صفر تا صد طراحی سقف وافل

صفر تا صد طراحی سقف وافل

صفر تا صد طراحی سقف وافل

سقف وافل از جمله ایده ها در معماری سقف می باشد که با ایجاد یک شبکه از قالب های مکعبی در کنار هم، می تواند یک ساختار مشبک گونه از یک سقف را ارائه دهد. این مقاله درباره چگونگی طراحی سقف وافل می باشد.

در ادامه به صورت کامل درباره طراحی سقف وافل و فاصله ستون ها در سقف وافل خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

طراحی سقف وافل

طراحی سقف وافل از جمله ایده های جدید در علم عمران می باشد. تفکری در جهت نصب سقف هایی سبک و در عین حال سریع در روند ساخت و ساز. ایده ای خلاقانه با جهت دست یابی به تضاد هایی که بتوانند سطوحی وسیع و یکپارچه را پاسخگو باشند. طرح کلی یک سقف وافل بر اساس ایجاد یک ساختار مشبک گونه می ‌باشد. طراحی سقف وافل با در نظر گرفتن این ایده که می توان با تزریق بتن بر سطحی که توسط قالب هایی در کنار هم ایجاد شده اند، به وجود آمده است. در طراحی سقف وافل اولین فاکتوری که می ‌تواند مهم به نظر برسد، ساختار قالب ها می باشد. قالب های مکعب مربع و مکعب مستطیل از جمله پر کاربرد ترین طرح ها در ایده های اولیه ی یک سقف وافل می باشند. بسته به نوع سقف و اندازه های آن، طول دهانه ی ستون ها، سلیقه ی کارفرما و امکانات موجود می توان طول و عرض این قالب ‌ها را تنظیم نمود. اما آن چه بیشترین ایده های کاربردی را به سمت خود جلب می‌ کند. طراحی سقف وافل بر اساس ایجاد قالب هایی با سبک مکعب مربع می باشد. چرا که این نوع از قالب ها در عین زیبایی و چشم نوازی، از استحکام کافی و مقبول تری برخوردار هستند و هم چنین در ارائه ‌ی قالب ها به جهت نصب از دیگر انواع قالب ‌ها در دسترس تر بوده است.

یکی از مهمترین موارد در طراحی، فاصله ستون ها در سقف وافل میباشد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

طراحی سقف وافل با نگرش زیبا پسندی

ایجاد یک شبکه از قالب های مکعبی در کنار هم، شاید بتواند یک طرح کلی از یک سقف وافل را ارائه کند، اما به همین سادگی نمی ‌تواند نگاه زیبا شناسانه ی برخی از طراحان را ارضا نماید. طراحانی که به جهت هر چه زیباتر کردن بنای خود سعی دارند که ایده هایی جدید و در عین حال زیبا ارائه کنند. سقف وافل که دارای ماهیت زیبایی است، به راحتی می ‌تواند در ایجاد یک فضای زیبا و خلاقانه به کمک معماران بیاید. طراحی سقف وافل برای معماری که به دنبال ایجاد یک سقف وافل در بنای خود است می ‌تواند به یک دغدغه تبدیل شود. دغدغه ‌ای که با درک الزامات سقف وافل و با توجه به پتانسیل های زیبا شناسی در آن، دست معمار را در خلق یک بنای هر چه زیباتر باز خواهد گذاشت.

فاصله ستون ها در سقف وافل نیز یکی از مهم ترین عوامل در زیبایی این نوع سقف میباشد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

طراحی سقف وافل با نگرشی برای زندگی

طراحی سقف وافل به هر صورتی در طراحی و اجرا می ‌تواند نگرش انسان ‌ها را به آن بنا متفاوت کند. حال یک بنای عمومی باشد و یا یک خانه ی ساده ی مسکونی. ایده در ساخت بنا ها با رویکرد های کلاسیک به علت وجود طرح های گسترده و ثابت شده، بسیار فراوان و همگانی هستند. اما طراحی سقف وافل در یک بنا می ‌تواند به تولید یک نگرش جدید و جذاب در رویکرد بنا هایی در فاز طراحی که به دنبال ایده های جذاب هستند، بیانجامد. طراحی سقف وافل با ایده های زیبا شناسانه در یک بنا به راحتی می تواند احساسات هر فردی را تحریک کند. در نظر بگیرید که مثلا اتاق خواب خانه ی شما که احتمالا دارای یک طرح ساده ی کلاسیک با یک رنگ ساده ی سفید است، در هنگامی که دارای یک سقف وافل باشد، همان رنگ سفید در داخل فضا های موجود در سقف، در مواجهه با بازی نور، می تواند به خلق سایه روشن هایی جذاب و دل پسند بیانجامد. طراحی سقف وافل اگر با توجه به سلیقه ی شما اجرایی شود، می تواند به تکمیل شخصیت خانه ی شما و یا بنای شما با توجه به سلیقه ی شما کمک کند. شخصیتی که بعد ها با توجه به خلق دکوراسیون شخصی شما در فضا های موجود در حفره های سقف وافل تکمیل می گردد.

استفاده از طراحی سقف وافل با یک الگوی ساده تا به کارگیری یک الگوی به مراتب پیچیده ‌تر منجر خواهد شد که سقف بنای شما از یک سقف عادی تا یک سقف خاص و زیبا و چشم گیر متفاوت بشود. طراحی سقف وافل با در نظر گرفتن شرایط نور پردازی در آینده و هم چنین بازی با نور خورشید در فضا های خالی سقف، چیز هایی است که در نگاه یک معمار که دقیقا می داند که چه چیزی را از بنای خود طلب کند، نقش خواهد بست. استفاده از قالب های لوزی شکل، قالب های بیضی شکل، در ابعاد و سایز های متنوع و جذاب مستطیلی، در حالتی که قاب های مستطیلی دارای مقدار های یکسانی هم نیستند و حتی در حالت هایی خاص، در استفاده از طرح‌ هایی مانند ستاره ای نیز می تواند در طراحی سقف وافل با رویکرد زیبا شناسی بسیار تاثیر گذار باشد.

طراحی سقف وافل در نگاه باید ها و نباید ها

طراحی سقف وافل را اگر از نگاه زیبا شناسی خارج کنیم، در یک رویکرد فنی و مهندسی با توجه به طراحی این نوع از سقف ها به جهت دارا بودن دهانه های نیمه بلند و یا بلند می توان به حساسیت طراحی در آن پی برد. طراحی سقف وافل از نگاه فنی و مهندسی را می‌ توان با کمک نرم افزار Safe به خوبی انجام داد. در طراحی سقف وافل به صورت درست و اصولی، اولین گام انتخاب سیستم لرزه بر مناسب برای ساختمان می باشد. عواملی مانند: میزان لرزه خیزی منطقه، مساحت بنا، ارتفاع سازه، نوع کاربرد و نوع خاک می تواند از جمله عوامل تاثیر گذار بر این فاکتور طراحی سقف وافل باشد. در طرح کلی ایجاد یک سقف وافل کنترل ‌هایی کلی وجود دارد که می ‌توان از آنها به موارد زیر اشاره کرد.

  • کنترل فاصله ی مرکز به مرکز تیرچه ها و دال فوقانی با رعایت تناسب بندی در حالتی که کلیه ی شرایط و ضوابط آیین نامه ای اجرا شده باشد.
  • در نظر گرفتن خیز بلند مدت و کوتاه مدت در کنترل ضخامت سقف
  • دیتیلینگ درست آماتور های خمشی در طراحی خمشی سقف
  • طراحی صحیح کورد ها و کالکتور ها در سقف
  • کنترل صحیح بر برش یک سویه ی سقف در مقاطع بحرانی
  • کنترل بر ارتعاشات سقف
  • کنترل بر طراحی سقف وافل به جهت رسیدن به شکل مورد نظر
  • کنترل برش های یک طرفه و دو طرفه ی سقف در مقاطع بحرانی

طراحی سقف وافل از مراحل مهم و کلیدی در ساخت این نوع سازه است. مرحله‌ ای که اجرای دقیق و صحیح آن، سطح کیفی کار و نتیجه نهایی آن را به‌ طرز محسوسی ارتقا می‌دهد.

در طراحی بهینه سقف‌ های وافل، نکات بسیاری مد نظر است که توجه به تک‌ تک آنها در مراحل اجرا مهم و موثر بوده و نتیجه را به سوی کیفیت بالاتر سوق می‌دهد.

از آنجا که اجرای سقف از حساسیت بالایی برخوردار بوده و طراحی دقیق نیز تاثیر زیادی در نحوه اجرای آن دارد، برند های معتبر مهندسی نظیر مهانیت،‌این مرحله را زیر نظر گروه مهندسی کارآزموده و مجرب به انجام می‌رسانند.

نکات مهم طراحی سقف وافل

سقف های وافل از مدرن‌ ترین و به‌روز ترین سازه‌ های مهندسی در بخش سقف‌ های سبک و مقاوم به‌شمار می‌آیند. نقش مهم این بخش از سازه چه به‌ لحاظ زیبایی و چه از جهت مقاومت و نقش محافظتی آن مورد توجه بوده و تاثیر طراحی قوی را در آن نمی‌توان و نباید نادیده گرفت.

این طراحی در بخش محاسباتی و به‌ ویژه در مورد محاسبه فاصله ستون ها در سقف وافل نقش بسیار مهمی در دوام و ماندگاری بنا دارد.

نیاز کاربران به طراحی و ساخت سازه‌ هایی با ستون‌ های به‌مراتب کمتر و در صورت امکان فاقد ستون، از اصلی‌ ترین انگیزه‌ های انتخاب سقف وافل است.

بر این اساس توجه به این بخش در طراحی سقف وافل را می‌توان از اصلی‌ ترین موارد در این زمینه دانست.

در برند مهانیت نیز مهندسین حرفه‌ ای موفق به طراحی نمونه‌ هایی با حداقل تعداد ستون و فاصله‌ گذاری دقیق و حساب شده سقف با این شیوه شده و آن را در پروژه‌ های موفق بسیاری در سراسر کشور به اجرا گذاشته‌اند.

در ادامه به نکات مهمی می‌پردازیم که طراحان سقف وافل برای اجرای بهتر به آن فکر می‌کنند.

طراحی سقف وافل، یک طرفه و دو طرفه!

طراحی سقف وافل بر اساس محاسبه نسبت طول و عرض دهانه به سقف، به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم می‌شود که در این دو کاملا با یکدیگر متفاوت است. از طرفی دهانه محاسبه شده در نوع یک طرفه این سقف‌ها، بین ۴ تا ۱۰ متر مقرون به‌ صرفه و مفید است. این اعداد برای نوع دو طرفه متفاوت بوده و توجه به فاکتور های موثری نظیر توجه به عرض و عمق تیرچه و نسبت لازم بین آنها را می‌طلبد.

غیر از صرفه اقتصادی، انجام محاسبات لازم در طراحی سقف وافل به زیبایی و استحکام این نوع سقف نیز منجر شده که در نهایت رضایت مشتریان و مجریان طرح را در پی خواهد داشت.

امروزه و با وجود نرم‌ افزار های محاسباتی مهندسی که در بخش طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دقت در این بخش محاسبات و اجرا کاملا بالا رفته و در نتیجه نهایی به‌خوبی خودنمایی می‌کند.

در برند های مهم و معتبر، کلیه این مراحل زیر نظر مهندسین مجموعه اجرا و از نظر گروه ناظر نیز می‌گذرد. طراحی دقیق و نظارت کامل در کلیه مراحل، به اجرای مناسب این نوع سقف در سازه‌ های مهندسی منجر می‌شود.

در برند مهانیت نیز طراحی سقف وافل با گذر از کلیه فیلتر های مهندسی با موفقیت انجام می‌شود.

نقش فاصله ستون ها در سقف وافل در طراحی موفق

انتخاب سقف وافل برای سازه‌ هایی با دهانه بزرگ و مرتفع همواره با چالش کم کردن ستون‌ ها همراه است. مانند آنچه در سالن‌ های نمایشگاهی و ترمینال‌ ها با آن روبرو هستیم.

نیازی که از طرف کاربران و مشتریان مطرح و از سوی مهندسین طراح و مجریان ساخت مورد توجه قرار می‌گیرد.

امروزه با استفاده از شیوه‌ های طراحی نوین، فواصل بین ستون‌ ها در سقف وافل بیشتر شده که در مجموع به کاهش تعداد ستون انجامیده است. دربرخی موارد و با محاسبات دقیق، شاهد سالن‌ های وسیعی با سقف سبک و مقاوم وافل هستیم و حتی در مواردی بدون ستون رویت می‌شوند.

طراحی و اجرای سقف وافل را به مهانیت بسپارید و آسوده‌خاطر باشید، طراحی سقف وافل نیازمند پیاده سازی توسط افراد مجرب در این حوزه میباشد.

فاصله ستون ها در سقف وافل و تنوع آن

برای افرادی که با سازه‌ های سبک و مقاوم در مبحث سقف‌ ها آشنایی دارند، زیبایی و استقامت سقف‌ های وافل کاملا شناخته شده است. موضوعی که در سال‌ های اخیر تمایل به انتخاب این نوع سقف را بین عموم، به‌ویژه اهل فن و متخصصین این نوع سازه بسیار بیشتر کرده است.

اما آنچه تمایز جدی بین سازه‌ های موفق و نمونه‌ های بی‌کیفیت و کم‌ دوام را در این زمینه رقم می‌زند، توجه بیشتر به اصول و قواعد کار و انجام محاسبات دقیق مهندسی در حین کار است.

در مورد سقف وافل، تعیین فاصله ستون‌ ها بسیار حساس بوده و تاثیر به‌سزایی در نتیجه نهایی برجا می‌گذارد.

بنابراین لازم است هنگام اجرای این بخش دقت بالایی صورت گرفته و کار زیر نظر مهندسین محاسب و ناظر انجام شود.

در برند مهانیت، برای دستیابی به بهترین نتیجه و پیشگیری از بروز خطا در این مورد، محاسبه این فواصل با تجهیزات مدرن و نرم‌ افزار های روز دنیا که ویژه این فیلد کاری ابداع شده صورت می‌گیرد. هم‌ چنین کلیه مراحل کار از جمله فاصله ستون ها در سقف وافل، با نظارت مهندسین کارآزموده مجموعه تحت نظر گرفته و تا آخرین مراحل دنبال می‌شود.

در ادامه مطلب توجه شما را به نکاتی جلب می‌کنیم که حین اجرای سقف وافل و در بخش فاصله‌ گذاری بین ستون‌ ها باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین شما میتوانید برای مشاوره و یا کسب اطلاعات بیشتر درباره طراحی سقف وافل با کارشناسان فنی ما تماس حاصل نمایید.

توزیع بار وارد بر سقف و تعیین فاصله مجاز

در میان مراحل مختلف اجرای سقف وافل، مرحله تعیین فاصله بین ستون‌ ها از اهمیت بالایی برخوردار است. دلیل این موضوع را می‌توان به تاثیر بار وارده بر سقف نسبت داد، که با فاصله ستون ها در سقف وافل ارتباط مستقیم دارد.

به‌همین دلیل عدم رعایت فاصله دقیق می‌تواند منشا مشکلات جدی در مراحل بعدی و نتیجه نهایی کار باشد. در سقف وافل یک طرفه، میزان میلگرد مصرفی کمتر بوده و در یک جهت نیز نصب می‌شوند. در چنین حالتی دهانه سازه حدود ۸ تا ۹ متر تعیین می‌شود.

این در حالی است که در سقف دو طرفه وافل، با اجرای صحیح فاصله‌ گذاری می‌توان این مقدار را تا ۱۷ متر نیز افزایش داد! موردی که زیبایی و کارایی سازه را به‌طرز چشم گیری افزایش داده و آن را برای مصارف کاربردی و نمایشگاهی بیشتر می‌کند.

اما کدام نکات مهم برای تعیین دقیق فاصله ستون ها در سقف وافل باید مورد توجه قرار گیرد؟

در ادامه به بررسی نکات مهم درباره طراحی سقف وافل خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

تعیین فاصله مناسب بین ستون‌ ها

با وجود استفاده از نرم افزار های مهندسی روز دنیا و نظارت مهندسین مجموعه مهانیت، برای اطمینان از اجرای صحیح هر پروژه سقف وافل، این نکات باید مورد توجه قرار گیرد:

یکپارچگی در اجرا

در این نوع سازه، به‌دلیل حذف تیر های میانی باید دقت بالایی در تعیین فاصله‌ گذاری صورت گیرد تا آسیبی به ساختار بنا وارد نشود.

نظم، ترتیب و توالی

انجام صحیح و به‌موقع مراحل کار، تاثیر زیادی بر حصول نتیجه دقیق و اجرای بهینه سازه سقف وافل دارد. در مرحله ستون‌ گذاری نیز برای اجرای دقیق نیاز به ترتیب اجرای مراحل دیده می‌شود.

طراحی ستون‌ ها برای دستیابی به بیشترین فضای آزاد

اصولا یکی از مهم‌ ترین اهداف در ساخت سقف بتنی، ایجاد فضای آزاد بیشتر و بدون وجود ستون‌ های اضافه است. موردی که انتخاب این نوع سقف را برای سالن‌ های بزرگ و نمایشگاه‌ ها مناسب نموده است. بر این اساس باید در مرحله طراحی بیشترین فاصله ممکن در فاصله ستون ها در سقف وافل لحاظ شود.

عدم قرارگیری ستون‌ ها در یک آکس

در این نوع سقف، فاصله ستون‌ ها لزوما یکسان نیست و همه آن ها در یک آکس قرار نمی‌گیرند. توجه به این نکته حین محاسبات بسیار مهم است.

حفظ زیبایی بنا

با توجه به تاثیر بالای محل ستون‌ ها در زیبایی بنا، لازم است توجه ویژه به این بخش صورت گیرد. در بناهای مرتفع با توجه به ابعاد بزرگ ستون‌ ها، تعیین فاصله مناسبی که زیبایی بنا را نیز مخدوش نکند مورد نظر است.

در برند مهندسی مهانیت، توجه ویژه به فاصله ستون ها در سقف وافل از مباحث مهم بوده و در کلیه پروژه‌های اجرایی این نوع سقف به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

این برند مهندسی توانسته طی سال‌ ها نمونه‌ های بسیاری از این نوع ساخت و ساز مهندسی را با مراعات نکات و قوانین سازه با موفقیت به اجرا بگذارد.

با مهانیت آسودگی و اطمینان را به شکل سقف وافل تجربه کنید.

پست مرتبط

Enter your keyword