کم هزینه ترین سقف ساختمان | سقف سبک و ارزان برای ویلا | سقف سبک بتنی

کم هزینه ترین سقف ساختمان | سقف سبک و ارزان برای ویلا | سقف سبک بتنی

کم هزینه ترین سقف ساختمان | سقف سبک و ارزان برای ویلا | سقف سبک بتنی

ارزان ترین سقف ساختمان را بشناسید

کم هزینه ترین سقف ساختمان | سقف سبک و ارزان برای ویلا | سقف سبک بتنی

کم هزینه ترین سقف ساختمان، در این قسمت می توانید لیستی از انواع سقف های ارزان قیمت سفارش داده شده از ارزان ترین تا گران ترین را مشاهده کنید. هنگام انتخاب هر یک از آنها، باید نکات بخش قبل و مزایای هر نوع را نیز در نظر بگیرید:

کم هزینه ترین سقف ساختمان

کم هزینه ترین سقف ساختمان، قیمت آهن، مقاطع فولادی و سایر هزینه های مربوطه مانند حقوق پرسنل مدیریتی و … دیگر مانند گذشته نیست و در حال حاضر ساخت و ساز ساختمان در معرض خطر بالایی است. بنابراین زمان آن فرا رسیده است که به فکر روش های اقتصادی و کارآمد برای ساخت و ساز سودآور و کم ریسک باشیم. در این مقاله به انتخاب اقتصادی یکی از مهمترین عناصر سازه یعنی سقف پرداخته شده و کم هزینه ترین سقف ساختمان نیز ارائه شده است.

 

سقف بلوک تیرچه

اگرچه قیمت میلگرد در سال‌های اخیر جهش زیادی داشته است، سقف تیرچه بلوک همچنان در صدر فهرست ارزان‌ترین سقف‌های ساختمان قرار دارد. در این سقف از میلگرد زیگزاگ، میلگرد حرارتی، بتن و یونولیت استفاده شده است. این سقف از نوع دال یک طرفه بوده و علی رغم قیمت پایین دارای معایبی مانند لرزش سقف ، عدم امنیت نیروی اجرایی حین کار و مزایایی از جمله سرعت اجرای بالا، عدم نیاز به نیروی کار گرماهر و … می باشد.

 

مراحل اجرای سقف تیرچه

ابتدا باید تیرهای سقف اصلی را با سازه فلزی یا بتنی ساخت، سپس بین آنها تیرهای بتنی تعبیه می شود و جک هایی را در زیر سقف قرار می دهند تا در حین عملیات ساختمانی تثبیت شود، سپس بلوک های سفالی یا سیمانی در میان آنها قرار می گیرد.

اگر کل بلوک در قسمت قرار نگیرد، باید بلوک ها را با دستور به اندازه دلخواه برش داده و سپس قرار دهید. پس از انباشته شدن بلوک ها، آرماتوربندی انجام شده و بتن ریخته می شود. نگهداری بتن با آبیاری بین هفت تا ده روز انجام می شود. به منظور تسریع در ساخت، سقف طبقات معمولاً با هم اجرا می شود.

سقف تیرچه کرومیت و انواع آن

یکی از ارزان ترین انواع سقف ساختمان، سقف تیرچه کرومیت است. این سقف تفاوت چندانی با سقف تیرچه بلوک ندارد با این تفاوت که در ساخت آن به جای تیرچه بتنی از تیرچه های فولادی استفاده شده است. سایر مراحل اجرای آن مانند کف کشی در دو طرف تیر، ریختن بتن و … مشابه سقف تیرچه بلوک می باشد

برای اجرای این سقف نیازی به نیروی کار ماهر نیست و همچنین امکان بتن ریزی همزمان چند سقف در تیرچه کرومیت وجود دارد. به علاوه این سقف در برابر زلزله مقاومت بالایی دارد.

 

 

مراحل اجرای سقف تیرچه کرومیت

پس از ساخت اسکلت که از فولاد یا بتن درست میشود، نوبت به اتصال تیرها می رسد. اتصال تیرهای کرومیت بعد جوشکاری با اکسید کربن به تیرهای اساسی متصل می گردند.  فاصله تیرچه ها معمولاً به مواد پرکننده میانی و ابعاد آنها بستگی دارد، اما در بیشتر موارد این فاصله را 75 سانتی متر در نظر میگیرند. پس از اتصال تیرها به تیرهای اصلی، فضاهای بین تیرها با موادی مانند پلی اورتان، بلوک، دال بتنی و … پر می شود.

در پایان ، آرماتوربندی و بتن ریزی روی سقف انجام می شود. پس از هفت تا ده روز مراقبت، سقف آماده است و می توانید به مرحله بعدی ساخت و ساز بروید. ناگفته نماند که برای صرفه جویی در وقت معمولاً آرماتوربندی و بلوک چینی ،زیر سازی و تقویت تمامی سقف ها به اتمام میرسد و سپس بتن ریزی تمامی طبقات به صورت همزمان انجام می شود.

 

سقف وافل

یکی از مقرون به صرفه ترین انواع سقف، سقف وافل است که در دسته دال های دو طرفه قرار می گیرد. سقف وافل با استفاده از قالب های مکعبی مخصوص درست می شود که پس از ریزش بتن، تعداد زیادی سوراخ توخالی در سقف ایجاد می کند. به همین دلیل به سقف وافل، سقف قابلمه نیز می گویند. استفاده از قالب های مکعبی باعث کاهش حجم بتن مورد نیاز برای ساخت سقف وافل و افزایش سرعت بتن ریزی می شود. به علاوه، در ساخت این سقف نیازی به میلگرد حرارتی یا روان کننده بتن ندارید. یکی دیگر از مزایای این سقف کاهش میزان میلگرد مصرفی است.

 

نصب سقف وافل

فرآیند اجرای سقف وافل شامل چند مرحله است که به ترتیب شامل آرماتوربندی سقف، بتن ریزی فونداسیون سقف، چیدمان قالب وافل و برداشتن قالب می باشد.

 

چه عواملی در انتخاب ارزان ترین سقف برای ساختمان تأثیر می گذارد؟

تنوع سقف برای سازه های بتنی و فولادی کم نیست و صرفاً به دلیل ارزان ترین مصالح نمی توان یکی از آنها را به عنوان ارزان ترین سقف ساختمان انتخاب کرد. برای واجد شرایط بودن به عنوان سقف اقتصادی، هنگام انتخاب سقف باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

اقلیم محیط

کم هزینه ترین سقف ساختمان، مهمترین عامل در انتخاب مصالح برای ساخت سقف، شرایط آب و هوایی محل ساخت و ساز است. به عنوان مثال، ممکن است فکر کنید که سقف بلوک تیرچه از نظر اقتصادی برای مناطق بارانی و مرطوب ایده آل است، اما باید به شما بگوییم که اگر با این ایده پیش بروید، زندگی ساکنان ساختمان تحت تأثیر قرار می گیرد.  زیرا سقف ایده آل برای چنین مناطقی سقف شیروانی است که معمولاً با استفاده از عرشه فولادی نصب می شود.

تیرچه بلوکی و سقف تخت راهی برای رهایی از باران و برق ندارند و این مشکل بار مرده ساختمان را به حدی افزایش می دهد که ممکن است از ظرفیت باربری آن خارج شود.

 

شیب سقف

این گزینه به نوعی با عامل قبلی مرتبط است. البته سازه شما می تواند در مناطق آفتابی، گرم و خشک قرار گیرد و برای زیباتر شدن آن سقف شیروانی را انتخاب کنید. در این مورد، در نظر بگیرید که سقف های سفالی بهترین گزینه برای شما هستند. زیرا خاک رس در جذب گرما ضعیف است و دمای داخل خانه را بالا نمی برد.

 

استحکام و دوام

طبیعی است که هزینه ساخت سقف به دلیل مقاومت و دوام بالای مصالح آن افزایش می یابد. به عنوان مثال، افزایش قیمت آهن باعث افزایش قیمت سقف ورق گالوانیزه و ورق فولادی می شود، اما طول عمر چنین سقفی به هیچ وجه قابل مقایسه با سقف تیرچه نیست. علاوه بر این، این پوشش در برابر نیروهای جانبی سازه مقاومت بیشتری دارد.

 

تعمیر و نگهداری

سقف های شیروانی معمولاً نیاز به تعمیر و نگهداری دوره ای دارند و این موضوع می تواند مزیت کم هزینه جاری برخی از انواع را کاهش دهد.

 

روش نصب

کم هزینه ترین سقف ساختمان، گاهی اوقات مصالح مورد نیاز برای ساخت یک نوع سقف هزینه چندانی ندارد، اما نحوه اجرای آن نیازمند نیروهای متخصص و مجرب است. بنابراین دستمزد تیم مدیریت می تواند سقف مورد نظر را در رده سقف های گران قیمت قرار دهد.

 

ویژگی های اصلی سقف:

مهمترین ویژگی های یک سقف خوب عبارتند از:

1) استحکام و پایداری آن در برابر نیروهای وزن خود و بارهایی که سقف قرار است تحمل کند که مهمترین آنها بار برف روی سقف است.

2) مقاومت در برابر آب و هوا: سقف باید با استفاده از مواد عایق از ورود رطوبت به فضا جلوگیری کند.

3) دوام قطعات و اجزای مختلف سقف در برابر سایش.

4) مقاومت حرارتی در برابر گرما، سرما و آتش ، بخشی از ویژگی های یک سقف مناسب است.

5) سبکی و قیمت مناسب آن با شرایط اقتصادی فعلی از مهمترین ویژگی های سقف می باشد.

شایان ذکر است که برای سازه سقف یا سازه اصلی سقف چنین ویژگی هایی در نظر میگیرند و سقف ها از نظر طراحی و دکوراسیون داخلی انواع مختلفی دارند مانند سقف های کاذب که در مسائل معماری به آن توجه می شود. طراحی و ویژگی هایی مانند عایق صدا، زیبایی، وزن، که در آنجا مورد توجه قرار می گیرند.

همانطور که گفتیم یکی از ویژگی های سقف خوب وزن سبک و قیمت مناسب آن است، سقف های سبک ارزان قیمت امروزه در ساخت و ساز به وفور یافت می شوند.

چرا سقف ساختمان سبک شده است؟

در گذشته ساختمان ها را با مصالحی مانند آجر، سنگ، گل و… می ساختند. این مواد در برابر گرما و سرما مقاومت بهتری داشتند، اما در برابر سایر عوامل خارجی مانند سیل، زلزله و طوفان بی اثر بودند. از این رو با پیشرفت علم و فناوری هر روز از مصالح و ابتکاراتی برای سبک سازی ساختمان ها استفاده می شود.

 

سخن نهایی

برای داشتن کم هزینه ترین سقف در ساختمان باید با توجه به نیاز وشرایط اقلیمی  منطقه ساخت و ساز و مشاوره مناسب و به موقع با مهندسان وطراحان بهترین انتخاب انجام شود.

کم هزینه ترین سقف ساختمان | سقف سبک و ارزان برای ویلا | سقف سبک بتنی

پست مرتبط

Enter your keyword