همه چیز درباره سقف مجوف

همه چیز درباره سقف مجوف

همه چیز درباره سقف مجوف

با توجه به پیشرفت ساخت‌وساز و نیاز به پوشش فضاهایی با وسعت زیاد در سازه‌ها، بدون استفاده از ستون میانی و همچنین لزوم کاهش وزن و ابعاد عضوهای سازه‌ای از طرفی دیگر باعث به وجود آمدن سیستم‌های متفاوت در اجرای سقف ساختمان و پیشرفت آنها گردیده است. یکی از روش‌های پیشرفته و بسیار مقرون‌بصرفه در امر ساختمان‌سازی، اجرای سقف مجوف است. کلمه مجوف به‌معنی میان‌تهی بوده و به ترکیب و کاربرد میلگرد، بتن و قالب‌های پلی‌پروپیلن برای استفاده در فوندانسیون سقف گفته می‌شود. این شیوه که روشی نوین در امر اجرای سقف محسوب می‌شود، جایگزین بسیار مناسبی برای سقف‌های قدیمی و معمولی به‌شمار می‌رود. استفاده از روش سقف مجوف در ساختمان‌ها از مزایای فراوانی برخوردار خواهد بود.

 

کلمه مجوف به معنای تو خالی بوده و سقف مجوف به سقفی گفته می شود که دارای حفراتی داخل خود باشد که از حفرات به منظور های مختلف در ساختمان سازی استفاده می شود. مزایای استفاده از آن بسیار زیاد است و ما در این مقاله سعی داریم تا مختصری در این باره صحبت کنیم.

 

معرفی

کلمه مجوف به معنای تو خالی بوده و سقف مجوف به سقفی گفته می شود که دارای حفراتی داخل خود باشد که از حفرات به منظور های مختلف در ساختمان سازی استفاده می شود. مزایای استفاده از آن بسیار زیاد است و ما در این مقاله سعی داریم تا مختصری در این باره صحبت کنیم.

سقف مجوف یکی از روش های جدید و مدرن ساخت سقف می باشد. قیمت بسیار مناسب این نوع از سقف باعث شده است تا به یکی از روش های محبوب در بین سازندگان تبدیل شود.

برای ساخت این سقف نیاز به مصالح خاصی نداریم و با میل گرد و بتن می توان آن را ساخته و اجرا نمود.

اجزای سقف مجوف :

1. حجم پر کننده (قالب ماندگار در قسمت میانی )

2. دو دال فوقانی و تحتانی به ضخامت 5 تا 8 سانتی متر

3. تیرچه های بتن بین احجام

ویژگی‌های سقف مجوف:

دراین روش، دال‌های ساخته‌شده از جنس بتن، همانند روش تیردال معمولی به‌صورت مستقیم بر روی تیر واقع می‌شوند. در اجرای سقف مجوف، تعداد تیرهای فرعی در مقایسه با روش تیردال معمولی بسیار بیشتر بوده که باعث خواهد شد مقدار دهانه افزایش یافته و همچنین دال‌ها ضخامت کمتری داشته باشند. یکی از مهم‌ترین خصوصیات و مزایای استفاده از این سقف، ایجاد یک دال با حداقل وزن بوده که دارای سطحی صاف است اما در زیر دارای سختی زیاد خواهد بود.

تفاوت سیستم سقف مجوف با روش تیر و دال معمولی

سیستم این سقف درواقع همان سیستم تیردال است که با ایجاد تغییردر اجرا و نوع مصالح به‌کار رفته باعث بهبود و پیشرفت آن شده است. این تغییرات شامل موارد زیر است:

• فاصله تیرهای میانی تا حدود زیادی و به‌میزان حداکثر 75 سانتیمتر بهینه شده است.

• همچنین عرض این تیرها نیز بسیار کاهش یافته که این مقدار در حدود 10 تا 20 سانتی‌متر است.

• مقدار ضخامت دال در سیستم سقف های مجوف به کم‌ترین میزان اجرایی یعنی در حدود 6 تا 10 سانتی‌متر کاهش یافته است.

 

 

 

 

انواع سیستم های سقف مجوف

 

• کوبیاکس: سیستم کوبیاکس سقف مجوف، همان ایده ایجاد فضای خالی بین دال به‌منظور کاهش وزن است. این سیستم با استفاده از قرارگیری قالب‌های بیضی شکل در شبکه‌های فلزی صورت می‌گیرد و برای نصب راحت‌تر در میان آرماتورهای بالایی و پایینی دال واقع می‌گردد.

• یوبوت: سقف یوبوت از دیگر انواع سقف مجوف است که از مجموع تیرهای آی شکل عمود برهم و قالب‌های یوبوت از جنس پلی‌پروپیلن بازیافت شده تشکیل می‌شوند.

• بابل‌دک: نوع دیگر این سقف، بابل‌دک است که با ایجاد فضاهای کروی توخالی در داخل دال و ایجاد دال دوطرفه مجوف و با همان ویژگی دال توپر و وزن کمتر، ابداع شده است. این فضاهای خالی باعث کاهش وزن دال تا حدود 35 درصد می‌شود و در کل می‌تواند وزن پروژه را تا 3 درصد کاهش دهد.

روش اجرای سقف مجوف

برای اجرای سقف مجوف در ابتدا می‌بایست در تراز مورد نظر، قالب‌بندی کف با استفاده از شمع صورت بگیرد. سپس بر روی قالب ایجاد شده، آرماتورهای پایین به‌صورت عمود برهم اجرا گردند. پس از انجام آرماتوربندی، قالب‌های حفره ای مورد نظر شکل در فواصل معین بر سطح آرماتور واقع شده و تثبیت می‌شوند. پس از انجام این مرحله و نصب قالب ها، آرماتورهای سطح بالایی نیز به‌صورت عمود بر هم، بر روی قالب حفره‌ها نصب می‌شوند و سپس عملیات بتن‌ریزی سقف مجوف صورت می‌گیرد.

 

 

 

نکات مهم در بتن ریزی سقف مجوف

باتوجه‌به اینکه در دو طرف قالب‌های پلی‌پروپیلن حفره‌ها، دو سفره به‌صورت آرماتوربندی وجود دارد ممکن است، در مرحله بتن‌ریزی، سطوح زیرین دال و یا در زیر قالب حفره‌ها بتن نتواند به‌طور کامل نفوذ داشته باشد. برای رفع این مشکل می‌بایست با استفاده از برخی مواد و افزودنی‌های خاص، میزان روان‌کنندگی بتن و کارایی آن را افزایش دهند. یک روش دیگر برای برطرف کردن این مشکل، انجام بتن‌ریزی لایه زیرین سقف های مجوف در مرحله ابتدایی کار است.

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام بتن‌ریزی می‌بایست به‌آن توجه داشت، جابه‌جایی و حرکت قالب حفره‌ها است. در این مرحله به‌علت نیروی زیادی که از جانب بتن به‌این قالب‌ها وارد می‌شود، ممکن است برخی از آن‌ها جابه‌جا شوند، برای جلوگیری از این موضوع باید قالب‌های حفره‌ها به آرماتورها و یا قالب‌های تحتانی بسته شوند.

 

 

مزایای مختلف استفاده از سقف مجوف

 

1- مزایای اقتصادی:

– کاهش هزینه‌های نازک‌کاری و لوله‌کشی در زیر سقف و سهولت در اجرای آن

– حذف ستون‌های اضافی برای ایجاد پارکینگ‌های بیشتر

– کاهش هزینه‌های نصب سقف کاذب

– کاهش ستون‌های داخل ساختمان و در نتیجه کاهش هزینه‌های مرتبط با آن

– کاهش هزینه قالب‌بندی نسبت به سایر روش‌های تیردال

– کاهش مصرف میلگرد و بتن در مقایسه با سیستم‌های مشابه

2- مزایای اجرایی

– امکان تحمل بار زیاد در سقف

– مقاومت زیاد و عملکرد مطلوب در برابر زلزله

– حذف تیرها و آویزها

– قرارگیری دو لایه دال به‌صورت مشبک در قسمت بالایی و پایینی سقف مجوف که باعث ایجاد استحکام زیادی در بالای دال می‌شود و این امر نیروهای زلزله را به عناصر باربر جانبی انتقال می‌دهد.

3- مزایای فنی:

– کاهش تعداد ستون‌ها

– بهبود کارایی سقف از لحاظ لرزش و عایق صدا و حرارت

– مقاومت زیاد در برابر حریق

– عدم محدودیت برای استفاده در آب و هوای مختلف

– امکان حذف تیرها و آویزها

– وزن کم، ضخامت کم و دو طرفه بودن

4- مزایای معماری:

– امکان ستون‌گذاری نامنظم

– ایجاد فضاهای وسیع تر

– آزادی عمل بیشتر برای طراحی فضاهای معماری

– افزایش ارتفاع مفید طبقات

امروزه روش‌های سنتی ساخت‌وساز جای خود را به روش‌های مدرن و صنعتی داده است. چراکه علاوه‌بر سبک‌سازی بنا باعث افزایش سرعت ساخت و کاهش هزینه‌های اجرایی، مقاوم‌ سازی و نیز بازگشت سریع سرمایه خواهد شد که سیستم سقف مجوف، به این مشخصات بسیار نزدیک است.

 

مقرون به صرفه بودن سقف مجوف :

این سقف یکی از مقرون به صرفه ترین روش ها برای ساخت سقف می باشد. دلیل آن این است که میزان مصالح و بتن اضافی در این نوع سقف به حداقل خود می رسد زیرا بیشتر فضای سقف مجوف با احجامی که فضا را پر می کنند پر می شود و هم چنین تو خالی و مجوف بودن سقف دلیل دیگر کاهش مصرف مصالح و هم چنین کاهش قیمت ها است. کاهش هزینه نیروی انسانی در مورداین سقف نیز آن را بسیار مقرون به صرفه کرده است.

 

 

استحکام بالای سقف مجوف :

نکته جالب در مورد سقف های مجوف این است که با این که تو خالی است و دارای حفرات زیادی است و هم چنین نسبت به سقف های دیگر سبک وزن تر است اما با تمامی این اوصاف استحکام بسیار زیادی در مقابل فشار ، کشش ، بلایای طبیعی و … دارد. که این موضوع نیز به یکی از مزیت های بسیار خوب آن تبدیل شده است که نظر هر مشتری و سازنده ای را به خود جلب می کند. این مزیت هم چنین باعث سبک تر شدن وزن ساختمان می شود که این مساله نیز بسیار مطلوب می باشد. هم چنین در هنگام اجرای سقف مجوف نیز با توجه به استحکام و مقاومت بالای آن راحتی کارگران دو چندان است زیرا به راحتی می توانند روی این سقف تردد کرده و آن را نصب و اجرا بنمایند.

معماری ساده تر با سقف مجوف :

استفاده از سقف مجوف باعث می شود تا تعداد ستون هایی که برای طراحی سازه نیاز است کاهش پیدا کند. این امر باعث می شود تا فضاهایی که وجود دارند بزرگتر دیده شوند و استفاده از فضا بهتر و راحت تر انجام شود. این سقف، این امکان را به معمار می دهد تا طراحی داخلی راحت تر و مدرن تری داشته باشد و بتواند هر نوع مشتری با هر نوع سلیقه ای را از طراحی خود راضی و خوشنود کند. استفاده از این نوع سقف ها باعث می شود تا فضا های غیر قابل استفاده یا فضا های پرت به شدت کاهش یابند و فضای مفید ساختمان بیشتر و بیشتر گردد.

با سقف مجوف دیگر نیاز به سقف کاذب نیست:

با وجود سقف مجوف دیگر نیاز ندارید تا از سقف کاذب برای پوشاندن ظاهری سقف خود استفاده کنید و این امر باز هم باعث کاهش هزینه های شما می گردد زیرا هزینه خرید ، نصب و اجرای سقف کاذب خود به شدت بالا است و سازنده را مجبور به صرف هزینه های بیشتر برای استفاده از سقف کاذب می کند. اما اگر شما از سقف مجوف استفاده کنید دیگر نیازی به صرف این هزینه های اضافی ندارید.

 

 

صادقانه بگوییم استفاده از هر وسیله یا تجهیزاتی امکان ندارد که بدون عیب و ایراد باشد و این موضوع در مورد سقف های مجوف نیز صادق است. در ادامه مطلب می خواهیم به برخی از معایب استفاده از سقف مجوف بپردازیم تا بتوانید با دانستن تمامی جنبه های استفاده از این نوع سقف با خیال راحت به خرید و نصب آن بپردازید.

 

 

معایب سقف مجوف

 

عدم تطابق سقف مجوف با آیین نامه ها :

این سقف بر اساس آیین نامه های جهانی ساخته شده است و تمامی قوانین بین المللی را رعایت کرده است. اما مشکل این جا است که برخی از قوانین و آیین نامه هایی که در ایران وجود دارند با قوانین و آیین نامه های جهانی متفاوت بوده پس بنا براین از برخی از قوانین و مقرراتی که در ایران مورد نظر مراجع است پیروی نمی کند. پس ممکن است شما برای گرفتن مجوز های مورد نیاز دچار مشکل شوید اما خبر خوب به شما عزیزان این است که می توانید از متخصصان و کارشناسانی که مجریان این سقف هستند کمک بخواهید و حل کرد مشکلات خود به راحتی مجوز های مورد نیازتان را بگیرید.

 

 

نیاز به نیروی کاملا تخصصی در اجرای سقف مجوف :

در زمانی که می خواهید سقف های مجوف را اجرا و نصب کنید نیاز دارید تا از کارگران متخصص و با سابقه و ماهر استفاده کنید زیرا این کار یک کار کاملا تخصصی است و از عهده ی هر فردی بر نمی آید. این نکته یک نکته منفی است زیرا شما نیاز دارید تا مقدار زیادی پول برای به کار گیری کارگران متخصص صرف کنید و اگر هم از کارگران با سابقه و مجرب و ماهر استفاده نکنید دو مشکل دارید اول این که ممکن است این کارگران نا وارد نصب سقف را به خوبی انجام ندهند و باعث شوند تا ساخت سازه یا ساختمان شما دچار مشکل شود هم چنین ممکن است نصب نا درست سقف های مجوف توسط این کارگران باعث حادثه و جراحت برای خود کارگران شود که این امر شما را دچار مشکلات عدیده و جبران ناپذیری بکند. پس توصیه ما به شما این است که اگر می خواهید از این نوع سقف ها برای ساختمان خود استفاده کنید ، هزینه های کارگران متخصص را تقبل کنید و ریسک نکنید و از کارگران نا بلد و نا کارآمد استفاده نکنید زیرا در صورت بروز حادثه یا مشکل قطعا شما بیشتر از همه متضرر خواهید شد.

 

 

در ادامه مقاله با موضوع دال مجوف چیست آشنا خواهید شد.

دال مجوف از نمونه سقف ‌های مدرن، سبک و مقاوم است که در علوم مهندسی جدید سازه به آن پرداخته شده است. این نوع سقف که از ترکیب میلگرد، قالب‌ های تهیه شده از جنس پلی‌ پروپیلن و بتن ساخته می‌شود، به نام مجوف به معنای تو خالی معروف است. مهندسی دقیق این نوع سقف، آن را به لحاظ میزان مقاومت و کارایی، به نمونه‌ای با مزایای فراوان تبدیل کرده که کاربرد های وسیعی در سازه‌ های امروزی دارد.

با توجه به تو خالی بودن این نوع سقف و وزن پایین آن نسبت به نمونه‌ های فاقد این نوع فناوری، ایمنی استفاده از این نوع سازه در زمان ساخت و حین استفاده بسیار بالاست.

سقف دال مجوف چیست؟

دال در اصطلاح مهندسی و سازه‌ ای به بتن ریزی سطوح اطلاق می‌شود. بسته به نوع انجام این کار اصطلاحاتی به آن افزوده می‌شود. در مورد دال‌ های مجوف یا تو خالی، این کار به بتن ریزی سقف‌ هایی مربوط می‌شود که دارای حفره‌ ها و فضا های توخالی درون خود هستند. منظور از کاربرد این روش در ساخت سقف مجوف، اهداف و مزایای گوناگونی است که از سبکی تا مقاومت در برابر ضربه را می‌توان جزو آنها برشمرد.

ساخت این نوع دال بیشتر به فناوری و خلاقیت مهندسی مربوط است و از دانش فنی و آموزه‌های این رشته نشات می‌گیرد و نیاز به تجهیزات چندانی برای ساخت ندارد.

میلگرد و بتن مصالح اصلی و مورد نیاز برای ساخت سقف مجوف به‌شمار می‌روند. در این روش دال‌ هایی با ضخامت کمتر و تعداد بیشتر و به شکل مستقیم بر روی تیر واقع می‌شوند که در عمل مقدار دهانه را افزایش می‌دهند.

از ویژگی‌ ها و مزایای مهمی که در به‌ کارگیری دال مجوف دیده می‌شود، وزن بسیار کم و مقاومت بالاست که بر روی سطح کاملا صاف این نوع سقف اتفاق می‌افتد.

در شرکت مهانیت اجرای موفق دال مجوف و وافل بارها و در پروژه‌ های زیادی تجربه شده است. پروژه‌ هایی که با تخصص تیمی آغاز و با رضایت مشتری به پایان رسیده است. تسلط بی چون‌ و چرای این برند مهندسی در کنار اتکا به تخصص و تعهد اعضای گروه بهترین تضمین کننده این موفقیت است.

از دال مجوف تا تیر بتن

اجزای موجود در سقف های مجوف شامل تیرچه‌ ها و دال‌ های فوقانی و تحتانی است که توسط قالب‌ های ثابت به یکدیگر متصل می‌شود که در بخش میانی واقع شده و نقش حجم پرکننده را ایفا می‌کند.

در این مجموعه که همان روش اجرای تیر دال است، تغییراتی در مصالح و شیوه اجرا به ساخت سقف با مزایای متفاوت منجر می‌شود.

برخی از این تفاوت‌ ها به تغییر فاصله و عرض تیر های میانی و نیز ضخامت آنها مربوط می‌شود. در سیستم سقف‌ های مجوف، فاصله تیر ها به ۷۵ سانتی‌متر رسده و عرض آن ها تا حدود ۲۰ سانتی‌ متر کاهش یافته است. هم‌ چنین ضخامت دال در سقف های مجوف نیز به کمترین میزان ممکن رسیده و تا حدود ۱۰ و حتی ۶ سانتی‌ متر کاهش یافته است.

سیستم سقف های مجوف در انواع یوبوت، وافل ،کوبیاکس و بابل دک قابل اجراست که در آنها از قالب‌ هایی با اشکال و جنس متفاوت استفاده می‌شود.

تخصص ساخت دال مجوف در برند مهانیت توسط کارشناسان کارآزموده و متخصصین و مهندسین مجموعه در بهترین کیفیت انجام شده و از نوع و جنس قالب‌ها تا محاسبات مهندسی آن در مجموعه انجام و توسط ناظرین به مرحله تایید می‌رسد.

کلیه مراحل و نکات مهم در این روش در نتیجه نهایی کار موثر بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

برای مثال سفره‌ های آرماتور بندی موجود در طرفین قالب پلی‌ پرو پیلن ممکن است مانع از نفوذ بتن در سطوح زیرین قالب یا حفره شود. در این صورت با اضافه کردن افزودنی‌ های روان کننده‌ های لازم مشکل کنترل می‌شود. برای پیشگیری از حرکت قالب‌ ها نیز بستن آنها به قالب‌ های تحتانی و آماتور ها راه حلی مناسب است.

کلام آخر

شرکت مهانیت مجری موفق و قوی انواع سقف‌ های سازه‌ ای مهندسی و نمونه‌ های سقف دال مجوف در سراسر کشور است. این مجموعه با سال‌ ها تجربه در این زمینه توانسته هموطنان زیادی را در اجرای این نوع سقف حرفه‌ ای یاری کرده و پروژه‌ های فراوانی را به اجرا بگذارد.

اجرای دقیق مراحل کار و رعایت اصول مهندسی در اجرای بهینه سقف بدون ستون از یکسو و به‌ کار گیری تجهیزات کامل و نیروی متخصص باعث شده پروژه‌ های اجرایی این مجموعه با استقبال خوبی از طرف کاربران روبرو باشد.

با مجموعه مهندسی مهانیت بهترین‌ های سقف را با شیوه‌ های مهندسی در سراسر کشور تجربه کنید!

اگر از مقاله دال مجوف چیست رضایت داشتید به مقاله های دیگر ما هم سر بزنید.

پست مرتبط

Enter your keyword