ارزانترین سقف | انواع سقف های جدید ساختمانی | طراحی و اجرای سقف وافل

ارزانترین سقف | انواع سقف های جدید ساختمانی | طراحی و اجرای سقف وافل

ارزانترین سقف | انواع سقف های جدید ساختمانی | طراحی و اجرای سقف وافل

ارزانترین سقف | انواع سقف های جدید ساختمانی | طراحی و اجرای سقف وافل

ارزانترین سقف 

سقف که یکی از مهم ترین قسمت های ساختمان است که به روش های مختلف اجرا می شود.

پوششی برای جلوگیری از نفوذ عوامل طبیعی مانند نور مستقیم خورشید، باد، باران و برف است و می تواند باعث یکپارچگی سازه و همچنین هماهنگی تیر و ستون شود و مقاومت بیشتری در برابر ضربه از خود نشان دهد.

نیروهای فیزیکی سازه ساختمان باید در برابر نیروهای وارده مقاومت لازم را داشته باشد تا آسیبی به آن وارد نشود. مهندسان و سازندگان از سیستم های مختلفی برای ساخت سقف استفاده می کنند.

سقف ها را می توان از نظر ساختار و عملکرد سازه به روش های مختلفی طراحی کرد. با توجه به اهمیت آن در ساختمان، لازم است در طراحی و اجرای سقف، مقاومت آن در برابر نیروهای وارده کافی باشد تا آسیبی به آن وارد نشود. به عنوان مثال، در مناطق زلزله خیز، سقف های طاق دار فاقد استحکام کافی هستند و بنابراین به هیچ وجه مورد استفاده قرار نمی گیرند.

سقف ها را می توان با توجه به نوع ساخت و عملکرد سازه با توجه به شرایط به روش های مختلفی طراحی و اجرا کرد. به طور کلی، انواع سقف ها شامل سقف های چوبی، سقف های طاق دار، سقف های مرکب، سقف های توپر یکپارچه، سقف های دال، سقف های کرومیت، سقف های کوبیاکس و سقف های چکمه ای است.

 

 

ویژگی های اصلی سقف:

مهمترین ویژگی های یک سقف خوب عبارتند از:

1) استحکام و پایداری آن در برابر نیروهای وزن خود و بارهایی که سقف قرار است تحمل کند که مهمترین آنها بار برف روی سقف است.
2) مقاومت در برابر آب و هوا: سقف باید با مواد عایق از ورود رطوبت به فضا جلوگیری شود.
3) دوام قطعات و اجزای مختلف سقف در برابر سایش.
4) مقاومت حرارتی در برابر گرما، سرما و آتش بخشی از ویژگی های یک سقف مناسب است.
5) سبکی و قیمت مناسب آن با شرایط اقتصادی فعلی از مهمترین ویژگی های سقف می باشد.

شایان ذکر است که برای سازه سقف یا سازه اصلی سقف چنین ویژگی هایی در نظر گرفته شده است و سقف ها از نظر طراحی داخلی و دکوراسیون انواع مختلفی دارند.

مانند سقف کاذب که در مضامین لحاظ شده است. در معماری و طراحی داخلی طراحی و ویژگی هایی مانند عایق صوتی، زیبایی، وزن و غیره مورد توجه قرار می گیرند.

همانطور که گفتیم یکی از ویژگی های سقف خوب وزن سبک و قیمت مناسب آن است، سقف های سبک ارزان قیمت امروزه در ساخت و ساز به وفور یافت می شوند. در ادامه به طور مختصر به ارزانترین سقف، قیمت، مزایا، معایب و مراحل اجرای آن ها می پردازیم.

 

ارزانترین سقف | انواع سقف های جدید ساختمانی | طراحی و اجرای سقف وافل

ارزانترین سقف | انواع سقف های جدید ساختمانی | طراحی و اجرای سقف وافل

چرا سقف ساختمان سبک شده است؟

در گذشته ساختمان ها را با مصالحی مانند آجر، سنگ، گل و … می ساختند. این مواد در برابر گرما و سرما بهتر مقاومت می کردند، اما در برابر سایر عوامل خارجی مانند سیل، زلزله و طوفان بی اثر بودند. از این رو با پیشرفت علم و فناوری هر روز از مصالح و ابتکاراتی برای سبک سازی ساختمان ها استفاده می شود.

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، سبک سازی ساختمان با توجه به کاهش خسارات اقتصادی و جانی ناشی از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله در مناطق در معرض این خطرات محقق شده است. علاوه بر کاهش آسیب نور به ساختمان ها، صرفه جویی در هزینه و صرفه جویی در مصرف انرژی نیز از دیگر دلایل سبک سازی ساختمان ها می باشد.در ادامه به ارزانترین سقف، مزایا، معایب و مراحل اجرای هر یک می پردازیم.

 

سقف دال بتنی:

سقف دال (اسلب) نوع رایج سقف بتنی در اروپا و از ارزانترین سقف است. استفاده از این سقف در سازه بتنی بسیار مناسب است و عموماً از این سقف در سازه بتنی استفاده می شود اما این نوع سقف در ایران طرفداران زیادی ندارد و سقف تیرچه کرومیت ( پاشنه  تیرچه کرومیت ) پاشنه کرومیت معمولاً ترجیح داده می شود. در بین انواع سقف ارزان و سبک، سقف دال بتنی به دلیل استفاده کم از فولاد قیمت پایینی دارد، اما به دلیل مصرف زیاد بتن، بسیار سنگین است.

 

– مراحل ساخت سقف دال بتنی

برخلاف سایر سقف های رایج، سقف های دال بتنی را می توان در حالی که چارچوب در جای خود قرار دارد نصب کرد. این سقف از فولاد (میلگرد) و بتن ساخته شده است.

در مورد اجرای اسکلت، قالب بندی، بتن ریزی و غیره. استفاده می شوند. برای اجرای سقف دال بتنی نیز از آرماتور، قالب بندی و بتن ریزی استفاده می شود.

البته گاهی برای افزایش مقاومت سقف از قالب های فولادی دائمی استفاده می شود.سقف دال بتنی یکی از رایج ترین انواع سقف های بتنی می باشد و دارای 2 نوع دال تخت (دال بدون تیر) و دال تخت تیرچه دار می باشد.

 

– دال تخت

در این نوع سقف از تیرها استفاده نمی شود و سقف مستقیماً به ستون ها و دیوارهای برشی متصل می شود.

سقف دال تخت نسبت به دال های بتنی بر پایه تیرچه سختی کمتری دارد. زیرا عامل ایجاد مشکل عمق تیر می باشد، در این نوع سقف ها تیری در داخل سقف وجود ندارد و ستون ها مستقیماً از طریق دال سقف به یکدیگر متصل می شوند.

همچنین از آنجایی که واکنش ستون ها با بارهای ثقلی دال به موقع است، احتمال کمانش برش برای این گونه سقف ها بسیار محتمل است و برای جبران این ضعف از کتیبه و سرستون استفاده می شود.

 

– تیر دال

در این نوع سقف بر خلاف دال های مسطح از تیرآهن استفاده می شود بنابراین از صلبیت بیشتری برخوردار است و بار کف ابتدا به تیر و سپس به ستون منتقل می شود.

وجود تیرها در اطراف دال منجر به کاهش قابل توجهی در شیب دال می شود. برخلاف سیستم دال تخت، این سیستم محدود به استفاده در ساختمان های کمتر از 10 متر ارتفاع یا 3 طبقه نیست.

 

– مزایا و معایب آن

سرعت در اجرای کار، به دلیل حذف تیرها، کاهش مصرف فولاد از مزایای این نوع سقف می باشد.از معایب سقف دال بتنی نیاز به تقویت آن پس از مدتی است.

در صورتی که شمع بندی در حین ساخت به صورت استاندارد انجام نشود، پس از مدتی به دلیل استفاده زیاد از بتن باید به دلیل وزن زیاد بتن مصرفی، کل سازه تقویت شود، سرعت کند عملیات ساختمانی نیز از جمله موارد دیگر است.

 

سقف تیرچه بلوک:

سقف تیرچه بلوک نوعی سقف است که از تیرچه، بلوک، میلگرد و بتن تشکیل شده است. با توجه به اینکه بتن کشش زیادی را تحمل نمی کند، در این نوع سقف از بلوک های ذکر شده برای پر کردن قسمت زیرین سقف استفاده می شود، به طوری که در زمان حذف بتن تحت تنش، مصرف مصالح و وزن سقف سبک تر میشود.

فقط مقدار کمی بتن (قسمت 4 اینچی پاشنه تیرچه) برای نگه داشتن میلگرد در جای خود باقی می ماند. در این سقف بتن بالایی فشار را تحمل می کند و میلگردهای پایینی کشش را تحمل میکند سقف تیرچه بلوک یکی از سقف های سبک و ارزان است.

 

– مراحل اجرای سقف با تیرهای توپر

ابتدا باید تیرهای سقف اصلی را با اسکلت فلزی یا بتنی ساخت، سپس بین آنها تیرچه های بتنی تعبیه می شود. جک هایی را در زیر سقف قرار می دهند تا در حین عملیات ساختمانی تثبیت شود، سپس بلوک های سفالی یا سیمانی در میان آن ها می گذارند.

اگر کل بلوک در قسمت قرار نگرفت، باید بلوک ها را با دستور به اندازه دلخواه برش و سپس قرار دهید. پس از روی هم چیدن بلوک ها، آرماتور بندی و بتن ریزی می شود. نگهداری بتن با آبیاری بین هفت تا ده روز انجام می شود. برای تسریع در ساخت، سقف طبقات معمولاً با هم اجرا می شود.

