نمای سقف وافل | ارتفاع سقف وافل | قیمت سقف وافل

نمای سقف وافل | ارتفاع سقف وافل | قیمت سقف وافل

نمای سقف وافل | ارتفاع سقف وافل | قیمت سقف وافل

نمای سقف وافل

نمای سقف وافل | ارتفاع سقف وافل | قیمت سقف وافل

سقف وافل، سقف های توخالی سقف هایی با شبکه یا سوراخ هستند که امروزه در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این مدل سقف نوعی سقف بتنی معمولی است که توسط دال بالایی از بتن مسلح به همان ضخامت و چارچوبی از تیرهای بتنی معمولی که در یک یا دو جهت عمود بر هم قرار دارند تشکیل می‌شود.

سقف وافل به دلیل زیبایی منحصر به فرد خود، همواره یکی از گزینه های مورد علاقه معماران در سازه هایی با کاربری های مختلف مانند ساختمان های مسکونی، پارکینگ ها، هتل ها، اتاق های اجتماعات و … بوده است.

در سقف وافل با استفاده از قالب های وافل غیر دائمی، ظاهری زیبا و منحصر به فرد در سطح زیرین سقف ایجاد می شود و در نتیجه نیازی به سقف کاذب نبوده همچنین در سازه هایی با کاربری هایی مانند سایر ساختمان های تجاری نیست. مراکز خرید و از نظر ظاهری، تفریحی و پارکینگ طبقاتی می تواند تغییر قابل توجهی در فضای داخلی ساختمان ایجاد کند و سطح جذابیت فضای معماری را بهبود بخشد.

زیبایی شناسی و تزئینات سقف وافل در شاخه معماری سازه مورد بررسی قرار می گیرد که در این مقاله به آن می پردازیم.

 

سقف وافل به چند دلیل مورد استقبال کارفرمایان قرار می گیرد:

چیدمان منظم و یکنواخت قالب ها در فواصل یکسان، منظره ای زیبا بر روی سقف ایجاد می کند و جلوه بصری خیره کننده ای را برای بیننده القا می کند.

ایجاد این سقف در سازه هایی با دهانه های بلند امکان پذیر است و در سازه های مختلف با کاربری های مختلف مانند بیمارستان ها، پارکینگ ها، مراکز خرید و تفریحی و … استفاده می شود.

مشبک بودن سطح زیرین سقف وافل و ظاهر زیبایی که ایجاد می کند استفاده از سقف کاذب را غیر ضروری می کند که به صرفه بوده و هزینه ها را کاهش می دهد.

اگر کیفیت این سقف قابل قبول باشد، می توان بدون صرف هزینه اضافی، آن را تزیین کرد.

 

نورپردازی در نمای سقف وافل

نقش نور در طراحی و دکوراسیون داخلی بر کسی پنهان نیست. نورپردازی در هر فضایی باعث می شود عناصر آن فضا جلوه ویژه و چشمگیری داشته باشند. در مورد سقف های وافل می توان گفت: فضای خالی پایین قالب ها امکان نورپردازی و جلوه ای زیبا را به شما می دهد و دست طراحان برای انتخاب اقسام طرح و نورپردازی در حالت کلی باز است.

در سقف وافل می توانید سوراخ های مربعی ایجاد شده توسط وافل را رنگ آمیزی کنید و ظاهر را جذاب تر کنید. روش های مختلف نورپردازی در هر یک از مربع ها در تزئینات سقف وافل ممکن است یکی از عوامل ایجاد زیبایی بیش از حد آن باشد.

 

رنگ در نمای سقف وافل

علاوه بر نورپردازی، می توان با رنگ آمیزی شبکه های سقفی وافل جذابیت بیشتری به آن بخشید. خلاقیت در این زمینه بسیار مهم است، استفاده از رنگ هایی که ظاهری ظریف و چشمگیر ایجاد می کند و حس خوبی را به بیننده القا می کند.

راه حل دیگر مربوط به هنر گچ کاری است که می تواند تاثیر متفاوتی در زیباسازی سقف وافل داشته باشد و استفاده همزمان آن با لامپ های رنگی باعث جذابیت بیشتر این نوع سقف می شود.

موضوعی که در رابطه با تزئینات و زیبایی شناسی سقف وافل مورد بحث قرار می گیرد، عمدتاً تأمین شرایط لازم برای این تزئینات است.

سقف وافل یکی از سقف های بهینه و سودآور در صنعت ساختمان است، اما برای استفاده کامل از این مزیت باید شرایطی را که تایید می کنیم فراهم کنیم.

از تیر آویز استفاده نکنید: برای داشتن سقف تخت و یک دست از تیر آویز استفاده نکنید. در هنگام اجرا توجه کافی داشته باشید که تیر آویز از جایی بیرون نزند.

تایید کیفیت بتن: باید در حین اجرا بررسی و در نظر گرفته شود.

اگر از سقف وافل به عنوان سقف اکسپوز استفاده می شود و اجرای تزیینات هدف بعدی شماست. اجرای سقف توجه و دقت زیادی می طلبد. به عبارت دیگر برای اجرای تزیینات سقف وافل باید قبل از نصب، لوله کشی و اتصالات برق انجام شود. زیرا پس از اتمام اجرا امکان تغییر وجود ندارد.

حفره های سفید روشن در نمای سقف وافل

بررسی ایده سقف وافل دو طرفه، احتمالاًاز نظر تجاری یک ایده آل است. نور طبیعی زیادی وجود دارد. بنابراین کار کمی روی نورپردازی سقف لازم است. یک طبقه تیره انتخاب شده و بر خلاف این، سقف فوق العاده سفید و روشن است. تنها رنگ ضخیم با لایه ای بلند به شکل پلاستیک براق بر روی سوراخ های به جا مانده از وافل چنین فضایی را ایجاد کرده است. بدون استفاده از کناف، بدون هزینه اضافی امکانات مورد نیاز برای نصب پنل pvc، بدون دردسر سیستم خرگوشی، بدون استفاده از هنر گچ کاری و تنها با استفاده از زیبایی ذاتی سیستم وافل،طرح جالبی میسازند.

 

ایده های خلاقانه دیگر در نمای سقف وافل

همانطور که در بالا ذکر شد، اجرای سقف وافل جذابیت خاص خود را دارد. همچنین ظاهری ایجاد می کند که آن را از سایر سبک های موجود برای اجرای سقف متمایز می کند. برای ایجاد زیبایی بیشتر در سقف می توان از روش های مختلفی استفاده کرد:

استفاده خلاقانه از عناصر تزئینی در سقف شما می تواند آن سقف را زیباتر کند. فرضاً می توان لامپ هایی با نورهای مختلف را بر روی سقف نصب کرد و از روشنایی این لامپ ها نهایت بهره را برد.

می توانید مربع های ایجاد شده توسط قالب وافل را رنگ آمیزی کنید و ظاهر را جذاب تر کنید.

اجرا و استفاده همزمان از رنگ با لامپ های رنگی در سقف می تواند به عاملی تبدیل شود که ظاهر سقف وافل را جذاب تر و چشمگیرتر می کند.

روش های مختلف نورپردازی در هر یک از مربع های ایجاد شده در تزئینات سقف وافل می تواند یکی از عوامل ایجاد زیبایی بیش از حد آن باشد.

 

شرایط لازم برای نمای سقف وافل برجسته

با اجرای سقف وافل علاوه بر ایجاد نمای زیبا می توان در هزینه های زیادی صرفه جویی کرد. به همین دلیل سقف وافل یکی از بهینه ترین سبک های سقف در صنعت سقف ساختمان محسوب می شود. اما برای رسیدن به این هدف باید شرایطی در هنگام اجرای سقف رعایت شود تا بتوان از مزایای این سقف در زمینه تزیینات به طور کامل بهره برد. از جمله نکاتی که در نصب سقف باید رعایت شود می توان به نکات زیر اشاره کرد:

برای سقف اکسپوز بهتر است از تیرهای آویز دار استفاده نکنید تا سقف کاملاً صاف باشد. در هنگام اجرا به این نکته توجه کنید که تیر کاذب از هیچ نقطه ای از سقف بیرون نزند. یا برآمدگی آن بسیار کم باشد تا نمای کل سقف را خراب نکند و نمای کار به طور کامل باشد.

اگر پیمانکاری بخواهد از سقف وافل اکسپوز استفاده کند، باید در حین اجرا به نحوه اجرای سقف دقت کند. نکته ای که در اینجا بسیار مهم است این است که سقف باید کاملا منظم و صاف باشد.

در هنگام اجرا باید به کیفیت بتن مورد استفاده توجه زیادی شود. فرضاً استفاده از بتن شن نما و شکستن قالب ها در حین اجرای کارها از مواردی است که از اجرای سقف به بهترین شکل ممکن جلوگیری می کند.

تمام تمهیدات لازم برای قرارگیری تزیینات روی سقف مانند قرار دادن لوله و لامپ باید از قبل برنامه ریزی شده و در سقف اعمال شود. پس از قرار دادن قالب ها، بتن ریزی و در نهایت حذف آن ها هیچ گونه اصلاحی نمی توان انجام داد.

 

نمای سقف وافل برجسته به صورت اکسپوز

یکی از مهم ترین عوامل اجرای سقف وافل به بهترین نحو استفاده از مدل هایی است که بتواند نظم بیشتری را در موقع اجرا ایجاد کند. یکی از انواع برترقالب وافل قالبهای مکعبی می باشد که می تواند کمک شایانی برای نظم و افزایش کیفیت کار باشد. این مدل ها از پیشرفته ترین و جدیدترین مدل ها برای اجرای سقف وافل است. همچنین بهترین پیشنهاد برای نمای اکسپوز سقف وافل محسوب می شوند. از جمله مشخصاتی که این قالب دارد و امکان دستیابی به سقف ایده آل را فراهم می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این قالب به وسیله دسته یا سنجاق هایی که دارد به صورت کاملاً ثابت در کنار یکدیگر قرار می گیرد. این پایداری به ایجاد سقفی مرتب و یکنواخت کمک می کند و کیفیت عملکرد سقف وافل قابل مشاهده را افزایش می دهد. از یکنواختی و نظم موجود می توان برای نمایش و تزئین سقف استفاده کرد.

هنگام بتن ریزی قالب ها حرکت نمی کنند و هیچ گونه آشفتگی و بی نظمی در کار ایجاد نمی شود.

هم ترازی و گونیا در حین کار یکی دیگر از ویژگی هایی است که این فرم به آن کمک می کند.

سخن نهایی 

نما و ظاهر سقف وافل می تواند کیفیت کار را تا حد بسیار بالایی بهبود بخشد. و همچنین نتیجه را بسیار رضایت بخش کنند. تمامی ویژگی هایی که در بالا ذکر شد، امکان استفاده از سقف وافل ایجاد شده در این روش را فراهم می کند.

نمای سقف وافل | ارتفاع سقف وافل | قیمت سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword