مزایای سقف وافل | کاربرد سقف وافل | گچ کاری سقف وافل

مزایای سقف وافل | کاربرد سقف وافل | گچ کاری سقف وافل

مزایای سقف وافل | کاربرد سقف وافل | گچ کاری سقف وافل

کاربرد سقف وافل

مزایای سقف وافل | کاربرد سقف وافل | گچ کاری سقف وافل

کاربرد سقف وافل، مهندسان و متخصصان ساخت و ساز امروزی از روش های قدیمی و به روز استفاده می کنند. قیمت های خرید و فروش انواع سقف وافل و سقف کاذب در بازار متفاوت است و هر کدام بر اساس طراحی، مصالح ساختمانی و ضمانت اجرا قیمت متفاوتی دارد و در مقایسه با ایمنی و کیفیت سقف کاملا طبیعی است. زیرا برخی سازه های وافل ارزان قیمت از مشکلات کیفی زیادی رنج می بردند. از گذشته های دور ایده و ساختار سقف وافل برای ما ایرانیان و جهانیان باقی مانده است. دو و نیم هزار سال پیش هخامنشیان سازه هایی با سقف وافل ساختند و از روش خاصی برای ساخت سقف وافل که شبیه سقف یونان باستان است پیروی کردند.

شاید فکر کنید که سقف وافل قدیمی ترین سازه است و برای امروز نیاز به ایده های جدید داریم، اما باید اشاره کنم که در گذشته های دور کمتر از این ایده ها برای سازه ها استفاده می شد و امروزه طراحی، اندازه گیری و ساخت آن آسان است. طراحان و مهندسان نیازمند تجربه غنی و در عین حال پیروی از قوانین خاص و علمی میباشند.

مزایای سقف وافل

اساساً هر نوع سیستم سازه ای در صورت طراحی و اجرای صحیح مزایای خوبی خواهد داشت، تفکر مهندسی مستلزم بررسی راه حل های مختلف برای یافت راه حل مناسب برای بهبود عملکرد فنی و اقتصادی پروژه است. عدم دانش طراحی مناسب، اجرای ضعیف و عدم توجه به مسائل فنی در حین اجرای پروژه می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. عبارات کلیشه ای که برخی مهندسان اغلب تحت عنوان سبک سازی ساختمان می گویند، مانند کاهش آرماتور به میزان n کیلوگرم، ایجاد دهانه تا 20 متر بدون تیرهای معلق، کاهش 50 درصدی هزینه ساخت و غیره، عدم آشنایی و تسلط بر سیستم های مختلف است.
سیستم های وافل یک طرفه و دو طرفه در صورت طراحی و پیاده سازی مناسب، پتانسیل فنی و اقتصادی بالایی خواهند داشت، هرچند طراحی غیر معقول این سیستم ها بدون توجه به مقررات و استانداردها منجر به خرابی های گسترده خواهد شد.
سقف وافل امکان اجرای دهانه های بلند را فراهم می کند زیرا به عنوان یک دال دو طرفه عمل می کند و دارای بخش T شکل است. با توجه به تغییر روش مونتاژ چیدمان سقف، با توجه به شکل مستطیلی یا مربعی قالبها ها در سقف، امکان اجرا به صورت دال یک طرفه یا دو طرفه را دارد. در یک جهت (قالب های مستطیلی) و از کاشی های دو طرفه در هر دو جهت (قالب های مربع) استفاده می شود.

 

 از مهمترین مزیت های سقف وافل

حجم بتن مورد نیاز برای سقف وافل نسبت به سایر سقف ها بسیار کمتر است و این پدیده وزن مرده سقف را کاهش می دهد. نیازی به اودکا و میلگرد منفی ندارد. آنها را به تیرها متصل می کند تا اجرای سریعتر داشته باشد.

در حین اجرای سقف وافل، در پایان مرحله بتن ریزی، پس از اینکه بتن به مرحله استحکام نهایی برسد، می توان قالب وافل را از بتن جدا کرد. بعداً درسایر پروژه ها مورد استفاده مجدد قرار داد. به لطف این مزیت می توان تمامی قالب های سقف را از ساختمان جدا کرد. و علاوه بر حفظ منابع ملی به استحکام بخشی، سبک سازی و ایمن سازی ساختمان در هنگام وقوع زلزله کمک شایانی کرد.

در زیر مزایای وافل را توضیح می دهیم:

مقاومت بالا در برابر آتش

با استفاده از سقف وافل به عنوان جایگزین روش های سنتی، بلوک های یونولیت به عنوان عامل اصلی گسترش آتش حذف شده و افزایش ارتفاع دیوارها در زیر دال بالایی مانع از گسترش آتش می شود

بهترین عملکرد در برابر زلزله

قالب های وافل علاوه بر سبک کردن وزن مرده سقف، دوام و استحکام سقف را نیز افزایش می دهند. وزن سقف نیز در برش پایه موثر است. به همین دلیل ساختمان از بلایای طبیعی مانند زلزله در امان است.

حفاظت از محیط زیست

اجرای سقف های وافل نیاز به بلوک های دائمی سقف را از بین می برد و در نهایت زباله های ایجاد شده در جهت تخریب سازه را از بین می برد. یکی از ویژگی های این نوع قالب ها تجدید پذیری آنهاست. که پس از پایان کار قابل بازیافت هستند. عمر مفید این قالب ها، در نتیجه محیط زیست را حفظ می کنند.

ارگونومی بهتر از نظر معماری

سقف وافل امکان بازشو بزرگ تا 16 متر را فراهم می کند که باعث افزایش تعداد فضاهای پارک ماشین و آزادی طراحی معمار می شود و می تواند فضای بازتری ایجاد کند. این ویژگی می تواند به ویژه در طراحی اماکن تجاری، ادارات، مغازه ها و غیره مفید باشد. از طرفی ظاهر سقف وافل نیز به دلیل ایجاد سوراخ های بتنی قابل مشاهده و زیبا مورد توجه معماران قرار گرفته است. و عدم استفاده از سقف کاذب نیز باعث کاهش بار مرده سقف می شود.

فضای بهینه برای عبور تاسیسات

با توجه به ساختار شبکه‌ ای ایجاد شده در سقف وافل، امکان عبور تاسیسات وجود دارد که باعث کاهش ضخامت کف و افزایش ارتفاع مفید کف می‌شود. و نیازی به قرار دادن فضاهای بهداشتی و مرطوب در داخل ساختمان نیست.

بدون تشکیل درز سرد

یکی دیگر از مزایای سقف وافل عدم وجود درز سرد است. در سقف های وافل تمام بتن ریزی سقف در یک مرحله انجام می شود که یکپارچگی کامل ایجاد می کند. و دیگر ضعف و کاهش پایداری و استحکام سقف مانند سقف تیرچه و بلوک وجود ندارد.

کنترل لرزش و تغییر شکل سقف

به دلیل حذف بتن از نواحی اضافی در سیستم وافل، کاهش وزن معقولی خواهیم داشت. از طرفی سختی خمشی سقف وافل تقریباً 4 برابر دال مسطح است.

یکی از عوامل مهم در بحث کنترل ارتعاش سقف سختی است که در سیستم وافل همانطور که گفتیم سختی خمشی بالایی خواهیم داشت. از این رو ارتعاش سقف که مربوط به شرایط کار است تا حد مطلوبی کاهش می یابد.

کنترل بهینه صدا و آکوستیک سقف

فضاهای گنبدی عایق خوبی برای صدا هستند، بنابراین سقف های وافل به دلیل ساختار شبکه ای و توخالی می توانند در کاهش صدا موثر باشند.

امکان راه اندازی در سازه های فلزی و بتنی

در سازه های اسکلت فلزی، از آنجایی که سقف های ورق فولادی دارای معایب نسبتا زیادی هستند، از جمله؛ ضعف در مقابل حریق و هزینه نسبتاً بالای عایق حریق، لرزش زیاد، هزینه های اضافی زیاد برای تامین تیرها و مشکل کنترل برش آن در بالای ستون ها، امتیاز بیشتری را می توان به سقف وافل نسبت داد.

یک سقف وافل یکپارچه برای انتقال بار ایجاد کنید

در سقف وافل، به دلیل اینکه کل فرآیند بتن ریزی به صورت یکنواخت انجام می شود. سیستم در مقایسه با سقف های تیرچه بلوک پیش ساخته سنتی دارای پیکربندی یکپارچه خواهد بود.

کاهش وزن زیاد سقف و مقدار بتن ریزی

همانطور که از روابط کلاسیک بتن مسلح می دانیم، مقاومت کششی بتن بسیار کم است. در سیستم وافل سعی شده است تا بتن به صورت منطقی و هوشمندانه از نواحی کششی حذف شود. در نتیجه میزان بتن مصرفی کاهش یابد. و وزن مرده سقف کاهش می یابد.

عدم کاهش سختی در مقایسه با دال جامد

همانطور که گفتیم وزن سقف وافل در مقایسه با دال توپر بسیار کاهش می یابد. جالب است بدانید که سختی سقف وافل نسبت به دال بتن آرمه کاهش قابل توجهی ندارد. به همین دلیل است که این سیستم می تواند در دهانه های طولانی استفاده شود

امکان استفاده مکرر از قالب های وافل

توجه به چرخه زیست محیطی همچنان یکی از دغدغه های اصلی شرکت هاست. در سیستم وافل، قالب ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوان از آنها به طور مکرر استفاده کرد. این بدان معناست که علاوه بر کاهش هزینه های ساخت و ساز، به محیط زیست و چرخه طبیعت نیز توجه مناسبی شود.

سرعت بخشیدن به پیشرفت پروژه

استفاده از سیستم وافل به دلیل نوع اجرا که نیاز به ابزار خاص و نیروی کار ماهر ندارد منجر به افزایش چشمگیر سرعت اجرای پروژه می شود. در تحقیق میدانی انجام شده توسط تیم فنی ما، دو پروژه مشابه با شماره طبقات 8 سقفی یکی با سیستم دال بتن آرمه و دیگری با سیستم وافل مورد مطالعه قرار گرفت. نتیجه این بود که 37 روز بیشتر برای اجرای اسکلت با سیستم دال زمان برده است.

کاهش ابزار نصب سقف

اگر قالب های وافل به صورت مدولار اجرا شوند، فقط به یک سری تکیه گاه اولیه برای قالب نیاز دارند و نیازی به قاب بندی کل سطح نیست. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که با کاهش ابزارها می توان چندین پروژه را همزمان انجام داد.

کاهش هزینه ساخت اسکلت

به طور کلی نمی توان رقم واحدی را برای کاهش هزینه ها در پروژه های ساختمانی که از سقف وافل استفاده می کنند، بیان کرد، ساخت پروژه، کاربری، تعداد طبقات و بسیاری عوامل دیگر در هزینه نهایی پروژه تاثیر دارد. اما در اکثر موتقع هزینه های ساخت نهایی نسبت به طرح های قبلی (تیر بلوک، تیرآهن، دال توخالی، دال پیش تنیده، عرشه فولادی و …) کاهش قابل توجهی داشته است. این کاهش هزینه به دلایلی که در زیر آورده شده است منطقی است.

مزایای سقف وافل | کاربرد سقف وافل | گچ کاری سقف وافل

کاهش وزن مرده سقف

افزایش سرعت اجرا

استفاده مکرر از قالب وافل

کاهش مصرف آرماتور و بتن در پروژه

طراحی دهانه های بلند و کاهش تعداد ستون ها

امروزه توانایی ایجاد فضاهای بزرگ بدون ستون یکی از الزامات طراحی معماری مدرن برای ساختمان های با کاربری های مختلف است.

استفاده از سیستم های سنتی با ایجاد محدودیت درجای ستون ها، دستیابی به فضاهای بزرگ را بدون ایجاد مزاحمت از طریق ستون ها را غیرممکن می کند که با استفاده از سقف وافل حل می شود.

مزیت استفاده از سیستم سقف وافل با مزیت اقتصادی آن نسبت به سیستم های مشابه، امکان ایجاد دهانه های بزرگ را برای مهندسان معماری فراهم کرد.

وجود سوراخ های منظم در سقف وافل با استفاده از قالب های وافل منجر به حذف بتن ناکارآمد و کاهش قابل توجه وزن مرده سقف و در عین حال حفظ ممان اینرسی سقف می شود.

بنابراین سقف‌های وافل دارای سختی خمشی قابل توجهی هستند و دهانه‌های بزرگ‌تر و کنسول‌های بلندتر را می‌توان با سقف وافل پوشاند.

ایجاد دهانه های بلند و سپس کاهش تعداد ستون ها چه از نظر کاهش حجم مصالح مصرفی و چه از نظر ایجاد فضای مفیدتر در ساختمان باعث برتری اقتصادی آن نسبت به سایر سیستم های سقف می شود.

انواع سقف ها برای ایجاد بازشوهای بزرگ در سازه وجود دارد. به عنوان مثال، سقف های یوبوت، کوبیاکس، پیش تنیده، دال های بتنی و غیره.

سقف های پیش تنیده در مقابل سقف های وافل

سقف های پیش تنیده به تجهیزات و مواد گران قیمت و همچنین یک تیم مدیریت کاملا ماهر نیاز دارند که آنها را غیراقتصادی می کند.

کنترل کیفی اجرای آن علاوه بر هزینه ها، خطاهای زیادی نیز دارد.

سقف های یوبوت و کوبیاکس در مقابل سقف های وافل

سقف های یوبوت و کوبیاکس مزیت غیر دائمی بودن قالب وافل را ندارند

علاوه بر این در این نوع سقف ها ، حجم بتن ریزی و آرماتوربندی در مقایسه با سقف وافل بسیار بیشتراست.

آرماتور این نوع سقف هم در بالای قالب و هم در زیر قالب است. در حالی که آرماتور قالب های وافل فقط در بالای آن قرار دارد و سطح مقطع سقف از قسمت سقف به سمت بالا شیب دارد.

سقف دال بتنی در مقابل سقف وافل

سقف دال بتنی نیز به دلیل حجم زیاد مواد مصرفی و وزن زیاد سقف نسبت به سقف وافل مقرون به صرفه نیست.

به طور کلی سقف وافل به دلیل سبکی و سادگی اجرا، نسبت به سقف های دیگر با دهانه های بزرگ مزیت های اقتصادی زیادی دارد.

سخن نهایی

استفاده از سیستم سقف وافل در مقایسه با سایر سیستم های سقفی علاوه بر مزایای فنی قابل توجهی که دارد، مزایای اقتصادی زیادی نیز دارد.

از مزایای اقتصادی استفاده از این سیستم در سازه می توان به کاهش حجم بتن و میزان میلگرد مصرفی، سهولت اجرا و عدم نیازبه نیروی متخصص، کاهش هزینه های خرید قالب های دفنی و آرماتوربندی، حذف انواع تیرچه ها اشاره کرد. طراحی دهانه های بلند و کاهش تعداد ستون ها، امکان قرارگیری نامنظم ستون ها و اجرای دهانه های بزرگ، امکان افزایش تعداد پارکینگ ها با کاهش تعداد ستون ها ، حذف تیرهای میانی و اجرای سقف مسطح بدون آویز از مزایای اصلی سقف وافل است که دراین مقاله به آن اشاره شد.

مزایای سقف وافل | کاربرد سقف وافل | گچ کاری سقف وافل

 

پست مرتبط

Enter your keyword