همه چیز درباره سقف وافل | سقف وافل چیست | تزیین سقف وافل

همه چیز درباره سقف وافل | سقف وافل چیست | تزیین سقف وافل

همه چیز درباره سقف وافل | سقف وافل چیست | تزیین سقف وافل

سقف وافل چیست؟

همه چیز درباره سقف وافل | سقف وافل چیست | تزیین سقف وافل

حتما نام وافل را شنیده اید و اگر معنی کلمه وافل را در لغت نامه ها جستجو کنید متوجه می شوید که “وافل نام نانی شیرین و ترد است که بی شباهت به کلوچه نیست”، در واقع این نام سقف وافل به دلیل شباهت ظاهری آن به نان است.
سقف وافل یکی از سقف های مدرن است که با سقف های وافل قدیمی متفاوت است. از این سقف ها برای ساختمان های معمولی و بلندمرتبه استفاده می شود و همچنین ساختمان هایی که دارای دهانه های بلندی هستند.
می دانیم که بتن توانایی مقاومت در برابر تنش را ندارد و میلگرد از آن قسمت مراقبت می کند، بنابراین می توانیم بتن های عرضی پایینی را که در کشش هستند حذف کنیم و با آن وزن سقف و بار مرده را کاهش دهیم. اکنون، به لطف این مزیت سقف وافل جز سبک ترین سقف هاست .

همه چیز درباره سقف وافل

سقف ها یکی از بخش های مهم سازه ها هستند. سقف ها باید طوری طراحی شوند که مقاومت کافی در برابر نیروهای وارده ایجاد کنند. تا به امروز سیستم های مختلفی برای نصب سقف پیشنهاد شده است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله قصد داریم با سقف وافل که یکی از انواع دال بتنی است آشنا شویم.

تاریخچه

سقف وافل که نوعی سقف مشبک است از قدیم الایام و در آثاری مانند تخت جمشید، آکروپلیس یونانی و شام آخر داوینچی دیده می شد. با گذشت زمان این سقف محبوبیت بیشتری پیدا کرده است به طوری که در موزه ها، دانشگاه ها، مراکز تجاری، هتل ها و … قابل مشاهده است.

اجزای سقف وافل:

اجزای تشکیل دهنده این سقف عبارتند از:
میلگردهای خمشی و برشی – قالب – آرماتور حرارتی – آرماتور منفی – دال بتنی ریخته شده در محل
از میان این اجزا که در سقف های دیگر نیز وجود دارد، قالب وجه تمایز آن است که در ادامه در مورد قالب سقفی وافل توضیح خواهیم داد.
قالب یکی از اجزای اصلی در پیکربندی سقف وافل است. زمانی که از قالب ها استفاده می کنیم و آنها را به هم وصل می کنیم، تیرهای متعامد منظم با عرض و عمق یکسان ایجاد می کند. وافل های موجود دارای مشخصات هندسی متفاوتی هستند که در نتیجه تفاوت در فواصل و مشخصات تیرها و شکل حفره های زیرین ایجاد می شود که در نهایت باعث تفاوت در عملکرد معماری و سازه می شود.

 

نحوه عملکرد سقف وافل:

در این سقف با توجه به رابطه طول و عرض دهانه، دو عملکرد یک طرفه و دو طرفه مشاهده خواهد شد. اگر این نسبت بزرگتر از 2 باشد تابع یک طرفه و اگر کمتر از 2 باشد تابع دو طرفه خواهیم داشت، اما باید توجه داشت که طول دهانه نیز موضوع مهمی است، بنابراین اگر طول دهانه بزرگتر از 9 متر است که این سقف باید در دو طرف اجرا شود. در ادامه به توضیح این دو نوع تابع می پردازیم.

سقف وافل یک طرفه:

در این سیستم معمولاً از قالب‌های مستطیلی استفاده می‌کنیم و تیرها در یک جهت قرار می‌گیرند و در نتیجه میلگردها در یک جهت قرار می‌گیرند، بنابراین نسبت به عملیات دو طرفه، آرماتور کمتری مصرف می‌شود که به نوبه خود باعث کاهش هزینه می‌شود. سقف مشبک یک طرفه برای دهانه های کوتاه که حداکثر دهانه آن 8 متر است و برای دهانه هاب ی بلندتر بهتر است از تابع دو طرفه استفاده شود.

سقف وافل دو طرفه:

در این سیستم معمولا از قالب های مربعی استفاده می کنیم. عملکرد دو طرفه این سقف انعطاف پذیری آن را در وسط دهانه تقویت می کند، بنابراین می توان از آن در دهانه های بلندتر استفاده کرد. در این دال تیرچه ها در دو جهت متعامد قرار می گیرند و میزان آرماتور بیشتر از حالت یک طرفه استفاده می شود که به نوبه خود باعث استحکام و مقاومت بیشتر برای دهانه های طولانی تر می شود.

مزایای سقف وافل:

بلوک‌ها و تیرهای پیش ساخته معمولاً از فرآیند اجرا حذف می‌شوند و بنابراین مراحل و هزینه‌های مربوطه از جمله حمل، نگهداری و انتقال به طبقات دیگر از کل فرآیند اجرا حذف می‌شوند.

به دلیل استفاده از تیرهای درجا، از تیرچه های دوبل استفاده نمی شود.

هیچ محدودیتی در انتخاب اندازه میلگردها در تیرها وجود ندارد.

قبل از بتن ریزی، نصب صفحات در کف تیرچه ها برای تکیه گاه های تاسیسات انجام می شود.

قابل استفاده در انواع اسکلت فلزی و بتنی.

به دلیل سبک بودن سقف وافل، از بتن و میلگرد کمتری نسبت به سایر انواع سقف استفاده می شود.

اجرای سریع و با کیفیت این نوع سقف به دلیل سبکی قالب، مدرن بودن، کم هزینه بودن و زیرساخت کم هزینه و ساده ای

امکان ساخت سقف در یک طرف یا دو طرف با تغییر نحوه مونتاژ قالب.

از سقف سازه ای به عنوان سقف اکسپوز استفاده می شود و لزوم اجرای سقف کاذب در پارکینگ ها و قسمت های مشترک نیز حذف می شود.

امنیت بالا در حین اجرای سقف، مقاومت وایمنی در برابرآتش سوزی یا زلزله.

کاهش هزینه های مربوط به ساخت کف و وزن مرده سقف به دلیل امکان عبور تاسیسات از داخل سقف

امکان اجرای دهانه های بزرگ از نظر اقتصادی به دست خواهد آمد.

به دلیل بتن ریزی یکپارچه سقف، ممان اینرسی و صلبیت خوبی اعمال می شود که پس از آن لرزش سقف به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

توانایی نظارت دقیق بر استفاده و چیدمان میلگرد قبل از مرحله بتن ریزی.

حداقل وزن میلگردهای سقف وافل 8 کیلوگرم بر مترمربع و حداقل وزن بتن این سقف 240 کیلوگرم بر مترمربع است که در مقایسه با سایر سقف ها بسیار کم است.

اجرای آن بر اساس مقررات جاری در ایران و سراسر جهان است.

 

مزایای دیگر این نوع سقف

نمونه ای از اقتصادی ترین و بهترین روش های مربوط به اجرای صنعتی سقف های توخالی می باشد.

حافظ محیط زیست و سرمایه ملی است زیرا قابل بازیافت است.

وافل نیازی به چرب کردن ندارد و می توان به طور مداوم از آن استفاده کرد و در صورت استفاده صحیح به راحتی با آب شسته و تمیز می شود.

سبک بودن قالب و امکان حمل آن توسط یک نفر.

مقاومت بالای سقف وافل در برابر انقباض.

در سقف وافل دوطرفه شرایط حذف تیرهای مرکزی از سقف قابل بررسی بوده و با انجام این کار ارتفاع نهایی سازه کاهش می یابد.

در نتیجه شاید یکی از مزایای قابل توجه سقف وافل شکل ظاهری بتن سقف پس از جدا کردن قالب ها باشد که باعث تقاضای بیشتر این سقف شده است. قبل از این سقف، برای سازه های متداول باید از ستون های بیشتری در فضا استفاده می شد. زیرا طول تیرها محدود بود، اما با کمک سقف وافل می توان دهانه های بلندتری را بدون نیاز به ستون پوشاند. بعضی از مزایای دیگر آن از جمله: کاهش بار مرده، کاهش هزینه ها، کاهش مصرف بتن، کاهش مصرف میلگرد، افزایش بهره وری و سرعت اجرا، جلوه ای زیبا از نظر معماری، رفتار خزشی مناسب تر از دال های معمولی است، استفاده های متعدد از قالب ها و خروج آسان قالبها ازداخل بتن.

 

معایب سقف وافل:

این سقف نیز مانند سایر سقف ها دارای معایبی است که عبارتند از:

استفاده از قالب های مخصوص وافل که در صورت پیدا نشدن این قالب ها قابل اجرا نیست.

با توجه به حساسیت در قرارگیری صحیح قالب ها به کارگران ماهر نیاز است.

اگر چه این سقف برای دهانه های بلند موثر است، اما در نظر داشته باشید که با افزایش دهانه، ارتفاع سقف نیز افزایش می یابد و ممکن است طبق مقررات شهرداری، این ارتفاع برای سازه در منطقه ای مجاز نباشد.

این دال بتنی برای شرایطی که سقف شیبدار است مناسب نیست.

جزئیات اجرای سقف وافل:

ابتدا باید زیرسازی شکل گیرد و بسته به ارتفاع سقف ها از دو روش زیرسازی با جک های ارتفاع معمولی و زیرسازی با داربست استفاده می شود. فاصله جک ها با ضخامت و ارتفاع دال رابطه معکوس دارد مثلاً اگر ارتفاع و ضخامت دال کمتر باشد فاصله جک ها بیشتر می شود.
در مرحله بعد این قالب ها باید بر اساس نقشه های محاسباتی در کنار هم قرار گیرند. نکته مهم این است که در مکان هایی که برش زیاد است از دال های توپر استفاده می شود.

 

سخن نهایی

سقف وافل نوعی سازه جدید ساختمانی است که برای ساخت و ایجاد سقف های بلند استفاده می شود.

بتن مورد استفاده در ساخت این نوع سقف ها بتن مسلح می باشد.

نام دیگر سقف وافل سقف مشبک است و دلیل این نامگذاری ظاهر شبکه ای است. وافل نوعی نان است که شباهت زیادی به این نوع سقف دارد و به همین دلیل این سقف را وافل می نامند.

به دلیل استفاده از این سقف ها در فضاهای مرتفع می‌توان از آن‌ها در ساخت منازل و سالن ها استفاده کرد.

همه چیز درباره سقف وافل | سقف وافل چیست | تزیین سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword