اجرای سقف وافل | اجرای سقف وافل دو طرفه | قیمت اجرای سقف وافل

اجرای سقف وافل | اجرای سقف وافل دو طرفه | قیمت اجرای سقف وافل

اجرای سقف وافل | اجرای سقف وافل دو طرفه | قیمت اجرای سقف وافل

اجرای سقف وافل | اجرای سقف وافل دو طرفه | قیمت اجرای سقف وافل

 سقف وافل

اجرای سقف وافل یکی از مراحل حیاتی و مهم اجرای سازه است و در صورت عدم دقت در جنبه های فنی و اجرایی می تواند باعث بروز حوادث و زیان های اقتصادی شود. اجرای سقف وافل نسبت به سایر روش ها هزینه کمتری داشته و به تجربه و دقت کافی نیاز دارد.

سقف وافل چیست؟

سقف وافل یک سازه ساختمانی مدرن است که برای ساخت سقف سازه های بلند استفاده می شود. این نوع سقف را از بتن مسلح میسازند و برای فضاهای بالای 12 متر استفاده می شود. سقف وافل ظاهری مشبک دارد و به همین دلیل به سقف لانه زنبوری نیز معروف است. نام وافل در واقع به دلیل شباهت ظاهری از نان شیرینی وافل گرفته شده است.

همانطور که گفته شد این نوع سقف در سازه های با سقف بلند کاربرد فراوانی دارد و بعدها از این سقف در راهروها و منازل استفاده شد. عموماً در فضاهایی که از این نوع سقف استفاده میشود، وزن زیادی روی سقف وجود دارد.

 

اولین مرحله در نصب سقف وافل شمع یا داربست

اولین قدم در اجرای اکثر سقف ها زیرسازی است. برای سقف تا ارتفاع 3 تا 3.5 میتوان از جک معمولی استفاده کرد، برای ارتفاع بیشتر باید از داربست یا جک بلند برای زیر سازی سقف استفاده کرد.

 

مرحله دوم: چیدمان قالب

اولین مزیت سقف وافل نسبت به سایر روش های اجرای سقف های سبک مانند یوبوت یا کوبیاکس در آماده سازی سطح مناسب جهت چیدمان قالبها است. در سقف وافل نیازی به بالا بردن سطح جهت چیدمان قالبها نیست و خود قالب ها نقش نگهدارنده بتن را دارند. در حالی که برای قرار دادن قالب در انواع دیگر سقف های توخالی، قالبها باید روی یک سطح بتنی آماده شده قرا گیرند  واین امر موجب هزینه برای عملیات قالب است، علاوه بر این، یک مرحله به مراحل اجرای سقف  می افزاید و به همان نسبت، زمان اجرای پروژه افزایش می یابد.

 

مرحله دوم اجرا با اتصال قالبها به یکدیگر شروع می شود. سرجک یک ابزار فلزی است که روی جک میبندند. این ابزار به عنوان تکیه گاه برای قالب های وافل عمل می کند. اتصال قالبها به یکدیگر به دو صورت انجام می شود. در یکی از روش ها قالب ها را طوری قرار می دهند که هر دو لبه دو ردیف قالب وافل در یک قاب قرار می گیرند. اگرچه این روش ارزان تر و ساده تر است، اما امنیت کمتری دارد.

 

مراحل نصب سقف وافل 

در روشی دیگر برای هر ردیف قالب یک جعبه میگذارند یعنی لبه هر ردیف قالب روی یک جعبه قرار می گیرد، این روش هزینه و زمان اجرا کمی افزایش می یابد اما امنیت و حفاظت بیشتری ایجاد می کند، در روش معمولی که همه پیمانکاران استفاده می کنند، پس از قرار دادن قالب ها بین جعبه ها، از میلگردهای تقویت کننده U شکل برای اتصال دو قالب مجاور استفاده می شود.

اجرای سقف وافل | اجرای سقف وافل دو طرفه | قیمت اجرای سقف وافل

اجرای سقف وافل | اجرای سقف وافل دو طرفه | قیمت اجرای سقف وافل

 قالب وافل با ابعاد متغیر

تفاوت سقف وافل دو طرفه و یک طرفه فقط به ابعاد قالب درمرحله مونتاژبرمی گردد. در اجرای سقف یک طرفه قالب ها را به فرم مستطیل مونتاژ و سپس میچینند.

 

مرحله چهارم: تقویت

بعد از مرحله چیدمان قالبها نوبت به قرار دادن آرماتورها طبق نقشه طراحی سقف وافل می رسد. در این مرحله آرماتورهای کششی با فواصل و مطابق اعداد مشخص شده بر اساس طراحی انجام شده بین قالب ها قرار می گیرند و آرماتورهای حرارتی با رعایت فاصله گذاری مناسب به کمک اسپیسر روی قالب به صورت شبکه ای پهن قرار میگیرند .

 

مرحله پنجم: بتن ریزی

مرحله پنجم بتن ریزی است . قبل از بتن ریزی لازم است کلیه سطوح نگهدارنده سقف به صورت چشمی بررسی شود تا از نشتی بتن اطمینان حاصل شود. در این مرحله بتن تازه مطابق با استحکام و مشخصات طراحی به محل پروژه منتقل میدهند و بر روی سقف میریزند. در بتن ریزی سقف وافل معمولاً نیازی به ویبره نیست، زیرا فضای بتن ریزی کاملاً باز و در دسترس است، بر خلاف بتن ریزی سقف یوبوت یا کوبیاکس که فضای زیر قالب ها به راحتی در دسترس بتن نیست و با ارتعاش ویبره کردن  به بتن به این فضاها راه پیدا میکند.

 

قالب وافل چیست؟

قالب وافل را معمولاً از پلاستیک و در اندازه ها و اشکال مختلف تولید میکنند.

اندازه قالب ها به دهانه سقف بستگی دارد. هر چه دهانه های سقف کمتر باشد ارتفاع قالب ها کوچکتر و هر چه دهانه های سقف بلندتر باشد ارتفاع قالب افزایش می یابد.

قالب وافل نوعی قالب غیر دائمی برای اجرا سقف وافل (سقف گود) است که برای پوشش سقف استفاده می شود

این سقف که مانند یک دال دو طرفه عمل می کند، امکان ساخت دهانه های بزرگ را فراهم می کند و هزینه ساخت نسبتاً پایین تری نسبت به روش های معمولی سقف های توخالی مانند کوبیاکس و یوبوت دارد و همچنین نسبت به سازه های سقف فولادی بسیار ارزان تر است. .

در این نوع سقف نیازی به اودکا و آرماتور منفی نیست وآرماتورها را به تیرها وصل میکنند تا زمان اجرای کوتاه تری داشته باشد.

سیستم سقف وافل بسیار شبیه به سقف  تیرچه است و وزن این سقف نسبت به سایر دال ها کمتر است.

در این نوع سقف  برای کاهش وزن مرده حفره هایی در آن ایجاد می شود، اما در انتهای ستون ها و در برخی موارد در انتها و در امتداد تیرها سقف به صورت توپر اجرا می شود.

از آنجایی که سقف وافل یک دال دو طرفه است، از هر دو طرف بارگذاری می شود. قالب ها را برای اجرا در زیر سقف قرار می دهند. پس از بتن ریزی سقف و پس ازگذشت زمان کافی  که بتن به مقاومت نهایی خود رسید، قالب ها را از زیر سقف جدا میکنند.

 

 

کاربردهای سقف وافل

این نوع سقف به دلیل ویژگی های سازه ای که دارد کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان پیدا کرده است.

بیمارستان ها، پارکینگ های سرپوشیده، راهروها، تئاترها، کتابخانه ها، هتل ها، فرودگاه ها، ایستگاه های مترو و قطار سقف موزه ها.، استخرهای سرپوشیده، سوله های صنعتی و … مکان هایی هستند که این نوع سقف برای آنها مناسب است.

برای خواندن مقاله کامل کاربرد های سقف وافل اینجا کلیک کنید.

 

تفاوت بین وافل دو طرفه و وافل یک طرفه

وافل یک طرفه همان تیر یک طرفه است. به جای یونولیت (یا بلوک های سفالی )، از قالب پلاستیکی غیر دائمی استفاده می شود. در حالی که وافل دو طرفه همانطور که از نامش پیداست قابلیت مونتاژبه دو صورت را دارد.

بار به تمام تیرهای اطراف هر ستون منتقل می شود.

 

مقایسه یک وافل یک طرفه با سقف تیرچه بلوک

از نظر طراحی تفاوتی بین سقف تیرچه بلوک و وافل یک طرفه (فرم تیر یک طرفه غیر دائمی) وجود ندارد. زیرا هر دو به صورت تیر طراحی میشوند و دو انتهای مشترک دارند.

اما از نظر کارایی در سقف وافل به دلیل نصب آرماتورها در محل، علاوه بر امکان کنترل کیفی دقیق تر. قرارگیری پیوسته میلگردهای تقویت سقف و پیوستگی بتن ریزی باعث افزایش قابل توجه عملکرد سازه ومقاومت لرزه ای سازه می شود.

به دلیل ضعف یونولیت در برابر حریق، ایمنی ساختمان را نیز افزایش می دهد. سقف وافل معمولاً به سه روش اجرا می شود.

 

استقرار در محل:

برپایی سقف  در محل، برپایی سقف  از پیش ساخته شده، برپایی سقف  خارج از جعبه، که در زیر به تفصیل هر یک توضیح داده خواهد شد.

برپایی سقف  در محل

در این روش پس از ساخت دیوارها و ستون ها، داربست بندی عمودی و افقی انجام می شود.

پس از آن، قالب های وافل روی داربست قرار می گیرند. قالب ها معمولاً به شکل مکعب های مربع، مکعب مستطیل ارائه می شوند.

فضای بین قالب ها آرماتورهای تقویتی قرارمیگیرد. پس از اتمام آرماتور، مرحله بتن ریزی کامل می شود. آخرین مرحله در تولید در محل این نوع سقف ، قالب بندی است.

این روش ارزان ترین روش اجرای سقف وافل است که معمولاً در ایران به این صورت اجرا می شود.

مراحل استقرار در محل به شرح زیر است:

داربست عمودی و افقی

زیرسازی

میلگردگذاری

بتن ریزی

جدا کردن قالبها

 

اجرای پیش ساخته:

این روش که ساده ترین راه برای اجرای سقف وافل است که در آن وافل ها به صورت جداگانه در یک کارخانه یا کارگاه درست می شود و در محل پروژه به یکدیگر متصل می شوند.

بتن ریزی نهایی سقف وافل به جهت تقویت بیشتر سقف یک جا انجام می شود. قالب بندی،  اجرای آرماتور بندی، داربست عمودی و افقی، چیدمان قالب ها، بتن ریزی نهایی

اجرای سقف وافل | اجرای سقف وافل دو طرفه | قیمت اجرای سقف وافل

اجرای سقف وافل | اجرای سقف وافل دو طرفه | قیمت اجرای سقف وافل

اجرای آماده:

در این نوع اجرای سقف وافل ، سقف به طور کامل در کارگاه یا کارخانه به ابعاد و اندازه های دلخواه درست و در محل نصب واجرا می شود.

این روش گران ترین روش اجرای این نوع سقف در بین روش های مختلف اجرای سقف وافل است.

در عین حال، این یک اجرای بسیار سریع و راحت است که در سال های اخیر با پیشرفت های تکنولوژیکی بسیار محبوب است.

 

سخن نهایی 

سقف وافل ، سازه ای زیبا در عین حال مستحکم است. این سازه جدید برای فضاهایی با سقف بلند مناسب است. نصب اجرا و ساخت این سقف ساده و سریع است. مزایای زیادی دارد.

مقاومت در برابر لرزش در این سقف بالا بوده و برای مکان های عمومی با ترافیک سنگین مانند پارکینگ های عمومی مناسب است.

اجرای سقف وافل | اجرای سقف وافل دو طرفه | قیمت اجرای سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword