قالب سقف وافل مهانیت | سقف مهانیت

قالب سقف وافل مهانیت | سقف مهانیت

قالب سقف وافل مهانیت | سقف مهانیت

 سقف وافل مهانیت

قالب سقف وافل مهانیت | سقف مهانیت

پس از چندین سال تحقیق و بررسی نیازهای صنعت ساختمان کشور و بررسی سقف های مرسوم و سنتی و با در نظر گیری ضوابط مقررات ساختمانی موفق به ابداع روشی آشنا برای اجرای سقف های بتنی شدند. روش های اجرایی موجود با تحمیل هزینه های قابل توجه باید تغییر میکرد. تغییر الگوی مصرف مواد و روش های اجرا،جلوگیری از دفن مواد گران قیمت و منابع ملی باید عملی شود.

با سیستم مهانیت، سقف بدون نیاز به انواع بلوک های سقفی و سازه های یکپارچه و همچنین به شکل های یک یا دو طرفه به صورت تیرچه در جا اجرا می شود.

پس از مرور تجربیات عالی مانند:

مسجد نبی

مکان مقدس امام رضا علیه السلام

اجرای نمایش در مسجد جامع عباسی در شهر مقدس

مجتمع بزرگ تجاری و اداری نور بندرعباس

مشارکت در طرح توسعه پناهگاه حضرت معصومه (س).

ساخت و اجرای فرم سازه طرح توسعه حسینیه ارشاد در تهران

محاسبه و اجرای سازه بهینه برنامه ریزی توسعه ساختمان سبز مجتمع آموزشی شهید مهدوی تهران

با ایجاد امکان پیش بینی استفاده از الگوهای اسلیمی و ساده معماری در بتن می توان بدون هزینه های اضافی (مانند قرار گیری سقف های کاذب پرهزینه و وقت گیر) در هنگام ریزش بتن به هدف مناسب حفظ عملکرد سازه دست یافت.

علاوه بر این، سهولت نگهداری از سازه های دیدنی با مشکلاتی که ساختمان های سنتی گران قیمت مشابه با آن مواجه هستند، بی نظیر است.

سقف وافل

در معماری مدرن امروزی از روش های مختلفی برای طراحی و اجرای سقف ها استفاده می شود. از جمله این روش های اجرا می توان به سقف تیرچه بلوک، سقف عرشه فولادی، سقف مختلط، دال بتن آرمه و … اشاره کرد. که با توجه به نوع شرایط اقلیمی، اقلیم و بافت آن منطقه نوع سقف انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند. سقف وافل نمونه ای از روش اجرای سقف بتنی است که به دلیل شکل مربعی و مشبک به سقف وافل معروف است. این نوع پوشش برای سطوح با دهانه های بزرگ ( به دلیل وزن کم و سختی وصلبیت زیاد ) استفاده می شود.
سقف وافل نمونه ای از محبوب ترین و در عین حال زیباترین سقف های اجرایی توسط معماران از گذشته های دور تا به امروز است. این سقف قابل اجرا و مناسب برای ساختمان های بلند ، دهانه های بلند، انواع سازه های فلزی یا بتنی می باشد.

به دلیل زیبایی خاص، استحکام برتر و وزن  کل کمترسقف نسبت به دال های بتنی، از نظر زیبایی، هزینه و ایمنی و … بیشتر از سایر سقف ها مورد توجه قرار میگیرد و در مصرف بتن و میلگرد تا حدود 10 الی 20 درصد صرفه جویی می شود که می توان  میلگردی کن صرفه جویی شد نهرا برای پروژه های دیگر استفاده کرد.

کارایی اقتصادی سامانه مهانیت

این روش هیچ محدودیتی در طراحی و ساخت ندارد.

از نظر مهندسی مقاومت بسیار بالایی در برابر بارهای قائم و زلزله، مقاومت در برابر عوامل جوی و فرسایش ناشی از کاهش بارهای اضافی، یکپارچگی سازه و عناصر ساختمانی و سختی عالی دارد.

به علاوه، با حفظ دقت و کیفیت تا پایان پروژه، سرعت اجرا را افزایش دهید، از اتلاف و افزایش هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

با توجه به ارزش ذخایر خاک رس طبیعی، نفت و فولاد سازه‌ای ، در دسترس بودن بلوک‌ها و قالب‌های فلزی، بتن، خاک رس، الوار ، آسیب‌های زیست‌محیطی و اقتصادی به‌ویژه با دفن برخی از آنها بر روی پشت بام‌ها وارد می‌شود. در ساخت و ساز با توجه به وزن سازه ، خطر زلزله باید در نظر گرفته شود . استفاده از قالب های موقت ازجنس فایبرگلاس یا پلاستیک برای کاهش این خطرات به میزان قابل توجهی ضروری و منطقی است.

قالب سقف وافل مهانیت

این مدل به اندازه 50 سانتی متر طول، 61.5 سانتی متر عرض و 25 سانتی متر ارتفاع طراحی شده است.

طبق طرح محاسباتی می توان قالب را به طول مورد نیاز توسط پیچ های مناسب به یکدیگر متصل کرد، این عمل همچنین باعث افزایش ظرفیت باربری قالب و همچنین کاهش زمان جابجایی و اجرای سقف می شود.

لازم به ذکر است در جاهایی که قالب به تیرچه ها و تیرچه های اصلی متصل می شود، قسمت اضافی قالب به صورت کلاهکی به عرض 15 سانتی متر در انتهای قالب بسته می شود.

با استفاده از قالب های مهانیت می توان انقلابی در اجرای صنعتی سقف ها با رعایت کلیه مقررات و روش های نصب و راه اندازی به دلیل استفاده مکرر، امکان بازیافت قالب ها، امکان کنترل کیفیت سقف ها و پیاده سازی ساده و سریع ایجاد کرد.

در این سیستم ضمن رعایت مقررات به دلیل سادگی حمل و اجرا، یکپارچگی تیرهای بتنی با سقف، صلبیت زیاد سقف و عدم وجود قالب های تعبیه شده، هزینه و وزن ساخت را کاهش می دهد. در بتن، ضمن افزایش ایمنی و مقاومت در برابر ضربه.

زیرسازی سقف مهانیت

زیرسازی سقف مهانیت شبیه سقف تیرچه بلوک بوده و مطابق با مقررات زیر است:

ابتدا جک و زیرسازی مناسب از پروفیل های چوبی یا فلزی یا مواد مشابه موجود در هر کارگاه ساختمانی ساخته می شود و در صورت افزایش ارتفاع کف، داربست یا سازه مونتاژ شده مناسب اجرا می شود.

سپس قالب پلاستیک مهانیت را روی آن پهن کنید ، میلگرد تیرچه عرضی مطابق محاسبات انجام شده را داخل قالب نصب کنید.

به دلیل ساخت تیرچه در محل، در اکثر موارد نیازی به جوشکاری، نیست و فقط شامل آرماتور اصلی و آرماتور منفی می شود.

از آنجایی که قالب مهانیت باعث افزایش عرض تیرچه ها می شود، نیاز به استفاده از تیرچه های دوبل را از بین می برد که باعث صرفه جویی در وزن و هزینه می شود.

سقف با نصب میلگرد حرارتی منعطف نمره 8 یا شبکه میلگرد پیش ساخته نمره 8 و قرار دادن اسپیسر روی قالب برای اطمینان از پوشش کافی بتن و میلگرد حرارتی آماده بتن ریزی خواهد بود.

آنالیز قیمت سقف وافل

آنالیز قیمت سقف وافل، که در نتیجه نوسانات ارز، نوسانات مواد اولیه ساختمانی، نوسانات پتروشیمی ها و تغییر دستمزد کارگران و هزاران مورد دیگر، محاسبه دقیق هزینه اجرای سقف مشبک راغیرممکن می کند، اما آنچه مسلم است یکی از بزرگترین مزایای سقف وافل ، کاهش هزینه هاست.

نتیجه حفره ای بودن زیر سقف وافل این است که تاسیسات به راحتی از سوراخ های زیر سقف عبور می کند. همچنین یکی از ترفندهای دیگری است که هزینه اجرا را کاهش می دهد. در این صورت نیازی به استفاده از سقف کاذب برای پوشش تاسیسات نداریم. سقف وافل به خودی خود زیباست. و در نهایت با کمی تزیین و صرف هزینه بسیار کم می توان در کمیت و کیفیت مواد و در قیمت نهایی صرفه جویی کرد. تیم ما با ارائه آنالیز قیمت سقف وافل با کیفیت به شما در زمینه ساخت و طراحی سقف وافل مشاوره می دهد.

استحکام اسکلت بتنی در سقف وافل

در سال‌های اخیر اجرای آثار مختلف هنری و نقش مؤثر و جسورانه این آثار در زندگی عمومی به بخشی جدایی ناپذیر از علم مهندسی معماری تبدیل میشود. این امر با تقاضای فزاینده برای اجرای سازه های ساختمانی سرپوشیده با بازشوهای بزرگ، مانند سازه های مغازه، پایانه های مسافربری زمینی و هوایی، و فضاهای نمایشگاهی و هنری مانند سینماها و تئاترها، و… که با افزایش ساخت و ساز در حال رونق هستند، به بهترین وجه مشهود است.

از سوی دیگر با نوسازی روش های شهرسازی و ساخت سازه های مسکونی، تجاری، اداری و کارخانه ای، دوران بتن ریزی انبوه، استفاده از مصالح متعدد در ساختمان ها بدون توجه به صرفه اقتصادی و … به پایان میرسد.

حال بررسی ویژگی هایی مانند زیبایی و استحکام سازه مهندسی و ظرافت ساختمان و محاسبه سود و زیان اقتصادی هر پروژه منجر به تایید یا رد آن توسط مهندس ناظر می شود.

در عین حال، علم مدرن مهندسی سازه با موفقیت وارد مبحث ساخت و ساز ساختمان میشود. به خصوص در مورد اسکلت هایی که قوی و کاربردی هستند. اما تا حد امکان از نظر زیبایی شناسی دلپذیر و سبک هستند.

کاهش بار مرده روی سقف با استفاده از قالب وافل یکی از اصلی ترین مزیت های کاربردی این سقف مدرن است.

سخن نهایی

قالب  سقف وافل مهانیت قابل استفاده برای انواع سقف، در سازه بتنی یا فلزی و …  اجرای آسانبه شکل های یک طرفه و دو طرفه، قالب های مهانیت غیر دائمی هستند. پس از ریزش بتن باز و قابل استفاده مجدد می باشد. این قالب ها برای اجرای سقف بسیار مقرون به صرفه هستند. برای اجرای دهانه های بزرگتر از 7 تا 15 متر، قابلیت استفاده مجدد، حذف تیرچه های دوبل، زیرساخت های مشابه سقف های تیرچه و بلوکی و تایید فنی توسط مرکز تحقیقات راه و ساختمان روستایی و کشوری می باشد.

قالب سقف وافل مهانیت | سقف مهانیت

پست مرتبط

Enter your keyword