کاربرد سقف وافل | اجرای سقف وافل | سقف وافل چیست

کاربرد سقف وافل | اجرای سقف وافل | سقف وافل چیست

کاربرد سقف وافل | اجرای سقف وافل | سقف وافل چیست

سقف وافل چیست؟

کاربرد سقف وافل | اجرای سقف وافل | سقف وافل چیست

بسیاری از مهندسان و معماران با سقف مشبک یا وافل آشنایی دارند و در عین حال از سقف مشبک در سازه های مورد نظر خود استفاده می کنند.

با توجه به مصالح استفاده شده و نیاز سازه ها، مهندس پروژه ضخامت سقف وافل را تعیین می کند. زیرا به استاندارد خاصی بستگی دارد. معمولا سقف وافل نباید کمتر از 30 سانتی متر باشد. اگر ضخامت کمتر از اندازه استاندارد باشد شامل ایمنی کامل نمی شود و سازه قابل اعتماد نیست و در شرایط مختلف ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند که ایمنی مصرف کننده را به خطر بیندازد.

همانطور که برای سقف مشبک سازه ها حداقل ضخامت در نظر میگیرند، حداکثر آن نیز شامل می شود، و همچنین مصالحی که جهت کف سازی مورد استفاده قرار می گیرد و ضخامت و مواد اولیه آن به شدت بر وزن سازه تاثیر می گذارد.

که تاثیر مستقیمی بر مقاومت پایه های سازه و همچنین بر روی خاک، و بتن ریزی در ابتدای کار خواهد داشت.

از طرفی طراحان نیز با توجه به تزیین و طرح چیدمان وافل روی سقف نهایی که اجرا می شود قوانین خاصی را رعایت می کنند.

کاربرد سقف وافل

کاربرد سقف وافل، مهندسان و متخصصان ساخت و ساز امروزی از روش های قدیمی و به روز استفاده می کنند. قیمت های خرید و فروش انواع سقف وافل و سقف کاذب در بازار متفاوت است و هر کدام بر اساس طراحی، مصالح ساختمانی و ضمانت اجرا قیمت متفاوتی دارد و در مقایسه با ایمنی و کیفیت سقف کاملا طبیعی است زیرا برخی سازه های وافل ارزان قیمت از مشکلات کیفی زیادی رنج می بردند. از گذشته های دور ایده و ساختار سقف وافل برای ما ایرانیان و جهانیان باقی مانده است. دو و نیم هزار سال پیش هخامنشیان سازه هایی با سقف وافل ساختند و از روش خاصی برای ساخت سقف وافل که شبیه سقف یونان باستان است پیروی کردند.

شاید فکر کنید که سقف وافل قدیمی ترین سازه است و برای امروز نیاز به ایده های جدید داریم، اما باید اشاره کنم که در گذشته های دور کمتر از این ایده ها برای سازه ها استفاده می شد و امروزه طراحی، اندازه گیری و ساخت آن آسان است. طراحان و مهندسان نیازمند تجربه غنی و در عین حال پیروی از قوانین خاص و علمی میباشند.

شاید نام سقف لانه زنبوری را شنیدید، اما خانه هایی که بر روی سقف شبکه ای میسازند به هیچ وجه شش ضلعی نیستند و معمولاً مربع شکل هستند که پایه سقف را تشکیل می دهند و در نتیجه ایمنی سقف را تضمین می کنند. زیرا ساخت مربعی آن ربطی به زیبایی و طراحی سقف ندارد و از قوانین ایمنی و استحکام پیروی می شود.

 

قیمت سقف وافل

بازار املاک و مستغلات ایران همچنان تحت فشار شدیدی است زیرا در مقاطع مختلف چندین سال است که مواد اولیه با افزایش قیمت مواجه می‌شوند، بنابراین تاثیر زیادی بر قیمت سقف خواهند داشت.
در مقایسه با هزینه بالای مواد اولیه، قیمت سقف مشبک وافل بسیار توجیه پذیر بوده و مورد استقبال شدید مصرف کنندگان قرار گرفته است زیرا سیمان، آهن، ماسه و غیره. در طول سالها چندین برابر افزایش یافته است در این نوع سقف به میزان قابل توجهی صرفه جویی میشود.

 

خرید قالب وافل

مهندسان اطلاعات کامل ساختار و نحوه استفاده از سقف وافل را می دانند، اما مزیت این امر به سطح تجربه و تجربه ساخت مصرف کنندگان بستگی دارد و آنها به افزایش کیفیت ساخت و خرید قالب وافل با کیفیت ادامه خواهند داد. انتخاب سقف به تجربه و دانش شما نیاز دارد. احتمالا برای جست و جوی سقف وافل قیمت های متفاوتی می بینید و سوالات زیادی در ذهن شما ایجاد می شود شاید تفاوت ظاهری آن را اصلا متوجه نشوید اما کیفیت آن بسیار متفاوت است و در عین حال غیرعادی است و یک ریسک مالی است.

فروش قالب وافل

مسکن یکی از سه رکن اصلی نیاز بشر است. هر نوع نیاز انسان در قالب مسکن، خوراک و پوشاک را می توان به طور رضایت بخش و با کیفیت برآورده کرد. که در نتیجه می تواند رفاه به ارمغان بیاورد. فروش مواد اولیه سقف وافل و طراحی مناسب برای خانه ارتباط مستقیمی با کیفیت مسکن ایجاد می کند و پوشاک مناسب امنیت ایجاد می کند و غذا بخشی از سرگرمی محسوب می شود اما مسکن بخشی از نیاز اصلی و مهم ترین آرامش است. و رفاهی است که امنیت را تضمین می کند.

 

مزایای سقف وافل

سقف مشبک وافل یکی از پیشرفت های ساختمان سازی است که مزایای فراوان آن باعث محبوبیت آن شده است. در زیر مهمترین مزایای استفاده از آن ارائه شده است:

سقف وافل را می توان با مصالحی مانند بتن، فولاد یا حتی چوب ساخت. اگر به قدرت بیشتری نیاز دارید، می توانید یک سقف وافل بتنی درست کنید. اگر استحکام برای شما در اولویت نیست، چوب و استیل نیز گزینه هایی برای کار شما هستند. لازم به ذکر است که بتن اغلب برای فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و … استفاده می شود. از سوی دیگر، سقف های تزئینی و گاراژها را می توان با سقف های مشبک چوبی یا فولادی نیز پوشاند.

سقف وافل نیاز به ستون را تا حد زیادی کاهش می دهد. به خصوص در مکان هایی که ارتفاع زیادی دارند و نمی توان برای آنها ستون های زیادی ساخت.

سقف وافل می تواند بار بیشتری را نسبت به سقف های یک طرفه تحمل کند

سقف وافل علاوه بر استحکام و سهولت در استفاده، ظاهر زیبایی نیز دارد و می توان آن را چشم نواز دانست.

ارتعاش سقف موضوعی است که تا حد زیادی با بازپخش نیروی دو جهته خنثی می شود.

با توجه به سبکی و مصرف کم مصالح در این نوع سازه، استفاده از آن به خصوص در فضاهایی با سقف های بزرگ بسیار مقرون به صرفه است.

اجرای سقف وافل سریع و آسان است، بنابراین می توانید به راحتی اجرای سقف خود را نظارت کنید.

ایجاد سوراخ برای عبور کابل های برق، لوله کشی و غیره. به استحکام سقف آسیب نمی رساند و یک مزیت بزرگ است.

 

مراحل اجرای سقف وافل

اجرای سازه گامی مهم و حیاتی است که باید با دقت بالایی انجام شود. سقف وافل با توجه به تازگی آن باید با دقت بیشتری و توسط افراد با دانش و مهارت کافی اجرا شود زیرا اجرای نادرست آن نه تنها ایمنی را به خطر می اندازد، بلکه زیان های اقتصادی نیز به دنبال دارد.

 

مرحله اول: شمع بندی یا داربست

در مرحله اول لازم است شمع یا جک با ارتفاع معمولی استفاده کنید. شمع بندی برای سقف های کوتاه تا ارتفاع 3-3.5 متر انجام می شود و برای ارتفاعات بیشتر باید از جک بلند یا داربست برای پوشاندن سطح زیر سقف استفاده کرد.

 

مرحله دوم: زیرسازی

در بسیاری از سقف ها نیاز به زیر سازی سنگین زیرسقف است، اما سقف وافل این مزیت را دارد که نیازی به تخته های مناسب برای زیر سازی نیست. زیرا خود قالب ها می توانند به عنوان یک وسیله نگهدارنده عمل کنند.

توجه داشته باشید که زیر سازی عملی گران است و یک مرحله به عملیات اجرایی اضافه می کند. همچنین زمان اجرای پروژه را افزایش می دهد.

 

مرحله سوم: قالب بندی

پس از اطمینان از اتصال صحیح قوطی یا تخته یا لوله ها به شمع، لازم است مرحله قالب گذاری را انجام دهید.

روشی که در حال حاضر بیشتر مورد توجه پیمانکاران است این است که پس از قرار دادن قالب های وافل، دو قالب مجاور را توسط میلگرداهایی به شکل u به یکدیگر متصل می کنند.

 

وافل با قفل u

روش ابداع شده به این صورت است که پس از قرار دادن قالب ها می توان آنها را در کنار هم قفل کرد. این باعث کاهش احتمال نشت آب بتن و کاهش زمان اجرا و افزایش کیفیت می شود.

تفاوت اجرای سقف وافل دو طرفه و یک طرفه فقط به همین مرحله برمی گردد. در اجرای سقف یک طرفه قالب مونتاژ و سپس قرار می گیرد.

 

مرحله چهارم: تقویت

بعد از قالب گیری نوبت به قرار دادن آرماتورها طبق نقشه طراحی سقف وافل می رسد. در این مرحله آرماتورهای کششی ما بین قالب ها با فواصل و اعداد مشخص قرار می گیرند و میلگردهای حرارتی با رعایت فاصله قالب به صورت شبکه ای پهن روی قالب ها کشیده می شوند.

 

مرحله پنجم: بتن ریزی

در مرحله پنجم باید بتن ریزی انجام شود. قبل از بتن ریزی، لازم است کلیه سطوح را به صورت بصری بررسی کنید تا از عدم نشتی بتن اطمینان حاصل شود.

بتن تازه با توجه به مشخصات طراحی و مقاومت مورد نیاز به محل پروژه منتقل می شود و سپس به صورت کاملا یکپارچه بر روی سقف ریخته می شود. به طور کلی بر خلاف سایر بتن ریزی ها، این مرحله از سازه نیازی به ویبره ندارد. هنگام بتن ریزی سقف یوبوت و کوبیاکس فضای زیر قالب ها به سادگی در دسترس نیست و با کمک ارتعاشات بتن تازه به این نقاط هدایت می شود.

آخرین مرحله برای نصب سقف وافل : قالب ها را باز کنید

در مرحله نهایی، پس از سخت شدن بتن و رسیدن به استحکام نهایی، قالب های وافل باز می شوند. فقط کافی است دوباره این قالب ها را تمیز کنید تا بتوان از آنها برای پروژه های آینده استفاده کرد.

 

سخن نهایی

یکی از تحولات در زمینه ساخت و ساز، سقف وافل است. به طور کلی یکی از مهمترین اهداف استفاده از آن کاهش تعداد ستون هاست این نوع سازه علاوه بر ساختمان های معمولی در سقف هایی با ارتفاع بیش از 12 متر بوده و اجرای آن بسیار ساده تر و سریعتر از سقف های سنتی است.

کاربرد سقف وافل | اجرای سقف وافل | سقف وافل چیست

پست مرتبط

Enter your keyword