قیمت خرید سقف وافل | لیست قیمت قالب وافل | آنالیز قیمت وافل

قیمت خرید سقف وافل | لیست قیمت قالب وافل | آنالیز قیمت وافل

قیمت خرید سقف وافل | لیست قیمت قالب وافل | آنالیز قیمت وافل

کاربرد سقف وافل

قیمت خرید سقف وافل | لیست قیمت قالب وافل | آنالیز قیمت وافل

سقف مشبک با توجه به مشخصات فنی و اجرایی در اکثر سازه های بتنی و اسکلت فلزی قابل اجرا بوده و به دلیل سرعت اجرا بالا و مقاومت قابل قبول در سازه های بزرگ با دهانه بیش از 12 متر قابل استفاده می باشد.

برخی از موارد استفاده سقف های مشبک برای اجرای سازه های زیر است:

تامین پارکینگ بیشتر با حداقل هزینه

سالن های سینما و آمفی تئاتر

سالن فرودگاه

ساختمان های اداری

سالن های تولید و مونتاژ

قیمت خرید سقف وافل

در این مقاله می خواهیم در مورد سقف مشبک صحبت کنیم و با نحوه اجرا، انواع، مشخصات فنی و اجرایی، مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شویم. سقف های مشبک یکی از انواع سقف های ساختمانی هستند که در حال حاضر طرفداران خاص خود را دارند و دلیل آن ویژگی های فنی و عملکردی بسیار خوب این سقف است. سقف وافل یکی از این سقف های ساختمانی است که می تواند در پروژه های بتنی و همچنین ساختمان های اسکلت فلزی و فولادی اجرا شود. انتخاب نوع سقف مناسب برای سازه شما بسیار مهم است و هر پیمانکاری به هر دلیلی انواع سقف را برای سازه خود انتخاب می کند. اگر شما هم می خواهید در مورد سقف و به خصوص سقف های مشبک اطلاعاتی به دست آورید، پیشنهاد می کنیم مطالعه این مقاله را متوقف نکنید و تا انتها با ما همراه باشید.

یک سقف خوب چه عناصر ضروری را باید فراهم کند؟

هر سازه با هر معماری و هر کاربری نیاز به سقف دارد. اجرای سقف یکی از زمان برترین، پرهزینه ترین و دشوارترین مراحل هر پروژه ساختمانی بود. سقف های امروزی تفاوت های آشکاری با سقف های قدیمی دارند. اگر در گذشته تنها مقاومت در برابر زلزله و ارتعاشات و همچنین مقاومت در برابر نفوذ آب و آتش به عنوان معیارهای یک سقف خوب معرفی می شد، امروزه سرعت ساخت بالا، سبکی، عایق بودن عوامل صوتی و حرارتی و همچنین قیمت مناسب یک سقف، خوب در نظر گرفته می شوند.

سقف خوب سقفی است که شرایط زیر را داشته باشد:

با نقشه ساختمان هماهنگ باشد.

سرعت اجرا بالایی دارند

قابل استفاده در سازه های بتنی و فلزی.

استحکام و ضخامت بالایی دارند.

مقاوم در برابر آتش باشد

ایجاد عایق حرارتی و سرمای خوبی برای سازه.

ایجاد عایق صوتی خوب و تضمین رفاه ساکنان.

در عین حال استحکام بالا و وزن کم دارد.

قسمت زیرین سقف قابلیت اجرای طرح ها و نقش های مختلف روز را دارد

با کاربری ساختمان هماهنگ باشد

هزینه عملیاتی و اقتصادی مناسب داشته باشد

عمر طولانی دارد و نگهداری و تعمیر آن آسان است

سقف وافل یکی از انواع سقف های ساختمانی است که تمام یا اکثر نکات فوق را دارا می باشد و به همین دلیل در بسیاری از سازه ها به عنوان یکی از پرطرفدارترین سقف ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با قیمت سقف های وافل بیشتر آشنا خواهیم شد.
سقف وافل یکی از انواع سقف های بتنی است که از گذشته تاکنون در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. در اجرای این سقف از قالب های مشبک استفاده می شود که به همین دلیل به این سقف بتنی سقف های مشبک می گویند.

استفاده از فرم های وافل و مربع باعث کاهش استفاده از میلگرد و بتن می شود و وزن مرده سقف را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. استفاده ازقالب وافل نیز استحکام سقف را افزایش می دهد و سطح زیرین زیبایی ایجاد می کند.

سقف وافل عمدتاً در ساختمان هایی با دهانه های بلند استفاده می شود. استفاده از قالب وافل استاندارد متناسب با سقفی که برای سنجش انتخاب میشود ، مصرف بتن و میلگرد را تا حدود 20 درصد کاهش می دهد. نتیجه این کاهش 20 درصدی در مصرف مصالح گران قیمت مانند میلگرد و بتن، کاهش هزینه های ساخت و کاهش وزن کلی سازه خواهد بود.

سازه سقف وافل امکان اجرای سریع و آسان را دارد و پس از اجرا قابلیت جداسازی قالبها و استفاده در پروژه های دیگر می باشد.

انواع سقف وافل

در این مقاله انواع سقف وافل را مورد بررسی قرار میدهیم یعنی سقف های وافل یک طرفه، سقف های وافل دو طرفه

سقف های وافل دو طرفه

سقف وافل دو طرفه برعکس سقف وافل یک طرفه است. این سقف دقیقاً مانند یک دال دو طرفه عمل می کند. در اجرای سقف مشبک دو طرفه که عمدتاً در سازه هایی با دهانه های بلند کاربرد دارد از قالب های مشبک مربعی استفاده می شود و میلگردها و تیرها در دو جهت به شکل عمود بر هم واقع می شوند.

این سقف با توجه به اجرای عمودی میلگردها و تیرچه ها، قیمت تمام شده بالاتری نسبت به سقف مشبک یک طرفه خواهد داشت، اما از استحکام و مقاومت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود. به همین دلیل بیشتر برای دهانه های بلندتر مناسب است.

سقف های وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه یکی از انواع سقف وافل است. این نوع سقف که عمدتاً برای دهانه‌های کوتاه‌تر استفاده می‌شود، از قالب‌های مشبک مستطیل شکل استفاده می‌کند و تیرهای فولادی و میلگردهای تقویت‌کننده در یک جهت و موازی مسیر می‌شوند.

این سقف مانند دال یک طرفه عمل می کند و از آنجایی که میلگردها و تیرها در یک جهت قرار می گیرند، مصرف میلگردها کاهش می یابد و هزینه نهایی سقف کم می شود.

 

تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

تفاوت اصلی سقف وافل دو طرفه با سقف وافل یک طرفه، نسبت طول به عرض دهانه سقف است.

یعنی پوشش مشبک دو طرفه در سازه هایی با دهانه های بیش از 8 متر استفاده می شود و مقرون به صرفه تر است.

به همین ترتیب، در سقف هایی که طول آنها کمتر از 8 متر است، اجرای سقف های مشبک یک طرفه توجیه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

انتخاب اجرای سیستم سقف به عواملی مانند تعداد طبقات، وجود دیوارها، نوع تیرها و نقشه سازه بستگی دارد. اما به طور کلی اگر فاصله بین ستون ها کمتر از 8 متر باشد، بهتر است از سقف های وافل یک طرفه استفاده شود.

برداشتن تیرهای مرکزی روی وافل یک طرفه امکان پذیر نیست، زیرا این نوع سقف مستقیماً روی تیرها قرار دارد. سقف مشبک یک طرفه بار را از طریق دو تکیه گاه به ستون منتقل می کند و بسیار شبیه به سقف تیرچه عمل می کند. در حالی که در شبکه دو طرفه چهار تکیه برای انتقال بار به ستون ها وجود دارد و در اجرای این نوع سقف می توان از تیرهای مرکزی صرف نظر کرد.

در زیبایی سقف مشبک و همچنین رفتار دو طرفه سقف در هنگام زلزله تردیدی وجود ندارد . همچنین با افزایش طول دهانه در چیدمان این سقف، برای افزایش ممان اینرسی، باید ارتفاع سقف را افزایش داد که باعث افزایش بار مرده ساختمان و اثر منفی می شود.

 

نحوه نصب سقف وافل

باید در نظر داشته باشید که نصب سقف های شبکه ای مستلزم کنار هم چیدن است، بنابراین اولین قدم در نصب سقف، نصب داربست است. در مرحله دوم، سازه سقف اجرا می شود، سپس نوبت به قرار دادن قالب های وافل می رسد. در این مرحله قالب ها روی قوطی ها قرار می گیرند و میلگردهای های سقف قرار داده می شوند.

پس از برش و نصب میلگرد، نوبت به ریختن بتن می رسد. پس از مدتی که با خشک شدن و سخت شدن بتن همراه است، قالب های مشبک باز شده و اجرای سقف به پایان می رسد. خوشبختانه قالب وافل یکبار مصرف نیست و قالب هایی که از پشت بام یک پروژه باز می شوند را می توان در پروژه بعدی نیز استفاده کرد.

با توجه به اینکه بیشترین استفاده از سقف مشبک در اجرای دهانه های 12 متری و بیشتر می باشد، اجرای این سقف می تواند فاصله بین ستون ها را تا 15 متر افزایش دهد. این ویژگی باعث می شود این سقف برای سازه هایی مانند هتل ها، سالن ها، پارکینگ ها، کتابخانه ها، سالن های ورزشی و سازه های مشابه بسیار مناسب باشد.

مشخصات فنی و مزایای سقف های مشبک

در زیر با مهم ترین مشخصات فنی و عملیاتی سقف مشبک و همچنین مزایا و معایب اجرای این نوع سقف آشنا خواهیم شد.

مزایای سقف وافل

نصب سقف های مشبک با دال های دو طرفه با حذف بلوک ها و تیرچه های پیش ساخته همراه است.

سقف وافل قابل استفاده در انواع سازه های بتنی و فلزی می باشد.

از طریق استفاده از وافل، وزن سقف و وزن کلی سازه پایین نگه داشته می شود. برای مثال سقف وافل دو طرفه حداقل 300 کیلوگرم در هر متر مربع وزن دارد.

این سقف دارای استحکام و مقاومت بالایی در برابر زلزله، آتش سوزی و گرما می باشد.

اجرای سقف های مشبک امکان عبور لوله ها و کابل ها از تاسیسات مختلف از داخل سقف را فراهم می کند و هزینه ساخت کف را حذف می کند.

سقف وافل یک ساختار یکپارچه ایجاد می کند که دارای ممان اینرسی و استحکام خوبی است.

سقف وافل به دلیل استفاده از میلگردهای تقویت کننده دو طرفه، مقاومت خوبی در برابر لرزش دارد و به همین دلیل برای ساختمان های چند طبقه مناسب است.

اجرای سقف های وافل مطابق با مقررات ساختمانی ایران و جهان است.

در سقف های وافل دو طرفه ،شرایط حذف تیرهای مرکزی وجود دارد و ارتفاع نهایی طبقات و ساختار کلی قابل کاهش می باشد.

سقف های مشبک ضخامت کمتری نسبت به دال های بتنی دارند که به معنای استفاده حداکثری از فضا است.

سقف های وافل مقاومت خوبی در برابر خم شدن ناگهانی دارند.

پس از پایان هر پروژه می توان چندین بار از قالب وافل استفاده کرد.

معایب سقف وافل

سقف های وافل برای سازه هایی با سقف های شیبدار چندان مطلوب نیستند.

سقف های مشبک دوطرفه مستلزم زیر سازی با پلای وود و امثال آن هستند.

با حذف تیرهای میانی، لازم است از سیستم مجزا برای بارگذاری جانبی (دیوار برشی، مهاربندی و …) در مناطق با لرزه خیزی شدید و نسبتاً شدید استفاده شود که در نهایت منجر به افزایش هزینه و زمان اجرا می شود.

با توجه به ضعف سیستم وافل برای برش در نواحی اطراف ستون ها و دیوارهای برشی دال باید به صورت جامد اجرا شود.

با افزایش ابعاد دهانه ها، برای جلوگیری از رفتار نامطلوب دال (ارتعاش یا بلند شدن بیش از حد)، ضخامت دال افزایش می یابد.

هزینه و قیمت سقف وافل برای خرید آن چقدر است؟

در این مقاله در مورد سقف وافل صحبت کردیم و با انواع سقف وافل و کاربرد آنها آشنا شدیم. ما دریافتیم که سقف وافل از طریق استفاده از قالب‌های وافل، مصرف میلگرد و بتن را تا حدود 20 درصد کاهش می‌دهد و هزینه کمتر و استحکام سازه‌ای بالاتر را تضمین می‌کند.

قیمت خرید سقف وافل | لیست قیمت قالب وافل | آنالیز قیمت وافل

پست مرتبط

Enter your keyword