قرارداد اجرای سقف وافل | مزایای نصب سقف وافل | کاربردهای سقف وافل

قرارداد اجرای سقف وافل | مزایای نصب سقف وافل | کاربردهای سقف وافل

قرارداد اجرای سقف وافل | مزایای نصب سقف وافل | کاربردهای سقف وافل

سقف وافل

قرارداد اجرای سقف وافل | مزایای نصب سقف وافل | کاربردهای سقف وافل

اجرای سقف وافل یکی از مراحل حیاتی و مهم اجرای سازه است. و در صورت عدم دقت در جنبه های فنی و اجرایی می تواند باعث بروز حوادث و زیان های اقتصادی شود. اجرای سقف وافل نسبت به سایر روش ها هزینه کمتری داشت. و به تجربه و دقت کافی نیاز دارد.

 

سقف وافل چیست؟

سقف وافل یک سازه ساختمانی مدرن است که برای ساخت سقف سازه ها استفاده می شود. این نوع سقف را از بتن مسلح میسازند. و برای فضاهای کمتر و بیشتر از  ۱۲ متر استفاده می شود. سقف وافل ظاهری مشبک دارد. و به همین دلیل به سقف لانه زنبوری نیز معروف است. نام وافل در واقع به دلیل شباهت ظاهری از نان شیرینی وافل گرفته شده است.

همانطور که گفتیم این نوع سقف در سازه های با سقف بلند کاربرد فراوانی دارد. و بعدها از این سقف در راهروها و منازل استفاده شد. عموماً در فضاهایی که از این نوع سقف استفاده میشود، وزن زیادی روی سقف وجود دارد.

 

 

قرارداد اجرای سقف وافل

سقف وافل یکی از سازه های نوظهور ساختمانی است که برای ساخت سقف های با دهانه های بلند استفاده می شود. البته وقتی صحبت از دهانه های بلند می شود، منظور 8 تا 18 متر است. مصالح این نوع سقف، بتن مسلح است و به دلیل ظاهر مشبکی که دارد، سقف مشبک نیز نامیده می شود. اما در مورد علت نامگذاری سقف وافل بد نیست بدانید که این نام به دلیل شباهت بیرونی با نان وافل است. سقف وافل یکی از سازه هایی است که در انواع ساختمان های بلند قابل اجرا می باشد و تفاوتی بین اسکلت فلزی یا بتنی ساختمان وجود ندارد. در اینجا قصد داریم جزئیات شرایط پیمانکار سقف وافل و ویژگی های آن را به شما ارائه دهیم.

با این نظرات، اگر شما نیز به دنبال روشی مدرن برای سرمایه گذاری در سقف ساختمان خود هستید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید؛ در این صورت نه تنها اطلاعات کافی در مورد سقف وافل به دست خواهید آورد، بلکه به راحتی می توانید پیمانکار سقف وافل را انتخاب کنید. حتی می توانید قیمت مناسبی برای نصب سقف وافل دریافت کنید.

با توجه به اینکه سقف وافل در سازه های بلند کاربرد زیادی دارد، در نتیجه استفاده از آن در مکان هایی مانند نمایشگاه ها، فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن و مترو، سالن ها و حتی منازل مسکونی گزینه مناسبی تلقی می شود. مهمترین دلیل استفاده از سقف وافل در اماکن عمومی فوق مجهز بودن وافل به آرماتورهای دو طرفه و در نتیجه ارتعاشات ناشی از تجمعات را به خوبی تحمل می کند. اما جدا از قدرت، دلیل دیگر تاثیرگذاری وافل به زیبایی چشم نواز آن مربوط می شود.

 

مزایای نصب سقف وافل

در مورد مزایای سقف وافل، بالاتر از این مزایا باید توجه داشت که می توان آن را با انواع دیگر سقف ها جایگزین کرد. به هر حال، این تعویض معمولاً به راحتی انجام می شود، مگر اینکه بخواهید سیستم های عرشه فولادی را با وافل تعویض کنید، در این صورت نه تنها باید مراقب باشید، بلکه ممکن است مجبور شوید پلان ها را تغییر دهید و  آنها را دوباره طراحی کنید.

البته اگر کار را به یک پیمانکار حرفه ای سقف وافل بسپارید جای نگرانی نخواهد بود. به طور کلی، سقف های وافل دارای چندین مزیت است که آنها را نسبت به سایر سیستم های سقف برتری می دهد: از جمله مزیت های اقتصادی، فنی، معماری و زیست محیطی است. در عین حال، توجه داشته باشیم که شرط اصلی استفاده از چنین امتیازاتی، انتخاب صحیح پیمانکار سقف وافل است.

از دیدگاهی دیگر برای توجیه کارایی این سقف به وزن سبک آن و همچنین مصرف کم بتن و سایر مصالح لازم برای ساخت و اجرای وافل ها می رسیم. توجه داشته باشید که دلایل فوق به ویژه در مکان ها و سازه های عمومی بزرگ اهمیت دارد و وافل را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می کند.

 

قیمت سقف وافل

قیمت این سقف به عوامل متعددی از جمله هزینه بتن، قیمت و حجم میلگرد و همچنین هزینه اجرای سقف وافل و حقوق کارکنان اداری و مدیریتی، سایر هزینه ها مانند افزودنی بتن وابسته می باشد.  دانستن این موارد به شما این امکان را می دهد که امور مالی ساخت و ساز خود را با دقت بیشتری برنامه ریزی کنید. زیرا برآورد هزینه و مدیریت صحیح پروژه باعث کاهش کل هزینه های پروژه می شود. در ادامه سعی خواهیم کرد آن را به طور دقیق به شما ارائه دهیم.

 

 

چه عواملی بر هزینه سقف وافل تاثیر می گذارد؟

همانطور که قبلا ذکر کردیم، عوامل متعددی در هزینه های کلی سقف وافل موثر است. بستگی به عواملی مانند بتن مورد استفاده، تعداد میلگرد، نوع قالب های استفاده شده در سقف دارد. علاوه بر این، خرید قالبها و تهیه آنها بسیار مهم است.

 

قرارداد اجرای سقف وافل و کاهش قیمت آن

اگر بخواهیم به اختصار به مزایای سقف وافل اشاره کنیم باید مواردی مانند کاهش مصرف مصالح به کار رفته در اجرا و آرماتورهای به کار رفته در کل سازه را ذکر کنیم.

زیرا اگر سوراخ هایی در قسمت های زیرین وافل ایجاد شود، به راحتی راهی برای عبور سیم های برق، تهویه مطبوع، سیستم روشنایی و حتی لوله کشی پیدا می کند. در این روش لازم به ذکر است که با سپرده شدن کار به پیمانکار حرفه ای و با تجربه سقف وافل، نه تنها از تمام حجم بتن ریزی در همه سازه کم می شود، بلکه وزن سقف سبک تر و ضخامت سقف کمتر  در کنار ایمنی بالاتر به دست می آید. همه عوامل در کنار هم باعث عملکرد عالی سقف وافل در برابر آتش و حتی زلزله میشود.

اکنون که در مورد هزینه ها صحبت کردیم، بد نیست به هزینه نصب سقف وافل نگاهی بیندازیم. زیرا یکی از مزایای سقف وافل قیمت پایین خرید قالب های آن است که در نهایت منجر به کاهش چشمگیر هزینه و دستمزد سقف وافل می شود.

نکته مهم در مورد هزینه سقف وافل این است که اکثر کارفرمایان در هنگام درخواست اجرای سقف وافل ، نگران هزینه این سازه و دستمزد پیمانکار سقف وافل هستند که این نیز یک دلیل طبیعی است. زیرا بیشتر آنها اطلاعات کافی در مورد روش ساخت و اجرای سقف وافل ندارند. اکنون می خواهیم خیال شما را بابت هزینه نصب سقف وافل راحت کنیم.

 

قالب وافل چیست؟

قالب وافل را معمولاً از پلاستیک و در اندازه ها و اشکال مختلف تولید میکنند.

اندازه قالب ها به دهانه سقف بستگی دارد. هر چه دهانه های سقف کمتر باشد ارتفاع قالب ها کوچکتر و هر چه دهانه های سقف بلندتر باشد ارتفاع قالب افزایش می یابد.

قالب وافل نوعی قالب غیر دائمی برای اجرا سقف وافل است که برای پوشش سقف استفاده می شود.

این سقف که مانند یک دال دو طرفه عمل می کند، امکان ساخت دهانه های بزرگ را فراهم می کند و هزینه ساخت نسبتاً پایین تری نسبت به روش های معمولی سقف های توخالی مانند کوبیاکس و یوبوت دارد و همچنین نسبت به سازه های سقف فولادی بسیار ارزان تر است. .

در این نوع سقف نیازی به اودکا نیست و آرماتورهای منفی وتقویتی طراحی شده به تیرچه ها و سقف اضافه میگردند.

سیستم سقف وافل بسیار شبیه به سقف  تیرچه و بلوک است و وزن این سقف نسبت به سایر دال ها کمتر است.

در این نوع سقف  برای کاهش وزن مرده حفره هایی در آن ایجاد می شود، اما در انتهای ستون ها و در برخی موارد در انتها و در امتداد تیرها سقف به صورت توپر اجرا می شود.

از آنجایی که سقف وافل یک دال دو طرف صلب  است، از هر دو طرف بارگذاری می شود اما عملکرد یک یا دوطرفه بسته به نسبت طول به عرض دهانه و نتیجه ی بارگذاری توسط برنامه های طراحی است و معمولا در دهانه های مربع به شکل دو طرفه ی کامل مانند دال و در دهانه هایی که نسبت طول به عرض بیش از حدود دو برابر باشد ، به شکل یکطرفه  ی  کامل مانند سقف های تیرچه و کامپوزیت و عرشه فولادی عمل مینماید . قالب ها را برای اجرا در زیر سقف قرار می دهند. پس از بتن ریزی سقف و پس ازگذشت زمان کافی  که بتن به مقاومت نهایی خود رسید، قالب ها را از زیر سقف جدا میکنند.

 

کاربردهای سقف وافل

این نوع سقف به دلیل ویژگی های سازه ای که دارد کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان پیدا کرده است.

در کنار سازه های مسکونی لاکچری تا سازهای مسکونی معمولی و ارزان قیمت این نوع سقف در سازه های بیمارستان ها، پارکینگ های سرپوشیده، راهروها، تئاترها، کتابخانه ها، هتل ها، فرودگاه ها، ایستگاه های مترو و قطارها ،  سقف موزه ها، استخرهای سرپوشیده، سوله های صنعتی و … مکان هایی هستند که این نوع سقف برای آنها مناسب است.

 

تفاوت بین وافل دو طرفه و وافل یک طرفه

وافل یک طرفه مانند  تیرچه یک طرفه عمل میکند که به جای یونولیت (یا بلوک های سفالی )، از قالب غیر دائمی و غیر ماندگار استفاده می شود. در حالی که وافل دو طرفه همانطور که از نامش پیداست با قالب های مربع عملکرد دو طرفه دارد و بار به تمام تیرهای اطراف هر ستون منتقل می شود.

سخن نهایی

با اشاره به اینکه اجرای این سقف وافل نیاز به ابزار خاص و جدید ندارد و به این دلیل  اکثر نیروهای اجرایی به راحتی می توانند سقف وافل را اجرا کنند. به طور کلی، باید توجه داشت که تعداد مجریان و پیمانکاران سقف وافل به طور قابل توجهی کمتر از سقف های سنتی مانند تیرچه بلوک است. در نتیجه کافی است شرکت مجری سقف وافل را با دقت انتخاب کنید تا به نتیجه ایده آل خود برسید.

قرارداد اجرای سقف وافل | مزایای نصب سقف وافل | کاربردهای سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword