معرفی انواع سقف ساختمانی | سقف های جدید ساختمانی | سقف ارزان

معرفی انواع سقف ساختمانی | سقف های جدید ساختمانی | سقف ارزان

معرفی انواع سقف ساختمانی | سقف های جدید ساختمانی | سقف ارزان

معرفی انواع سقف ساختمانی | سقف های جدید ساختمانی | سقف ارزان

دال بتنی؛ نوعی سقف

این نوع سقف جزو سقف های بسیار مستحکم بوده و وزن بسیار بالایی دارد. این نوع سقف عمدتاً در ساختمان های دارای اهمیت فراوان مانند نیروگاه ها، مراکز صنعتی بزرگ و … استفاده می شود. دال این نوع سقف قسمتی است که بتن و فولاد به صورت یکپارچه در آن استفاده می شود.

ضخامت دال بتنی حدود 15 تا 50 سانتی متر است و این نوع سقف از بتن مسلح درست میشود. یکی از مزایای استفاده از این نوع سقف، مقاومت بالای آن در برابر زلزله است. به علاوه سقف های دال بتنی دارای عمر مفید طولانی و مقاومت حرارتی و صوتی بالایی هستند.

معرفی انواع سقف ساختمانی

معرفی انواع سقف ساختمانی، سقف یکی از مهم ترین قسمت های ساختمان است که به روش های مختلف اجرا می شود. این قسمت از ساختمان باید در برابر نیروهای وارده مقاومت لازم را داشته باشد تا آسیبی به آن وارد نشود.

مهندسان و سازندگان از سیستم های مختلفی برای اجرای سقف استفاده می کنند. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم تا معرفی انواع سقف ساختمانی هر کدام را ارائه دهیم.

سقف یوبوت

سقف یوبوت نوعی سقف دال بتنی است که از نظر میزان و جهت قرارگیری آرماتورها با دال بتنی تفاوت دارد. برای ساخت این سقف ابتدا باید قالب تخت زیر دال را ببندید. سپس شبکه تقویت کننده در پایین دال بسته می شود. قالب ‌های یوبوت بر اساس طرح اجرا ، چیدمان می‌شوند. سپس شبکه تقویت کننده بالای دال می آید که باید بسته شود. بعد از این مرحله، اولین بتن ریزی انجام می شود. سپس زمان لایه دوم بتن که لایه نهایی است فرا می رسد. پس از اتمام بتن ریزی، قالب باز می شود.

این سقف ها به ترک خوردگی و له شدن حساس هستند و در هنگام نصب باید نهایت دقت را به عمل آورد.

سقف تیرچه بلوک

همانطور که از نام این نوع سقف مشخص است، سقف تیرچه بلوک از تیرچه و بلوک درست میشود. البته جدای از اینها از بتن، آرماتور حرارتی و آرماتور برشی نیز در این سقف استفاده میشود. به این ترتیب تیرچه ها مانند تیرهای فرعی هستند و بلوک ها بین آنها پر می شوند. در سقف تیرچه بلوک، بلوک ها نقش سازه ای ندارند و فقط به عنوان پرکننده عمل می کنند. این نوع سقف در ساختمان هایی که دارای اسکلت فلزی، بتنی و آجری هستند استفاده می شود. از آنجایی که این سقف ها ارزان هستند، استفاده از آنها در حال افزایش است. سقف تیرچه بلوکی سبک وزن بوده و مقاومت کافی در برابر نیروهای افقی ایجاد می کند.

بلوک های مورد استفاده برای ساخت این سقف ها، بلوک های توخالی، سبک وزن سفالی یا فوم هستند. این نوع سقف را سقف دال یک طرفه می دانند.
تیرچه های مورد استفاده در این نوع سقف می تواند از نوع پاشنه بتنی یا پاشنه فلزی باشد.

 

سقف کامپوزیت

این نوع سقف فقط بر روی اسکلت فلزی قابل استفاده است. اجزای آن شامل تیرهای فرعی (مقطع توخالی)، برشی، بتن و آرماتور حرارتی است. از آنجایی که برای نصب سقف مختلط نیازی به شمع نیست، می توان همزمان چند سقف را بتن ریزی کرد و به هیچ عنوان نباید قالب ها یا ورق ها را از قبل باز کرد.

سقف عرشه فولادی

در سالهای اخیر این نوع سقف در ساختمان ها و در ساخت و ساز به نحوه زیادی محبوب است. دلیل اصلی این استقبال از سوی سازندگان و پیمانکاران ساختمانی سرعت بالای اجرای آنهاست. اجزای سقف عرشه فولادی شامل تیرهای فرعی، ورق های ذوزنقه ای گالوانیزه، تیرها، بتن و میلگرد می باشد. البته برخی از مهندسین طراح، آرماتور خمشی را در پایین قسمت سقف بتنی (در محدوده کنگره ورق عرشه فولادی) نصب می کنند.

در واقع در این حالت طراح ، نقش ورق فولادی را به عنوان عضو کششی مقطع نادیده می گیرد و ورق فولادی را تنها به عنوان یک الگو در نظر می گیرد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت سقف عرشه فولادی ایمنی قابل قبول آن در حین اجرا می باشد. زیرا پس از چیدمان و چسباندن ورق ها به سازه (با استفاده از دستگاه نیلینگ)، یک سکوی فولادی عریض ایجاد می شود که سطح ایمنی را برای تیم مدیریت فراهم می کند و می توانند با اطمینان و امنیت بالایی به عملیات مدیریت سقف ادامه دهند.

سقف طاقدار

یکی از قدیمی ترین روش های اجرای سقف بر روی سازه هایی که به دلیل استحکام ناکافی محبوبیت خود را از دست داده، سقف قوسی است. اجرای این سقف به گونه ای است که بین دو تیر موازی سقف از تیرهای فرعی موازی و عمود بر یکدیگر استفاده می شود. در نتیجه آجر، گچ و خاک از جمله مصالحی است که در ساخت سقف قوسی استفاده می شود.

سقف پیش تنیده

سقف پیش تنیده یکی از سقف های جدید ساخت و ساز وارد شده به کشور است. نصب این نوع سقف چندان ساده نیست. برای ساخت این نوع طاق، کابل ها را در داخل دال های بتنی سقف قرار می دهند. قرار دادن سقف های پیش تنیده وزن سازه را کاهش می دهد و نیاز به ستون ها را کاهش می دهد. این ویژگی برای راه اندازی پارکینگ بسیار مفید است.

همچنین می توان ستون ها را به طور نامنظم با استفاده از سقف پیش تنیده اجرا کرد. نصب این نوع سقف علاوه بر مزایایی که ذکر کردیم دارای معایبی از جمله سختی و هزینه بالا می باشد.

انواع سقف وافل

سقف مشبک یا در اصطلاح دال دو طرفه به سقفی اطلاق می شود که با استفاده از سیستم سقف شبکه ای ساخته می شود که برای پوشاندن قسمت زیادی از سقف که بار اعمالی کمتری دارد اجرا می شود، یکی از مزایای این سقف نسبت به سایر سقف ها وزن کمترآن ها است . به این سقف ها سقف گلدانی یا سقف وافل نیز می گویند. این سقف مانند دال دو طرفه عمل می کند و در مقایسه با سایر سقف های توخالی هزینه اجرا کمتری دارد.
ضمناً زمان مونتاژ سقف مشبک به دلیل عدم وجود میلگردهای تقویت کننده و اتصال آنها با تیرها کمتر است. بتن ریزی یکپارچه بدون افزودن روان کننده از دیگر مزیت های این سقف محسوب می شود که این نوع دال برای دهانه های بزرگ مناسب است و به دلیل دو طرفه بودن دارای تکیه گاه در چهار طرف می باشد.

انواع سقف کاذب

نوع دیگر پوشش سقف کاذب است. در این سقف پس از اتمام تاسیسات ساختمان می توان سقف کاذب را قرار داد. سقف کاذب یکی از سبک ترین انواع سقف است، جنس سقف کاذب می تواند کناف، پی وی سی و … باشد که از اجزایی مانند الیاف پلیمری، مشبک، گچ و مواد افزودنی تشکیل شده است. این سقف را می توان به راحتی بین تیرها قرار داد و به سقف اصلی متصل خواهد شد.

سقف ثابت

سقف روفیکس نوعی سقف مختلط با قالب دائمی است و از انواع دال های مخلوط بتن آرمه محسوب می شود. این سقف از نوعی صفحه مشبک سیمی تشکیل شده است که در فواصل معینی مقاطع طولی موازی در آن تعبیه شده است.

سقف سیاک

این نوع سقف یکی از روش های اجرای کاشی و دال یک طرفه می باشد. در این روش قبل از بتن ریزی مهم است که شمع های چوبی یا آهنی و آرماتورهای لازم از تیر و دال درست شود.

در این روش بلوک های پرکننده سفالی و سیمانی بین تیرها حذف شده و این امر علاوه بر کاهش بار وارده بر سازه، باعث کاهش نشت شیرابه های بتن بین تیرها و ارتقای سطح کیفی بتن می شود.

برای عبور لوله ها و تاسیسات الکتریکی بین و زیر تیرچه ها باید هماهنگی لازم بین نقشه سازه و تاسیسات ایجاد شود. از ویژگی های این نوع سقف می توان به سهولت در حمل و نقل، سهولت نصب، حذف بلوک های سفالی یا پلاستوفوم، کاهش وزن سازه، یکپارچگی سقف و قابلیت عبور وسایل از پشت بام اشاره کرد.

سخن نهایی

سقف یکی از عناصر اساسی هر ساختمانی است که با رعایت استانداردهای لازم، استحکام سازه را تضمین می کند و زندگی ساکنین آن را نیز حفظ می کند. در این مقاله سعی کردیم قدیمی ترین و جدیدترین روش های سقف سازی و همچنین سایر روش های رایج را بررسی کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.
معرفی انواع سقف ساختمانی | سقف های جدید ساختمانی | سقف ارزان

 

سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword