یابد. قالب وافل یک طرفه از سه قسمت تشکیل شده است: قالب 10 سانتی متری (فیلر)، قالب 15 سانتی متری و 30 سانتی متری (درپوش) و قالب های میانی 50 سانتی متری.

هنگام مونتاژ قالب وافل قسمت های مختلف در کنار هم قرار گرفته و با پیچ به هم متصل شده و قالب مستطیلی ایجاد می شود. اما ابتدا باید توجه داشته باشید که آیا می خواهید از این مدل سقف استفاده کنید یا اگر می خواهید دهانه های بلندتر و سقف وافل دو طرفه داشته باشید.

30 درصد سقف شامل تیرها و ستون ها، پله ها و آسانسورها و … می شود که قالب یک طرفه این مناطق را پوشش نمی دهد.

مزایای سقف وافل

سقف وافل یکی از پیشرفته ترین انواع سقف است و به دلیل جذابیت آن مورد توجه سازندگان ساختمان قرار گرفته است. مزایای اجرای این نوع سقف در زیر ذکر شده است، از جمله:

انعطاف پذیری زیاد سقف وافل پیوستگی بتن، و فولاد با مقاومت بالا را تسهیل می کند. بتن معمولاً برای ساختمان هایی که به مقاومت بالایی نیاز دارند استفاده می شود. به عنوان مثال فرودگاه ها

سقف وافل معمولاً در دهانه های بالا استفاده می شود.

جذابیت و زیبایی سقف وافل یکی از دلایلی است که معماران به دنبال آن هستند.

یکی از مزایای مهم قالب وافل مقاومت بالا در لرزش است.

این نوع سقف را می توان به سرعت و به راحتی اجرا کرد و با برنامه زمانبندی مناسب می تواند نقش مهمی در روند ساخت و ساز داشته باشد.

با استفاده از قالب وافل، به راحتی می توان سیم های برق، تهویه مطبوع، لوله کشی را از داخل سقف عبور داد.

طراحی و ساخت

اساس طراحی این سقف وافل مانند سقف تیرچه و یونولیت است. که در قسمت طراحی سقف وافل به تفصیل قابل مطالعه است

در صورت تایید مهندس ناظر پروژه، سقف های طراحی شده تیرچه و بلوک را می توان با قالب های وافل جایگزین کرد که در این صورت بتن به صورت هم زمان ریخته می شود و تیرچه ها در جا اجرا می شوند.

سقف وافل یک طرفه | ابعاد قالب یک طرفه | خرید قالب وافل

سقف وافل یک طرفه | ابعاد قالب یک طرفه | خرید قالب وافل

مزایای اجرای سقف وافل

سقف وافل مانند تمام سازه های کوچک و بزرگ دارای مزایایی است که آن را برای سازندگان و کارشناسان جذاب می کند. در زیر نمونه هایی از مهمترین مزایای این نوع سقف را مشاهده می کنید.

• این سقف انعطاف پذیری بالایی دارد و می توان آن را با بتن، فولاد و چوب ساخت. همانطور که احتمالاً می توانید حدس بزنید، بتن برای ساختمان هایی که به استحکام زیادی نیاز دارند، مانند فرودگاه ها و ایستگاه های قطار، مناسب است. فولاد و چوب به دلیل سبکی برای سقف هایی که به مقاومت بتن نیاز ندارند مناسب هستند.

  • این نوع سازه برای سقف های بلند و عریض که نمی توان از ستون استفاده نمود بسیار مناسب است. بار باربر روی سقف وافل (شبکه) بیشتر از سایر اشکال است، برای مثال (یک جهته).
  •  جذابیت و زیبایی وافل نیز یکی از دلایلی است که علاوه بر استحکام می تواند شما را به استفاده از آن ترغیب کند.
  • در برخی نقاط به دلیل جمعیت و موارد دیگر امکان ایجاد لرزش وجود دارد که وافل به دلیل تقویت دو طرفه تحمل بالایی در برابر چنین ارتعاشی دارد.
  • یکی از دلایل مقرون به صرفه بودن این سقف این است که مصرف بتن آن نسبت به سایر سازه ها بسیار کمتر و سبکتر از آنهاست، بنابراین می تواند گزینه ای بسیار مقرون به صرفه و مطمئن باشد.
  •  این نوع سقف وافل به سرعت و به راحتی نصب می شود و امکان پیگیری مراحل ساخت آن وجود دارد.
  • قابلیت عبور کابل های برق، کولر، لوله و … را داشته باشد. از طریق ایجاد فضای مناسب بین وافل ها می توانید سوراخ هایی در بین آن ها ایجاد کنید و بدون مشکل خاصی از آن برای عبور تاسیسات استفاده کنید.

 

حداکثر باز شدن سقف وافل

عملکرد و ابزار مورد نیاز برای زیرسازی سقف های وافل یک طرفه مشابه سقف های تیرچه بلوک است. در سقف های تیرچه بلوکی، از تیرهای مرکزی برای محدود کردن و انتقال بازشوی لازم سقف استفاده می شود، اما در سقف های وافل، تیرهای مرکزی به طور کامل حذف می شوند. به همین دلیل هزینه اجرایی سقف وافل نسبت به سقف تیرچه بلوک کاهش می یابد.

با قرار دادن قالب های مختلف وافل در کنار هم بسته هایی با طول های مختلف به وجود می آید که این قالب ها به طول 50 سانتی متر و عرض 60 تا 70 سانتی متر، قطعات میانی10 و 15سانتی متری و درب های 15 و 30 سانتی متری موجود است. با قرار دادن این قالب ها در کنار هم می توان قالب هایی با طول های مختلف تشکیل داد.

این مدل سقف وافل عملکرد یک طرفه دارد و در دهانه های کم استفاده می شود و حداکثر دهانه آن 8 تا 9 متر توصیه می شود.

ویژگی های سقف وافل

1. عدم نیاز به قاب متفاوت برای تیرها

2. دارای ضخامت دال کم ، به طور کلی کمتر از حدود 100 میلی متر وبین 100-70 میلی متر است. اما فاصله تیرها به نسبت ضخامت دال بتنی 3 تا 6 برابر این مقدار است، یعنی مقداری بین 300 تا 600 میلی متر.

3. فاصله بین تیرچه ها به طور کلی 1500-600 میلی متر است.

4. این سازه دهانه تا 16 متر را پشتیبانی می کند.

5. رفتار ارتعاشی این سقف بهتر و مناسبتر از دالهای معمولی است.

6. سطح زیرین آن ظاهر زیبایی دارد، بنابراین می توان از آن به عنوان یک آیتم قابل مشاهده استفاده کرد.

7. میلگردهای تقویتی به دلیل اجرای در دو جهت مقدار زیادی از حرکت بار زنده را خنثی می کند.

مشخصات فنی این نوع سقف وافل

همانطور که در بالا ذکر شد شرکت های مختلف تولید کننده سقف وافل با ابعاد و مشخصات فنی خاصی را در هنگام طراحی و تولید قالب وافل خود در نظر دارند.

سخن نهایی

یکی از روش ها برای اجرای سقف های بتنی مسلح سقف یک طرفه است. در این روش بتن ریزی، قالب های پلاستیکی و تیرها با توجه به ابعاد و فواصل محاسبه شده در کنار هم قرار می گیرند. قبل از ریختن بتن، جک های چوبی یا آهنی نصب می شود و آرماتورهای لازم در تیرها و دال فوقانی اجرا می شود. این روش با حذف بلوک های پرکننده سفالی یا سیمانی بین تیرچه ها، ضمن کاهش وزن سقف، نشت  بتن را از فواصل تیرچه به حداقل می رساند. در نتیجه باعث بهبود کیفیت بتن می شود.

سقف وافل یک طرفه | ابعاد قالب یک طرفه | خرید قالب وافل

 

پست مرتبط

Enter your keyword