پوشاندن سقف وافل | گچ کاری سقف وافل | نازک کاری سقف وافل

پوشاندن سقف وافل | گچ کاری سقف وافل | نازک کاری سقف وافل

پوشاندن سقف وافل | گچ کاری سقف وافل | نازک کاری سقف وافل

تاریخچه سقف وافل

پوشاندن سقف وافل | گچ کاری سقف وافل | نازک کاری سقف وافل

عرض تیرچه های عمود بر هم  RIBبین 10 تا 20 سانتی متر است برای پاسخ به این سوال که سقف وافل چیست باید به تاریخچه سقف وافل بپردازیم. جالب اینجاست که ایده سقف های باربر دو طرفه به دوران هخامنشیان یعنی حدود ۲۵۰۰ سال پیش برمی گردد. با توجه به بقایای باقی مانده و تحلیل باستان شناسان، سقف تخت جمشید از تیرهای چوبی عمود بر هم ساخته شده است. همچنین ایده استفاده از عملکرد سقف وافل را می توان در ساختمان آکروپلیس یونان در همان دوره هخامنشیان مشاهده کرد.

اما سقف وافل به معنای امروزی به اوایل قرن 19 باز می گردد. با توسعه صنعت، ساخت و سازها گسترش یافت و مسائل معماری اهمیت بیشتری یافت. در این دوره برای تحقق طرح های نامنظم معماری به دهانه های وسیع تری نیاز بود و استفاده از این نوع سقف برای ایجاد دهانه های عریض بدون نیاز به ستون مورد توجه قرار گرفت. اما مشخص نیست که سقف وافل برای اولین بار در کدام کشور و در کدام ساختمان استفاده شد.

پوشاندن سقف وافل 

امروزه برای ساخت سقف ساختمان از سیستم های سقفی مختلفی استفاده می شود. مهندسان و معماران به منظور افزایش ایمنی ساختمان در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله سعی می کنند از سیستم های سقف سبک برای سقف ساختمان استفاده کنند. این سیستم ها بار مرده ای بر سازه ایجاد نمی کنند و به دلیل وزن سبک، خطرات حوادث طبیعی را کاهش می دهند. سیستم های سقف یوبوت و کوبیاکس از جمله سیستم های کاربردی سقف توخالی با قالب دائمی هستند اما امروزه از نوع دیگری از سیستم سقف به نام وافل در صنعت ساختمان استفاده می شود که در پروژه های ساختمانی با قالب بندی غیر دائمی قابل اجرا می باشد.

 

معرفی سقف وافل

سقف های وافل سقف های مشبک و گلدانی شکلی هستند که برای پوشش دهانه های وسیع استفاده می شوند. عملکرد این نوع سقف مانند دال دو طرفه است. این نوع قالب سقفی مکعبی شکل و توخالی بوده و با توجه به پروژه از اندازه های مختلف استفاده می شود. قالب های وافل از پلاستیک کامپوزیت ساخته شده اند و وزن سبکی دارند، بنابراین حمل آن توسط کارگران بسیار آسان است. سقف وافل قابل استفاده بر روی انواع اسکلت فلزی و بتنی می باشد. این نوع قالب بندی سقف با تغییر روش مونتاژ امکان اجرای سقف را به صورت دال یک طرفه یا دو طرفه می دهد.

استفاده از سقف وافل در ساختمان

قالب های وافل را می توان پس از بتن ریزی سقف از بتن جدا کرده و در سایر پروژه های ساختمانی مورد استفاده مجدد قرارداد. یکی از ویژگی‌های این نوع قالب‌ها این است که می‌توان آن‌ها را بازسازی کرد و پس از عمر مفید آن‌ها بازیافت شوند. استفاده از این قالب‌های کامپوزیتی باعث افزایش پایداری و استحکام سقف و سبک‌تر شدن سازه می‌شود که باعث می‌شود ساختمان در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله مقاوم تر باشد.

هندسه متفاوت قالب های وافل باعث تفاوت در خصوصیات هندسی و فاصله تیرها، شکل حفره های زیرین و در نتیجه تفاوت اساسی در فرم معماری و عملکرد سازه سقف می شود. فرم های وافل منجر به حذف کنترل شده بتن بی اثر در مناطق خاصی از سقف و بهینه سازی ساختاری سقف می شود. از آنجایی که کاهش وزن مرده سقف بسیار مؤثرتر از کاهش ناچیز سختی ورق است، در نتیجه سقف های وافل مقاومت بسیار بالاتری نسبت به انواع دال تخت و سقف تیرچه ای یک طرفه دارند و این فناوری می تواند برای ساخت سازه استفاده شود، مخصوصا برای دهانه های بلند مفید هستند.

 

زیرساخت سقف وافل

اجرای سقف وافل در مقایسه با سایر سقف های بتنی آسان تر است. زیرسازی این نوع سقف ها مشابه سقف های تیرچه و بلوکی است و زیرسازی را می توان با لوله فلزی، جک ،داربست، چوب و مصالح دیگر انجام داد. قالب های وافل به گونه ای طراحی شده اند که تیرچه را می توان در محل اجرا کرد. با استفاده از این روش سقف سازی می توان تیرچه های دوتایی را حذف کرد و وزن بتن را کاهش داد و سازه را سبکتر کرد. با اجرای تیرچه های درجا نیازی به جابجایی فضاها در تیرهای اصلی در زمان بسته شدن آرماتورهای تیر نمی باشد. هنگامی که تیر در محل اجرا می شود، پیوستگی بتن و سختی سقف به خوبی رعایت می شود و باعث کاهش لرزش سقف در حین کار می شود.

سقف های وافل در مقایسه با سایر سقف های بتنی رایج مزایای فنی و اقتصادی زیادی دارند. شناخت و استقبال روزافزون از مزایای سقف وافل توسط مهندسان و کارفرمایان باعث رشد و گسترش استفاده از این نوع سقف شده است. یکی از مزایای سقف وافل روش اجرای ساده و عدم نیاز به تجهیزات خاص یا نیروی کار تخصصی است که با آموزش ساده و ابتدایی به تیم های اجرایی مختلف و استفاده از تجهیزات موجود می توان سقف وافل را اجرا کرد.

 

مزایای اجرای سقف وافل

با استفاده از این نوع سقف می توان تأسیسات را از طریق سقف به راحتی عبور داد که با این کار ضخامت کف کاهش میابد. و هزینه ساخت نیز کاهش میابد و سازه سبک تر می شود.

قالب های وافل یکی از قالبهای غیر دائمی سقف است که امکان استفاده مجدد از قالب ها را فراهم می کند و هزینه ها را کاهش می دهد.

سقف وافل یکی از سقف های سبک است که اجرای آن به دلیل وزن کم باعث لرزش کم و کاهش صدای ارسالی می شود.

قالب های وافل برای جدا شدن از بتن نیازی به روغن کاری ندارند .

وزن سقف با سیستم وافل معادل یک صفحه تخت دوازده الی هفده  سانتی متری است.

اجرای این نوع سقف به صورت تیرآهن است و بدون استفاده از بلوک سقفی انجام می شود و بتن ریزی سقف و تیرچه و تیربه صورت یکپارچه انجام می شود.

در مقایسه با سیستم سقف یوبوت و کوبیاکس، بتن ریزی در سیستم وافل به صورت یکپارچه و بدون استفاده از هیچ نوع روان کننده انجام می شود.

مزایای دیگر سقف وافل

سقف وافل در مقایسه با متریال مورد استفاده از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است. این نوع سقف را می توان با بتن، فولاد و چوب ساخت. استفاده از بتن برای مکان هایی که استحکام سازه از اهمیت ویژه ای برخوردار است مانند فرودگاه ها و ایستگاه های قطار و فولاد و چوب برای مکان هایی که مقاومت سازه در اولویت اول نیست مانند گاراژ استفاده می شود.

این نوع سقف علاوه بر استحکام بالا، زیبایی چشمگیری نیز دارد.

وافل برای ساخت سقف های بلند، فضاهای بزرگ و مکان هایی که محدودیت ستون ها وجود دارد کاربرد خوبی دارد.

این نوع سقف به دلیل تقویت دو طرفه تحمل لرزش خوبی دارد و برای مکان های عمومی که لرزش ناشی از شلوغی دارد استفاده می شود.

این سقف از نظر وزن بسیار سبک بوده و از طرفی برای ساخت و اجرای آن از بتن چندانی استفاده نمی شود به همین دلیل اجرای این نوع سقف در سازه های بزرگ مقرون به صرفه می باشد.

اجرا و ساخت این نوع سقف ها ساده و سریع است و می توان به خوبی بر روند اجرا نظارت داشت.

وافل را می توان با ایجاد سوراخ هایی در قسمت پایین برای عبور سیم های برق، لوله کشی، تهویه مطبوع و سیستم روشنایی سفارشی کرد.

اجرای سقف وافل چگونه است؟

این سقف به طور کلی به سه روش اجرا می شود. اجرای در محل، اجرای پیش ساخته، اجرای خارج از قفسه که در ادامه به تفصیل هر یک توضیح داده خواهد شد.

در این روش پس از ساخت دیوارها و ستون ها، داربست بندی عمودی و افقی انجام می شود. سپس قالب های وافل روی پایه ها قرار می گیرند. اشکال معمولا مربع، مستطیل یا مثلث هستند. فضای بین اشکال تقویت میشود. پس از اتمام آرماتوربندی، مرحله بتن ریزی انجام می شود. آخرین مرحله اجرای این نوع سقف در سایت، بتن ریزی است. این روش ارزان ترین روش اجرای سقف وافل است که معمولا در ایران به این روش اجرا می شود. در زیر مراحل پیاده سازی در محل را فهرست می کند:

داربست عمودی و افقی

قالب بندی

تقویت

چک کردن سقف

بتن ریزی

 

اجرای پیش ساخته

این روش که ساده ترین راه برای ساخت وافل است که در آن وافل ها به صورت جداگانه در کارخانه یا کارگاه درست می شوند. و در جایی که قرار است درست شوند به هم متصل می شوند. بتن ریزی نهایی نیز برای تقویت وافل ها با هم انجام می شود. در زیر لیستی از مراحل اجرای این نوع سقف را آوردیم:

بتن ریزی وافل ها ، آرماتورگذاری در کارگاه

داربست عمودی و افقی

بتن ریزی نهایی

 

آماده اجرا

در این نوع اجرای سقف وافل سقف به طور کامل در کارگاه یا کارخانه در ابعاد و اندازه های دلخواه درست و در محل نصب می شود. این روش گران ترین روش اجرای این نوع سقف در بین روش های مختلف اجرای سقف وافل است و در عین حال اجرای بسیار سریع و راحت است که در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی بسیار محبوب است.

 

سخن نهایی

روش اجرای سقف وافل شبیه اجرای دال تخت است اما بسیار ساده تر و سریعتر است، برای ساخت سقف وافل به تجهیزات خاصی نیاز نیست و می توان از ابزارهای بتن ریزی معمولی در اجرای سقف وافل استفاده کرد. اگرچه اجرای سقف وافل نیاز به نیروی متخصص و آموزش دیده ندارد، اما استفاده از پیمانکار مجرب در کیفیت اجرای سقف وافل تاثیر بسزایی دارد.

پوشاندن سقف وافل | گچ کاری سقف وافل | نازک کاری سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword