مقایسه سقف وافل با سقف تیرچه بلوک | هزینه سقف وافل

مقایسه سقف وافل با سقف تیرچه بلوک | هزینه سقف وافل

مقایسه سقف وافل با سقف تیرچه بلوک | هزینه سقف وافل

سقف تیرچه بلوک چیست؟

مقایسه سقف وافل با سقف تیرچه بلوک | هزینه سقف وافل

ابتدا سقف تیرچه بلوک را معرفی می کنیم. سقف تیرچه بلوک به دلیل سهولت در نصب و اجرا یکی از سقف های محبوب بسیاری از پیمانکاران ساختمانی است. اجزای اصلی این سقف تیرچه، بلوک و بتن است. سقف های تیرچه ای از بلوک های سیمانی، سفالی و یونولیت ساخته شده است. علاوه بر این، عملکرد سقف تیرچه بلوکی مانند دال است.

مقایسه سقف وافل با سقف تیرچه بلوک

در این مقاله به مقایسه قیمت سقف وافل با سقف تیرچه می پردازیم. احتمالاً در مورد مقایسه قیمت سقف وافل با سقف های دیگر در برخی از سایت های ساختمانی یا در طول طراحی طرح پروژه و جلسات برآورد مالی هزینه ساخت شنیده اید. علاوه بر این، بسیاری از اپراتورهای سقف وافل ادعا می کنند که اگر به جای سقف تیرچه و بلوک از سقف وافل استفاده کنید، هزینه های ساخت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در مهندسی فنی بنا قصد داریم قیمت سقف مشبک را با سقف تیرچه و بلوک به صورت واضح و ساده مقایسه کنیم.

به همین دلیل ابتدا سقف تیرچه بلوک و سقف وافل یک و دو طرفه را تعریف می کنیم تا تفاوت ها و شباهت های سقف تیرچه بلوک با سقف وافل یک و دو طرفه را بدانیم. سپس با استفاده از این تعاریف می توان به این سوال بسیاری از دانشجویان، مهندسان و کارفرمایان عزیز پاسخ داد که چرا سقف وافل ارزان تر و مقرون به صرفه تر از تیرچه بلوک است؟

مقایسه قیمت سقف وافل تیرچه بلوک

برای مقایسه سقف مشبک با سقف تیرچه بلوک باید به یک نکته اساسی توجه کنیم. سقف تیرچه وبلوک عملکرد یک طرفه دارد. عملکرد یک طرفه سقف به این معنی است که بار روی سقف فقط روی دو تیرچه رو به رو اعمال می شود.
اما از طرف دیگر سقف های وافل بسته به طول دهانه می توانند عملکرد یک طرفه یا دو طرفه داشته باشند. عملکرد سقف دو جهته به این معنی است که بار روی سقف به هر چهار تیرچه اطراف سقف اعمال می شود. با توجه به این تفاسیر می توان سقف تیرچه بلوک را یک بار با سقف وافل یک طرفه و یک بار با سقف وافل دو طرفه مقایسه کرد.

سقف وافل یک طرفه چیست؟

برای مقایسه قیمت سقف وافل با سقف تیرچه بلوک نیز به اختصار در مورد سقف وافل یک طرفه صحبت می کنیم. سقف وافل یک طرفه عملکردی مشابه تیرچه دارد. با این تفاوت که به جای بلوک های سیمانی، سفالی از قالب های وافل مستطیلی استفاده می شود. سقف مشبک یک طرفه مانند سقف تیرچه بلوک دارای محدودیت هایی بوده و حداکثر اجرای آن در دهانه های 9 متری امکان پذیر است.

 

سقف وافل دو طرفه چیست؟

همانطور که از نام این سقف مشخص است، این سقف دارای عملکرد دو طرفه است. بنابراین می توان از این سقف ها در دهانه های بزرگ استفاده کرد. وافل های دو طرفه مربعی شکل هستند که بار جاذبه روی سقف را بین چهار تیر اطراف سقف تقسیم می کند.
مقایسه سقف وافل یک طرفه با تیرچه بلوک
اگر به تعاریف بالا دقت کنید، متوجه خواهید شد که سقف وافل یک طرفه بیشتر شبیه سقف تیرچه بلوکی است. زیرا این دو سقف عملکرد یک طرفه دارند و اجرای آنها برای دهانه های کوچک مناسب است. تنها تفاوت این دو سقف ضخامت آنهاست. یعنی در همان بازشوها ضخامت سقف مشبک کمتر از سقف تیرچه بلوک خواهد بود.

 

مقایسه سقف وافل دو طرفه با تیرچه بلوک

بر خلاف سقف وافل یک طرفه، سقف وافل دو طرفه با سقف تیرچه ای از کف تا سقف متفاوت است. همانطور که گفتیم سقف مشبک دو طرفه دارای عملکرد دو طرفه است که باعث می شود بار ثقلی ساختمان به جای وارد شدن به دو تیر مقابل در بین چهار تیر اطراف سقف توزیع شود. به دلیل عملکرد دوگانه سقف، ضخامت تیرهای اصلی کاهش می یابد. این هم از نظر هزینه و هم از نظر ظاهر سقف مهم است.

مقایسه دیگر سقف وافل دو طرفه با تیرچه بلوک مربوط به طول دهانه سقف می باشد. سقف های تیرچه بلوک در دهانه های کوتاه اجرا می شوند. اما سقف وافل دو طرفه برای دهانه های طولانی تا 16 متر نیز مناسب است.

خیلی ممنون که تا الان با ما بودید در زیر به طور کلی قیمت سقف وافل را در مقابل سقف تیرچه بلوک مقایسه می کنیم و چند نکته اساسی را بیان می کنیم.

چرا سقف وافل ارزان تر از سقف تیرچه بلوک است؟
به بحث اصلی خود می رسیم که مقایسه قیمت سقف وافل است. اگر به تعاریف سقف وافل و تیرچه بلوک توجه کنیم. ما به یک نتیجه کلی می رسیم، استفاده از فناوری های جدید در ساخت و ساز، مانند نصب سقف وافل به جای سقف تیرچه بلوک قدیمی، به ما این امکان را می دهد که بخشی از هزینه های اجرا را کاهش دهیم و قبوض پروژه خود را کاهش دهیم. اما اگر بخواهیم نکاتی را بیان کنیم که هزینه کم سقف مشبک را توضیح می دهد، توصیه می کنیم به 5 نکته طلایی زیر نگاهی بیندازید.

 

5 نکته طلایی که ثابت می کند سقف مشبک مقرون به صرفه است

در اینجا به 5 نکته مهم و اساسی می پردازیم که سقف های وافل را هم از نظر مهندسی و هم از نظر ظاهر سازه برتر از سقف تیرچه می کند که مورد ارزیابی عوام قرار می گیرد.

 

1. حذف هزینه های جوشکاری و خرید تیرچه

در سقف وافل، تیرچه ها در محل اجرا می شوند و میلگردها در محل به هم قفل می شوند. بنابراین با مقایسه قیمت سقف وافل با سقف تیرچه بلوک می توان گفت که هزینه خرید، حمل و جوش تیرچه ها به طور کلی با اجرای سقف وافل حذف می شود.

 

یک نکته بسیار مهم:

هنگام جوشکاری میلگرد ها برای ساخت تیرچه در سقف های تیرچه بلوک ، استحکام میله ها به شدت کاهش می یابد. چون در سقف وافل عملیات جوشکاری نداریم لذا در اجرای سقف وافل برای میلگردها مقاومتی 100% داریم.

2. افزایش سرعت اجرای پروژه

خوب، البته، بسیاری از پیمانکاران سقف وافل به دنبال به حداقل رساندن زمان ساخت و ساز برای یک ساختمان یا سازه تا حد ممکن هستند. همانطور که گفتیم یکی از عوامل مقایسه قیمت سقف ها حذف میلگرد اضافی و به دنبال آن کاهش مراحل جوشکاری می باشد. با توجه به این مشکل می توان گفت اجرای سقف مشبک تأثیر بسزایی در سرعت ساخت سازه دارد.

 

3. حذف ستون های اضافی در سازه

قرار دادن ستون ها در سازه بخش مهمی از هزینه های مالی ساختمان است. زیرا سقف مشبک را می توان در دهانه های بزرگ (تا 16 متر) اجرا کرد. در نتیجه می توان ستون های اضافی را در پلان ستون گذاری سازه حذف کرد و به کاهش هزینه ساختمان کمک کرد.

 

4. ایجاد زیبایی در پلان معماری

قطعاً هدف از طراحی و ساخت ساختمان های مسکونی جلب رضایت خریداران و ساکنانی است که در آنجا زندگی خواهند کرد. قطعا هر چه پلان معماری و طراحی داخلی محیط زیباتر باشد، این آپارتمان طرفداران بیشتری خواهد داشت. حذف ستون‌های اضافی، پلان معماری و محیط آپارتمان را کاربردی‌تر می‌کند، در این صورت واحدهای ساختمانی می‌توانند سریع‌تر فروخته شوند و به بازگشت سرمایه کمک می‌کنند.

ضمناً در مواردی مانند سقف سالن ها و استخرها و پارکینگ ها می توان از بتن اکسپوز سقف مشبک به عنوان سطح نهایی کار استفاده کرد. در این صورت هزینه سقف کاذب در این محیط ها نیز هزینه کلی پروژه را کاهش می دهد.

 

5. تجدید پذیری قالب وافل

قالب سقفی وافل دائمی نیست پس از خشک شدن بتن سقف از بتن جدا میشود. بنابراین می توان از آنها در پروژه های دیگر استفاده کرد. بنابراین، شما فقط یک بار برای خرید قالب وافل هزینه پرداخت می کنید.

 

راحتی بیشتر با سقف وافل یا تیرچه بلوک؟

یکی از مواردی که هر فرد در ساختمان های مختلف ممکن است با آن مواجه شود مشکلات مربوط به صدا است. سقف های با دهانه های بلند در حین کاربری ارتعاش زیادی دارند. بنابراین به راحتی صدا را به فضای داخلی منتقل می کند. سفتی ناکافی و محدود در تیرچه بلوک باعث این مشکلات می شود. به همین دلیل است که آزار و اذیت زیادی برای ساکنان به همراه دارد.

بنابراین امروزه در بسیاری از ساختمان ها از سقف وافل استفاده می شود. زیرا با تیرهای منظم و متعامد می تواند سفتی وصلبیت بیشتری بدست آورد. البته، این مزایای کاهش صدا به همین جا ختم نمی شود. از آنجا که سوراخ های منظم زیادی در زیر سقف وافل وجود دارد، صدا را جذب می کنند. شما می توانید نتیجه این فرآیند را در کاهش صدا احساس کنید.

 

خطر آتش سوزی کمتر با سقف مشبک

آتش سوزی یکی از مشکلات متعددی است که ساختمان های دارای سقف تیرچه بلوک با آن مواجه هستند. زیرا در ساختار آن از بلوک های پلی استایرن استفاده شده است که ماده ای قابل اشتعال محسوب می شود. بنابراین، اگر آنها با گازهای سمی ترکیب شوند، مشکلات فاجعه باری را مشاهده خواهید کرد.

البته این مشکلات به همین جا ختم نمی شود. زیرا به دلیل وجود این ماده آتش به سرعت به تمام اتاق ها سرایت می کند. در این صورت خسارات جانی و مالی زیادی رخ خواهد داد.

در سقف وافل، قضیه کاملاً متفاوت است. زیرا در آنجا از قالب وافل غیر دائمی استفاده می شود. دلیل استفاده از این قالب ها شکل دادن به تیرها می باشد که در نهایت از هیچ ماده قابل اشتعال استفاده نمی شود.

تیرهای میانی در سقف مشبک و تیرچه بلوک

تیرهای میانی را نمی توان در سقف تیرچه بلوک برداشت. زیرا آنها به عنوان تکیه گاه برای انتقال یا حفظ بار روی سقف عمل می کنند.

در سقف مشبک به دلیل طراحی خاص آن می توان تیرهای مرکزی را به طور کامل جدا کرد. در نهایت این عمل ، سقف وافل را به یک دال بتنی مسطح تبدیل می کند. حذف تیرهای میانی می تواند مزایایی به همراه داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

 

افزایش ارتفاع مفید طبقات

کاهش ارتفاع گود برداری

اجرا راحت

کاهش هزینه های مربوط به ساخت تاسیسات

با استفاده از سقف وافل به جای تیرچه بلوک می توانید از این مزایا بهره مند شوید.

 

سخن نهایی

در بالا تمامی موارد لازم در مورد مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک گفته شده است. به همین دلیل می توانید به راحتی تصمیم بگیرید که از چه نوع سقفی استفاده کنید. با تعویض سقف وافل با سقف تیرچه بلوک می توان کیفیت ساخت سازه ها و ساختمان ها را افزایش داد. هرچه کیفیت کار نهایی بالاتر باشد، بودجه کمتری هدر می رود. بنابراین، بدون شک، شما نمی توانید جایگزینی بهتر از این پیدا کنید.

مقایسه سقف وافل با سقف تیرچه بلوک | هزینه سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword