قالب بندی فونداسیون چیست؟

قالب بندی فونداسیون چیست؟

قالب بندی فونداسیون چیست؟

در این مقاله از مهانیت با طراحی فونداسیون آشنا میشویم همراه ما باشید.

قالب بندی فونداسیون

قالب بندی فونداسیون از جمله موضوعات ساختاری و محاسباتی جهت اجرای صحیح فونداسیون ‌های بتنی، سکوها و سایر سازه‌ هایی است که نیاز به این عملیات دارند.

در برند های معتبر و اجرا های موفق پروژه ‌های ساختمانی و عمرانی، بسته به نوع و نقشه سازه و متناسب با میزان فشار بتن و ضخامت دیوار، نسبت به انتخاب و محاسبه قالب فونداسیون تصمیم‌ گیری می‌شود.

علاوه بر این استفاده از قطعات تکمیلی نظیر انواع میان بلت نیز برای حفظ مقاومت در نظر گرفته و به اجرا درمی‌آید.

این همه در قالب برنامه‌ های مهندسی و منطبق با نوع و برنامه اجرایی ساخت و ساز مهیا شده و طراحی فونداسیون، قالب بندی آن و محاسبه دستمزد انجام عملیات قالب بندی را نیز شامل می‌گردد.

در برند مهانیت نیز، محاسبات اصولی برای این مورد توسط نیروی متخصص و مهندسین محاسب در بخش سازه و فونداسیون با دقت بالا انجام و نتیجه نهایی به‌ اجرا گذاشته می‌شود.

اجرای قالب بندی فونداسیون

پروژه‌ های گود برداری اغلب سنگین و طولانی بوده و برای کسب بهترین نتیجه، نیازمند اجرای کامل و اصولی کلیه مراحل کار هستند.

در قالب بندی فونداسیون نیز، بخش ‌های مختلف عملیات نیازمند محاسبات دقیق است تا قالب‌ های فونداسیون و به دنبال آن اجرای این بخش به ‌درستی و منطبق با الزامات مهندسی بنا انجام شود.

شروع عملیات قالب بندی فونداسیون را باید به ‌درستی گام آغازین در هر پروژه گود برداری دانست. برای عملی شدن بهتر این مرحله، ابتدا خطوط اکس ‌بندی شده و با خط کشی و میخ‌ گذاری، حدود قالب های فونداسیون تعیین می‌شود.

پس از آن، نوبت به عملیات قالب بندی می‌رسد که توسط قالب ‌هایی از جنس چوب، آجر یا فلز ساخته می‌شوند.

در ادامه این بخش از نوشتار، به بررسی هر یک از این انواع قالب پرداخته و مزایا و ویژگی‌ های آنها را یاد آوری می‌کنیم.

با ما همراه بمانید.

قالب بندی فونداسیون و روش ‌های مختلف اجرای آن

برای انجام مراحل قالب بندی از متریال گوناگونی استفاده می‌شود که در ادامه مطلب به تشریح و توضیح هر یک از آن ها می‌پردازیم.

ر قالب فلزی فونداسیون: این روش که جهت سطح شاقولی و استحکام اجرا می‌شود بیش از سایر روش‌ ها مرسوم بوده و بازخورد بهتری میان مجریان و کار فرمایان پروژه‌ های ساختمانی دارد. این روش اغلب در پی و فونداسیون ساختمان ‌های بلند مرتبه اجرا شده و نتایج مفیدی به ‌دنبال دارد.

از دیگر مزیت‌ های این روش امکان طراحی آسان و استفاده مجدد از قالب‌ هاست که با صرفه ‌جویی بیشتر در عملیات همراه است.

 

قالب چوبی فونداسیون

استفاده از قالب‌ بندی فونداسیون با استفاده از قالب چوبی روشی مرسوم در پروژه ‌های بزرگ و انبوه ‌سازی است که با سرعت و صرفه اقتصادی بالا روبروست.

قالب آجری فونداسیون

در این روش قالب ‌بندی با آجر و به ضخامت ۱۱ سانتی‌ متر اجرا شده و در پایان عملیات با مقداری آجر باقی مانده روبرو هستیم. این روش اغلب در پروژه ‌های کوچک اجرایی است و با استقبال بالایی در پروژه‌ های عظیم روبرو نمی‌شود. در این متد، ابتدا سطح بستر کار با دقت و کاملا یک نواخت تراز شده و خاک سطح آن متراکم می‌گردد. از مراحل مهم این کار اجرای میخ گذاری است که با میخ‌ هایی موسوم به میخ اف انجام شده و برای کنترل کار در زمان اجرا در گوشه‌ های زمین انجام می‌شود.

پس از تعیین یک ضلع پی در زمین، با توجه به اصول اجرای نقشه فونداسیون و ضمن رعایت اصول و مهارت ‌های آجرچینی، مراحل قالب بندی فونداسیون اجرا می‌شود.

استفاده از خاک مناسب، آجر چینی یکنواخت و منظم و در صورت امکان کاربرد یک لایه نازک سیمان کیفیت کار را در این مرحله تضمین می‌کند.

به‌دلیل اهمیت این مرحله لازم است مهندسین ناظر و مشاور بر نوع مصالح زیر سازی و اجرای دقیق عملیات نظارت داشته و آن را تایید کنند.

بهتر است اکس‌ های سازه و حدود قالب ‌ها توسط نقشه ‌بردار نیز بررسی و تایید و برای پیشگیری از بروز خطا، گوشه قالب ‌ها و اکس ‌ها میخ گذاری و پس از ریسمانی شدن ، رنگ ‌آمیزی شود.

از آنجا که قالب ‌ها وظیفه همراستا سازی و ایجاد شکل و اندازه در بتن را نیز برعهده دارند، لازم است در مرحله طراحی قالب بندی فونداسیون دقت بالایی صرف شود.

در شرکت مهانیت کلیه این مراحل زیر نظر متخصصین و مهندسین مربوطه و با نظارت دقیق انجام می‌گیرد.

 

طراحی فونداسیون

طراحی فونداسیون از مهم‌ ترین بخش ‌های هر طراحی پلان است. بدون عملکرد قوی در این بخش نمی‌توان انتظار اجرایی مهندسی شده و قوی در پلان کلی سازه را داشت.

در برند مهانیت ارزش و اهمیت زیادی برای این مرحله لحاظ شده و مهندسین کارآزموده مجموعه به اجرای آن گمارده می‌شوند.

تنوع اجرای فونداسیون در انواع منفرد، نواری، صفحه‌ای، باسکولی، گسترده و دیگر انواع موجود هر یک نیازمند طراحی خاص خود هستند. بسته به شرایط استفاده از انواع پی، طراحی فونداسیون ویژه آنها نیز متفاوت بوده و الزامات خاص خود را داراست. هر یک از این انواع نیز دارای مزایا و معایب کاربردی هستند که استفاده از آنها را مستلزم ایجاد شرایط مهندسی و سازه ‌ای ویژه ‌ای می‌نماید.

در شرکت مهانیت طراحی فونداسیون مناسب با توجه به این اصول صورت گرفته و مراحل بعدی کار نیز بر همین روال دنبال می‌شود.

برای طراحی پلان فونداسیون در نخستین مرحله، باید سطح زیر بنا و پلان اکس‌ بندی ترسیم و پس از آن بسته به شرایط زمین و محور های طولی و عرضی آن، طراحی آغاز شود.

بر این اساس و قبل از آغاز طراحی فونداسیون، ضروری است نقشه ‌های معماری از قبیل پلان ‌های اصلی ساختمان، ستون‌گذاری و اکس ‌بندی و پلان موقعیت طراحی شوند. انجام این مراحل به مهندسین فونداسیون اطلاعاتی نظیر تعیین محل قرارگیری دیوار ها، محل مشترک عبور، دیوار های عبوری و فضا های مجاور را داده و سطح زیربنا را دقیقا مشخص می‌کند.

در مواردی مانند فونداسیون تکی باید ابتدا نقشه ستون‌گذاری ترسیم و سپس با توجه به ابعاد آن سایر مراحل انجام شود.

در طراحی پلان فونداسیون گسترده شبیه به نوع منفرد است، اما به‌دلیل لزوم اجرای بتن مگر در سراسر زمین در این نوع ، از آن استفاده نمی‌شود.

دستمزد قالب بندی فونداسیون

این روزها محاسبه و برآورد هزینه‌ های هر بخش اجرایی در سازه‌ های ساختمانی بر اساس برنامه‌ های مدون و هماهنگ با نوسانات قیمت ‌ها صورت می‌گیرد.

دستمزد قالب‌بندی فونداسیون نیز بسته به نوع قالب بندی، مصالح مصرفی، نیروی کار و زمان صرف شده محاسبه و پرداخت می‌شود.

از آنجا که قالب ‌بندی فونداسیون شامل مراحل مختلفی است، محاسبه دستمزد نیز باید با در نظر گرفتن هر یک از این مراحل انجام گیرد.

مراحل ۴ گانه اجرای قالب بندی فونداسیون به این شرح است:

  • ساخت اسکلت بتنی
  • اجرای فونداسیون
  • ساخت اسکلت آهنی
  • بتن ریزی کف یا کف سازی

برای اجرای هر یک از این مراحل، علاوه بر تجهیزات و متریال مصرفی، نیاز به نیروی کارشناس و اجرایی است که توسط پیمانکار تامین و مهیا می‌شود.

علاوه بر این، تهیه مواد مورد نیاز برای قالب ‌بندی، بتن ریزی، اسکلت سازی و مراقبت‌ های حین و پس از اجرای پروسه نیز به زمان و نیروی کار مجرب نیاز دارد.

در مجموعه مهانیت کلیه این مراحل بر اساس نیرو و مصالح برتر انجام و در عملی کردن آن از کادر کار آزموده و حرفه ‌ای استفاده می‌شود.

بر این اساس قالب ‌بندی فونداسیون با محاسبه کلیه این مراحل و دست مزد مربوطه و بر اساس متر مربع محاسبه می‌شود. در متراژ بالا معمولا محاسبات تاحدودی متفاوت و در پروژه ‌های بزرگ، قیمت ‌های عمده و تخفیفی تخمین و اعلام می‌گردد.

به‌ روز رسانی قیمت ‌ها براساس نوسانات قیمت ارز، قیمت میلگرد و بتن، نیروی کار و سایر موارد نیز، بخش دیگری از عملیات محاسبه و قیمت ‌گذاری قالب فونداسیون است که در برند های معتبر به آن پرداخته می‌شود.

بدیهی است جداول قیمت بر اساس نرخ ‌های مصوب و با کارشناسی دقیق صورت گرفته و دستمزد های مربوطه نیز بر همین اساس تعیین و تغییر داده می‌شود.

سخن پایانی

قالب بندی و طراحی فونداسیون و محاسبه دستمزد آن از مراحل مهم و کلیدی در هر سازه مهندسی شده به‌شمار می‌آیند. نظارت قوی بر اجرای دقیق این مراحل از سوی کارفرمایان و مجریان و به‌واسطه مهندسین سازه و فونداسیون، بخش جدانشدنی از هر پروژه موفق است!

از آنجا که بتن ریزی و کف ‌سازی بخشی مهم و به‌منزله پیش‌درآمد این مراحل هستند، انتخاب صحیح متریال مصرفی و نیروی کارآمد اجرایی در هر یک از این مراحل نیز از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است که نمی‌توان از آن چشم پوشید.

برند مهندسی مهانیت با تکیه بر دانش فنی و تجربه چندین ساله در این زمینه و با پاسداشت نیروی متخصص و کار آزموده، توان اجرایی خود را به خدمت گرفته تا بهترین خدمات در این زمینه را به شهروندان محترم در سراسر کشور عرضه کند.

از مراحل ابتدایی و طراحی فونداسیون تا قالب ‌بندی و محاسبه دست مزد آن، کلیه مراحل تا تحویل نهایی کار، با دقت بالا و نظارت کامل اجرا و به تایید مهندسین ناظر می‌رسد.

این مجموعه همچنین عزم خود بر بهره‌گیری از بهترین نیروی متخصص را با استفاده از مواد اولیه مرغوب و رعایت استاندارد های مهندسی سازه در هر مرحله از کار درآمیخته تا بهترین نتایج را به‌دست آورد. گواه این مدعا پروژه‌ های فراوان اجرا شده در سراسر کشور است که همگی فاکتور های رضایت مشتری و ایمنی بالا را شامل می‌شوند.

پست مرتبط

Enter your keyword