 

– مزایا و معایب آن

نیاز به اصلاح و در نتیجه کندی فرآیند ساخت یکی از ایرادات سقف تیرچه بلوک است. از مزایای سقف تیرچه و بلوک می توان به سهولت اجرا و مقاومت خوب سقف در برابر ارتعاشات و کشش، چسبندگی خوب بین بتن و بلوک اشاره کرد.

 

طراحی و اجرای سقف وافل

سقف وافل یا دال دو طرفه به سقفی گفته می شود که با استفاده از سیستم دال گلدانی ساخته می شود. به این سقف ها سقف های پات یا سقف های وافل نیز می گویند که شبیه دال های دوبلکس هستند. در مقایسه با سایر سقف های توخالی و فلزی هزینه اجرای کمتری دارند.

برای خواندن مقاله کامل سقف وافل اینجا کلیک کنید.

از این سازه برای مکان هایی مانند بیمارستان ها، پارکینگ ها، اماکن عمومی مانند فرودگاه ها و ایستگاه های سرپوشیده و سوله های صنعتی استفاده می شود.

ضمناً زمان مونتاژ سقف وافل به دلیل عدم وجود میلگردهای آرماتور و اتصال آنها با تیرها کمتر است. بتن ریزی یکپارچه بدون افزودن روان کننده از دیگر مزایای این سقف محسوب می شود.

 

نصب سقف وافل

فرآیند اجرای سقف وافل شامل پنج مرحله است. که به ترتیب شامل زیرسازی سقف ، چیدمان قالب ، آرماتوربندی سقف ، بتن ریزی سقف و برداشت قالب می باشد.

 

 سقف تیرچه کرومیت

سقف تیرچه کرومیت نسبت به تیرچه بلوک مقاومت بیشتری در برابر نیروهای جانبی دارد. تیرچه های کرومیت در واقع تیرچه های فولادی هستند. سقف تیرچه کرومیت به دلیل استفاده از مقدار زیادی فولاد قیمت بالاتری نسبت به سایر سقف ها دارد. اگر به دنبال ارزان ترین سقف هستید، این نوع سقف پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود.

 

– مراحل اجرای سقف تیرچه کرومیت

پس از ساخت اسکلت تیرچه که از میلگرد یا ورق فولادی میسازند، نوبت به اتصال تیرچه ها می رسد.

تیرهای کرومیت که در نتیجه با جوشکاری کردن دی اکسید کربن (co2) به تیرهای اصلی متصل خواهند شد.  فاصله تیرچه ها معمولاً به مواد پرکننده میانی و ابعاد آنها بستگی دارد، اما در بیشتر موارد این فاصله 75 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

پس از اتصال تیرها به تیرهای اصلی، فضاهای بین تیرها با موادی مانند پلی اورتان، بلوک، صفحات بتنی و … پر می شود.

در انتها آرماتورها و بتن ریزی روی سقف انجام می شود. پس از هفت تا ده روز مراقبت، سقف حاضر است و می توانید به مرحله بعدی ساخت و ساز بروید.

ناگفته نماند که برای صرفه جویی در زمان معمولاً در هر سقف جک های نگهدارنده اطمینان نصب شده و بعد از مونتاژ تمامی سقف ها، تمامی طبقات به طور همزمان بتن ریزی می شود.

 

– مزایا و معایب آن

هزینه بالای نصب سقف تیرچه کرومیت نسبت به سایر سقف ها یکی از معایب آن است. سازندگان به دلیل هزینه بالای آن تمایلی به استفاده از آن ندارند و نیاز به نیروهای ماهر و مجرب برای نصب از دیگر معایب این نوع سقف می باشد.

مصرف کم بتن نسبت به سایر سقف ها و در نهایت سبکی سقف تیرچه کرومیت، مقاومت بیشتر در برابر نیروهای جانبی مانند زلزله، لرزش و تکان کمتر این نوع سقف، بخشی از مزایای آن نسبت به سایر سقف های ارزان و سبک می باشد.

ارزانترین سقف | انواع سقف های جدید ساختمانی | طراحی و اجرای سقف وافل

ارزانترین سقف | انواع سقف های جدید ساختمانی | طراحی و اجرای سقف وافل

سخن نهایی

در ساخت سقف سازه از مصالح مختلفی استفاده می شود که هر کدام دارای استحکام و کارایی متفاوتی هستند. و همچنین از سبک های سازه ای متنوعی در اجرای سقف ها استفاده می شود.

مصالح استفاده شده و سبک سقف تاثیر مستقیمی در تعیین هزینه دارد. در این مقاله سعی شده است تا انواع سقف از نظر هزینه و سبکی سقف را بطور کامل شرح دهیم.

ارزانترین سقف | انواع سقف های جدید ساختمانی | طراحی و اجرای سقف وافل

پست مرتبط

Enter your keyword