وزن سقف وافل | محاسبه بتن سقف وافل | هزینه سقف وافل

وزن سقف وافل | محاسبه بتن سقف وافل | هزینه سقف وافل

وزن سقف وافل | محاسبه بتن سقف وافل | هزینه سقف وافل

انواع سقف وافل

وزن سقف وافل | محاسبه بتن سقف وافل | هزینه سقف وافل

وافل از دو نوع یک طرفه ودوطرفه تشکیل شده است:

وزن سقف وافل، وافل یک طرفه در واقع شبیه همان سقف تیرچه و بلوک است که به جای قالب های ماندگارو دائمی از یک قالب پلاستیکی غیر دائمی استفاده می کند

اگر نسبت طول به عرض دهانه بیشتر از 2 باشد، نوع سقف ازدو طرفه به یک طرفه تغییر می کند. اولین معیار برای تعیین نوع سقف نسبت  طول به عرض دهانه است که معمولاً به پلان معماری و نوع بار بستگی دارد.

به محض تعیین نوع سقف، نوع اجرای آن نیز بر اساس ابعاد دهانه تعیین می شود. به عنوان مثال، سقف وافل یک طرفه بسیار ارزان تر از روش های دیگر برای دهانه 10×4 خواهد بود.

وزن سقف وافل

وزن سقف وافل، اجرای سقف وافل برای خود شاخص های مختلفی دارد. هر یک از این عوامل اهمیت خاص خود را دارد. از مهمترین آنها می توان به کاهش مصرف بتن اشاره کرد. می توان گفت در اجرای سقف وافل، مرحله بتن ریزی به یکی از ساده ترین ها تبدیل خواهد شد.

اجرای سقف وافل در مقایسه با بسیاری از سقف ها هزینه کمتری دارد. دلیل کاهش هزینه ها در کاهش استفاده از مصالح مصرفی و استفاده از قالب های غیر دائمی است. در ادامه محاسبه میزان بتن مصرفی در وزن سقف وافل را به شما ارائه خواهیم داد.

 

چه مقدار بتن در وزن سقف وافل استفاده شده است؟

قبل از بررسی میزان بتن مصرفی ذکر دو نکته ضروری است. قیمت بتن نیز مانند سایر مصالح ساختمانی هر سال افزایش می یابد. قیمت سیمان به دلایل مختلف از جمله تورم و تحریم افزایش می یابد در نتیجه این دلایل تاثیر نهایی بر قیمت بتن دارد.

میزان بتن مصرفی در وزن سقف وافل بستگی به ضخامت سقف دارد که به  حجم بازشوهای سقف نیز بستگی دارد.تفاوت زیادی درمصرف بتن ،  بین سقف وافل یکطرفه و دوطرفه وجود دارد. که با توجه به فرمول های  محاسباتی می توان میزان مصرف بتن را محاسبه کرد. در این فرمول ها با گرفتن وزن سقف و تقسیم آن بر وزن مخصوص بتن، حجم بتن مصرفی در هر متر مربع به راحتی محاسبه می شود.

اگر بخواهیم هزینه نهایی بتن ریزی سقف وافل را با سقف های دیگر مقایسه کنیم، می توان گفت که در صورت انتخاب سقف وافل هزینه کمتری خواهید داشت. کاهش مصرف بتن ، سقف وافل را به اقتصادی ترین سقف موجود در بازار امروز تبدیل کرده است.

بتن ریزی سقف مشبک چگونه پیش می رود؟

بتن ریزی یکی از مراحل نصب سقف وافل می باشد. اهمیت این مرحله در این است که خطاهای این مرحله قابل برگشت نیستند. در صورت اشتباه در بتن ریزی سقف وافل، پس از گیرش بتن، تنها راه ممکن تخریب سازه است. تخریب نیز زمان بر و پرهزینه است. پس باید از کوچکترین اشتباهات در این مرحله اجتناب کرد.

پس از بررسی کیفیت چیدمان قالب ، شیب منفی سقف  ، بتن  وارد کارگاه میشود . بتن ریزی سقف مشبک باید تا آنجا که ممکن است کاملاً یکپارچه شود. بتن مورد استفاده می تواند انواع مختلفی داشته باشد و با توجه به مقاومت ها و مشخصات ذکر شده در نقشه سازه سفارش داده می شود.

در بتن ریزی و اجرای سقف وافل کار با سهولت، سرعت بالاتر اجرا و با کیفیت برتر انجام می شود. لرزش بتن سقف وافل بسیار راحت تر از سقف های دیگر است. لازم به ذکر است که یک لرزش خوب کیفیت سقف را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. برای دستیابی به کیفیت بالاتر، بهتر است از یک فوق روان کننده بتن در سقف وافل استفاده شود.

پس از اتمام بتن ریزی، پس از گیرش بتن، قالب را می توان طبق مقررات باز کرد. جدا کردن قالب ها نیز روش ها و اصول خاص خود را دارد که باید رعایت شود تا قالب ها آسیبی نبیند و برای مصارف بعدی مورد استفاده قرار گیرند.

 

چرا بتن ریزی سقف وافل نسبت به سقف های دیگر مزیت دارد؟

پوشش مشبک یکی از مقرون به صرفه ترین پوشش های قابل استفاده در پروژه ها می باشد که مزایای بتن ریزی سقف وافل را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

میزان بتن مصرفی در سقف وافل در هر متر مکعب کمتر از سایر سقف ها بوده و هزینه کمتری نیز دارد.

بتن ریزی سقف وافل نسبت به سایر سقف ها آسان تر است و به لرزش کمتری نیاز دارد.

از آنجایی که میلگردهای تقویت کننده در داخل بتن قرار می گیرند و پوشش مناسبی ایجاد می کنند، سقف وافل می تواند رفتار خاص و مناسبی در برابر آتش نشان دهد.

 

ویژگی های سقف وافل

امکان چیدمان قالب ها  در طول های مختلف و بدون نیاز به برش قالب

از طریق استفاده از میلگردهای تقویت کننده دو جهته، ارتعاشات ناگهانی کاهش می یابد.

امکان ساخت سقف هایی با دهانه های بلند و اشکال نامنظم

چون از میلگردهای تقویت کننده استفاده نمی شود، سرعت کاربرد آن نسبت به سایر تکنیک ها برتری دارد

به دلیل اجرای ساده تر، برای اجرا به نیروی کار ماهر کمتری نیاز دارد و در نتیجه باعث صرفه جویی در نیروی انسانی می شود.

 

طراحی سقف وافل

هدف از ساختن و طراحی سقف وافل کم کردن  هزینه ی پرداختنی برای بتن و میلگرد مصرفی می باشد. استفاده از این مواد فقط برای استحکام سقف نیست، زیرا در زیر این سقف ها با کاهش قابل توجه بار مرده، برای پایداری نیاز چندانی به استفاده از مصالح سنگین نخواهند داشت. نحوه چیدمان قالب سقف وافل را می توان به گونه ای طراحی کرد که تیرچه را بتوان در جا نصب کرد.

میزان بتن مصرفی در سقف وافل بستگی به ابعاد قالب دارد که کوچکترین اندازه قالب 60*60 و ارتفاع 18 سانتی متر و بزرگترین سایز 95*95 و ارتفاع 40 سانتی متر می باشد. همچنین با توجه به نوع بتن مورد استفاده متفاوت است.

شما به ستون ها و دیوارهای جانبی بسیار کمتری برای پشتیبانی نیاز دارید. انسجام بتن و طراحی مناسب عاملی است که تا حد زیادی از خم شدن سقف جلوگیری می کند. میزان بتن مصرفی در ساخت این سقف به طور قابل توجهی کمتر از روش های دیگر است. این کاهش در میزان مصرف بتن تا حد زیادی بر هزینه ساخت تاثیر می گذارد. اگر یک سازنده حرفه ای هستید، خرید قالب وافل و استفاده چندباره از آن می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند. در صورت محدودیت خرید قالب  می توانید از خدمات اجاره قالب وافل استفاده کنید و هزینه ها کاهش می یابد. در ادامه مقاله وزن سقف وافل ما را همراهی کنید.

 

بتن ریزی سقف وافل ساده است

بتن نیازی به نفوذ به زیر قالب وافل ندارد. روش بتن ریزی به گونه ای است که کمترین مقدار بتن مصرف می شود و با همان میزان ورود بتن به قالب یکپارچگی لازم تضمین می شود. پس از خشک شدن بتن، قالب به راحتی جدا می شود. پس از بتن ریزی سقف وافل، تنها کاری که باید انجام دهید این است که صبور باشید. برای سفت شدن بتن  باید کمی صبر کنید تا کل فرآیند گیرای بتن تکمیل شود.

 

جزئیات بیشتر تفاوت اسپیسرهای پلاستیکی و اسپیسرهای بتنی در طراحی سقف وافل چیست؟

تجزیه و تحلیل مصرف بتن در سقف وافل

یکی از ویژگی های دال توخالی کاهش مصرف بتن است و سقف مشبک در مقایسه با سایر سقف های توخالی این مزیت را دارد که نیازی به روان کننده بتن ندارد.

البته مواردی وجود دارد که سقف نیاز به جامد بودن دارد که می تواند میزان بتن مصرفی را افزایش دهد.

 

افزایش مصرف بتن در نقاط اتصال

آیین نامه اجرایی به پیمانکار سقف وافل اجازه نمی دهد که  سقف را به صورت توخالی به دیوارها و ستون ها متصل کند و اجرای یکپارچه الزامی است. یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف بتن در این مدل از سقف، نیاز به نقاط اتصال محکم از ستون به سقف است.

 

هنگام استفاده از وافل چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

بسته به روش اجرا، وجود نیروی متخصص برای نظارت و بازرسی روند کار ضروری است. تکنسین های بهره برداری باید در این کار آموزش ببینند و مهندسان و ناظران باید در اجرای سقف های مشبک حرفه ای باشند. هنگام خرید قالب وافل یا اجرای آن باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

قبل از اجرا باید تاییدیه مهندس بازرسی از نظر ابعاد اخذ شود. قالب بندی نیاز به ابزار خاصی دارد. ارتفاع و ابعاد قالب ها از پیش تعیین شده است. در صورت نصب تاسیسات بر روی وزن سقف وافل نظارت مستمر ضروری است. مجری سقف  باید در کار خود متخصص باشد.

سخن نهایی

وزن سقف وافل، بار مرده بار اضافی است که مصالح ساختمانی به عناصر طراحی سازه وارد می کند. شاید برای افرادی که در این حرفه نیستند، این ایده وجود داشته باشد که هر چه مصالح به کار رفته در ساخت و ساز سنگین تر و متراکم تر باشد و هر چه بتن بیشتر باشد، سازه در مقابل شما مستحکم تر خواهد بود.

باید بدانید که وزن بالای مصالح نقطه ضعف سازه است و نه تنها آن را مستحکم نمی کند بلکه آن را آسیب پذیر می کند. سازندگان حرفه ای که برای تولید و اجاره سقف وافل و یا خرید قالب وافل فعالیت می کنند می دانند که اجرای سقف با قالب وافل نه تنها از نظر هزینه به صرفه است بلکه از نظر فنی دارای مزایای اساسی و مهمی نیز می باشد. یکی از این مزایا کاهش قابل توجه بار مرده سازه است که باعث بهبود رفتار آن در برابر تنش ها می شود.

وزن سقف وافل | محاسبه بتن سقف وافل | هزینه سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword