نقشه خوانی سقف وافل | آرماتوربندی سقف وافل | زیرسازی سقف وافل

نقشه خوانی سقف وافل | آرماتوربندی سقف وافل | زیرسازی سقف وافل

نقشه خوانی سقف وافل | آرماتوربندی سقف وافل | زیرسازی سقف وافل

اهمیت نقشه خوانی سقف وافل در یک پروژه

نقشه خوانی سقف وافل | آرماتوربندی سقف وافل | زیرسازی سقف وافل

توجه به کلیات و جزییات نقشه سازه اولین گام در اجرای دقیق و اصولی پروژه می باشد. توانایی خواندن نقشه های سقف وافل و درک صحیح نقشه های پروژه از نقاط قوت مهندسان اجرایی و عوامل اجرایی است. بسیاری از خطاهای پیاده سازی نتیجه بی توجهی یا برداشت نادرست پیمانکاران و مجریان از نقشه و عدم مهارت مناسب نقشه خوانی است.

نقشه خوانی سقف وافل 

یکی از اجزای مهم سقف وافل، قالب های غیر دائمی وافل است که بر اساس سقف وافل یک طرفه و دو طرفه مستطیلی و مربعی با ارتفاع و ابعاد مشخص ساخته و ارسال می شود. اطلاعات مهمی که از نقشه های وافل می توان به دست آورد، شامل ارتفاع سقف، ضخامت سقف، نوع و ابعاد قالب وافل، روش تقویت سقف وافل، روش چیدمان قالب وافل  و همچنین قطعاتی که باید اجرا شوند.

 

مطالعه نقشه سقف وافل به دو قسمت جزئیات عمومی و خصوصی تقسیم می شود که از هر قسمت می توان اطلاعات مهمی برای اجرای سقف وافل استخراج کرد. نقش مهم هر یک از این نقشه ها در زیر توضیح داده شده است. لازم به ذکر است که هرگونه تضاد بین نقشه اتوکد سقف وافل و اجرای آن می تواند شما را با مشکل مواجه کرده و روند پروژه را متوقف کند.

 

آموزش نقشه خوانی سقف وافل

همانطور که در بالا اشاره کردیم قابلیت خواندن نقشه وافل بسیار مهم است و اطلاعات خوبی را می توان از نقشه سقف به دست آورد.

 

اطلاعات نقشه سقف وافل دقیقا چیست؟

خوب، تا اینجا اهمیت مهارت های نقشه خوانی صحیح و اساسی را درک کرده ایم، برای تاکید بیشتر بر این نکته، ممکن است سوالی پیش بیاید که این نقشه چه اطلاعاتی به ما می دهد؟ مهمترین این داده ها عبارتند از:

نوع و اندازه قالب مورد نیاز است

ارتفاع و ضخامت سقف

چگونه سقف وافل را تقویت کنیم

نقشه چیدمان قالب

پس از تعیین نوع و اندازه قالب، نقشه اتوکد کاملا آماده را ادامه می دهیم و قالب ها را روی زیرسازی که از قبل آماده شد را قرار می دهیم و به هم وصل می کنیم. هنگام نقشه خوانی سقف وافل، اگر تمام مراحل به درستی انجام شود. در این صورت جابجایی جزئی قالب رخ نمی دهد. قسمت هایی که نمی توان قالب ها را در آنها قرار داد در نقشه سقف وافل نشان داده شده است. آنها به صورت توپر یا دال ساخته می شوند. و پایه این قسمت ها عمدتاً با استفاده از قالب های تخت چوبی یا پلیمری ساخته می شود.

نکات مهم در نقشه خوانی سقف وافل

تغییر نوع و اندازه قالب ها بدون رضایت و تایید طراح پروژه غیرممکن است و این امر موجب بروز مشکلات، خسارات مالی و جانی غیرقابل جبران می شود. بنابراین ابعاد قالب وافل باید با ابعاد قالب ها در پلان سقف وافل مطابق باشد. علاوه بر این کارفرما قبل از طراحی سازه باید تاکید کند که در طراحی موجود از کدام نوع و اندازه قالب استفاده میشود.

 

نکته مهم دیگر در نقشه خوانی وافل

اجرای عملیات آرماتوربندی، محاسبه میلگردهای سقف وافل و قرارگیری آرماتورها باید دقیقاً طبق نقشه وافل انجام شود تا شما عزیزان دچار مشکل نشوید . ضمناً کلیه هموطنان و مشتریان گرامی می توانند تماس بگیرند .

 

توجه به کلیات و جزییات نقشه سازه اولین گام در اجرای دقیق و اصولی پروژه می باشد. توانایی خواندن نقشه های سقف وافل و درک صحیح نقشه های پروژه از نقاط قوت مهندسان اجرایی و عوامل اجرایی است. بسیاری از خطاهای پیاده سازی نتیجه بی توجهی یا برداشت نادرست مجریان نقشه و عدم مهارت مناسب نقشه خوانی است.

 

پلان سقف وافل

پلان سقف وافل تعداد قالب ها و سطحی را که باید به صورت دال های جامد اجرا شود. برای جلوگیری از پانچ ستون نشان می دهد. این مرحله از نقشه خوانی سقف وافل به طرح چیدمان قالب نیز معروف است. این مرحله نحوه چیدمان قالب های وافل را به تفصیل بیان می کند. لازم به ذکر است که پلان چیدمان قالب هم برای سقف وافل یک طرفه و هم برای سقف وافل دو طرفه طراحی میشود. با این تفاوت که به دلیل مونتاژ قالب در سقف وافل یک طرفه، پلان ها تمام جزییات تعداد و روش های مونتاژ و اتصال و اجزای اصلی قالب وافل یک طرفه را نشان می دهد.

 

مرحله اول نقشه خوانی سقف وافل: چیدمان قالب

در این مرحله از نقشه خوانی سقف وافل، نوع و مشخصات سقف ها را از روی نقشه اتوکد پلان و مقطع بررسی می کنیم. بعد از اینکه زیرسازی اولیه طبق نقشه چیدمان قالب درست شد. قالب ها را روی شاسی قرار می دهیم و به هم وصل می کنیم تا محکم بمانند. در قسمت هایی از نقشه که باید به صورت دال جامد اجرا شوند. به جای قالب چینی از دال استفاده می شود تا سطحی صاف برای بتن ریزی ایجاد شود.

 

مرحله دوم مطالعه نقشه سقف وافل: قرارگیری آرماتور سقف اصلی

پس از قرارگیری قالب های وافل بر روی سقف طبق نقشه چیدمان قالب ، نوبت به تقویت سقف وافل می رسد. برای آرماتور سقف وافل باید مشخصات آرماتورهای اصلی را از روی نقشه مقطع سقف ببینیم.

 

مرحله سوم مطالعه نقشه سقف وافل: قرارگیری میلگردهای تقویت کننده

میلگردهای تقویت کننده میلگردهایی هستند که به میلگردهای اصلی در برخی از نقاط بحرانی سقف کمک می کنند و همانطور که از نامش پیداست سقف را تقویت می کنند. برای قرارگیری صحیح میلگردهای آرماتور به نقشه میلگردهای تقویت کننده سقف وافل مراجعه می کنیم. پس از قرارگیری کلیه آرماتورها طبق نقشه سقف وافل، عملیات بتن ریزی سقف آغاز می شود.

 

شرح کامل مراحل اجرای سقف وافل

1- زیرساخت سقف وافل:

 

برای زیرسازی سقف وافل، مشابه سقف تیرچه بلوک، باید باکس یا شبکه های مربعی روی پایه ها (که به ترتیب با توجه به ارتفاع کف می تواند جک، اسکافولد یا داربست باشد) نصب شود. معمولاً نیازی به فرش کردن سقف با تخته سه لا یا قالب فلزی نیست و قالب وافل را می توان مستقیماً روی جعبه ها، لوله ها یا چهارتراش ها با فاصله مناسب قرار داد.

 

2- چیدمان قالب وافل:

به دلیل سبکی قالب ها می توان به راحتی روی شبکه زیرسازی شده ،  قرار داده و تثبیت کرد و عبور و مرور کارگران به راحتی امکان پذیر است. چیدمان قالب ها باید مطابق با نقشه های اجرایی ارائه شده توسط طراح سازه باشد و با توجه به روش طراحی ممکن است برخی از قسمت های دال ها توپر باشد و نیازی به قالب بندی نداشته باشند.

 

 

3- بتن ریزی سقف وافل:

قبل از بتن ریزی، لازم است تمام سطوح تکیه گاه سقف به صورت بصری بررسی شود تا از نشتی بتن اطمینان حاصل شود. در این مرحله بتن تازه با توجه به مقاومت و مشخصات طرح به محل اجرای پروژه و بر روی سقف میریزد و بتن ریزی سقف وافل طبق دستورالعمل انجام می شود.

 

4- قالب گیری سقف وافل:

حذف پایه ها و قالب های وافل پس از گذشت زمان مورد نیاز طبق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان امکان پذیر است. پس از باز شدن زیرسازی سقف و قالب تیر، به دلیل پلاستیک بودن قالب و خاصیت جمع شدگی بتن، قالب به راحتی از سطح بتن جدا می شود و در زیر سقف، بتن قابل رویت را خواهیم دید.

 

5- اجرای تاسیسات در وافل:

در صورت تمایل می توان با نصب قطعات بین قالب ها و در محل تیرها و پایه ها، عبور تاسیسات را بدون نیاز به تخریب در داخل سقف ها پیش بینی کرد که باعث حذف گچ کاری یا کف کاری و همچنین باعث جلوگیری از پوسیدگی تاسیسات می شود. عایق کاری و نگهداری تاسیسات ارزان خواهد بود.

 

6- نازک شدن سقف وافل:

در صورت استفاده از بتن با روان پذیری، پخش، صاف شدن و ارتعاش مناسب می توانید با برداشتن آسان قالب، سطح مورد نظر بتن را مشاهده کنید و یا حتی در صورت تمایل سطح بتن را در قسمت های مشاعات و پارکینگ ها رنگ آمیزی کنید.

 

سخن نهایی

با توجه به اینکه سقف وافل به دلیل مقاومت در برابر لرزش به دلیل تراکم، سبکی، صرفه جویی در مصرف بتن و … بسیار محبوب است. در اکثر ساختمان های بلندمرتبه ای که مشاهده می کنید مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله برای آشنایی با این نوع سقف، مراحل مطالعه نقشه و قسمت های مختلف نقشه و اطلاعات فنی موجود در آن از قبیل زیرسازی و چیدمان قالب، اندازه و محل قرارگیری آرماتورهای اصلی و تقویت کننده که به تمام جزئیات نقشه خوانی سقف وافل شامل جزئیات نحوه قرارگیری قالب، آرماتورهای کلی، آرماتورهای پایین و بالا و ابعاد آنها را نشان می دهد، پرداختیم .

نقشه خوانی سقف وافل | آرماتوربندی سقف وافل | زیرسازی سقف وافل

 

پست مرتبط

Enter your keyword