معایب سقف وافل | مشخصات سقف وافل | ارتفاع سقف وافل

معایب سقف وافل | مشخصات سقف وافل | ارتفاع سقف وافل

معایب سقف وافل | مشخصات سقف وافل | ارتفاع سقف وافل

معایب سقف وافل

معایب سقف وافل | مشخصات سقف وافل | ارتفاع سقف وافل

با پیشرفت علم و فناوری روز، صنعت ساختمان از دهه های گذشته دستخوش تغییرات بسیاری شده است و امروزه تکنیک ها و مصالح مدرن برای افزایش سرعت، افزایش قدرت و طول سازه ، کاهش هزینه ها و غیره استفاده می شود.

انواع متنوعی از سقف ها وجود دارند که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک می توانند مزایا و معایب ویژه خود را دارا باشند. سقف وافل یکی از سقف هایی است که عموماً برای فضاهای مسطح استفاده می شود و می تواند کارکردها، ویژگی ها و مزایای بسیاری داشته باشد.

با این حال، دارای سختی هایی مانند نیاز به بتن با کیفیت، سختی اجرا در سطوح شیبدار، هزینه اولیه تهیه قالب ها و مسائل جدایی و خروج قالب ها از سقف است. در مقاله زیر به معایب سقف وافل و همچنین ویژگی های آن میپردازیم.

سقف وافل چیست؟

سقف وافل چیست؟ در واقع به نوعی سقف بتنی می گویند که ظاهری شیک و زیبا دارد و از نظر اقتصادی و فنی مزایای بسیاری دارد.

برای نصب این سقف از قالب وافل استفاده می شود که باعث کاهش وزن مرده ساختمان و در نهایت جلوه خوبی به قسمت زیرین سقف می شود.

این سقف از قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفت و دستخوش اصلاحات اساسی شد. این سقف ها به دو صورت شبکه یک طرفه و شبکه دو طرفه درست می شوند و از هر کدام برای سقف های مختلف می توان استفاده کرد.

 

معایب سقف وافل

سقف های وافل مانند سایر انواع سقف ها مزیت ها و معایب و کاستی هایی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

قیمت بالای بتن

پاشنه های تیرهای متعامد عرض کمی دارند، برای اجرای باکیفیت تیرهای متعامد باید از بتن مرغوب استفاده کرد. این مشکل می تواند هزینه خرید بتن را افزایش دهد.

اگرچه بسیاری از مردم فکر می کنند که سقف مشبک سقفی ارزان است. در واقع اگر کارفرما قصد اجرای آن را با کیفیت بالا داشته باشد باید هزینه آن را متحمل شود.

برای خواندن مقاله ی کامل معایب سقف وافل اینجا کلیک کنید.

 

انواع سقف وافل

سقف های وافل دارای انواع یک طرفه و دو طرفه هستند که در ادامه معایب سقف وافل به بررسی هر یک می پردازیم.

سقف های وافل یک طرفه

این سقف ها که با قالب های یک طرفه ساخته می شوند دارای دو تکیه گاه هستند.

شباهت این سقف ها با سقف های دال ساده در شکل و ظاهر آنهاست با این تفاوت که در سقف های دال ساده ضخامت سقف در تمام نقاط یکسان است اما در سقف های مشبک یکطرفه چون قالب ها دائمی نیستند و از سقف جدا می شوند، در اثر این حرکت درسقف سوراخ هایی ایجاد می شود.

برای خواندن مقاله کامل سقف وافل یکطرفه اینجا کلیک کنید.

سقف های وافل دو طرفه

سقف های وافل دو طرفه، بر خلاف یک طرفه، اکثراً مربع هستند و در چهار طرف قرار می گیرند.

این نوع سقف با قالب های غیر دائمی ساخته می شود و به دلیل (جداسازی قالب ها پس از استفاده) روکش های ساخته شده با این نوع قالب توخالی هستند.

سقف وافل یک طرفه برای طول دهانه معمولی استفاده می شود. اما سقف مشبک دو طرفه برای دهانه های بزرگ (تا 15 متر) استفاده می شود.

برای خواندن مقاله کامل سقف وافل دوطرفه اینجا کلیک کنید.

 

روش اجرای سقف وافل

این سقف ها علاوه بر ظاهر خاص خود، روند اجرایی خاصی را نیز دنبال می کنند.

روش اجرای این گونه سقف ها تا حدودی شبیه به دال های بتنی است اما با این تفاوت که در سقف های وافل دیگر تیرهای جانبی بیرون زده وجود ندارد.

برای اجرای سقف مشبک  ابتدا با استفاده از جک، پروفیل و ورق های فولادی یا چوبی یک صفحه صاف ایجاد کنید تا بتوانید قالب های مشبک را روی این صفحه قرار دهید.

بعد از قالب بندی نوبت به تقویت سقف می رسد که آرماتورها نقش تیرچه روی سقف و در عین حال نقش تیرهای یک طرفه یا دو طرفه بین قالب را نیز ایفا می کند.

پس از آرماتوربندی و محکم‌سازی قالب، نوبت به ریختن بتن می‌رسد و در نهایت پس از سفت شدن بتن، قالب از سقف جدا می‌شود.

 

ابعاد قالب وافل

قالب های وافل با توجه به شرایط خاص سازه ساختمان انتخاب می شوند.

به عنوان مثال، یک ساختمان باید دارای دهانه 12 متر باشد، بنابراین ارتفاع سقف باید افزایش یابد، بنابراین قالب هایی با عمق 30 سانتی متر مورد نیاز است. از طرفی یک ساختمان به دهانه 16 متری نیاز دارد پس طبیعتاً برای افزایش ارتفاع سقف به قالب های عمیق تری (مثلاً قالبی با عمق 40 سانتی متر) نیاز دارد.

در مورد قالبهای وافل یک طرفه معمولاً عمق قالب ثابت است اما می توان طول قالب را کوتاه یا بلندتر کرد.

همانطور که گفتیم، سقف وافل یک طرفه برای همان طول دهانه های قابل اجرا با تیرچه استفاده می شود. اما سقف وافل دو طرفه برای دهانه های بزرگ (تا 15 متر) استفاده می شود.

 اصول اجرایی سقف وافل

در اجرای سقف وافل علاوه بر مراحل اصلی که باید یکی پس از دیگری اجرا شوند، نکاتی نیز وجود دارد که در صورت عدم رعایت آنها می تواند در حین اجرا مشکلاتی ایجاد کند.

در این قسمت مقاله  معایب سقف وافل به برخی از این نکات می پردازیم.

رعایت ایمنی هنگام قرار دادن جک ها

با توجه به اینکه ارتفاع سقف های مشبک نسبت به سایر سقف ها بیشتر است، گاهی لازم است ارتفاع کف را افزایش دهید. در این صورت استفاده از جک های بلند ضروری است.

افزایش ارتفاع جک می تواند باعث کاهش تعادل جک ها شود. بنابراین پیشنهاد می شود جک ها یکدیگر را مهار کنند. و یا در پروژه های بلند مرتبه از داربست مدولار استفاده شود.

روانکاری قالب

جنس قالب های وافل اگرچه شبیه بتن نیستند اما گاهی بعد از بتن ریزی به بتن می چسبند و جدا نمی شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، علاوه بر سهولت کار و افزایش طول عمر قالب، بهتر است قبل از استفاده قالب ها را روغن کاری کنید. تا از چسبیدن آنها به بتن جلوگیری شود.

 

استانداردهای سقف وافل

سقف های مشبک مانند سایر سیستم های سازه ای دارای ضوابط و مقررات خاصی می باشد. که طراحان و مهندسان اجرایی بر روی این سقف ها با رعایت این ضوابط اجرا می کنند.

یکی از مهمترین موضوعات آیین نامه سقف های موج دار و اجرای این سقف ها رعایت مقررات آرماتوربندی است. که نقش مهمی در مناطق تحت برش دارد.

نصب سخت کننده های متعامد پایین در ساختار سقف های وافل و همچنین سخت کننده های تقویت کننده باید دقیقاً طبق نقشه های محاسبات و چیدمان انجام شود. دور ستون هایی که امکان برش پانچ وجود دارد در تمام ضخامت سقف آرماتوربندی و بتن ریزی انجام شده و از قالب استفاده نشده است.

 

ویژگی های سقف و صفحه وافل

صفحات وافل به طور کلی برای سطوح صاف مناسب هستند. حجم بتن مورد استفاده در مقایسه با سایر سقف ها بسیار کمتر است. از جمله نکاتی که در این زمینه باید به آن اشاره کرد، یکی این است که آرماتور سقف وافل به صورت میلگرد یکپارچه ارائه می شود و نکته مهم دیگر این است که نیازی به تیرچه های  کارخانه ای نیست.

سطح زیرین سقف شبیه به شیرینی وافل است که با استفاده از ترکیب تیرو تیرچه ها به دست می آید. به طور کلی، ضخامت مناسب دال وافل 85-100 میلی متر است. در حالی که عمق کل دال به 300-600 میلی متر محدود می شود. فاصله بین تیرچه ها بین 600 تا 1500 میلی متر توصیه می شود و نباید بیشتر از حد ممکن باشد.

علاوه بر این، سقف های وافل تقویت شده را می توان برای دهانه های تا 16 متر اجرا کرد. در نهایت، باید گفت که سقف های وافل تقریبا به 70% بتن و 80% فولاد نیاز دارند. در مقایسه با بتن و فولادی که برای سقف دال بتنی سنتی استفاده می شود.

معایب سقف وافل | مشخصات سقف وافل | ارتفاع سقف وافل

معایب سقف وافل | مشخصات سقف وافل | ارتفاع سقف وافل

سخن نهایی

اگرچه سقف وافل از قرن نوزدهم در بسیاری از پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد، این سقف ها می توانند نکات قابل توجهی مانند دقت در چیدمان قالب، نیاز به بتن مرغوب، عدم عایق صدا، هزینه های تهیه قالب و … را دارا باشند. و البته باید توجه داشت که همچنان سقف وافل در مقایسه با سایر سقف های سبک هزینه های اجرایی مناسب تری دارد .

معایب سقف وافل | مشخصات سقف وافل | ارتفاع سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword