قالب وافل سقف بتنی | ویژگی های قالب وافل

قالب وافل سقف بتنی | ویژگی های قالب وافل

قالب وافل سقف بتنی | ویژگی های قالب وافل

قالب وافل یک طرفه

قالب وافل سقف بتنی | ویژگی های قالب وافل

این قالب ها برای اجرای سقف های با دهانه کوتاه تر مناسب هستند. استفاده از این قالب ها  باعث کاهش مصرف فولاد و بتن می شود و هزینه نهایی نیز کاهش می یابد.

 

قالب وافل دو طرفه

از این قالب ها برای سقف های وافل دو طرفه استفاده می شود که بارها را در هر دو جهت انتقال می دهند و به دلیل عملکرد دو طرفه، بارهای زنده و مرده سازه را به تمامی تیرهای اطراف هر سقف منتقل می کند. از قالب های وافل دو طرفه برای سقف های با دهانه های بلندتر استفاده می شود.

قالب وافل سقف بتنی

قالب وافل یک قالب موقت برای ساخت سقف وافل استقالب ها عموما از پلاستیک یا پلی پروپیلن ساخته می شوند و در اندازه ها و شکل های مختلف طراحی می شوند. پس از مرحله بتن ریزی، قالب ها از سازه جدا شده و برای سقف های بعدی مورد استفاده قرار می گیرند. قالب‌های وافل مهم‌ترین ابزار پیاده‌سازی سقف وافل هستند و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند، زیرا این قالب‌ها می‌توانند چندین بار استفاده شوند.

این قالب ها در واقع برای حذف بتن نامعتبر از سازه استفاده می شوند. با حذف این بخش، سازه سبک شده و انرژی لرزه ای کمتری جذب می کند. روش های دیگری مانند قالب های یوبوت، کوبیاکس و عرشه حبابی نیز برای حذف این قسمت از سازه استفاده می شود، اما این روش ها مانند قالب های وافل موقتی نیستند و به دلیل یکبار مصرف بودن، هزینه بیشتری و کارایی کمتری دارند.

از نظر کاربرد، قالب های وافل را می توان به قالب های یک طرفه و قالب های دو طرفه تقسیم کرد. سپس به مشخصات هر دو خواهیم رسید.

 

تفاوت قالب وافل با یوبوت و کوبیاکس

همانطور که گفته شد در اجرای دال های توخالی از راه حل های دیگری نیز برای حذف بتن ناکارآمد استفاده می شود که عبارتند از قالب های یوبوت، کوبیاکس و عرشه حبابی. تفاوت اصلی این نوع قالب ها با قالب های وافل در دفعات استفاده از آنهاست. قالب های یوبوت و کوبیاکس در داخل دال قرار می گیرند و پس از ریختن بتن، در داخل دال دفن می شوند و قابل استفاده مجدد نیستند. اما قالب وافل به گونه ای طراحی شده است که پس از سفت شدن بتن می توان آن را جدا کرد و در جای دیگری مجددا استفاده کرد. این ویژگی باعث جذابیت اقتصادی قالب های وافل می شود.

 

قطع دال بتنی با قالب

در زیر برخی از مزایای قالب های وافل نسبت به یوبوت و کوبیاکس ذکر شده است:

به منظور صرفه جویی در هزینه ساخت قالب های یوبوت یا کوبیاکس اغلب از مواد بی کیفیت و حساس به نور خورشید استفاده می شود. در حین اجرا ممکن است چندین روز در معرض نور خورشید قرار گیرند و در حمل و نقل و نصب آرماتور آسیب ببیند. آسیب و شکستگی قالب ممکن است بر خلاف محاسبات باعث ورود بتن به قالب و افزایش ظرفیت باربری سقف شود.

در اجرای دال های توخالی مانند یوبوت و کوبیاکس قسمتی از بتن وسط دال حذف می شود اما بتن کششی حذف نمی شود. با استفاده از قالب وافل، بخشی از بتن در حال کشش علاوه بر بتن میانی حذف می شود. در نتیجه، سقف وافل تقریباً 20٪ کمتر از سقف مجوف به بتن نیاز دارد. یعنی در هر متر مربع 100 الی 180 کیلوگرم می توان میزان بتن را کاهش داد که از نظر اقتصادی و فنی بسیار حائز اهمیت است.

از آنجایی که قالب های وافل را می توان چندین بار استفاده کرد، هزینه های عملیاتی هر متر مربع سقف وافل در مقایسه با دیگر قالب های موجود کمتر است.

نوع عملکرد قالب وافل

قالب وافل نقش مهمی در اجرای سقف وافل دارد بنابراین شکل و اندازه آن تعیین کننده عملکرد سقف است. به عنوان مثال در اجرای سقف مشبک یک طرفه باید از قالب وافل یک طرفه و در اجرای سقف مشبک دو طرفه از قالب وافل دو طرفه استفاده شود.

 

ویژگی های قالب وافل

  • قالب های دو طرفه می توانند دهانه های بزرگ تری نسبت به دال های سنتی پوشش دهند .
  • کاهش حجم بتن
  • پتانسیل کاهش وزن و ضخامت قالب را دارد. ( قابلیت انعطاف در انتخاب طول و ارتفاع قالب با توجه به دهانه را دارد)
  • با توجه به مشخصات بتن مصرفی ، پوشش های با کیفیت خوب را می توان در زیر سقف ها به دست آورد.
  • وزن سبک و اجرای آسان و مقاوم در برابر ضربه.
  • قابل استفاده مجدد
  • جنس فایبرگلاس

 

هدف از راه اندازی و استفاده از سیستم قالب وافل چیست؟

سقف های وافل زیر مجموعه ای از سقف های قفسه ای هستند. تفاوت اصلی آنها در این است که تیرهای سقف وافل از یکدیگر عبور می کنند و یک الگوی تکراری روی سقف ایجاد می کنند. سقف های کاذب و سقف های وافل هر دو گزینه های عالی برای فضاهای بزرگ هستند که نیاز به سبک و تجمل بیشتری دارند. یکی از مهم ترین ویژگی های استفاده ازقالب وافل، قابلیت استفاده مجدد آن است. قبل از استفاده از این نوع قالب ها از قالب های سقفی دیگری مانند یوبوت، حبابی و کوبیکاکس در طراحی و ساخت سازه های سقف استفاده می شد که پس از اجرای سقف و ریختن بتن غیر قابل استفاده می شدند. اما مزیت اساسی قالب های وافل قابلیت استفاده مجدد آن است، یعنی پس از ریختن و سفت شدن بتن، قالب را از بتن جدا کرده و مجدداً در سقف دیگری استفاده می کنند.

 

مزایای استفاده از قالب های سقفی وافل

در استفاده از قالب های سقف وافل محدودیت ساختمانی وجود ندارد، از این قالب ها می توان برای دال، کف و دهانه های مختلف در پروژه های سازه ای و معماری استفاده کرد. این قالب های سقف وافل پتانسیل تحمل بارهای سنگین را دارند. از آنجایی که این قالب ها ظاهری زیبا به ساختمان ها می بخشند، در فرودگاه ها، بیمارستان ها، پارکینگ ها و … کاربرد زیادی دارند.

سقف‌هایی که از پانل‌های مشبک استفاده می‌کنند، به دلیل استفاده از ریب های تقویت‌کننده در دو طرف، مقاومت بالایی در برابر حوادثی مانند زلزله یا ضربه‌های شدید از خود نشان می‌دهند. همچنین سبک بودن سقف های وافل باعث کاهش مصرف بتن می شود که همانطور که قبلا گفتیم قیمت تمام شده ساخت وساز را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. از دیگر مزایای قابل توجه این روش می توان به کاهش ساعات کار، محیط کار ایمن تر برای کارگران، استفاده کمتر از بتن و فولاد و عدم وجود شیرابه در قالب اشاره کرد.

 

10 ویژگی برتر قالب وافل

در زیر 10 ویژگی بسیار مهم قالب وافل را فهرست کرده ایم. از آن جمله می‌توان به جنس وافل، وزن، ظاهر بصری، ایمنی و استحکام، اندازه، عملکرد و ویژگی‌هایی مانند قفل اشاره کرد.

 

مواد اولیه قالب وافل

یکی از ویژگی های قالب وافل جنس آن است. قالب های وافل از پلاستیک فشرده ساخته شده اند. در زمان ریختن بتن نیازی به روغن کاری نیست و در مرحله قالب گیری به راحتی از بتن جدا می شود. جنس این قالب ها بسیار محکم و مقاوم در برابر ضربه می باشد. ضمناً مواد قالب باید به گونه ای باشد که آب بتن را جذب نکند و عملیات ویبره بتن  به راحتی و یکنواخت انجام شود. به علاوه، قالب وافل دارای قابلیت تمیز کردن و شستشوی آسان است.

 

اتو وافل سبک است

یکی از ویژگی های قالب های وافل وزن سبک این قالب ها می باشد. بنابراین، این قالب‌ها را می‌توان به راحتی توسط یک نفر در طول فرآیند اجرای سقف‌ جا به جا  کرد. علاوه بر این، وزن سبک قالب سرعت فرآیند اجرای پروژه را در مراحل حذف قالب و قالب چینی بسیار بهبود می بخشد.

 

امکان بازیافت قالب وافل

یکی دیگر از ویژگی های قالب وافل این است که قالب پس از استفاده های زیاد قابل بازیافت است. بنابراین می توان از قالب های شکسته، ترک خورده یا غیرقابل استفاده ، استفاده مجدد کرده و دوباره قالب هایی تولید کرد که قوی، جدید و بادوام هستند.

قالب وافل سقف بتنی | ویژگی های قالب وافل

 

نوردهی را به درستی نمایش دهید

یکی از ویژگی های قالب وافل ایجاد ظاهری بسیار زیبا بر روی سقف است. با نورپردازی حرفه ای می توانید سقف های چشم نوازی را در اتاق های کنفرانس، سالن های پذیرایی، لابی ها، سقف های گاراژ پارکینگ و استخرهای شنا ایجاد کنید. بنابراین بسیاری از طراحان ساختمان علاقه خاصی به استفاده از این قالب ها بر روی سقف ها و اجرای سقف وافل دارند. همچنین با اجرای سقف وافل دیگر نیازی به سقف کاذب نداریم. این امر کمک زیادی به کاهش هزینه های ساخت و ساز می کند.

 

بهبود امنیت برای اجرای سقف وافل

طراحی و ساخت قالب وافل  به گونه ای است که پیمانکاران را در طول پروژه ایمن نگه می دارند و روی آن برای بستن شبکه میلگرد و نصب میلگرد تیرچه ها به راحتی راه می روند. همچنین در هنگام آتش سوزی و سوخت، این قالب ها مقاومت بالایی در برابر آتش دارند .

 

امکان استفاده از قالب وافل قفل دار

یکی از ویژگی های قالب وافل برای پیمانکاران بسیار مهم است. قالب وافل قفل شده است و قالب های قفل شونده اجازه می دهد تا قالب ها پس از قرار دادن در کنار هم قفل شوند. در این حالت قالب در حین ریخت بتن حرکت نمی کند. در نهایت ظاهری بسیار صاف و یکدست به دست می آید.

 

سایزهای مختلف قالب وافل

از ویژگی های قالب وافل قابل ذکر است که قالب را می توان در اندازه های مختلف ساخت. این ویژگی قالب وافل تا حد زیادی دست طراحان را هنگام طراحی سقف وافل برای مصارف مختلف باز می کند.

 

امکان استفاده از قالب وافل در چندین پروژه

قالب وافل عمر طولانی دارد. می توان از آنها برای پروژه های مختلف استفاده کرد تا زمانی که آسیبی به آنها وارد نشود. بنابراین اگر این قالب ها را برای پروژه خاصی تهیه می کنید، می توانید با نگهداری درست از قالب ها از آن ها در پروژه های بعدی استفاده کنید. به طور متوسط ​​می توان از هر وافل حداقل 30 بار استفاده کرد.

 

سقف وافل امکان دو عملکرد متفاوت را دارد

با تغییر ابعاد قالب های وافل می توان سازه هایی با عملکرد یک طرفه و دو طرفه ایجاد کرد. قالب وافل مستطیلی شکل در سقف دارای عملکرد یک طرفه خواهد بود در حالی که قالب مربعی عملکرد دو طرفه روی سقف خواهد داشت.

 

مراحل اضافی را در حین اجرای تیرچه را حذف کنید

استفاده از قالب وافل در سقف باعث صرفه جویی در خرید تیرچه های پیش ساخته، بلوک سیمانی، انواع جوش های غیر ایمن تیرچه های کارخانه ای و هزینه حمل و نقل تیرچه های از پیش ساخته شده و مشکلات حمل تیرچه به محل پروژه و جابه جایی تیرچه های پیش ساخته بین طبقات در حال ساخت می شود که برای صرفه جویی در هزینه های مهندسی بسیار موثر است.

سخن نهایی 

در این مقاله قالب وافل سقف بتنی را لیست می کنیم،

همانطور که قبلا ذکر شد، استفاده از قالب های وافل در پروژه های ساختمانی عمدتاً به دلیل ملاحظات اقتصادی و زیبایی است و کاربرد بسیار خوبی که استفاده از قالب های وافل به ارمغان می آورد کاهش ستون ها است که در بیمارستان ها کاربرد بسیار مهمی است. برای ساختمان های مسکونی، ساختمان های اداری، فرودگاه ها و … همچنین استفاده از قالب های وافل می تواند مقاومت سازه در برابر خطرات زلزله و آتش سوزی  را تا حد زیادی در مقایسه با سقف های تیرچه بلوک کاهش دهد. همچنین سهولت در اجرای سقف با قالب وافل از دیگر مزایای این ابزار می باشد.

قالب وافل سقف بتنی | ویژگی های قالب وافل

پست مرتبط

Enter your keyword