قالب سقف وافل | مزایای استفاده از قالب سقف وافل

قالب سقف وافل | مزایای استفاده از قالب سقف وافل

قالب سقف وافل | مزایای استفاده از قالب سقف وافل

قالب سقف وافل چیست

قالب سقف وافل | مزایای استفاده از قالب سقف وافل

این مدل قالب مهم ترین ابزار برای اجرای سقف وافل است و می توان آن را اساس سقف وافل دانست. این قالب ها از پلاستیک ساخته شده اند و اندازه و شکل خاصی دارند. از این قالب برای حذف بتن ناکارآمد ( خالی)  در دال های بتنی استفاده می شود. حالا این قسمت خالی چیست؟این قسمت خالی بتن به بخشی از دال بتنی گفته می شود که تحت فشار و کشش قرار نمی گیرد، از طرفی دیگر هیچ عنصر کششی از جمله میلگرد های فولادی وجود ندارد. با حذف این قسمت مرده، سازه سبک شده و از طرفی در کاهش جذب انرژی لرزه ای بسیار موثر است. علاوه بر این، حذف آن نیز مقرون به صرفه است.

 

عملکرد نوع قالب سقف وافل

قالب سقف وافل نقش مهمی در اجرای سقف وافل دارد که اندازه و شکل عملکرد آن را مشخص می کند.این قالب با توجه به کاربرد آن به دو نوع قالب وافل یکطرفه و دو طرفه تقسیم می شود.

 

قالب سقف وافل یک طرفه

از قالب های یک طرفه برای ساخت سقف هایی با دهانه های کوتاه تر استفاده می شود. وظیفه آن جابجایی بارهای مرده و زنده در یک جهت است.

 

اندازه گیری قالب سقف وافل یک طرفه

قالب های یک طرفه از قطعات پلاستیکی u شکل تشکیل شده است که با قطعات انتهایی خود توسط بست های مخصوص در محل اجرا به یکدیگر متصل می شوند. این اتصال منجر به تشکیل یک مکعب می شود.

فاصله بین دو محور برای این شکل معمولاً 60 تا 70 سانتی متر است. با عمق 25 تا 30 سانتی متر، تیرها از نظر طول و عرض نیز متغیر هستند و طول آنها بین 12 تا 14 سانتی متر است.

 

ابعاد و هندسه قالب های وافل پلاستیکی استفاده شده

تولید و عرضه قالب وافل در سایزهای مختلف،  قالب های وافل در سایزهای مختلف در بازار موجود می باشد. انتخاب ابعاد قالب بر اساس رعایت الزامات نظارتی و طراحی ، توجه به پارامترهای زیبایی شناختی، سهولت اجرا و استفاده و امکان دستیابی به سقف وافل بهینه بود.

قالب های وافل با ارتفاع های مختلف طراحی شده اند تا در دهانه های مختلف قرار بگیرند. به عنوان مثال، بازشوهای بلندتر سقف نیاز به ضخامت بیشتری دارند تا شکل وافل بتواند شیب سقف و لرزش را بهتر کنترل کند.

 

 قالب سقف وافل

یکی از مشکلات اصلی قالب های وافل موجود در بازار مقاومت کم آنهاست. این ضعف ها می تواند منجر به مشکلاتی مانند خرابی زودرس، تغییر شکل و افزایش شیب و در نتیجه تغییر ابعاد تیرچه ها شود. زاویه قالب ها  به گونه ای طراحی شده است که با توجه به شرایط سازه حداکثر مقاومت بار و فشار را داشته باشد. این قالب‌ها آزمایش‌های مختلفی از جمله دوام و پایداری را پشت سر گذاشته‌اند و در برابر بار، پرتاب از ارتفاع و ضربه با نتایج قابل قبولی مقاومت کرده‌اند.

 

حمل و نقل و نگهداری آسان

یکی از مشکلاتی که پس از خرید قالب به وجود می آید، مسائل حمل و نقل و نگهداری است. این مشکل منجر به افزایش هزینه های حمل و نقل، ذخیره سازی و نگهداری قالب ها می شود. مزیت قالب های سقف وافل این است که قطعات به راحتی جدا می شوند و حمل و نگهداری آنها را آسان می کند.

 

بدون نیاز به مونتاژ در محل

بعضی قالب های وافل یکپارچه هستند و نیازی به مونتاژ ندارند. این ویژگی سقف وافل تمیزتر و بدون درز را فراهم می کند اما همچنان مشکل حمل و نقل و نگهداری ( دپو قالب ) در کارگاه را دارد .

 

روی قالب های وافل اسپیسر نصب کنید

یکی از ویژگی های قالب های وافل لزوم استفاده از اسپیسر است که به عنوان فاصله دهنده در لبه ها و سطوح بیرونی قالب استفاده می شود. وجود این اسپیسرها مزایای متعددی دارد.

این مزایا شامل اجرای سریع‌تر، منظم‌تر و ساده‌تر است که به خودی خود به این معنی است که شما نیازی به شیم‌های جداگانه ندارید.

 

قالب های وافل به راحتی از بتن جدا می شوند

طراحی هندسی و جنس این قالب ها باعث می شود که به راحتی و بدون چسبیدن به آن از بتن جدا شوند. به دلیل صیقلی بودن این قالب ها، نماهای بتنی نیز به عنوان عناصر قابل رویت مناسب هستند. ذکر این نکته ضروری است که تمامی این کارها بدون نیاز به روغن کاری انجام شده است.

کارفرمایان محترم می توانند بسته به نیاز خود قالب سقف وافل نو یا دست دوم خریداری کنند. خرید قالب یک گزینه مقرون به صرفه برای اکثر پروژه ها است. از طرفی پس از اتمام پروژه نیازی به قالب نیست، می توان آنها را فروخت، در پروژه های دیگر استفاده کرد و یا حتی به شرکت مورد نظر بازگرداند.

 

مزایای استفاده از قالب سقف وافل

از نقطه نظر ساختاری، سیستم سقف وافل یک طرفه با شکل وافل یک طرفه را می توان با سیستم سقف تیرچه بلوک برابر دانست. اما باید گفت که این دو از نظر کیفی متفاوت هستند. در زیر به برخی از معایب سیستم سقف تیرچه بلوک در مقایسه با سیستم سقف وافل اشاره می کنیم:

1- ریسک عملیاتی بالقوه بالا به دلیل عدم دوام بلوک یا پلی استایرن

2- به دلیل وجود بلوک یا پلی استایرن، مشکل عملیاتی عدم لرزش بتن تیرچه پنهان است.

3-تیرچه جوش شده با پین، منسوخ شده در سقف تیرچه بلوک

4- عدم اتصال مناسب تیر با بتن و بتن سقف در سقف تیرچه بلوک

5- محیط کارگاه فاقد کیفیت لازم است در سقف تیرچه بلوک

6- کشش کم به دلیل عدم دانه بندی مناسب در سقف تیرچه بلوک

7 شکستگی ناشی از قرارگیری و تثبیت نادرست تیرچه در سقف تیرچه بلوک

8- عدم پوشش مناسب و پوشش بتنی روی آرماتور اصلی تیر در سقف تیرچه بلوک

 

در سیستم های قالب سقف وافل دو طرفه نکات زیر باید در نظر گرفته شود:

1- مقدار قالب وافل

2- تفاوت در مشخصات فنی

3- تفاوت ابعاد متغیرقالب های موجود در بازار بسته به طول دهانه اندازه قالب وافل

ممکن است یک مهندس طراح که ارتباط خوبی با سازنده قالب وافل داشته، قالب وافل مورد نظر را به مشتری تحمیل کرده باشد. اما پس از مدتی کارفرما پس از طراحی و تایید طرح سازه، مجبور می شود از همان شکل وافل مورد نظر مهندس طراح استفاده کند. این فرآیند علاوه بر هزینه اضافی، می تواند مشکلات زیادی را برای کارفرمایان ایجاد کند.

 

تفاوت قالب وافل با قالب یوبوت و کوبیآکس

از دیگر راهکارهای مناسب برای حذف بتن ناکارآمد می توان به قالب های یوبوت، کوبیاکس و بابل دک در اجرای دال های توخالی اشاره کرد. اما تفاوت اصلی این قالب ها با قالب های وافل در این است که بر خلاف قالب های وافل نمی توان چندین بار از آن ها استفاده کرد و یکبار مصرف هستند. این قالب ها در داخل دال قرار می گیرند و پس از بتن ریزی سوراخ هایی در دال ایجاد می شود.

اما قالب وافل به طوری طراحی میشود که با سفت شدن بتن می توان آن را جدا کرد و مجددا استفاده کرد. این یکی از ویژگی های مثبت و مهم قالب سقف وافل است.

 

مزایای قالب وافل در مقایسه با یوبوت  و کوبیآکس

قالب های یوبوت معمولا از مواد بی کیفیت درست می شوند. این مواد در برابر نور خورشید حساس هستند. از طرفی با توجه به محل اجرای پروژه و اجرای آن بر روی سقف، می توانند چند روز در معرض نور خورشید قرار بگیرند و آسیب ببینند. از سوی دیگر، ممکن است در حین جابجایی، حمل و نقل میلگرد آسیب ببیند.

این خراش ها و آسیب ها و حتی گاهی ترک ها باعث ورود بتن به این ترک ها می شود و در نتیجه خود بارگذاری های اضافی به سقف وارد می شود که در محاسبات مهندسی لحاظ نشده است. هنگام اجرای دال های سوراخ دار مانند یوبوت و کوبیاکس، مقداری از بتن در مرکز دال برداشته می شود، اما بتن کششی در جای خود باقی می ماند.

این تفاوت بین سقف وافل و سقف توخالی می تواند مصرف بتن را تا 15 الی 20 درصد کاهش دهد. به عبارت دیگر در هر متر مربع تقریباً 200 کیلوگرم بتن قابل کاهش است. این هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فنی بسیار مهم است.

از آنجایی که قالب های وافل را می توان چندین بار در مقایسه با قالب های ubot و kubiax استفاده کرد، این قالب ها اقتصادی تر و حتی سازگار با محیط زیست هستند.

سخن نهایی 

بدون شک باید گفت که دانستن اندازه، نوع و مشخصات فنی قالب های وافل منجر به انتخاب صحیح و رسیدن به طرح مورد نظر کارفرمایان و مهندسان خواهد شد. سایزهای مختلف قالب وافل وزن های متفاوتی در طراحی و ساخت سقف دارند، بنابراین شاهد ساختاری کاملا مقرون به صرفه و ایده آل با خود بارگذاری کمتر در سقف خواهیم بود. قبل ازاجرا باید چیدمان قالب وافل بر روی پلان معماری انجام شود، زیرا باید قالب مناسب با دهانه ها انتخاب شود .

در برخی از طرح‌ها متوجه شده‌ایم که حرکت ستون‌ها به میزان 5 یا 10 سانتی‌متر باعث می‌شود که شکل بین دهانه‌ها به درستی ثابت شود بدون اینکه نماهای فضای پارکینگ و الزامات ساختمان به خطر بیفتد. می توان گفت بدون ایجاد جابجایی ستون 5 یا 10 سانتی متری قالب در آن حالت ثابت نمی شود و باید موضع را با بتن پر کرد. پر کردن محل با بتن باعث افزایش بار سقف می شود. بنابراین قبل از اقدام به طراحی سازه و معماری باید به چیدمان قالب توجه کرد. انتخاب شکل مناسب همچنین منجر به ساختاری ایمن، پایدار و زیبایی شناختی می شود و بسیار مقرون به صرفه است.

در حال حاضر سقف وافل با مزیت زیاد استفاده کمتر از بتن که هزینه مصرف را به شدت کاهش می دهد، مناسب ترین گزینه در ساخت و ساز محسوب می شود.

قالب سقف وافل | مزایای استفاده از قالب سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword