هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه  | مزیت سقف وفل نسبت به تیرچه بلوک

هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه  | مزیت سقف وفل نسبت به تیرچه بلوک

هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه  | مزیت سقف وفل نسبت به تیرچه بلوک

مقایسه کردن سقف وافل با تیرچه بلوک

هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه  | مزیت سقف وفل نسبت به تیرچه بلوک

1_تفاوت بین سقف تیرچه بلوک و سقف وافل

2_ تفاوت اصلی بین سقف های بلوکی و تخته ای وجود دارد:

در سقف تیرچه بلوک از تیرچه های پیش ساخته استفاده می کنیم اما در سقف وافل تیرچه ها در محل کار اجرا می شوند.

ما از یونولیت برای پر کردن فضای بین تیرچه های سقفی در سقف تیرچه بلوک استفاده کردیم. قالب های پلاستیکی معمولا برای سقف وافل استفاده می شود و بعد از چند روز از زیر سقف باز می شود و قابل استفاده در سقف بعدی می باشند.

 

هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه

هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه، مطمئناً اگر شما نیز قصد دارید یک سازه بتنی یا فلزی بسازید و فقط باید نوع سقف را انتخاب کنید، با این سوال روبه رو هستید ، تیرچه بلوک یا وافل ؟ در این مقاله تخصصی سقف وافل را با سقف تیرچه بلوک از نظر کارایی مقایسه می کنیم سپس مزیت سقف وافل را نسبت به تیرچه بلوک بررسی می کنیم و در نهایت قیمت این دو سقف را با هم مقایسه می کنیم.

 

سرعت اجرا

ساخت سقف تیرچه بلوک به دو دلیل بسیار ساده تر و سریعتر از سقف وافل است:

در سقف تیرچه بلوک تیرچه ها آماده هستند و نیازی به اجرای درجای آنها مانند سقف وافل نداریم.

تیرچه های پیش ساخته در سقف تیرچه بلوک به تحمل وزن بتن تازه کمک می کند. بنابراین ما به زیرساخت کمتری در سقف تیرچه بلوک نیاز داریم.

 

ضخامت سقف

ارتفاع قالب های مشبک معمولاً 25 الی 33 سانتی متر است و اگر5 الی 7 سانتی متر بتن اضافه کنیم ضخامت کل پوشش مشبک   30 الی 40 سانتی متر می شود در حالی که ضخامت نهایی پوشش تیر بلوک معمولاً 30 سانتی متر است.

قالب ها

قالب وافل موقتی است و بعد از چند روز از زیر بتن جدا می شود. در استفاده از این وافل ها باید دقت کرد تا آسیبی نبینند. البته چون از پلاستیک ساخته شده اند، بازیافت می شوند و به چرخه تولید باز می گردند.

سقف تیرچه بلوک با قالب دائمی است یعنی بعد از بتن ریزی دیگر قابل استفاده نیست. در اکثر پروژه ها از  یونولیت برای این منظور استفاده می شود. سایر بلوک های سقفی مانند بلوک های سیمانی و سفالی وزن بیشتری دارند و در هنگام زلزله خطر سقوط آنها وجود دارد.

 

عملکرد یک طرفه یا دو طرفه

در سقف تیرچه بلوک به دلیل وجود تیرها فقط در یک جهت عملکرد سقف یک طرفه خواهد بود. اما از آنجایی که در سقف مشبک تیرها در دو جهت عمود بر هم اجرا می شوند، بار را می توان در دو جهت توزیع کرد. مگر اینکه نسبت طول به عرض بازشوها بیشتر از 2 متر باشد که در مورد سقف عملکرد یک طرفه خواهد داشت. که در چنین مواقعی به آن سقف وافل یک طرفه می گویند.

 

مزیت سقف وافل نسبت به تیرچه بلوک

دهانه های بلند را با سقف وافل بپوشانید

مزیت اصلی سقف وافل پوشاندن دهانه های بلند است. حداکثر دهانه ای که می توان با سقف تیرچه بلوک پوشاند 6-7 متر است. برای دهانه های بزرگتر باید از تیرچه های دوتایی استفاده کنیم. به معنای کنار هم قرار دادن 2 تیرچه است. در سقف وافل هیچ محدودیتی در طول دهانه اجرایی ندارد.  بنابراین این سقف تا 15 متر دهانه به راحتی قابل اجرا است.

 

نظارت بر کیفیت اجرا

به دلیل عدم نظارت در ساخت تیرچه های پیش ساخته، ممکن است سازنده در ساخت تیرچه ها از ضایعات یا میلگردهای جوشی استفاده کرده باشد یا بتن مورد استفاده کیفیت لازم را نداشته باشد. اما در سقف وافل از آنجایی که تمام کارها در محل پروژه انجام می شود می توان کیفیت کار را به دقت زیر نظر داشت.

 

مقایسه قیمت سقف وافل و سقف تیرچه بلوک

در گذشته قیمت سقف تیرچه بلوک کمتر بود و برای دهانه های تا 7 متر سقف تیرچه بلوک توصیه می شد. اما در حال حاضر با توجه به افزایش چند برابری قیمت آهن آلات و بتن سقف تیرچه بلوک توجیه اقتصادی ندارد و قیمت نهایی آن در هر دو دهانه کوتاه و بلند بیشتراز سقف وافل است.

 

هزینه سقف وافل در مقابل سقف تیرچه بلوک

با وجود هزینه بالای قالب وافل ، هزینه اجرای سقف وافل نسبت به سقف های دیگر در پروژه های بزرگ کمتر است. زیرا برخی از قالب ها را می توان تا 50 بار استفاده کرد.

در مقاله فوق به عدم نیاز به تیرچه های پیش ساخته در سقف وافل اشاره کردیم که این امر باعث کاهش هزینه های خرید، حمل و نقل، ساخت و نگهداری می شود.

در سقف تیرچه بلوک برای کاهش ارتعاشات در دهانه های بیشتر از 4 متر باید از کلاف های میانی در جهت عمود بر تیرچه ها استفاده کرد که باعث افزایش هزینه ها می شود.

به طور کلی، تیرچه بلوک فقط برای پروژه های کوچک و وافل برای پروژه های کوچک و بزرگ مناسب است. علاوه بر این مقایسه اقتصادی، مزایا و معایب دیگری را نیز در انتخاب نوع سقف باید در نظر گرفت.

 

مقایسه سقف وافل با سقف تیرچه بلوک از نظر بار مرده

یکی از ویژگی های مثبت هر سازه کاهش بار دائمی آن است. وزن مرده به معنای وزن بتن و میلگردهای تقویت کننده مورد استفاده در ساخت سازه است.

همانطور که گفتیم در وافل به دلیل مشبک بودن بتن سقف و حذف تیرهای مرکزی بار دائمی آن کاهش می یابد.

در سقف تیرچه بلوک ، از تیرهای میانی به عنوان تکیه گاه استفاده می شود و قابل برداشتن نیست. جدا از آن همانطور که گفتیم کلاف های میانی باید در دهانه های بیش از 4 متر استفاده شوند.

 

مقایسه سقف وافل با سقف تیرچه بلوک از نظر عایق صوتی و حرارتی

با مقایسه این دو سقف می توان گفت که وافل صدا را تا حدی جذب می کند و به لطف ساختارشبکه ای که دارد و حفظ هوا در حفره های آن از انعکاس آن جلوگیری می کند. این توضیح در مورد گرما نیز صدق می کند و عایق حرارتی مناسب تری است.

اما یکی از معایب سقف های تیرچه بلوک در ساختمان ها این است که عایق صوت و حرارت مناسبی نیست و به دلیل انتقال بالای صوت باعث نارضایتی مردم در زمان بهره برداری می شود.

 

مقایسه سقف وافل با سقف تیرچه بلوک از نظر ایمنی در برابر زلزله و آتش سوزی

قبلاً ذکر شد که وجود تیرهای متعامد در سقف وافل استحکام آن افزایش می یابد. علاوه بر آن وزن سبک این سقف ها باعث می شود که نیروی کمتری در برابر زلزله جذب کنند و در نتیجه در برابر زلزله مقاوم تر هستند .

اما سقف تیرچه بلوک از صلبیت کافی برخوردار نیستند و حتی در حین کار با ایجاد لرزش باعث نارضایتی می شوند.

در صورت استفاده از بلوک های سیمانی در سقف تیرچه بلوک ممکن است در هنگام زلزله بلوک ها ریزش کنند اما در سقف وافل چون قالب ها دائمی نیستند و پس از اجرا برچیده می شوند چنینی خطری موجود ندارد و این سقف ها در برابر زلزله ایمن هستند .

در حین بتن ریزی در سقف هتای تیرچه بلوک ، آب موجود در بتن تا حدی توسط بلوک ها جذب می شود. این گاهی اوقات باعث سرد شدن بتن و عملکرد ضعیف آن در زلزله می شود.

از نظر ایمنی در برابر آتش، سقف وافل عملکرد بهتری دارد. اگر سقف تیرچه بلوک به درستی اجرا شود، پس از بتن ریزی باید بلوک ها جمع آوری شود، اما پیمانکاران این کار را انجام نمی دهند زیرا زمان بر است و مستلزم پرداخت دستمزد کارگران است.

اگرچه برای مقایسه دقیق هر یک از آنها در برابر آتش، باید نوع بتن، ضخامت و شبکه آرماتوربندی مورد استفاده ، را نیز در نظر گرفت.

یونولیت ها در هنگام آتش سوزی بسیار خطرناک و قابل اشتعال هستند و همچنین باعث گسترش سریعتر آتش می شوند. یکی دیگر از معایب آن تولید گاز سمی در هنگام آتش سوزی است که خسارات مالی و جانی زیادی به بار می آورد.

 

مقایسه سقف وافل با سقف تیرچه بلوک از نظر زیبایی

قسمت زیرین سقف وافل مشبک است و ظاهر خوبی دارد. تاریخچه استفاده از این سقف‌ها به دوران هخامنشیان و یونان باستان برمی‌گردد و به دلیل نمای بیرونی آن همواره مورد توجه معماران و طراحان بوده است.

اما قسمت زیرین سقف تیرچه و بلوک در انتها صاف و مسطح به نظر می رسند. اگر بخواهیم منظره ای زیبا ایجاد کنیم باید از سقف های کاذب استفاده کنیم که باعث افزایش هزینه می شود.

 

تیرهای میانی در سقف مشبک وسقف تیرچه بلوک

در مقاله قبل اشاره شد که تیرهای میانی در سقف تیرچه بلوک نقش تیر را دارند و باعث انتقال بار می شوند.

اما به دلیل ویژگی های خاص سقف مشبک می توان تیرهای مرکزی را حذف کرد که مزایای زیادی دارد. از جمله این مزایا، اجرای آسان، کاهش هزینه لوازم جانبی و افزایش ارتفاع طبقات است.

تفاوت در ویژگی های قالب وافل و بلوک

استفاده از قالب وافل مزایای زیادی دارد. یکی از بزرگترین مزیت ها این است که غیر دائمی و قابل بازیافت هستند و بسته به کیفیت قالب تهیه شده به دفعات قابل استفاده هستند.

اما بلوک های سیمانی و غیرسنگی به کار رفته درسقف تیرچه بلوک ها دارای معایب زیادی هستند. مهم ترین دلیل ماندگاربودن  این بلوک ها است.

ضمناً در هنگام حمل، نگهداری و استفاده از بلوک ها احتمال شکستگی وجود دارد که در هنگام بتن ریزی مشکل ایجاد می کند.

بلوک های پلی استایرن در هنگام آتش سوزی و بلوک های سیمانی در هنگام زلزله خطرات زیادی را به همراه دارد.

 

سخن نهایی

هزینه سقف وافل نسبت به سقف تیرچه چقدر است؟ اگر به عنوان طراح اجرایی یا سازه در رشته مهندسی عمران فعالیت می کنید، باید از انواع سقف ها آگاه باشید. سپس با شناسایی مشخصات هر سقف و شرایط پروژه، سقف مناسب را انتخاب و اجرا کنید. اگر در انتخاب بین سقف وافل وسقف تیر بلوک گیر کرده اید و نمی دانید چه تفاوت هایی با هم دارند، در این مقاله قیمت کل سقف وافل را باقیمت کل سقف تیرچه بلوک مقایسه کرده ایم.  

هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه  | مزیت سقف وفل نسبت به تیرچه بلوک

پست مرتبط

Enter your keyword