قالب پلاستیکی وافل | خرید قالب وافل دست دوم | انواع قالب وافل

قالب پلاستیکی وافل | خرید قالب وافل دست دوم | انواع قالب وافل

قالب پلاستیکی وافل | خرید قالب وافل دست دوم | انواع قالب وافل

 

سقف وافل

قالب پلاستیکی وافل | خرید قالب وافل دست دوم | انواع قالب وافل

در معماری مدرن امروزی از روش های مختلفی برای طراحی و اجرای سقف ها استفاده می شود. از جمله این روش های اجرا می توان به سقف تیرچه بلوک، سقف عرشه فولادی، سقف مختلط، دال بتن آرمه اشاره کرد. که با توجه به نوع شرایط اقلیمی و بافت آن منطقه سقف مناسب انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرد. سقف وافل نمونه ای از روش اجرای سقف بتنی است که به دلیل شکل مربعی و مشبک به سقف وافل معروف است. این نوع پوشش برای سطوح با دهانه های بزرگ ،  به دلیل وزن کم و سختی وصلبیت زیاد استفاده می شود.

سقف وافل نمونه ای از محبوب ترین و در عین حال زیباترین سقف های اجرایی توسط معماران از گذشته های دور تا به امروز است. این سقف قابل اجرا و مناسب برای ساختمان های بلند ، دهانه های بلند، انواع سازه های فلزی یا بتنی می باشد.

به دلیل زیبایی خاص، استحکام برتر و وزن  کل کمترسقف نسبت به دال های بتنی، از نظر زیبایی، هزینه و ایمنی ، بیشتراز سایر سقف ها مورد توجه قرار میگیرد و در مصرف بتن و میلگرد تا حدود زیادی صرفه جویی می شود که می توان  میلگرد صرفه جویی شده را برای پروژه های دیگر استفاده کرد.

 

قالب پلاستیکی وافل

قالب پلاستیکی وافل یک سیستم قالب قابل استفاده مجدد برای اجرای سقف های بتنی است که می تواند دهانه های با طول بیشتری را پوشش بدهد و از بتن کمتری نسبت به دال های مسطح سنتی استفاده کند. هر قالب وافل از جنس پلی پروپیلن ساخته شده است و می تواند چندین بار مورد استفاده مجدد قرار گیرد. در هر صورت قالب وافل با توجه به مشخصاتی که در حین ساخت برای آن در نظر گرفته شده است، می تواند در  پروژه های دیگرمورد استفاده قرار می گیرد.

 

قالب های وافل ظروف پلاستیکی گلدانی با اندازه ها و اشکال مختلف هستند، قالب های وافل در واقع برای حذف بتن ناکارآمد از دال های بتنی استفاده می شود. قالب های وافل را باید یکی از ابزارهای مهم در ساخت سقف وافل دانست که سود اقتصادی قابل توجهی برای سازندگان و پیمانکاران ساختمان به همراه دارد. یکی از مهم ترین نکات در استفاده از قالب های وافل دقت در انتخاب شکل و ابعاد آنهاست.

 

انواع سقف وافل

سقف وافل یک طرفه

سقف وافل دو طرفه

در ادامه مقاله به توضیح انواع سقف وافل میپردازیم و ویژگی آن ها را مورد بررسی قرار میدهیم.

سقف وافل یک طرفه

این نوع سقف عمدتاً در دهانه های کوتاه استفاده می شود و قالب های مورد استفاده در این نوع سقف ها قالب های مستطیلی هستند که به صورت دال های یک طرفه عمل می کنند. از آنجایی که در این روش میلگرد فقط در یک جهت نصب می شود، میزان مصرف میلگرد نسبت به سقف دو طرفه کاهش یافته  و مقرون به صرفه تر است.

 

سقف وافل دو طرفه

این نوع سقف بیشتر در ساختمان هایی با دهانه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. قالب های مورد استفاده در این روش قالب های مربعی شکل هستند که مانند کاشی های دو طرفه عمل می کنند. میلگردها در دو جهت متعامد بسته می شوند. اگرچه مصرف میلگرد در این روش بیشتر و قیمت کل نسبت به سقف وافل یک طرفه بیشتر است. اما در نهایت از استحکام و ایمنی بیشتری نسبت به سقف وافل یک طرفه برخوردار است وهمچنان از سایر سقف های مناسب برای دهانه های بزرگ مقرون به صرفه تر و اقتصادی تر است .

ویژگی های قالب پلاستیکی وافل

  • پانل های دنده ای دو طرفه می توانند دهانه طولانی تری نسبت به پانل های تخت سنتی داشته باشند.

 

  • کاهش حجم بتن مصرفی.

 

  • امکان کاهش وزن و ضخامت سقف را دارد.

 

  • برای سقف‌های اکسپوز، با توجه به مشخصات، می‌توان به کیفیت خوبی رسید.

 

  • وزن سبک قالب و سهولت نصب و مقاومت در برابر ضربه.

 

  • قابلیت استفاده مجدد

 

قیمت قالب پلاستیکی وافل

قیمت قالب پلاستیکی وافل، امروزه صنعت ساختمان و مصالح مورد استفاده در ساخت ساختمان ها دستخوش تغییرات زیادی شده است. ساختمان ها قبلاً طاق دار بوده اند، به این معنی که از تیرهای آهن به عنوان اعضای سقف و آجر برای پرکردن سقف ها استفاده می شده است. اما فناوری های جدید و مصالح ساختمانی جای این سقف ها را گرفته اند. زیرا سقف های جدید علاوه بر مقاومت بالایی که در برابر آتش سوزی و زلزله دارند، صدای کمتری را منتقل می کنند.

 

بنابراین امروزه اکثر سقف ها از بتن ساخته می شوند. یکی از به روزترین و بهترین سقف های بتنی سقف وافل می باشد که به دلیل اهمیت افزایش مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اجرای سقف وافل مستلزم استفاده از قالب پلاستیکی وافل است. قالب های پلاستیکی وافل وزن ساختمان را کاهش می دهد.

 

 

هدف از نصب و استفاده از سقف وافل چیست؟

سقف های وافل زیر مجموعه ای از سقف های شبکه ای هستند. تفاوت اصلی این دو در این است که تیرهای سقف وافل از یکدیگر عبور می کنند تا یک الگوی تکراری در سقف ایجاد کنند. هم سقف کاذب و هم سقف وافل را باید انتخابی عالی برای فضاهای بزرگی دانست که به سبک و تجمل بیشتری نیاز دارند.

 

یکی از مهم ترین ویژگی های استفاده از قالب وافل، قابلیت استفاده مجدد از آنها است. قبل از استفاده از این نوع قالب ها از قالب های سقفی دیگری مانند یوبوت، بابل دک و قالب کوبیاکس در برنامه ریزی و اجرای سقف ساختمان ها استفاده می شد که پس از ریختن بتن سقف قابل استفاده مجدد نبود. اما مزیت مهم قالب های سقف وافل قابلیت استفاده مجدد آنهاست به این صورت که پس از بتن ریزی و سفت شدن بتن قالب ها جدا شده و مجددا در سقف دیگری مورد استفاده قرار می گیرند.

 

حداکثر دهانه برای قالب پلاستیکی وافل چقدر است؟

سقف های وافل برای دهانه های بیشتر از (12 متر) بهتر هستند زیرا بسیار قوی تر ازسقف های تخت هستند.

 

مزایای استفاده از قالب پلاستیکی وافل

استفاده از قالب پلاستیکی وافل محدودیت ساختمانی ندارد و از این قالب ها می توان برای دال، کف و انواع بازشو در ساختمان ها و پروژه های ساختمانی استفاده کرد. قالب های سقف وافل قابلیت تحمل بار زیادی را دارند. این قالب ها به دلیل ظاهر زیبایی که به سازه می دهند در مکان هایی مانند فرودگاه ها، بیمارستان ها، پارکینگ ها و … کاربرد فراوانی دارند.

 

به لطف آرماتورهای مورد استفاده در دو جهت، سقف هایی که از قالب های وافل استفاده می کنند، مقاومت بالایی در برابر حوادثی مانند زلزله یا ضربه های قوی از خود نشان می دهند. همچنین سبک بودن سقف وافل باعث کاهش مصرف بتن می شود که همانطور که قبلاً گفتیم هزینه پایین  آن را به میزان قابل توجهی در پی دارد. صرف زمان کمتر، ایجاد محیط کار ایمن برای کارگران، حجم کمتر بتن و فولاد مصرفی و عدم نشت شیرابه ی بتن از قالب ها از دیگر مزایای بارز این روش است.

با تمام این اوصاف باید توجه داشت که این نوع سقف وافل را نمی توان به راحتی در سطوح شیبدار استفاده کرد. و محدودیت هایی دارد.

 

کاربرد سقف وافل

سقف وافل به دلیل مقاومت، پایداری و سرعت اجرای بالا می تواند در سازه های فلزی و بتنی مرتفع و در اشکال منظم و نامنظم تا دهانه های بیشتر از ۱۲ متر استفاده شود. کاهش بتن و آرماتور مصرفی ، عاملی هست که این نوع سقف نسبت به سایر روش های اجرای سقف مناسب ترو مقرون به صرفه تر باشد.

استفاده از سیستم وافل به دلیل  سرعت بالا در پروژه های ساختمانی می تواند نقطه عطفی در برنامه زمانبندی پروژه باشد، چیزی که اکثر متخصصان صنعت ساختمان با آن آشنا هستند.

امروزه از سقف وافل در بسیاری از ساختمان های بزرگ و بلند استفاده می شود. که به عنوان مثال می توان به راهروها، فرودگاه ها، پارکینگ ها، مجتمع ها و … اشاره کرد.

 

 

سخن نهایی

مهم ترین دلیل استفاده از قالب پلاستیکی وافل، استفاده حداکثری از فضاهای ساختمانی است. قالب وافل به ما این امکان را می دهد که از دهانه هایی تا 20 متر استفاده کنیم. ممکن است به نظر برسد که سود بلندمدت به معنای هزینه بیشتر است. اما با کمی توجه به سودی که به دست می آورید و تحلیل مقرون به صرفه پروژه، امکان استفاده از قالب وافل در ساختمان برای همگان روشن است.

 

این قالب ها با توجه به کارایی قالب ها بلافاصله پس از اتمام اسکلت نیمی از هزینه اولیه خود را برمی گرداند. همچنین عدم نیاز به استفاده از یونیت یکی از مزایایی است که کارفرما دریافت می کند. در پایان کارها با توجه به افزایش مکان ها و به عنوان مثال افزایش تعداد پارکینگ های ساختمان، سودآوری استفاده از سقف وافل به چشم می خورد.

 

قالب پلاستیکی وافل | خرید قالب وافل دست دوم | انواع قالب وافل

 

پست مرتبط

Enter your keyword