نکات اجرای سقف وافل | دوره اجرای سقف وافل | قالب سقف وافل

نکات اجرای سقف وافل | دوره اجرای سقف وافل | قالب سقف وافل

نکات اجرای سقف وافل | دوره اجرای سقف وافل | قالب سقف وافل

نکات اجرای سقف وافل

نکات اجرای سقف وافل | دوره اجرای سقف وافل | قالب سقف وافل

اخیراً اجرای شدن سقف وافل دارای مزایای فنی و اقتصادی می باشد که سبب استقبال گسترده و وسیع جامعه مهندسین و همچنین سازندگان و در نهایت استفاده از این علم فناوری در صنایع ساختمان باشد. یکی دیگر از مزایای مهم سقف وافل سهولت اجرا و سازگاری این سیستم با شرایط فنی و عملیاتی کشور نسبت به سایر سیستم های سقفی مشابه مانند سقف تیرچه و غیره می باشد.

همچنین آموزش اکیپ های مختلف تقویتی و استفاده از تجهیزات موجود برای اجرای سقف وافل بدون نیاز به ابزار و تکنیک های خاص امکان پذیر است. این ویژگی باعث میشود که اکثر افراد تکنیک سقف وافل را به دلیل کاربرد و سهولت اجرا انتخاب کنند. در این مقاله می خواهیم در مورد شرایط استفاده قاب سازان و پیمانکاران و نحوه اجرای صحیح این سقف ها از جنبه های مختلف با شما صحبت کنیم.

انواع نحوه اجرای سقف وافل:

سقف وافل دو طرفه وهمچنین یک طرفه را می توان به دو شکل مسطح و مدولار اجرا نمود. مراحل این دو مورد تا حدودی شبیه هم هستند. و تنها در استفاده از قالب های فلزی و تخته سه لا با هم تفاوت دارند. خوب است بدانید که سیستم مدولار نیازی به فرش کردن سقف با قالب های فلزی و تخته سه لا ندارد. از مزیت روشهای تخت می توان به سرعت بسیار بالا در هنگام اجرا، و ایمنی زیاد بالای کارگران، چیدمان خیلی بهتر قالب های وافل و کیفیت بالای بتن ریزی اشاره کرد.

 

مراحل اجرای سقف وافل

حال می خواهیم مراحل ساخت وافل به صورت مدولار و جزئیات سقف وافل را مورد بحث قرار دهیم و هر مرحله را به صورت کلی توضیح دهیم:

 

مرحله 1: زیرسازی سقف وافل

یکی از مهم ترین مراحل در نحوه اجرای سقف وافل، زیرسازی سقف وافل می باشد. در این مرحله بر اساس ارتفاع و بار باید بر اساس اصول طراحی طراحی و اجرا شود تا شرایط بارگذاری مختلف را تحمل کند. و اصول ایمنی را رعایت کند. اولین مرحله در اجرای سقف وافل داربست یا شمع بندی است که پس از آن شاسی سقف اجرا می شود.

شمع بندی در پروژه هایی با ارتفاع سقف 3 تا 3.5 متر و در پروژه هایی با ارتفاع سقف بیشتر از داربست یا جک های بلند استفاده می شود. امکان چیدمان صحیح قالب های وافل یک طرفه یا دو طرفه، تنظیم سطح سقف، اعمال فنر منفی و اطمینان از ایمنی از مواردی است که در این مرحله باید به صورت کاملا صحیح اجرا شود.

همچنین یکی از موارد دیگر برای ساخت سقف وافل در ساختمان های معمولی استفاده از جک های فلزی با فاصله یکسان است. ما می توانیم فاصله جک ها از یکدیگر را با روابط مهندسی مربوطه برای هر پروژه محاسبه کنیم. در پایه های زیرین به دلیل قرارگیری دوم قالب های وافل از مواد به صورت دو لایه و در دو جهت متعامد استفاده می شود.

این عناصر می توانند پروفیل های لوله داربست، قوطی های فلزی یا تخته های چوبی باشند. (بار وارد شده به زیرسازی ابتدا به کنسول ثانویه سپس به کنسول اصلی و در نهایت به پی و خاک منتقل می شود)

 

مرحله دوم: قالب وافل را بچینید

پس از اتمام مرحله اول، یعنی در حین ساخت سقف، هنگام قالب گیری سقف وافل، قالب وافل یک طرفه یا دو طرفه باید در پروفیل های زیرین طبق جزئیات نقشه اجرایی چیده شود. که به دلیل مدولار بودن قالب وافل به سرعت تکمیل می شود. حتما در چیدمان قالب وافل از دقت بسیار زیادی به فاصله قالب وافل اول در هر سطح از ستون و همچنین دیوارهای برشی داشت و برای چیدمان قالب با نقشه اجرایی مطابقت داد زیرا در طراحی سقف وافل طراحی نمای دال توپر در قسمت ستون و دیوار برشی محوطه سقف بوده است.

یکی از نکات دیگری که به دلیل تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت باید به آن توجه کرد، سفتی و همسو بودن چیدمان قالب های وافل است. علاوه بر این، از تکنیک هایی برای ثابت کردن قالب های وافل برای جلوگیری از جابجایی و لغزش آنها استفاده می شود. از جمله گیره های مخصوص، میله های U شکل، میخ زدن، اتصال سیم های تقویت کننده یا ثابت کردن قاب های وافل انتهایی.

 

مرحله سوم: تقویت سقف وافل

از دیگر مزایای سقف وافل می توان به عدم نیاز به تیرآهن آماده و امکان اجرای کامل آرماتور سقف در محل اشاره کرد. به اینگونه که پس از پایان کار چیدمان قالب وافل آغاز به آرماتوربندی سقف وافل مطابق جزئیات نقشه اجرایی شروع می شود. در ابتدای این مرحله، میلگردهای هسته و تقویت کننده در قسمت پایین تیر اجرا می شود. سپس درپوش های برشی برای نگه داشتن سر ستون و دیوارهای برشی و همچنین تیرهای سقفی که اطراف دهانه فشرده می شوند، اعمال می شود.

در این مرحله عرض و طول محل قرارگیری سر برش، تعداد دمپرها، تعداد پایه های دمپر و فاصله مرکز تا مرکز دمپرهای سر برش بسیار مهم است. سپس میلگردهای شبکه اصلی و آرماتور فوقانی سقف اجرا می شود. میلگردهای پایین و بالایی تیرهای شکل گرفته نیز از طریق میلگردهای پین به یکدیگر متصل می شوند. در آرماتوربندی سقف، تقویت هسته و درز، طول خمشی، همپوشانی، پوشش بتنی و غیره باید طبق نقشه کار انجام شود.

 

مرحله چهارم: بتن ریزی سقف وافل

پس از اتمام مرحله مقاوم سازی سقف وافل، سقف وافل آماده بتن ریزی می باشد. بتن ریزی سقف وافل یک عملیات مستمر بوده و با نیروی پیمانکار سقف وافل در یک جهت شروع می شود. فضاهای بین تیرها به دلیل فضای بتن ریزی و چگالی کم آرماتور به راحتی با بتن پر می شود. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که بتن باید در حین انجام عملیات با استفاده از ویبراتور متراکم شود. و مهمتر از آن، ویبره باید به طور منظم و در فواصل زمانی معین در داخل تیرچه قرار داد تا هر دو قسمت دچار ارتعاش شوند.

در سقف های بزرگ باید محل درز اجرایی از قبل مشخص شود و بتن ریزی تا محل درز اجرایی ادامه یابد. در پایان این مرحله عملیات پرداخت برای تسطیح سطح بتن انجام می شود و ضخامت بتن باید برابر با ضخامت سقف وافل در نقشه اجرایی باشد.

 

مرحله پنجم: قالب وافل را باز کنید

دمای مقابل سطح بتن، نوع و مدل سیمان مصرفی، و همچنین دهانه و ضخامت سقف و مدل قالب گیری سقف وافل و … در مدت لازم جهت گیری بتن و امکان قالب گیری تاثیر زیادی دارد. به طور کلی زمان لازم برای برداشتن قالب برابر است با زمانی که بتن به 70 درصد مقاومت مشخصه خود می رسد، در این صورت می توانیم قالب های زیر را حذف کنیم، اما حذف پایه های نگهدارنده تنها در صورتی مجاز است. بتن علاوه بر رعایت تمامی محدودیت ها به 20 درصد مقاومت خود رسیده است و هشت روز مورد نظر فرا رسید.

 

ابزار مورد نیاز برای اجرای سقف وافل

برای اجرای سقف وافل می توان از ابزار و تجهیزات معمولی که در اجرای اسکلت بتنی معمولی استفاده می شود استفاده کرد. همانطور که می دانید فروش قالب وافل و انتخاب نوع تجهیزات سقف وافل مربوط به مساحت سقف، بازشوی سقف، وزن سقف، نوع سیستم سازه، ارتفاع کف و کیفیت مورد نیاز می باشد. در ادامه به معرفی برخی از ابزارهای مورد نیاز برای اجرای سیستم سقف وافل می پردازیم:

 

قالب وافل

جک، داربست و داربست برای حمایت عمودی پشت بام زیر.

پروفیل مربعی برای اجزای افقی حاوی لوله، قوطی یا قالب وافل.

قالب های فلزی، تخته های چوبی یا ورق های فلزی برای اجرا در قسمت های سخت تیرها یا سقف ها.

به طور کلی اجرای سیستم سقف وافل نیازی به تجهیزات خاص و اختصاصی ندارد و پیمانکاران برای اجرای این سقف از تجهیزات موجود استفاده می کنند.

 

نیروی کار سقف وافل

سهولت کار بر روی سقف وافل باعث شد تا نیروهای مسلح ماهر و مجرب بتوانند با استفاده از روش های نوین و به روز آرماتوربندی زیر نظر و آموزش مهندسان مجری کار کنند. اجرای سقف وافل و ارتباط با طراحی سقف وافل. حجم کار، زمان بندی و … از عوامل تعیین کننده تعداد نیروی انسانی برای اجرای سقف است. همچنین می توان آن را با همان میزان نیروی کار که سیستم های سقف سنتی انجام داد.

 

دوره اجرای سقف وافل

شرایط پروژه، نیروی انسانی، میزان تجهیزات، طرح اجرا، شرایط تامین مصالح و غیره تاثیر عمده ای در طول مدت اجرای پروژه سقف دارد. یکی دیگر از مزایای سقف وافل نسبت به سایر سقف های بتنی دوره مشاوره سقف وافل و آماده سازی آن است که می توان در رتبه های بالایی قرار گرفت و به طور تقریبی می توان گفت برای ساختمان های معمولی 7 تا 14 روز طول می کشد تا وافل اجرا شود.

کارهای قالب گیری باید مرحله به مرحله بدون اعمال نیرو و ضربه انجام شود تا سقف تحت تاثیر بار ناگهانی قرار نگیرد. برای دهانه های حدود هفت متر، برداشتن کل قالب، نصب داربست و فونداسیون های محافظ مشکلی ندارد، اما برای دهانه های بزرگتر از هفت متر، قالب و داربست باید طوری تنظیم شود که قالب برداشته و نصب شود. امنیت باید در سطح پایه انجام شود. همیشه بهتر است یک پایه اعتماد در دو طبقه متوالی داشته باشید.

 

نکات اجرای سقف وافل

نکات اجرای سقف وافل | دوره اجرای سقف وافل | قالب سقف وافل

حتما از داربست یا داربست فلزی در فضاهای باز طولانی و در ارتفاع از کف استفاده کنید. زیرا علاوه بر ایمنی بیشتر، می توانید به راحتی و سریع آن را برچید.

خیز منفی یا چتر سقف باید توسط نقشه بردار یا تیم متخصص آزمایش و اعمال شود.

در دهانه های بلند، آرماتورها باید به گونه ای قرار گیرد که محل های روی هم قرار گیرند و از هم دور باشند و تمام آرماتورها در یک نقطه وصله نشوند. حتی در صورت امکان، باید از طول بیشتر برای وصله پوشش استفاده شود.

در حین عملیات بتن ریزی جک ها و داربست ها باید دائما بررسی شوند و در صورت ضعیف بودن جک ها اضافه شود.

اگر موقعیت و موقعیت آرماتور سقف به درستی درج نشده یا نامشخص است، مجدداً از مهندس سازه سوال کنید و حتی در صورت امکان موقعیت آهن ها را نسبت به نقشه قالب گیری مشخص کنید.

پایه های ایمنی را طوری قرار دهید که جک های 40% و 20% در زیر این سقف قرار گیرند تا دو سقف کمتر از سقف بتن ریزی باشد.

سخن نهایی

سقف وافل یک طرفه و دو طرفه که حدود 10 سال است در کشور ما رواج پیدا کرده است. در صورتی که به مرحله اجرا نادرست و بدون نظارت برسد، در عین حال اجرای آسانی دارد و مزایای زیادی دارد. از نظر فنی و ایمنی مانند هر سیستم سقفی دیگری است.

اجرای این سقف نسبت به سقف معمولی مانند تیرچه بلوک به تجهیزات بیشتری نیاز دارد. و دقت و زمان بیشتری را می طلبد. توصیه ما به عنوان قدیمی ترین کارگران این صنعت استفاده از اپراتورهای زبده و شایسته حداقل برای دانشمندان و مدیران اجرایی باشد تا با کمک آنها بتوانید تجربه خوبی از سقف وافل داشته باشید و از مزایای بی نظیر این استفاده کنید.

 

پست مرتبط

Enter your keyword